Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego."— Zapis prezentacji:

1 Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

2 III etap edukacyjny CHEMIA 2

3 - temperaturę topnienia i wrzenia, - barwę, - zapach,
Własności fizyczne to cechy substancji niezależne od wpływu na nią innych substancji. Zaliczamy do nich: - rozpuszczalność, - temperaturę topnienia i wrzenia, - barwę, - zapach, - stan skupienia, - gęstość, - twardość i kruchość, - kowalność, - postać np. forma kryształów lub forma bezpostaciowa, - przewodnictwo elektryczne, - przewodnictwo ciepła, - powierzchnię i połysk. 3

4 Własności chemiczne to cechy substancji, które są obserwowane podczas reakcji chemicznej.
Zaliczamy do nich: - palność, - toksyczność, - reaktywność. 4

5 PRZYKŁADOWE SUBSTANCJE I ICH WŁAŚCIWOŚCI
5

6 - dobrze rozpuszczalny w wodzie, - nie przewodzi prądu, - niepalny,
OCET - bezbarwna ciecz, - dobrze rozpuszczalny w wodzie, - nie przewodzi prądu, - niepalny, - ma charakterystyczny zapach, - ma kwaśny smak. 6

7 - nie rozpuszcza się w wodzie, - nie przewodzi prądu,
OLEJ - żółta gęsta ciecz, - nie rozpuszcza się w wodzie, - nie przewodzi prądu, - nie ma zapachu, - ma specyficzny smak, - nie jest palny. 7

8 - występuje w trzech stanach skupienia: stałym, ciekłym i gazowym,
WODA - bezbarwna ciecz, - nie ma zapachu, - występuje w trzech stanach skupienia: stałym, ciekłym i gazowym, - nie ma smaku, - gęstość wynosi 1g/cm3 (największą gęstość ma w temp. 4oC). 8

9 - barwa czerwonobrązowa, - wysoka temperatura topnienia,
MIEDŹ - ciało stałe, - barwa czerwonobrązowa, - wysoka temperatura topnienia, - metaliczny połysk, - dobrze przewodzi ciepło i prąd elektryczny, - nie ma zapachu, - niepalna. 9

10 Substancje mają różne właściwości chemiczne i fizyczne
Substancje mają różne właściwości chemiczne i fizyczne. Są one podstawą do wyboru metody rozdziału substancji. Przykładowo w metodzie sedymentacji wykorzystuje się opadanie na dno cięższych cząsteczek pod wpływem sił grawitacji, zaś w chromatografii różnicę w szybkości poruszania się składników mieszaniny. 10

11 Dobór metod rozdzielania mieszanin zależy od wielu czynników, w tym od:
- właściwości fizycznych i chemicznych składników, - stanu skupienia składników mieszaniny, - gęstości, - rozpuszczalności. 11

12 Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.


Pobierz ppt "Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google