Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Otoczenie technologiczne przedsiębiorstwa
2
Otoczenie przedsiębiorstwa jest sumą czynników i procesów, które funkcjonują w środowisku firmy.
3
Czynniki te mają wpływ na działalność prowadzoną przez przedsiębiorstwo, które stale wchodzi z nimi w różnego rodzaju interakcje. Otoczenie stanowi siłę zewnętrzną wobec przedsiębiorstwa, które nie ma na część czynników wpływu.
4
Otoczenie przedsiębiorstwa może generować dla niego zarówno szanse i zagrożenia, dlatego też musi być brane pod uwagę przy budowaniu strategii firmy oraz wyznaczaniu jej celów. Z reguły czynniki składające się na otoczenie przedsiębiorstwa podlegają nieustannym zmianom, konieczne jest więc ich ciągłe monitorowanie.
5
OTOCZENIE TECHNOLOGICZNE
Jest jednym z bloków makro-otoczenia (otoczenie dalsze). Do którego należy : postęp naukowo-techniczny, dostępność do nowych technologii, poziom komputeryzacji, zwiększenie się szybkości zmian technologicznych, nieograniczone możliwości innowacji, wysokie budżety na badania i rozwój.
6
Czynniki te wywierają istotny wpływ na zmianę sposobu funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych. Są to czynniki szczególnie istotne z punktu widzenia rozwoju zaawansowanych technologii w zakresie informacji i telekomunikacji. Ich waga odzwierciedla się jednak przede wszystkim w roli, jaką zaczynają odgrywać.
7
GRUPA I Czynniki związane z rozwojem technik komputerowych, informatycznych, telekomunikacyjnych oraz nośników i urządzeń cyfrowych.
8
Głównym narzędziem technologicznym w przedsiębiorstwie turystycznym jest Internet.
Jest to rozwiązanie techniczne, które stale stwarza nowe możliwości . Internet należy do otoczenia technologicznego. Jest to wirtualny obszar lub wirtualny świat działalności przedsiębiorstw.
9
Na Internecie opiera się cała działalność firmy
Na Internecie opiera się cała działalność firmy. Telefony, drukarki, kserokopiarki, komputery podpięte są do sieci internetowej. Ułatwia to komunikację jak i szybkie dostarczanie informacji.
10
Sprzedaż wczasów, biletów autokarowych, lotniczych, low costów, ubezpieczeń podróżnych opiera się głównie na systemach internetowych.
11
Maska programu Euroticket – system do sprzedaży biletów autokarowych i ubezpieczeń.
12
Maska programu służącego do archiwizacji biletów autokarowych.
13
System rezerwacyjny TRAVELLA
14
GRUPA II Czynniki będące pewnego rodzaju efektem dynamicznego rozwoju w branży turystycznej czynników przedstawionych w grupie pierwszej.
15
Można tutaj wymienić systemy transakcji (płatności SMS za pomocą telefonu komórkowego czy bezkontaktowe odczytywane drogą radiową za pośrednictwem fal elektromagnetycznych oraz karty inteligentne smart cards). Ważną rolę odgrywają tutaj systemy transportowe tanie koleje, linie lotnicze a co za tym idzie pojawienie się nowej formy biletów electronic ticketing elektroniczny bilet występujący jedynie w zapisie elektronicznym najczęściej stosowany przez tanich przewoźników.
16
GRUPA III Nowoczesne materiały i technologie, których źródłem jest tradycyjny przemysł
17
Mowa tutaj głównie o wszelkiego rodzaju sztucznych tworzywach i urządzeniach do wytwarzania zjawisk przyrodniczych (sztuczny śnieg, fala wodna, rafa koralowa, budowane z igielitu stoki narciarskie itd.).
18
Cechy charakteryzujące to otoczenie:
Tempo transferu nowych technologii do firm, Poziom wydatku rządu oraz ministerstwa przemysłu na badania nowych technologii, Liczba instytutów i innych placówek naukowych zajmujących się badaniami w zakresie nowej techniki i technologii, Liczba nowych odkryć, wynalazków i patentów, Przeciętne tempo odnawiania parku maszynowego w poszczególnych branżach.
19
Dziękujemy!
20
Bibliografia: G. Gołembski; Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, wyd. Akademia Ekonomiczna, Poznań 1998. G. Gołembski; PRZEDSIĘBIORSTWO TURYSTYCZNE. UJĘCIE STATYCZNE I DYNAMICZNE, PWE, Warszawa przedsiebiorstwo-w-otoczeniu-miedzynarodowym/10295 ,otoczenie-technologiczne-i-naukowe
21
Agnieszka Smosna w50148 Romana Solonynka w42920
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.