Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

NAUKA CZYTANIA METODĄ GLENNA DOMANA

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "NAUKA CZYTANIA METODĄ GLENNA DOMANA"— Zapis prezentacji:

1 NAUKA CZYTANIA METODĄ GLENNA DOMANA
Ten szablon może być używany jako plik startowy do prezentowania materiałów szkoleniowych w ustawieniu grupy. Sekcje Kliknij prawym przyciskiem myszy slajd, aby dodać sekcje. Sekcje ułatwiają organizowanie slajdów i usprawniają współpracę nad dokumentem. Notatki Użyj sekcji Notatki do wstawiania notatek lub dodatkowych informacji dla odbiorców. Podczas przedstawiania prezentacji notatki są widoczne w widoku prezentacji. Pamiętaj o odpowiednim rozmiarze czcionki (w celu ułatwienia dostępu, widoczności, nagrywania i pracy online). Odpowiednio dobrane kolory Zwróć szczególną uwagę na wykresy, schematy i pola tekstowe. Uwzględnij to, że uczestnicy mogą drukować w trybie czarno-białym lub w skali odcieni szarości. Wykonaj wydruki testowe, aby sprawdzić, czy wszystko jest widoczne po wydrukowaniu w trybie czarno-białym i w skali odcieni szarości. Elementy graficzne, tabele i wykresy Staraj się zachować prostotę — używaj spójnych stylów i kolorów, które nie odwracają uwagi od zawartości. Oznacz etykietą każdy wykres i tabelę. Przedszkole nr 11 „Pod Kasztanami” w Gdyni 1

2 Glenn Doman adresuje naukę czytania do dzieci już od urodzenia.
Postulował on ideę nauki dziecka od najmłodszych lat, a nawet miesięcy, bo wówczas mózg maluszka jest najbardziej chłonny i ma największe potencjalne możliwości rozwoju. Do szóstego roku życia dziecko łatwiej i szybciej chłonie nowe informacje. Omów krótko prezentację. Przedstaw najważniejszy element i wyjaśnij, dlaczego jest on istotny. Zaprezentuj każdy z głównych tematów. Aby zapewnić odbiorcom dobrą orientację w szkoleniu można powtarzać ten slajd z zarysem w całej prezentacji, podkreślając za każdym razem temat, który będzie omawiany. 2

3 Amerykański fizjoterapeuta ur. 1929 r.
Kim był Glenn Doman? Amerykański fizjoterapeuta ur r. Twórca metody rehabilitacji osób z uszkodzeniem mózgu. Leczył dzieci z uszkodzeniem mózgu, z porażeniem dziecięcym, z zespołem Downa. Zajmował się ich rehabilitacją i przystosowaniem do normalnego życia. Rozwijając swoją działalność poszerzył obszar działań o wczesną edukację dzieci zdrowych. Wydał książkę „Jak nauczyć małe dziecko czytać”. Inna możliwość zaprezentowania slajdów z zarysem przy użyciu przejść. 3

4 Kim był Glenn Doman cd. Metoda Glenna Domana powstała na przełomie lat 60 i 70 XX wieku. Metodę określa się jako metodę czytania globalnego. Nie jest to metoda służąca wyłącznie usprawnieniu nauki czytania. Metodę stosuje się również do dzieci z normą intelektualną, by w jak najbardziej optymalny sposób stymulować wrodzony potencjał mózgu. Inna możliwość zaprezentowania slajdów z zarysem przy użyciu przejść. 4

5 Metodę Glenna Domana można stosować do
Rozwoju inteligencji małego dziecka. 5

6 Czytanie pisma jest czynnością mózgu dokładnie tak samo jak rozumienie mowy.
Bardzo małe dzieci mogą i uczą się czytać słowa, zdania i rozdziały dokładnie w ten sam sposób w jaki uczą się rozumieć mówione słowa, zdania i wypowiedzi. Fakty są proste. Oko widzi, ale nie rozumie tego co widzi, ucho słyszy, ale nie rozumie tego co słyszy. Rozumie tylko mózg. Dodaj analizę przypadku lub symulację, aby zachęcić do dyskusji i przeprowadzić ćwiczenia. 6

7 Czytanie jest jedną z najwyższych funkcji ludzkiego mózgu- ze wszystkich stworzeń na ziemi, tylko ludzie umieją czytać. Czytanie jest jedną z najważniejszych funkcji w życiu, ponieważ praktycznie cała nauka opiera się na umiejętności czytania. Omów wyniki analizy przypadku lub symulacji. Przedstaw najlepsze rozwiązania. 7

8 Na czym, według Domana, miałaby polegać nauka czytania małego dziecka?
Program nauki globalnego czytania Doman określał jako „zabawę w czytanie”. Przed rozpoczęciem nauki należy zadbać o wytworzenie atmosfery radości i entuzjazmu oraz o szybkie eksponowanie kolejno prezentowanych słów. 8

9 Uczenie to najlepsza i najbardziej pobudzająca, ekscytująca zabawa w życiu, to radość, nagroda a nie kara, przyjemność a nie obowiązek. „Jeżeli nie bawisz się świetnie i twoje dziecko nie bawi się świetnie –przerwij! Robisz coś źle.”

10 Co zyskuje dziecko dzięki wczesnej nauce czytania?
ma lepszą zdolność koncentracji oraz pamięć, jest ciekawe świata oraz samodzielne. jest z siebie dumne, wzrasta jego samoocena, nie będzie bało się czytania, będzie je kojarzyło z zabawą z rodzicami, a nie z przymusową i nudną nauką na ocenę w szkole, dziecko sprawnie czytające to w przyszłości dziecko dobrze uczące się. 10

11 Podstawy dobrego uczenia
Zacznij w możliwie najmłodszym wieku. Bądź zawsze radosna. Szanuj swoje dziecko. Ucz tylko wtedy, gdy ty i twoje dziecko jesteście szczęśliwi. Skończ zanim twoje dziecko chce skończyć. Pokazuj materiały szybko. Często wprowadzaj nowe materiały. Wykonuj program systematycznie. Przygotowuj materiały starannie i z wyprzedzeniem. Pamiętaj o Niezawodnej Zasadzie Podsumuj prezentację, przedstawiając ponownie najważniejsze punkty z lekcji. Co powinni zapamiętać słuchacze po zapoznaniu się z Twoją prezentacją? Zapisz swoją prezentację jako wideo, aby ułatwić jej udostępnianie. (Aby utworzyć wideo, kliknij kartę Plik, polecenie Udostępnij i w obszarze Typy plików kliknij polecenie Utwórz wideo). 11

12 Pamiętaj o kilku zasadach, które pomogą zachęcić i zainteresować dziecko nauką czytania:
Inna możliwość zaprezentowania slajdu Zarys.

13 Nauka czytania według metody
G. Domana odbywa się w pięciu etapach: 1 etap - pojedyncze wyrazy 2 etap - podwójne wyrażenia 3 etap - proste zdania 4 etap - rozbudowane zdania 5 etap - książki Czego można nauczyć się na tym szkoleniu? Krótko opisz każdy cel i korzyści, jakie odniosą odbiorcy z tej prezentacji. 13

14 Mamusia Ścieżka czytania - etap pierwszy (pojedyncze słowa)
Wymiar arkusza 60 cm X 10 cm, wysokość liter 8cm. Mamusia Czytamy dziecku: „Tu jest napisane Mamusia” Pierwsze trzy zestawy wyrazów powtarzamy przez tydzień. W następnym tygodniu z wymieniamy jedno stare słowo z każdego zestawu i wkładamy nowe lub odkładamy jedną kategorię składającą się z 5 słów wymieniając ją kategorią nowych 5 słów. Każdego następnego dnia odkładaj jedną starą kategorię słówek, co równa się 140 słów na miesiąc. Użyj nagłówka sekcji dla każdego tematu, aby zapewnić odbiorcom płynne przechodzenie między tematami. 14

15 Całodzienny materiał: 5 zestawów Jedna sesja: 1 zestaw ( 5 słów)
Dzienny program: Całodzienny materiał: 5 zestawów Jedna sesja: 1 zestaw ( 5 słów) Częstotliwość: 3 X dziennie każdy zestaw Intensywność: 8 cm czerwone słowa Nowe słowa: 5 dziennie Wycofane słowa: 5 dziennie Okres użytkowania każdego słowa: 3 X dziennie przez 5 dni = 15 Zasada: Zawsze kończ zanim dziecko chce skończyć. Do każdej sekcji tematu dodaj odpowiednie slajdy — z tabelami, wykresami czy obrazami. W następnej sekcji można zobaczyć przykłady tabel, wykresów, obrazów i wideo. 15

16 Ścieżka czytania - etap drugi (wyrażenia dwuwyrazowe)
Dwa pojedyncze słowa połączone w znaczącą „parę” - przykład: Mamusia skacze (czynność + przedmiot) Prostą grupą słów, które są bardzo pomocne i łatwe do nauczania są podstawowe kolory, czynności, przeciwieństwa. Staraj się pisać zwięźle. Tekst powinien być możliwie jak najkrótszy, aby zmieścić czcionki o większym rozmiarze. 16

17 Pokazuj każdy zestaw trzy razy dziennie przez pięć dni (lub krócej).
Microsoft Engineering Excellence Zrobione karty z dwuwyrazowymi wyrażeniami należy podzielić na dwa zestawy po pięć w każdym. Pokazuj każdy zestaw trzy razy dziennie przez pięć dni (lub krócej). Po pięciu dniach wycofuj po jednym wyra­żeniu z każdego zestawu i dodawaj nowe. Dalej, codziennie dodawaj po jednym wyrażeniu i wycofuj jedno w każdym zestawie. Poufne materiały firmy Microsoft 17

18 (podmiot + czynność + przymiotnik)
Microsoft Engineering Excellence Ścieżka czytania - etap trzeci i czwarty (proste zdania i rozbudowane zdania) Trzy pojedyncze słowa połączone w znaczące krótkie zdanie (wyrażenie trzy lub więcej wyrazowe) - przykład: Mamusia skacze (podmiot + czynność) Mamusia jest wesoła (podmiot + czynność + przymiotnik) Poufne materiały firmy Microsoft 18

19 Ścieżka czytania - etap piąty (książki) Książki domowej roboty:
Microsoft Engineering Excellence Ścieżka czytania - etap piąty (książki) Książki domowej roboty: - pokrewne słowa lub pary słów lub zdania, - ilustracje na osobnych kolejnych słowach, - atrakcyjne, - interesujące, - krótkie, - konkretne słownictwo, Po zakończeniu każdej sesji powiedz dziecku, że jest bardzo dobre i bystre. Powiedz mu, że jesteś z niego bardzo dumna i bardzo je kochasz. Jeśli dysponujesz odpowiednimi materiałami wideo, na przykład z analizą przypadku, wersją demo produktu lub innymi materiałami szkoleniowymi, dołącz je również do prezentacji. Poufne materiały firmy Microsoft 19

20 Microsoft Engineering Excellence
Etapy czytania obowiązują niezależnie od wieku dziecka, które uczy się czytać. Jednak, w jaki sposób rzeczywiście zacząć i na które z tych etapów trzeba będzie położyć nacisk, to zależy od wieku, w jakim rozpoczynasz program czytania ze swoim dzieckiem. Należy dokonać subtelnych zmian w tym programie, aby zaprojektować indywidualne programy dla każdej z ważnych grup wiekowych, od urodzenia do sześciu lat. Poufne materiały firmy Microsoft 20

21 Microsoft Engineering Excellence
Jeżeli chcesz zacząć od urodzenia, musisz wiedzieć, że początkowo twój program nie będzie programem czytania, lecz programem wzrokowej stymulacji. Nowo narodzone dziecko potrzebuje jednego etapu przed pierwszym etapem. Nazywamy to etapem zerowym, ponie­waż zanim będzie naprawdę gotowe do etapu pierwszego, jego program czytania potrzebuje etapu zerowego, który jest programem wzrokowej stymulacji. Czy prezentacja jest wystarczająco zwięzła? Zastanów się, czy nie przenieść jakiejś zawartości do dodatku. Użyj slajdów dodatku, aby zachować zawartość, która może przydać się przy odpowiadaniu na pytania (slajd Pytania) lub posłużyć odbiorcom, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę. Poufne materiały firmy Microsoft 21

22 Nie sprawdzaj swojego dziecka i nie pozwól nikomu innemu na sprawdzanie go. 
Zamiast sprawdzać dziecko, zapewnij mu okazje do rozwiązywania problemów.

23 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 23


Pobierz ppt "NAUKA CZYTANIA METODĄ GLENNA DOMANA"

Podobne prezentacje


Reklamy Google