Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAndrzej Kacała Został zmieniony 10 lat temu
1
DLACZEGO NIE POWINNIŚMY KSZTAŁCIĆ KOLEJNYCH SEKRETAREK?
Algorytmika jest dla każdego! Przemysław Szydzik Redaktor publikacji informatycznych Wydawnictwo Szkolne PWN
2
Co mówi Google?
4
Wieże Hanoi // problem Przenieś wszystkie krążki (z zachowaniem ich układu) ze słupka A na słupek C, wykorzystując słupek pomocniczy B. Zasady: za jednym razem możesz przenieść tylko jeden krążek na dowolny krążek możesz położyć tylko krążek od niego mniejszy
5
Wieże Hanoi - rozwiązanie
POWTARZAJ: przenieś najmniejszy z możliwych do przeniesienia krążków na kolejny słupek, zgodnie z ruchem wskazówek zegara jeśli jest taka możliwość, wykonaj możliwe przeniesienie krążkiem, który nie jest najmniejszy DO MOMENTU, GDY: wszystkie krążki znajdą się na jednym słupku.
6
Zamiana wartości zmiennych
Jaki jest pierwszy pomysł ucznia na zamianę wartości zmiennych x i y? x=y; y=x; Taka odpowiedź wydaje się naturalna, bo przecież właśnie taki (w dużym skrócie) cel chcemy osiągnąć.
7
Zamiana wartości zmiennych
Jak wyjaśnić uczniowi, że takie działania nie dadzą poprawnego efektu? Poprosić, aby myślał jak komputer!
8
Zamiana wartości zmiennych
Sprawdzenie dla dowolnych liczb, na przykład: x=5 i y=7. W ten sposób obie zmienne przechowują tę samą wartość. Nie o to nam jednak chodziło! Kod Efekt x=5; y=7; Przypisanie zmiennej x wartości 5, a zmiennej y wartości 7. x=y; Zmienna x przechowuje wartość 7. y=x; Zmienna y przechowuje wartość zmiennej x, czyli 7.
9
Zamiana wartości zmiennych –rozwiązania
Wprowadzenie pomocniczej zmiennej: bufor=x; x=y; y=bufor; Manewrowanie dodawaniem: x=x+y; y=x-y; x=x-y;
10
Programowanie od małego w CoderDojo
Misja: Świat potrzebuje hakerów!
11
Gra w Nimn // problem Ze zbioru n-kamieni gracze 1 i 2, począwszy od gracza 1, zabierają na przemian jeden lub dwa kamienie. Przegrywa ten, który zabiera ostatni kamień.
12
Gra w Nim5 wygrał g1 wygrał g2 wygrał g2 wygrał g2 wygrał g1 wygrał g1
3 g2 g1 wygrał g2 1 g1 g1 1 wygrał g2 5 2 g2 wygrał g1 g1 3 4 g2 1 g2 wygrał g1 g1 2 wygrał g2
13
Gra w Nim5 W grze z pięcioma kamieniami zawsze może wygrać gracz, który rozpoczyna – musi jednak rozpocząć od jednego kamienia.
14
Gra w Nim5 wygrał g1 wygrał g2 wygrał g2 wygrał g2 wygrał g1 wygrał g1
3 g2 g1 wygrał g2 1 g1 g1 1 wygrał g2 5 2 g2 wygrał g1 g1 3 4 g2 1 g2 wygrał g1 g1 2 wygrał g2
15
A jeśli gracz 1 się pomyli i w pierwszym ruchu weźmie
Gra w Nim5 A jeśli gracz 1 się pomyli i w pierwszym ruchu weźmie 2 kamienie?
16
Gra w Nim5 Gracz 1 przegra, jeśli gracz drugi weźmie 2 kamienie.
wygrał g1 2 g1 wygrał g2 3 g2 1 g1 wygrał g2 5 g1 Gracz 1 przegra, jeśli gracz drugi weźmie 2 kamienie.
17
Ratowanie życia – algorytm resuscytacji
Kluczowe pytanie: Jaki jest warunek zakończenia algorytmu? źródło: Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych oraz zastosowanie automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) Rudolph W. Koster, Michael A. Baubin, Leo L. Bossaert, Antonio Caballero, Pascal Cassan, Maaret Castrén, Cristina Granja, Anthony J. Handley, Koenraad G. Monsieurs, Gavin D. Perkins, Violetta Raffay, Claudio Sandron
18
Godzina Programowania (9-15.12.2013)
19
Pierwsze kroki z programowaniu
Kodowanie z Angry Bird: Goole Blockly:
20
Patriota w dobie iPadów
Koduj dla Polski to inicjatywa Fundacji ePaństwo, której celem jest promocja "kodowania", "programowania" i "bycia developerem" jako nowoczesnych form patriotyzmu.
21
Patriota w dobie iPadów
ADOPT-A-HYDRANT Aplikacja, w oparciu o mapę miasta, umożliwia obywatelom Bostonu zgłoszenie lokalnym władzom zasypanych śniegiem hydrantów przeciwpożarowych. CIVIC INSIGHTS Aplikacja oferuje mieszkańcom najświeższe informacje o statusie zniszczonej nieruchomości w danym mieście. DiscoverBPS Aplikacja łączy opinie, kryteria, dane szkoły oraz zaawansowane narzędzia by pomóc rodzicom wybrać szkołę dla swojego dziecka.
22
Sortowanie zbiorów liczbowych
//problem Dany jest zbiór liczb naturalnych. Ustaw elementy tego zbioru w porządku niemalejącym.
23
Sortowanie bąbelkowe – rozwiązanie
24
Sortowanie przez kopcowanie – alternatywne rozwiązanie
Kopiec – drzewo binarne, w którym wartość przechowywana w dowolnym węźle jest nie mniejsza niż wartość w węzłach potomków. Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
25
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
26
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
27
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
28
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
29
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
30
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
31
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
32
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
33
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
34
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
35
Sortowanie przez kopcowanie – schemat postępowania
Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
36
Sortowanie przez kopcowanie – implementacja
int Lewy(int rodzic) { return (2*rodzic); } int Prawy(int rodzic) { return (2*rodzic + 1); } Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
37
Sortowanie przez kopcowanie – implementacja
void WykonajKopiec(int x) { int pmax, l, r; l= Lewy(x); r= Prawy(x); if (l <= rozmiar && t[l] > t[x]) pmax= l; else pmax= x; if (r <= rozmiar && t[r] > t[pmax]) pmax= r; if(pmax != x) { Zamien(x, pmax); WykonajKopiec(pmax); }
38
Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem
Co zrobić z uczniami, którym trudno będzie napisać program?
39
Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem
Model pracy: pokaz z wykorzystaniem modelu samodzielna, wielokrotna analiza algorytmu samodzielne zastosowanie kolejnych kroków algorytmu sprawdzenie rozwiązania
40
Sortowanie przez kopcowanie – praca z uczniem
Sprawdzenie Zastosowanie Pokaz i analiza Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
41
Algorytmika z uczniem słabszym
Wieże Hanoi Fraktale Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
42
Algorytmika z uczniem słabszym
Przynależność punktu do obszaru Źródło: Informatyka nie tylko dla uczniów. Zakres rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN
43
Kursy programowania online
44
if(nr_slajdu == ostatni) print ”Dziękuję za uwagę!”;
Ostatni slajd if(nr_slajdu == ostatni) print ”Dziękuję za uwagę!”;
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.