Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMirosława Samulak Został zmieniony 10 lat temu
1
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi
Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka
2
POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
Warunek rozwoju OPIEKUN NIEMOWLĘ POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
3
Warunek rozwoju 2-5 m.ż. Faza preobiektualna (przed utworzeniem reprezentacji nie-Ja) Dziecko dąży do stworzenia więzi symbiotycznej Brak poczucia odrębności - poczucie jedności (potrzeba) Dualna jedność o wspólnej wobec świata zewnętrznego granicy (niezależność od świata zewnętrznego) Możliwe stopniowe dojrzewanie funkcji psychicznych Obiekt częściowy Obiekt na usługach Ja, ale obiekt istnieje (b. istotne!)
4
Rezultat OPIEKUN NIEMOWLĘ CIEKAWOŚĆ
5
ŚWIAT ZEWNĘTRZNY DZIECKO
FAZA I ŚWIAT ZEWNĘTRZNY OPIEKUN DZIECKO
6
FAZA I Przeciętnie od ok. 6 m.ż.
Otwieranie się na świat zewnętrzny, ekscytacja Możliwe dzięki ufnej więzi (bezpiecznej) Zwiększenie zakresu uwagi, kierowanie aktywności na zewnątrz Psychiczne narodziny Różnicowanie (Ja vs mama; mama vs inni) Lęk przed obcymi Lęk przed rozdzieleniem z mamą „Obiekty przejściowe” Zabawa w „a kuku”
7
FAZA II OPIEKUN DZIECKO
8
FAZA II Przeciętnie 10-15 m.ż. Eskalacja zdolności ruchowych
Dalsze różnicowanie siebie od mamy (ciało) Rozwój autonomii (poczucie wszechmocy) Dziecko rodzi się jako Osoba Eksploracja: „romans ze światem” Podwyższony nastrój/ endorfiny Zainteresowanie obcymi Możliwe tylko, jeśli dziecko przekonane o dostępności mamy
9
ŚWIAT ZEWNĘTRZNY DZIECKO
FAZA III ŚWIAT ZEWNĘTRZNY OPIEKUN DZIECKO
10
FAZA III Przeciętnie 15 m.ż. – 2 r.ż.
Uświadomienie sobie własnych ograniczeń Wstydliwość Ponownie lęk separacyjny Zwiększenie świadomości znaczenia innych osób Konflikt potrzeb zależnościowych i autonomicznych Gwałtowne, skrajne emocje (Sam! Ale nie potrafi…) Ambiwalencja
11
FAZA IV OPIEKUN DZIECKO
12
FAZA IV Przeciętnie 24 - 30/36 m.ż. Osiągnięcie indywidualności
Używanie zaimka „Ja” Rozwój emocjonalnej stałości obiektu (internalizacja) Utrzymywanie obrazu nieobecnej mamy Rozwój myślenia symbolicznego („coś zastępuje coś innego”) Stabilna reprezentacja Ja i nie-Ja (teoria umysłu)
13
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.