Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Co dalej z HPV ? (wirus brodawczaka ludzkiego)
Gdańsk, 20 grudnia 2016 roku Co dalej z HPV ? (wirus brodawczaka ludzkiego)
2
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016r
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016r. w sprawie narodowego programu zdrowia na lata 2016 –2020, profilaktyka chorób zakaźnych i zakażeń u ludzi, w tym zakażeń i chorób przenoszonych drogą płciową, (HPV) należy do zadań Ministra Finansów, a nie do zadań Jednostek Samorządu Terytorialnego. Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nie rekomenduje Ministrowi Zdrowia wprowadzenia szczepień przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) do kalendarza szczepień obowiązkowych.
3
Miasto Gdańsk – zgony według przyczyn
4
Zachorowania na raka szyjki macicy spowodowane infekcją HPV stanowią jeden z problemów zdrowotnych - współczynnik zachorowań w 2013 roku dla polski na 100 tysięcy mieszkańców.
5
Fakty o szczepionce Szczepienia przeciw HPV znajdują się na liście szczepień zalecanych przez Ministra Zdrowia, ale nie są refundowane ani obowiązkowe. Szczepionka nie daje 100% ochrony – zmniejsza, po podaniu wszystkich zalecanych dawek szczepionki, ryzyko zachorowania na raka szyjki macicy o około 70% jednak nie chroni przed wszystkimi przypadkami raka, dlatego u kobiet powinny być nadal regularnie wykonywane cytologiczne badania przesiewowe. Szczepionka nie daje odporności na całe życie. Udowodniona bieżącymi badaniami ochrona w postaci występowania przeciwciał HPV trwa około 10 lat.
6
Fakty o szczepionce Jak w przypadku każdego leku, możliwe jest, występowanie działań niepożądanych (NOP) Najczęściej są to odczyny miejscowe w postaci bólu i niewielkiego obrzęku. Zdarzają się omdlenia, które mogą wystąpić po każdym szczepieniu, szczególnie u młodzieży i u młodych osób dorosłych. Istnieją też doniesienia o poważniejszych powikłaniach, które wymagają systematycznego monitorowania i wnikliwych badań celem potwierdzenia klinicznego.
7
Badanie opinii publicznej Łącznie rozdystrybuowano 7916 ankiet, zwrócono 1440 prawidłowo wypełnionych ankiet, co stanowi ponad 18 % % ankietowanych nie skorzysta ze szczepienia finansowanego przez Gminę, ponieważ nie zamierza tego robić wcale (9,14%) lub do podjęcia decyzji potrzebuje więcej informacji o działaniu i skuteczności szczepionki (41,39 %); Ponad 73 % ankietowanych wskazuje przede wszystkim potrzebę rzetelnej informacji o działaniu i skuteczności szczepionek przeciw HPV z uwagi na jakikolwiek brak wiedzy w tym zakresie.
8
Warunki realizacji programu Z uwagi na obowiązkowy populacyjny zakres działania, szacunkowy koszt programu szczepień przeciw HPV (szacunek na podstawie podobnych programów ocenianych przez AOTMiT) = PLN dla jednego rocznika dziewczynek (2.000), czyli tyle ile Miasto wydaje na wszystkie inne programy zdrowotne (bez profilaktyki uzależnień). Uzyskanie pozytywnej oceny AOTMiT dla programu polityki zdrowotnej w tym zakresie bezwzględnie wymaga zaplanowania w jego ramach: Edukacji dotyczącej konieczności wykonywania systematycznych badań ginekologicznych, cytologicznych oraz upowszechniającej wiedzę na temat zakażeń HPV, Promocji bezpiecznych zachowań seksualnych, Koordynacji działań z programami wczesnego wykrywania raka szyjki macicy, Narzędzi do monitorowania oczekiwanych efektów (zgłaszalność, skutki prowadzonych działań w dalekim horyzoncie czasu tj. ok 30 lat)
9
Plan Wybór priorytetów zdrowotnych: czy alternatywnym rozwiązaniem (tańszym, bezpieczniejszym) nie byłby efektywny program profilaktyki wtórnej (wczesne wykrywanie zmian nowotworowych)? Zaszczepienie p/HPV nie zwalnia z konieczności wykonywania okresowych badań ginekologicznych i cytologicznych. Postępowanie takie pozwala na wczesne diagnozowanie raka szyjki macicy, usunięcie go metodami małoinwazyjnymi oraz uzyskanie prawie 100% wyleczeń. Systematyczne badania ginekologiczne są częścią działań profilaktycznych wykraczających poza zakres profilaktyki raka szyjki macicy.
10
Plan 2017 Powołanie grupy roboczej do koordynacji działań.
Opracowanie szczegółowego harmonogramu działań. List PMG do uzyskujących pełnoletniość kobiet o tematyce profilaktyczno-zdrowotnej. Kampania informacyjna skierowana do rodziców dzieci w wieku szkolnym (12-16 lat) o profilaktyce HPV [plakaty, ulotki – dystrybucja podczas spotkań z rodzicami]. Kampania informacyjna dla młodych kobiet promująca badania cytologiczne oraz regularne wizyty ginekologiczne (18-25 lat). [plakaty – dystrybucja na uczelniach i w szkołach średnich, citilighty na terenie miasta, spoty radiowe, materiały informacyjne w kanałach internetowych – w tym kampania w mediach społecznościowych]. Stworzenie bazy dostępnych badań, lekarzy oraz projektów dodatkowych realizowanych przez instytucje i organizacje pozarządowe na terenie miasta. Stworzenie cyklu spotkań z ginekologami nt. edukacji profilaktycznej dla młodzieży.
11
Gdańsk, 20 grudnia 2016 roku
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.