Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
Zdzisława Barankiewicz Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
2
Obowiązujące ustawy Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2016 r. poz. 1943) Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku 2
3
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego
Ustawa – Prawo oświatowe Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: /…/ 17) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; 18) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; 19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
4
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego
Ustawa – Prawo oświatowe Art Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, w tym praktyczną naukę zawodu, a w przypadku szkół artystycznych – zajęcia edukacyjne artystyczne; dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się: zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1, zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych; 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
5
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego
Ustawa – Prawo oświatowe Art. 109. ust. 6. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. ust. 7. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane niezależ nie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
6
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego
Ustawa – Prawo oświatowe Art Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: /…/ 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, 4) treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach (cku, ckp, oddiz) oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach (cku, ckp, oddiz), uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych /…/ Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
7
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego
Ustawa – Prawo oświatowe Art Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: /…/ Nowa delegacja do wydania rozporządzenia 5) zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się Dotychczasowe rozporządzenie wydane zostało na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy o systemie oświaty . W związku z art ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe rozporządzenie o PPP z 30 kwietnia 2013 r. zachowuje moc do czasu zakończenia kształcenia w szkołach dotychczasowego systemu lub ich oddziałach ale w formie zmienionej Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
8
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego
Ustawa – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Art. 292. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
9
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
Ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. (Alicja Łukaszewicz – materiały KOWEZiU, 2003) dokument, który powinna posiadać każda szkoła od 2001 r (Rozporządzenie MEN z dn w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół) określa wieloletnie działania podejmowane w szkole w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia Organizację tego systemu należy zapisać w statucie szkoły. Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
10
Godziny na doradztwo zawodowe
Realizatorzy Koordynatorzy doradztwa zawodowego w szkołach, PPP, wychowawcy, nauczyciele przedmiotu Godziny na doradztwo zawodowe Lekcje przedmiotowe Godziny wychowawcze Zajęcia dodatkowe Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
11
Zadania szkolnego doradcy zawodowego realizacja działań WSDZ
Konsultacje indywidualne diagnozowanie Warsztaty grupowe Gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjnych Współpraca z partnerami Prowadzenie zajęć Wspieranie nauczycieli w realizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej Koordynowanie działalności informacyjnej Szkolenia dla nauczycieli Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
12
Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
§ (Rozp. MEN z r. Dz.U poz ) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; koordynowanie działalności informacyjno- doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej § ( Rozp. MEN z r. Dz.U. z 2013 r poz.532) po zmianie z 28 sierpnia 2017 r. (D. U. poz.1643) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; koordynowanie działalności informacyjno- doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego; wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
13
Konstrukcja WSDZ - dokument
Tytuł-nazwa (nie musi być WSDZ, może być niestandardowe zatytułowanie dokumentu- pozytywne skojarzenia wobec doradztwa zawodowego) Mogę! Chcę! Wybieram! , Krok za krokiem…w dobrym kierunku, Masz wybór ! Podstawy prawne Wstęp ( założenia ) Cele ogólne i szczegółowe Adresaci Koordynator i osoby odpowiedzialne za realizację programu Treści i czas realizacji, organizacji programu Metody i formy pracy Współpraca Przewidywane rezultaty (efekty) Ocena i ewaluacja Załączniki: Scenariusze zajęć Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
14
Układ treści WSDZ Układ linearny- przypisanie do poszczególnych lat nauki 1. samopoznanie 2.zawodowwoznawstwo- rynek pracy 3.strategie poszukiwania pracy, podejmowanie decyzji Modułowy układ treści WSDZ Te same moduły co w układzie linearnym, wszystkie moduły są realizowane na każdym poziomie edukacyjnym w każdej klasie Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
15
Główne cele WSDZ Cele ukierunkowane na: przyszłość rynek pracy
na realizację celów związanych z karierę zawodową przybliżenie uczniom informacji dotyczących zawodów i rynku pracy przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji o dalszym kształceniu i aktywności zawodowej poznanie swoich zainteresowań Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu, drogi dalszego kształcenia Przygotowanie do dalszego kształcenia , do roli pracownika na współczesnym rynku pracy…… Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
16
Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
Przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji o dalszym kształceniu i aktywności zawodowej, Przygotowanie ucznia do roli pracownika na obecnym rynku pracy, samodzielności w różnych sytuacjach życiowych, Wskazanie źródeł informacji o świecie zawodów, Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych, Wzrost świadomości u uczniów dotyczący odpowiedzialności za własną przyszłość zawodową Wzmacnianie myślenia o karierze zawodowej w perspektywie procesu podejmowania decyzji Rozszerzanie perspektywy na to , co jest po ukończeniu szkoły Kształtowanie proaktywnych postaw wobec zmiany …… Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
17
Cele szczegółowe można sformułować odrębnie dla bloków tematycznych
Uczniowie: Rozwijają umiejętności samooceny Wzmacniają poczucie własnej wartości Znają system kształcenia znają harmonogram rekrutacji Znają czynniki trafnego wyboru zawodu Znają możliwości rozwijania swoich zainteresowań Poznają i nazywają swoje mocne strony Znają rolę zainteresowań w wyborze zawodu Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
18
Formy oddziaływań Indywidualne porady- testy, kwestionariusz
Warsztaty grupowe Tablica z informacjami Informatory, broszury, programy komputerowe Informacje o zawodach Współpraca z instytucjami zewnętrznymi Filmy zawodoznawcze Konkursy, targi Współpraca całej Rady Pedagogicznej- korelacja przedmiotowa Nowoczesne środki przekazu informacji – nowe technologie, internet Wolontariat Spotkania z przedstawicielami zawodów Zajęcia w ramach PPP ( było 60 teraz 45 min.) Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
19
Zadania osób realizujących WSDZ
Dyrektor Doradca zawodowy ( opis zadań doradcy zawodowego, jego rola w WSDZ) Wyznaczony koordynator –zespół Pedagog, psycholog- diagnoza, kompetencje społeczne Nauczyciel bibliotekarz- gromadzenie aktualnych publikacji, źródła informacji o zawodach, popularyzacja informatorów Nauczyciel informatyki Pozostali nauczyciele uczący różnych przedmiotów-korelacja Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
20
W ramach lekcji przedmiotowych
Możliwe treści do realizacji Podstawy przedsiębiorczości Rynek pracy Prawo pracy PDG Geografia Struktura zatrudnienia w regionie Migracja zarobkowa Bezrobocie Wiedza o społeczeństwie Elementy prawa pracy Informatyka Wyszukiwanie informacji Wzory pism urzędowych Język polski Pisanie CV i listu motywacyjnego, Sztuka autoprezentacji Biologia Prezentuje zawody medyczne, przyrodnicze Omawiając anatomię i choroby człowieka, przeciwwskazania do wykonywania zawodu Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
21
Nowy program doradztwa zawodowego wrzesień 2017/2018
Szkoła Podstawowa klasa VII Szkoła Branżowa I Stopnia Program nauczania przygotowany przez nauczyciela prowadzącego zajęcia dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. WSDZ z uwzględnieniem założeń rozporządzenia wskazującym obszary działań doradczych: - kwalifikacje na rynku pracy - kompetencje - zawody przyszłościowe - rynek pracy Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
22
Zmiany w WSDZ – wrzesień2017/2018
Wszystkie typy szkół zobowiązane są do modyfikacji WSDZ Aktualizacja podstawy prawnej Zmiana treści w doradztwie zawodowym (nowe scenariusze, tematy) Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
23
ZALECENIA DO REALIZACJI PROGRAMU DORADZTWA ZAWODOWEGO
Do realizacji programu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej należy wykorzystać : wycieczki do szkół zawodowych spotkania z przedstawicielami zawodów organizowanie konkursów zawodoznawczych udział w przedsięwzięciach lokalnych: targi szkół, giełdy, lekcje pokazowe w szkołach wycieczki do firm udział w programach fundacji Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
24
Zapisy w statucie minimum to: informacja, że w szkole funkcjonuje WSDZ
kto koordynuje WSDZ zadania doradcy zawodowego Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
25
Projekt ORE – Efektywne doradztwo zawodowe
program preorientacji dla przedszkola orientacji zawodowej (szkoła podstawowa – klasy 1–3 i 4–6), programy doradztwa edukacyjno- zawodowego (dla szkoły podstawowej – klasy 7–8, dla branżowej szkoły I i II stopnia, technikum, liceum i szkoły policealnej), wzorcowe rozwiązania organizacyjne WSD Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
26
Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
27
Zapytaj siebie, co robiłbyś nawet wtedy, gdyby nikt Ci za to nigdy nie miał zapłacić. To wskazówka, która pomoże Ci, czym powinieneś się zajmować, oczywiście wciąż szukając sposobu na zarobienie na tym. (Joe Vitale) Dziękuję za uwagę Opracowano z wykorzystaniem materiałów ze strony WCIES Zdzisława Barankiewicz Doradca zawodowy Zespół Szkół Ekonomiczno- Kupieckich w Płocku
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.