Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSzczeosny Michalczuk Został zmieniony 10 lat temu
1
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Mgr Marta Kościk terapeuta NDT – Bobath
2
METODA NDT – BOBATH Ma za zadanie pomóc dziecku z uszkodzonym
centralnym układem nerwowym we wszechstronnym rozwoju, tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać maksymalnie swoje możliwości.
3
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
Wczesne rozpoczęcie terapii zanim wzorce patologiczne staną się wzorcami nawykowymi
4
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
dostosowanie terapii do możliwości fizycznych i osobowości dziecka, tak aby miało ono poczucie wykonywania ruchu
5
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
Regulowanie napięcia mięśniowego poprzez zastosowanie odpowiednich technik postępowania już od pierwszych miesięcy życia dziecka
6
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
Hamowanie nieprawidłowych reakcji ruchowych przez naukę aktywności wykonywanych w prawidłowych wzorcach, bądź maksymalnie zbliżonych do prawidłowych
7
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
Wykorzystanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym dzięki poinstruowaniu rodziców/opiekunów dziecka w zakresie pielęgnacji, karmienia i zabaw z dzieckiem
8
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
Terapeuta ćwiczy całe ciało pacjenta nie wybiórczo porusza wybranymi kończynami, gdyż dostarcza dziecku w ten sposób odpowiednich doznań czuciowo – ruchowych i jest ono dynamicznie aktywizowane
9
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
Unikanie w terapii pozycji statycznych i stereotypowego „podawania” ruchu, gdyż człowiek uczy się go przez jego czucie i w sposób różnorodny
10
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
Szczegółowa analiza sposobu wykonywania ruchu przez dziecko, aby wykluczyć pracę we wzorcach kompensacyjnych
11
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath
Stosując powyższe zasady budujemy tzw. body image
12
Mimo, iż terapię prowadzi się indywidualnie jej celem jest przygotowanie dziecka do uczestnictwa w normalnym życiu rodzinnym i społecznym.
13
Rehabilitacja dziecka wg koncepcji NDT – Bobath jest szczególnie przydatna w pracy z niemowlęciem i małym dzieckiem, gdyż może być w naturalny i prosty sposób włączona w biologiczny rytm dnia.
14
Odpowiednio przeszkoleni rodzice kontynuują ćwiczenia w warunkach domowych. Za ich szkolenie odpowiedzialny jest fizjoterapeuta
15
Ryc. Jak pomóc dziecku rozwijać jego umiejętności wzmożone - hamujemy Normalizacja napięcia mięśniowego obniżone - budujemy Torowanie prawidłowych automatycznych reakcji postawy Prostowania Podporu Równoważne Prawidłowe doznania czuciowo – ruchowe Prawidłowy schemat ciała Powtarzanie – fizjoterapia, terapia zajęciowa, terapia mowy, aktywności życia codziennego Uczenie się przez czucie ruchu Ruch staje się automatyczny Prawidłowe wzorce ruchowe Różnorodność wzorców ruchowych
16
Schemat oceny sfery ruchowej dziecka
Wrażenia ogólne Umiejętności Brak umiejętności Podstawowe napięcie posturalne i wzorce postawy Główny problem Cele terapii
17
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.