Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Od renesansu do współczesności
Malarskie wyprawy Od renesansu do współczesności
2
Ode mnie W swojej pracy pragnęłabym pokazać wam, czym tak naprawdę jest malarstwo. Niektórzy z was uważają, że jest bardzo nudny temat i nie dostrzegają w malarstwie tego czegoś, czego nie ma już dzisiaj. Chciałabym zabrać was na niedługą wycieczkę po epokach, aby pokazać, jakie zachodziły różnice w sztuce. Mam nadzieję, że choć trochę spodoba wam się malarstwo.
3
Czyli powrót do antyku, akty i mitologia
Renesans Czyli powrót do antyku, akty i mitologia
4
Renesans Renesans przypada na XV i XVI wiek. Zaczął się we Włoszech, kiedy to włoscy artyści na nowo zaczęli zachwycać się antykiem, czyli sztuką starożytną. Malarze renesansowi byli wierni tylko trzem zasadom: interesowali się antykiem i pilnie badali sztukę starożytną koncentrowali się na człowieku (humanizm) opanowanie zasady perspektywy linearnej
5
Szkoła ateńska – Rafael Santi
6
Leonardo da Vinci Kolejnym, sławnym artystą renesansu jest wszechstronnie uzdol-niony humanista – Leonardo da Vinci. Jak na tamte czasy, człowiek wykształcony, to człowieka, który zna się na wszystkim. Maluje, rzeźbi, proje-ktuje, rysuje, tworzy. Leonardo był właśnie takim człowiekiem. Jego największe dokonania to: szkic „Człowieka witruwiańskiego” koncepcja helikoptera, czołgu oraz podwójnego kadłuba łodzi; Mona Lisa, Dama z Łasiczką, Ostatnia wieczerza
7
Mona Lisa Mona Lisa to najsłynniejszy obraz Leonarda, namalowany w latach we Francji., gdzie do teraz jest eksponowany. Większość ekspertów twierdzi, że modelką jest kobieta o imieniu Lisa Gherardini - żona bogatego florenckiego kupca. Ale krążą również spekulacje, że jest to sam Vinvi, jego matka bądź też, że modelka była z artystą w ciąży.
8
Dama z gronostajem Dama z gronostajem znajduje się w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie i jest to jedyny obraz w Polsce. Został ubezpieczony na kwotę 300 mln euro podczas jazdy po Europie.
9
Michał Anioł Michał Anioł urodził się we Florencji. Jest słynny głównie z rzeźb: „Dawida” i „Piety”, ale również znanym jego dziełami są freski z Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie przedstawiając w dziewięciu polach historię ludzkości od stworzenia świata, przez grzech pierworodny aż do biblijnego potopu.
10
Stworzenie Adama
11
Barok Znaczy „perła”
12
Barok Jest to kierunek w sztuce zachodnioeuropejskiej zaczynający się w XVI wieku i trwający do XVIII. Malarze baroku podejmowali najczęściej tematykę religijną, mitologiczną, alegoryczną, historyczną i portretową. Popularność zaczęły zdobywać pejzaże, sceny rodzajowe i martwe natury. Stosowano chętnie światłocień, bogatą symbolikę i efektowny iluzjonizm. Najsłynniejszymi artystami są: Caravaggio Diego Velázquez Peter Paul Rubens Rembrandt
13
Peter Paul Rubens Wizytówką Rubensa była bujność kształtów, ruch ciał, przepych barw, w połączeniu z dramatyczną siłą i patosem jego dzieł odpowiadały więcej ideałowi piękna XVII w., niż bardziej uduchowiona, w swym skupieniu unikająca reprezentacyjnego efektu, sztuka Rembrandta. W ostatnich latach swego życia zaczął malować nastrojowe pejzaże oraz sceny rodzajowe z życia ludu, głównie kiermasze i zabawy.
14
Trzy Gracje
15
Rembrandt Harmenszoon van Rijn
Holenderski malarz, rysownik i grafik. Uważany po-wszechnie za jednego z najwię-kszych artystów europejskich i światowych. Charakterystyczną ce-chą jego dzieł jest zafascyno-wanie efektami światła i głębo-kich cieni. Rembrandt pozostawił po sobie aż około 300 obrazów olejnych, 300 grafik i około rysunków
16
Anatomia doktora Tulpa
17
Klasycyzm Powrót do spokoju
18
Klasycyzm Klasycyzm trwał do wieku XVIII, kiedy to ludzie, zmęczeni wyrazistością, krzykliwością i bogatością baroku, zechcieli wrócić do ponownego spokoju i harmonii. Charakterystycznymi cechami są: Kontur Chłodny koloryt Miękki światłocień Gładka faktura Wzniosłość Malarstwo wyraziło się głównie w tematyce historycznej (starożytnej), mitologicznej, alegorycznej i portrecie. Przedstawicielami są: Jacques-Louis Jean-Auguste Giovanni Battista Lampi Giovanni Battista Piranesi
19
Jacques-Louis David Francuski malarz, główny reprezentant klasycyzmu, nadworny malarz Napoleona Bonaparte. Uważany za filar sztuki oświecenia, oficjalny artysta rewolucji francuskiej, stworzył czytelny i nośny symbol rewolucyjny – „Przysięgę Horacjuszy”.
20
Przysięga Horacjuszy
21
Czyli miłość, uczucia, emocje
Romantyzm Czyli miłość, uczucia, emocje
22
Romantyzm Za przedstawicieli romantyzmu uważa się: William Turner
Malarstwo okresu romantyzmu jest niejednolite. Można wyróżnić jednak pewne cechy malarstwa tej epoki na podstawie czołowych, głównych i najbardziej znaczących artystów tego nurtu, takie jak bogaty koloryt, kontrastowy światłocień, miękki modelunek, podkreślanie wartości fakturalnych płótna i dynamizowanie kompozycji. Równocześnie część artystów pozostawała wierna ideałom klasycyzmu i realizmu. Za przedstawicieli romantyzmu uważa się: William Turner Francisco Goya Samuel Palmer Piotr Michałowski
23
Francisco Goya Hiszpański malarz scen rodzajowych, grafik i rysownik okresu romantyzmu. Jego tematyka obejmo-wała m.in.: tematy społeczno-polityczne i historyczne, wojna, krytyka arystokracji i kleru, prostytucja oraz żebractwo. Po kryzysie wywołanym ciężką chorobą która spowo-dowała niemal całkowitą głu-chotę, integralną częścią jego wizji stały się deformacja, brzy-dota, monstrualność oraz zjawy, gusła i sabaty czarownic.
24
Sabat czarownic
25
Piotr Michałowski Piotr Michałowski jest polskim twórcą okresu roman-tyzmu. Był znakomitym mala-rzem koni, scen batalistycznych (kilka wersji bitwy pod Samo-sierrą, epizody z powstania listopadowego) oraz portretów. Tworzył też sceny rodzajowe z życia wsi. Wiele kompozycji poświęcił epopei napoleońskiej, postaci cesarza Napoleona i dziejom oręża polskiego.
26
Głowa konia
27
Bitwa pod Somosierrą
28
Czyli zwykłe, rozmazane plamki?
Impresjonizm Czyli zwykłe, rozmazane plamki?
29
Impresjonizm Nurt w sztuce europejskiej, a później także amerykańskiej, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów w drugiej połowie XIX wieku. Najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa i rzeźby impresjonistycznej było dążenie do oddania zmysłowych, ulotnych momentów – "złapania uciekających chwil". Nazwa kierunku została ironicznie nadana przez krytyka sztuki oraz dziennikarza Louisa Leroy i pochodzi od tytułu obrazu Claude'a Moneta Impresja, wschód słońca. Przedstawicielami tego nurtu są: Claude Monet Vincent van Gogh Władysław Podkowiński Mary Cassatt
30
Claude Monet Francuski malarz, jeden z twórców i czołowych przedstawicieli impresjonizmu. W 1872 powstał obraz Impresja, wschód słońca, który został publicznie zaprezentowany w 1874 na wystawie w Atelier Nadara i nadał nazwę późniejszemu kierunkowi malarstwa.
31
Impresja, wschód słońca
32
Katedra w Rouen
33
Vincent van Gogh Holenderski malarz post-impresjonistyczny, którego twór-czość dzięki żywej kolorystyce i emocjonalnemu oddziaływaniu wywarła daleko-siężny wpływ na sztukę XX w. Mało doceniany za życia, van Gogh zyskał sławę po śmierci. Dziś jest powszechnie uważany za jednego z największych malarzy w historii, artystę którego twórczość stanowi istotne źródło sztuki współczesnej.
34
Słoneczniki
35
Kwitnący ogród ze ścieżką
36
Kubizm, abstrakcjonizm, surrealizm, pop-art, op-art
Nurty XX wieku Kubizm, abstrakcjonizm, surrealizm, pop-art, op-art
37
Pablo Picasso - Guernica
Kubizm Kierunek w sztukach plastycznych, głównie malarstwie i rzeźbie poszukujący nowych zasad budowy przestrzennej dzieła przez odrzucenie reguł perspektywy i geometryczne uproszczenie elementów kompozycji. Pablo Picasso - Guernica
38
Wassily Kandinsky – Kompozycja VIII
Abstrakcjonizm Kierunek we współczesnych sztukach plastycznych, który charakteryzuje się wyeliminowaniem form lub przedmiotów obserwowanych w rzeczywistości. Jest to sztuka abstrakcyjna, bezprzedmiotowa. Wassily Kandinsky – Kompozycja VIII
39
Salvador Dali – Płonąca żyrafa; Zegary
Surrealizm W malarstwie założeniem surrealizmu było "wyrażanie wizualne percepcji wewnętrznej". Artyści starali się wykreować obrazy burzące logiczny porządek rzeczywistości. Często były to wizje groteskowe, z pogranicza jawy, snu, fantazji, halucynacji, a odsunięte od racjonalizmu. Salvador Dali – Płonąca żyrafa; Zegary
40
Andy Warhol – Puszka po zupie Campbell’s; Marilyn Monroe
Pop-art Prąd artystyczny w sztuce po II wojnie światowej, wywodzący się z ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Styl ten czerpał z surrealizmu, przedstawiając niekiedy przedmioty codziennego użytku. Wyróżniał się nieograniczoną swobodą twórczą, dążącą do zobrazowania cywilizacji wielkomiejskiej i jej kultury masowej. Andy Warhol – Puszka po zupie Campbell’s; Marilyn Monroe
41
Bridget Riley – Movement in squares
Op-art Sztuka optyczna, wzrokowa, inaczej wizualizm) to kierunek w grafice, modzie, sztuce użytkowej i malarstwie, którego zadaniem jest oddziaływanie na oko widza, a nie na jego intelekt czy emocje; stosujący abstrakcyjne kombinacje linii dające geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Bridget Riley – Movement in squares
42
Na sam koniec Nasza podróż była krótka i przedstawiała tylko najważniejszych artystów. Mam nadzieję, że choć trochę zachęciłam was do pogłębiania wiedzy o malarstwie. Jest jeszcze wiele nurtów malarskich, których nie poruszyłam. Ciekawych zachęcam do zapoznania się z „secesją”, „prerafaelitami” i innymi ciekawymi prądami. A oto mój ulubiony obraz. Gustav Klimt - Pocałunek Magda Miszkiel 1e
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.