Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Warsztaty - moduł 5B Miękkie IP
Pola na nazwisko, miejsce i datę wypełniają prowadzący zgodnie z prowadzonym szkoleniem. Nazwisko prelegenta Miejsce i data 1
2
Fundatorami ip4inno są :
Komisja Europejska, DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu Europejski Urząd Patentowy 19 partnerów konsorcjum pierwszego projektu ip4inno Niniejszy moduł opracowany został przez: European Institute for Enterprise and Intellectual Property (IEEPI) przy finansowaniu Komisji i EPO Tytułem informacji, partnerami w pierwszym projekcie ( ) byli: Europejski Urząd Patentowy Węgierski Urząd Patentowy Portugalski Urząd Patentów i Znaków Towarowych Krajowa Rada ds. Patentów i Rejestracji w Finlandii Hiszpański Urząd Patentowy INPI, Francja Chorwacki Państwowy Urząd Własności Intelektualnej Turecki Urząd Patentowy Duński Urząd Patentowy Europejska Sieć Ośrodków Biznesu i Innowacji CRP Henri Tudor, Luksemburg FUNDITEC, Hiszpania IWT - Flandria Fraunhofer TEG IEEPI, Strasburg METU - Technopolis, Turcja Fundación EOI, Hiszpania Universidad Politécnica de Madrid University of Alicante 2
3
Wyłączenie odpowiedzialności!
Niniejsze materiały szkoleniowe dotyczą własności intelektualnej i strategii biznesowych wyłącznie w ujęciu ogólnym. Niniejsze materiały szkoleniowe nie powinny służyć jako podstawa do podejmowania konkretnych decyzji biznesowych lub prawnych. Zaleca się uzyskanie dostosowanej do okoliczności, profesjonalnej porady. Prowadzący może wtrącić humorystyczną uwagę, np.: „Celem niniejszego seminarium nie jest przekształcenie słuchaczy w ekspertów z zakresu własności intelektualnej. Nikt nie planuje zostać rzecznikiem patentowym! Proszę raczej odczytywać ten kurs jako „pierwszą pomoc w dziedzinie własności intelektualnej”. A jaki jest cel pierwszej pomocy? – „Na tyle długo utrzymywać pacjenta przy życiu, by zdążyła przybyć profesjonalna pomoc”. Właśnie to chcemy osiągnąć za pomocą niniejszego kursu. Chcemy byście Państwo służyli pomocną dłonią w zakresie własności intelektualnej. Mamy nadzieję, że gdy klienci zwrócą się do Państwa z prośbą o wsparcie w kwestii biznesowej, będą się Państwo na tyle dobrze orientować w kwestiach własności intelektualnej, że wykryją Państwo problemy lub możliwości, które umknęły uwadze klienta, by zapobiec pogorszeniu się sytuacji i skierować klienta do właściwego radcy prawnego. 3
4
4) Ćwiczenie: Szczęśliwe niemowlę (1)
Jakiego rodzaju ochrona będzie odpowiednia? Prelegent powinien pozostawić slajd, zanim zacznie kontynuować. Proszę podzielić uczestników na niewielkie grupy 3-5 osób. Proszę rozdać kartki z poniższym tekstem: Happy Baby GmbH („Happy Baby” – „Szczęśliwe niemowlę”) to firma zlokalizowana w Niemczech, której wysokiej jakości organiczne odżywki dla niemowląt sprzedawane są pod marką „Happy Baby” w sklepach spożywczych w Europie. Firma wykorzystuje slogan reklamowy „Szczęśliwe niemowlę uszczęśliwi ciebie!”. Firma ma coraz większy udział w rynku dzięki silnemu zespołowi ds. sprzedaży, który kieruje się strategią nawiązywania dobrych relacji z regionalnymi kierownikami sklepów. Z tego względu firma przeznaczyła dla pracowników zajmujących się sprzedażą duże budżety, dzięki którym mogą oni organizować imprezy dla detalistów, przyczyniając się w ten sposób do umacniania relacji biznesowych. Celem tych strategii jest lepsze ustawienie produktu na półkach oraz pobudzenie sprzedaży promocyjnej. Sukces firmy Happy Baby wynika również częściowo z jej umiejętności produkowania wysokiej jakości odżywek organicznych, które nawet smakują „doroślej”. Każde danie opiera się na specjalnym przepisie, znanym wyłącznie dyrektorowi produkcji i jego trzem kluczowym asystentom. Bez sekretnego składu produktu, firma Happy Baby straciłaby swoją niszę rynkową. 1. Dyrektor Naczelny Happy Baby zastanawia się, jakie prawa miękkiego IP posiada jego firma produkcyjna, o ile w ogóle je posiada? 2. Jaki byłby najlepszy rodzaj ochrony jego praw miękkiego IP? 3. Kierując się odpowiedzią (2), którzy pracownicy powinni zostać objęci zobowiązaniami ograniczającymi? Jakie najważniejsze kwestie powinny się znaleźć w treści tych zobowiązań? „Happy Baby - Szczęśliwe niemowlę” – innowacyjna firma żywnościowa, specjalizująca się w organicznych odżywkach dla niemowląt 4
5
4) Ćwiczenie: Szczęśliwe niemowlę (2)
Jakiego rodzaju miękkie IP należy do firmy Happy Baby i czego dotyczy? Jaka byłaby najlepsza ochrona tego miękkiego IP? Którzy pracownicy powinni zostać objęci zobowiązaniami ograniczającymi? Jakie inne kwestie należy uwzględnić? CZAS NA ROZWIĄZANIE TYCH KWESTII PRZEZ GRUPY: 10 MINUT. a. Dyrektor Naczelny Happy Baby zastanawia się, jakie prawa miękkiego IP posiada jego firma produkcyjna, o ile w ogóle je posiada? b. Jaki byłby najlepszy rodzaj ochrony jego praw miękkiego IP? c. Kierując się odpowiedzią (2), którzy pracownicy powinni zostać objęci zobowiązaniami ograniczającymi? Jakie najważniejsze kwestie powinny się znaleźć w treści tych zobowiązań? 5
6
4.a. Jakie miękkie IP? W odniesieniu do czego?
Confidential information Know how Trade secrets Trademarks List of customers Sale strategy The way do the product Recipe / secret formulae Brand name Informacje poufne Know-how Tajemnice handlowe Znaki towarowe Slogan reklamowy Lista klientów Strategia sprzedaży Metoda produkcji Przepis/ sekretny skład Nazwa marki Slogan Confidential information Know how Trade secrets List of customers Sale strategy The way do the product Recipe / secret formulae Confidential information Know how List of customers Sale strategy The way do the product Confidential information List of customers Sale strategy Happy Baby posiada kilka rodzajów praw miękkiego IP: - informacje poufne z listą klientów (listy sklepów i kierowników sklepów) i strategią wynagrodzeń (szczególne wydarzenia, sprzedaż promocyjna) - know-how z metodą wytwarzania produktu - tajemnice handlowe: przepis/ sekretny skład - znaki towarowe: sama nazwa marki „Happy Baby” (szczęśliwe niemowlę) - slogan reklamowy 6
7
4.b. Jaka byłaby najlepsza ochrona?
Rejestracja znaków towarowych Ograniczenie znajomości pewnych praktycznych informacji, np. przepisów, nazwisk klientów itd. tylko do kluczowych pracowników Podpisanie zobowiązań ograniczających, np. porozumień o nieujawnianiu, o lojalności, zakazie konkurencji i podkupywania Najlepszym sposobem ochrony tych praw miękkiego IP jest: - rejestracja znaków towarowych. - ograniczenie znajomości pewnych praktycznych informacji, np. przepisów, nazwisk klientów itd. tylko do kluczowych pracowników - podpisanie zobowiązań ograniczających, np. porozumień o nieujawnianiu, o lojalności, zakazie konkurencji i podkupywania z właściwymi pracownikami. 7
8
Przydatne linki Specjalistyczna wiedza na temat własności intelektualnej, proste i zrozumiałe informacje Światowa Organizacja Własności Intelektualnej, strony dotyczące MŚP wzór porozumienia o nieujawnianiu instytucja odpowiedzialna za IP w ZK Jeśli potrzebne są dodatkowe informacje, oto kilka stron internetowych, które zawierają wyjaśnienia. Szczególnie przydatny może okazać się wzór porozumienia o nieujawnianiu, znajdujący się na stronie WIPO. 8 8
9
Dziękuję za uwagę! <wpisać nazwisko oraz dane kontaktowe prelegenta> Ponad 50 godzin lekcyjnych materiałów, studiów przypadku, ćwiczeń, linków i wiele więcej można znaleźć na Prelegent może teraz odpowiedzieć na dodatkowe pytania. 9
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.