Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSeweryn Wieczorek Został zmieniony 7 lat temu
1
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa
Barbara Denisiuk
2
Główne obowiązki informacyjne
Przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, o m.in:
3
Główne obowiązki informacyjne
głównych cechach świadczenia swoich danych identyfikujących adresie przedsiębiorstwa łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami sposobie i terminie zapłaty wyjątkach, w przypadku których nie przysługuje prawo do odstąpienia procedurze rozpatrywania reklamacji
4
Sposób udzielenia informacji
poza lokalem przedsiębiorstwa na papierze lub, za wyraźną zgodą klienta, na innym trwałym nośniku ponadto w momencie zawarcia umowy musi wydać dokument potwierdzający jej zawarcie
5
Sposób udzielenia informacji
na odległość sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość ponadto przedsiębiorca zobowiązany jest potwierdzić zawarcie umowy w rozsądnym czasie po tym zdarzeniu, najpóźniej w chwili dostarczenia towaru lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi
6
Umowa wykonania usługi naprawy lub konserwacji
Przed zawarciem umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, której przedmiotem jest wykonanie usługi naprawy lub konserwacji, a koszt jej wykonania nie przekracza600 zł i obie strony natychmiast spełniają swoje zobowiązanie, przedsiębiorca udziela konsumentowi:
7
Umowa wykonania usługi naprawy lub konserwacji
DANE IDENTYFIKUJĄCE ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA WYNAGRODZENIE I SPOSÓB JEGO OBLICZANIA ŁĄCZNY KOSZTORYS
8
Umowa wykonania usługi naprawy lub konserwacji
dane identyfikujące adres przedsiębiorstwa wynagrodzenie i sposób jego obliczania łączny kosztorys gł. cechy świadczenia sposób i termin realizacji prawa do odstąpienia + wzór formularza sytuacje w których nie przysługuje prawo do odstąpienia
9
Ograniczenia w przekazie informacji przy zawieraniu umowy na odległość
Jeżeli przedsiębiorca zamierza zawrzeć umowę na odległość za pomocą środka, który ze względu na właściwości techniczne i funkcjonalne ogranicza rozmiar przekazywanych informacji lub czas na ich przedstawienie, zobowiązany jest przekazać konsumentowi przed zawarciem umowy co najmniej informacji o:
10
Ograniczenia w przekazie informacji przy zawieraniu umowy na odległość
głównych cechach świadczenia oznaczeniu przedsiębiorcy prawie odstąpienia od umowy czasie trwania
11
Umowy zawierane na odległość
na początku rozmowy: cel nawiązania kontaktu swoje dane identyfikacyjne Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi przez telefon zawarcie umowy, ma obowiązek potwierdzić jej treść na papierze lub na innym trwałym nośniku i przedstawić ją w takiej formie rozmówcy!
12
Umowy zawierane na odległość
Jeżeli konsument nie potwierdzi swojej woli lub zrobi to w inny sposób niż na trwałym nośniku, uznaje się, że umowa nie została zawarta.
13
Opłaty przy umowie zawartej na odległość
Przedsiębiorca zawierający z konsumentem umowę na odległość przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (np. za pomocą Internetu) ma obowiązek poinformować go, bezpośrednio przed złożeniem zamówienia, w sposób jasny i widoczny o: głównych cechach świadczenia łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami
14
Opłaty przy umowie zawartej na odległość
Przedsiębiorca musi zapewnić takie warunki techniczne, aby konsument wyraźnie potwierdził, że wie, iż zawarcie umowy jest równoznaczne z obowiązkiem uiszczenia płatności. Ponadto jeżeli do zawarcia umowy (złożenia zamówienia) używa się przycisku lub podobnej funkcji, to musi być ona oznaczona słowami „ZAMÓWIENIE Z OBOWIĄZKIEM ZAPŁATY” lub innym, równoznacznym sformułowaniem.
15
Odpowiedzialność za przesyłkę
obowiązek zabezpieczenia towaru --> właściwy sposób opakowania przedsiębiorca jest odpowiedzialny za przesyłkę zamówioną przez konsumenta do czasu wręczeni jej odbiorcy WYJĄTEK- kupujący samodzielnie wybiera i zamawia przewoźnika
16
Odstąpienie od umowy 14 dni kalendarzowych bez podania przyczyny!
Zasady obliczania terminu na odstąpienie od umowy zależą od charakteru świadczenia. W przypadku: sprzedaży pojedynczego towaru sprzedaży kilku towarów dostarczanych osobno umowy polegającej na regularnym dostarczaniu towarów przez określony czas pozostałych umów
17
Skutki niepoinformowania
Jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, uprawnienie to przedłuża się - maksymalnie do 12 miesięcy!
18
Formy odstąpienia od umowy
Polskie prawo nie przewiduje żadnej szczególnej formy odstąpienia konsumenta od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Oznacza to, że będzie ono ważne, jeżeli oświadczenie konsumenta ujawni jego wolę w sposób dostateczny.
19
Zasady zwrotu świadczeń
PRZEDSIĘBIORCA obowiązek niezwłocznego zwrócenia konsumentowi wszystkich dokonanych przez niego płatności zwrot powinien nastąpić przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, chyba że wyraził zgodę na inny sposób zwrotu Niezwrócenie pieniędzy w terminie umożliwia konsumentowi naliczanie odsetek za każdy dzień zwłoki.
20
Zasady zwrotu świadczeń
KONSUMENT obowiązek zwrócenia towaru niezwłocznie niezwrócenie w terminie nie powoduje nieważności odstąpienia, niemniej zwłoka może rodzić odpowiedzialność odszkodowawczą obowiązek sprawowania pieczy po otrzymaniu produktu może sprawdzić jego charakter, kompletność, cechy, funkcjonowanie - ale tylko tak, jak robiłby to w sklepie stacjonarnym
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.