Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMaria Teresa Grzybowska Został zmieniony 6 lat temu
1
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.”
„Wyspa wsparcia” z cyklu – Wykłady dla rodziców Szklary Górne r.
2
Szklary Górne r. To spotkanie nie ma na celu wprowadzenie rewolucji, wielkich zmian, czy zaprezentowanie spektakularnych rozwiązań. To spotkanie ma na celu pokazanie zwykłych codziennych sytuacji, być może nie docenianych i pomijanych bo tak oczywistych. Słowa porządkują i pozwalają zrozumieć.
3
Jak myślimy, tak działamy, ale też jak mówimy, tak działamy.
Szklary Górne r. Jak myślimy, tak działamy, ale też jak mówimy, tak działamy. W wychowaniu wszystkich dzieci, trzeba zwracać szczególną uwagę nie tylko na słowa wypowiadane wprost do nich, ale i wypowiadane w ich obecności, ważyć je, zwłaszcza w chwilach emocjonalnych uniesień. Problem ten nabiera szczególnej wagi w wypadku wychowania dziecka z ograniczeniem sprawności. Dlaczego o tym mówię? Dlaczego jest to takie ważne?
4
Ponieważ tym samym dajemy im /lub nie poczucie bezpieczeństwa.
Szklary Górne r. Ponieważ tym samym dajemy im /lub nie poczucie bezpieczeństwa. Dajemy im / lub nie wiarę w siebie i kształtujemy ich samoocenę.
5
Szklary Górne r. Dziecko z ograniczoną sprawnością jest znacznie częściej niż jego rówieśnicy poddawane ocenom zewnętrznym (także przez leczących je specjalistów) i różnym porównaniom. Często słyszy, że coś robi inaczej, pracuje wolniej, nie potrafi skupić się w tedy gdy trzeba, a jego postępy nie są takie szybkie. Częściej też widzi zatroskaną twarz rodziców/opiekunów i odczuwa ich niepokój, czasem zniecierpliwienie czy gniew.
6
Dlatego mówmy im często, że są ważne, niezwykłe, mądre i dobre.
Szklary Górne r. Słowa, jakimi posługujemy się w kontaktach z dzieckiem, w rozmowach z nim, w komentowaniu różnych jego działań, wydarzeń, sytuacji, stają się nie tylko ważnym sposobem opisywania świata i wiedzy o nim. Są one również ważnym źródłem wiedzy dziecka o sobie, o nas i przede wszystkim o naszym stosunku do niego. Dlatego mówmy im często, że są ważne, niezwykłe, mądre i dobre. Bardzo potrzebują tych słów, choć może nam się wydawać, że ich nie rozumieją.
7
Szklary Górne r. Zwróćmy uwagę, że samo dziecko nieustannie porównuje się ze swoimi rówieśnikami i słyszy ich opinie na swój temat. Zatem doświadcza znaczniej więcej niż nam się wydaje okazji, by słowami je zranić, ale też by słowami wzmocnić dziecko i jego sposób myślenia o sobie.
8
Szklary Górne r. Inaczej mówiąc, podstawowy problem polega na tym, czy w świadomości rodziców i opiekunów na pierwszym planie jest dziecko (1), (1) czy niepełnosprawność (2) (2) DZIECKO niepełnosprawność NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ dziecko
9
Szklary Górne r. Czy chcą oni – uwzględniając rodzaj i poziom ograniczenia sprawności – zapewnić swojemu dziecku jak najlepsze warunki do rozwoju, czy też koncentrują się na niepełnosprawności i jej bezpośrednich skutkach dla funkcjonowania dziecka. Jeżeli rodzina poradzi sobie z tą zmianą, to niepełnosprawność dziecka ani nie zakłóci jego procesu rozwoju, ani nie zaburzy jego aktualnego funkcjonowania.
10
Szklary Górne r. I jeszcze jedno… ….. Dwa rodzaje przekonań – stylów działania w relacji dziecko – dorosły. Czyli - Jak myślimy o wychowywaniu naszych dzieci.
11
Dziecko to „biała karta” Dziecko to „istota aktywna od urodzenia”
Szklary Górne r. PRZEKONANIE I: Dziecko to „biała karta” To, kim będzie dziecko, zależy od tego, co robią dorośli, czego od niego wymagają, za co je nagradzają bądź karzą. Dorosły Dziecko PRZEKONANIE II: Dziecko to „istota aktywna od urodzenia” To, kim i jakie będzie dziecko, zależy od tego, co robi razem z dorosłymi, i od tego, czy dorośli uwzględniają jego potrzeby. Dorosły Dziecko Dorosły Dziecko
12
Szklary Górne r. Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.