Pobierz prezentację
OpublikowałRajmund Kalicki Został zmieniony 10 lat temu
1
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
2
Badacze zajmujący się tematyką motywacji próbują odpowiedzieć na pytania:
Co sprawia, że ludzie wybierają określoną formę aktywności? Co daje człowiekowi energię do działania? Co każe wytrwale dążyć do celu? Motywacja – jak podają źródła - to wszelkie mechanizmy odpowiedzialne za uruchomienie, ukierunkowanie, podtrzymywanie i zakończenie działania.
4
Czynniki wzbudzające motywację:
Niezaspokojone potrzeby fizjologiczne (muszą być zaspakajane niezwłocznie). Niezaspokojone potrzeby psychiczne (osamotnienie, odrzucenie, utrata pozycji społecznej). Wzbudzone wzorce afektywne (emocjonalne – przykrość, strach, wzbudzają potrzebę uwolnienia się od tych stanów). Działanie czynników zakłócających czynności praktyczne i umysłowe (frustracja, stres, konflikt, zagrożenie uznawanych wartości). Zaktywizowane zainteresowanie. Ciekawość. Oczekiwania. Marzenia i fantazje. Plany i aspiracje.
5
Warunki powstania procesu motywacyjnego:
Wynik czynności musi być przez człowieka oceniany jako użyteczny. Człowiek musi żywić przekonanie, że jest w stanie osiągnąć pożądany rezultat.
6
Właściwości procesu motywacyjnego:
Kierunek motywacji – cel, do którego zmierzamy. Natężenie motywacji, na które składają się: siła procesu motywacyjnego, wielkość motywacji, intensywność połączona z wydolnością organizmu.
7
Twoja motywacja może mieć dwojaki charakter:
Wewnętrzny – wtedy będzie tendencją do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na samą treść tej aktywności. Zewnętrzny – w takim przypadku Twoje zaangażowanie w podejmowanie aktywności będzie wyznaczone przez czynniki zewnętrzne. Zachowanie będzie instrumentem do otrzymania pewnej nagrody.
8
Potencjalne sprzeczności motywacji danej osoby to:
Przyciąganie z przyciąganiem – to sytuacja, w której człowiek jest zmuszony wybierać pomiędzy dwoma równie atrakcyjnymi możliwościami. 2. Unikanie z unikaniem – wtedy człowiek musi wybrać pomiędzy dwoma równie negatywnymi możliwościami (mniejsze zło). 3. Przyciąganie z unikaniem – sytuacja, w której ten sam cel ma pozytywne i negatywne cechy. W konflikcie tego typu cel jest atrakcyjniejszy, gdy jest odległy, natomiast gdy zbliżamy się do jego osiągnięcia, przestaje być on atrakcyjny.
9
JAKA JESTEM? CZEGO PRAGNĘ? } faza samookreślenia
W JAKI SPOSÓB TO ZROBIĘ? } faza działania KIEDY TO ZROBIĘ? CO SIĘ STANIE, GDY JUŻ TO OSIĄGNĘ? } faza oceny i/ lub weryfikacji JAK BĘDZIE WYGLĄDAŁO WTEDY MOJE ŻYCIE? CZY WŁAŚNIE TEGO CHCIAŁAM?
10
Projekt „Spełniona w biznesie" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Samoocena Samoocena zawyżona- najczęściej jest niezgodna ze stanem faktycznym samooceny. Człowiek nie jest w stanie realnie oceniać swoich możliwości w realizacji zamierzeń. Jest on równocześnie „ślepy i głuchy” na cenne informacje z otoczenia, nie może więc oceniać swoich braków i „pracować” nad nimi Samoocena adekwatna - pozytywna samoocena polega na reagowaniu pozytywnymi emocjami na to co robimy, mówimy i jacy jesteśmy Samoocena zaniżona niska samoocena to „nie lubieniu siebie” – czyli negatywne reagowanie na siebie samych
11
Projekt „Spełniona w biznesie" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Krytyk wewnętrzny najczęściej nie czyjaś krytyka nas rani i staje się przeszkodą w skutecznym działaniu. To nasz Wewnętrzny Krytyk jest sprawcą całego zamieszania. Gdy ktoś mówi, że zrobiłeś coś źle, wewnętrzny krytyk podchwytuje temat Wewnętrzny Krytyk jest dość niezależną i autonomiczną postacią, i wcale nie potrzebuje słów innych ludzi, by zmieszać nas z błotem.
12
Skąd bierze się Krytyk? Rodzice Nauczyciele Rówieśnicy WPŁYW WPŁYW
Projekt „Spełniona w biznesie" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Rodzice Nauczyciele Rówieśnicy WPŁYW WPŁYW Lata doświadczeń z innymi ludźmi tworzą naszego Krytyka
13
Krytyk jest jednym z głosów w Twojej głowie
Projekt „Spełniona w biznesie" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jak rozpoznać Krytyka? Krytyk jest jednym z głosów w Twojej głowie
14
Rozpoznanie, separacja, integracja
Projekt „Spełniona w biznesie" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Rozpoznanie, separacja, integracja
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.