Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
8 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
2
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN jest selekcja: produktów, kierunków inwestowania, itd. - w małych firmach problemem jest raczej wykreowanie produktu, który „zaistniałby” na rynku KMN potrzebują „obiektywnego narzędzia” podejmowania decyzji w zakresie selekcji priorytetów H. Markowitz i jego rola Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
3
Modele portfelowe (macierzowe) - „wielka trójka” najbardziej znanych
Model BCG Model General Electric/ McKinsey Model ADL Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
4
Modele portfelowe (macierzowe) - model BCG
Pierwsze zastosowania modelu datują się na lata 60-te, opublikowanie metodologii miało miejsce w 1973 r. W szczytowym okresie jej popularności, który przypadł na lata 70-e używało jej ponad 100 wielkich korporacji USA z listy Fortune 500 (Obłój, str ) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
5
Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve)
Krzywa uczenia się bazuje na intuicyjnym przekonaniu, że powtarzając jakiś proces wielokrotnie wprowadza się usprawnienia, które redukują koszt jednostkowy. Za naukowe „odkrycie” krzywej uczenia się uważa się opublikowanie w 1963 r. pracy A.A. Alchiana – „Reliability of Progress Curves in Airframe Production” (nb. dot. II WŚ – wcześniej utajniona) Źródło: Ian C. Runge, „Mining Economics and Strategy”, SME, Littleton, 1998 r. Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
6
Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve)
Źródło: Hax, Majluf, ”Strategic Management”, str. 111 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
7
Model BCG - postać modelu
Tempo wzrostu rynku: (sprzedaż b.r. - sprzedaż u.r.)/ sprzedaż u.r. Względny udział w rynku: udział w rynku KMN/udział najsilniejszego konkurenta Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
8
Model BCG - wnioski wynikające z pozycji na macierzy
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
9
Modele portfelowe (macierzowe) - krytyka modelu BCG
Wzrost i rentowność nie są ze sobą skorelowane - wręcz przeciwnie często ze sobą rywalizują a dobra strategia nie powinna pozwalać na rezygnację z zyskownych inwestycji Krzywa uczenia się nie zawsze ma zastosowanie: dojrzałe gałęzie przemysłu gałęzie wymagające wysokiej specjalizacji Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
10
Model BCG - „krzywa uczenia się” (experience curve)
Źródło: Szacunki własne autora Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
11
Modele portfelowe (macierzowe) – kierunki rozwoju
Możliwe definicje udziału w rynku: Absolutny udział w rynku (wartościowo) Absolutny udział w rynku (wolumenowo) Pozycja na rankingu udziału w rynku Udział względny do lidera rynku Udział względny do 3 największych konkurentów Udział względny do przeciętnego (np. indeksu Herfindahla) (Roberts Keith, PIMS, „Getting the right business metrics”, mat. niepublikowany) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
12
Modele portfelowe tworzenia strategii KMN - krytyka
Krytyka koncepcji zrównoważonego portfela: traktowanie KMN jako luźnego portfela jednostek biznesowych podważa sens istnienia korporacji jako całości wymóg komponowania właściwego portfela doprowadził do fali przejęć i fuzji, a odwrócił uwagę zarządów od kontroli procesów wewnętrznych wymóg zgodności inwestycji z pożądanym kształtem portfela prowadzi do rezygnacji z potencjalnie opłacalnych projektów Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.