Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!
2
wartości Świat , w którym żyjemy, jest światem wartości, życie samo w sobie jest procesem realizowania określonych wartości. Człowiek nie może od wartości uciec - jest na nie skazany. Wybór wartości i zakres ich realizacji świadczy o tym, co dla danego człowieka jest ważne. Są to pewne ideały, którymi kierujemy się (lub nie) w życiu. Jest to dla mnie coś nienaruszalnego, coś w co wierzę i coś do czego dążę. „Nie staraj się zostać człowiekiem sukcesu, lecz człowiekiem wartościowym.” (A. Einstein)
3
Aksjologia Hierarchia wartości
Od tego, jaką posiadamy hierarchię wartości, zależy nasze postrzeganie świata i od tego zależy sposób oceniania różnych wydarzeń, co również przekłada się na dokonywanie wyborów przez nas. Dylematy moralne Co jest dobre, a co złe? Co jest większym dobrem? Cel uświęca środki? Wierność sobie, wyznawanym wartościom? „Za pewne rzeczy trzeba płacić pełną cenę.” (H. Malewska)
4
Wartości uniwersalne (triada starożytna + Bóg)
piękno dobro Bóg prawda
5
Wartości chrześcijańskie (cnoty teologalne + Życie)
wiara nadzieja życie miłość
6
Filozofia dialogu Nurt filozoficzny zapoczątkowany na początku XX wieku przez Ferdinanda Ebnera. W centrum zainteresowania filozoficznego stał człowiek i jego relacja z drugim człowiekiem. Drugi człowiek w filozofii dialogu jest ujmowany jako Ty (np. Martin Buber ), Inny (np. Emmanuel Levinas), Pytający (Józef Tischner). Relacja z drugim człowiekiem może być pojmowana jako relacja Ja-Ty (Martin Buber), Toż-Samy – Inny (Emmanuel Levinas), Zapytany-Pytający (Józef Tischner).
7
3 Nurty Nurt pierwszy (Martin Buber, Ferdynand Ebner, Franz Rosenzweig ): wyróżnia się w nim dialogiczny paradygmat relacji Ja-Ty, gdzie ta relacja stanowi o najistotniejszej konstytucji życia każdego człowieka. Nurt drugi (Emmanuel Levinas): charakterystyczną cechą jest podzielenie relacji Ja – Ty na relację ontologiczną i metafizyczną. Bycie wobec innych jest zawsze relacją etyczną. Spotykam człowieka w jego Twarzy. Bez maski, bez żadnej ochrony. Nurt trzeci (Józef Tischner), to filozofią dramatu. Wyróżnia się tu stosunek człowieka do świata (sceny) i człowieka do drugiego człowieka. Relacja człowiek-człowiek charakteryzuje związek dialogiczny. W związku dialogicznym naprzeciw siebie staje Pytający i Zapytany. W związku dialogicznym powstaje pewna przestrzeń, w której spotykają się dwie wartości, jest to zatem też związek agatologiczny, w którym drugi człowiek staje cały w swojej bezbronności i mówi „Nie zabijaj!”.
8
Filozofia dialogu (spotkania)
scena ty ja
9
Etos Spotkania Wy Oni Teraz Tam i tu My
10
Postawy moralne ja – ty – świat stoicyzm utylitaryzm egoizm hedonizm
11
Model systemu postaw wobec wartości pomagający w osiągnięciu pełni człowieczeństwa
12
Zasada złotego środka „Co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7, 12) „Traktuj innych tak, jak Ty byś chciał być traktowany” „Nie czyń innym tego, czego nie chcesz, by czynili tobie” „Kochaj bliźniego swego, jak siebie samego” Dekalog a prawo Hammurabiego („Oko za oko, a ząb za ząb”)
13
Dziękuję za spotkanie!
„Bądź wierny Idź” Dziękuję za spotkanie!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.