Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Historia i typy rowerów
2
...,więc od początku
3
Wynalezienie roweru wydaje się tak naturalne, że aż trudno uwierzyć, że miało to miejsce niewiele ponad 150 lat temu. Podobno już w 1493 roku, Leonardo da Vinci miał wizję wehikułu, wyraźnie przypominającego rower. Pojazd miał dwa równej wielkości koła ze szprychami, kierownicę, mechanizm korbowy, łańcuch i zębatkę. W niemieckim muzeum w Monachium znajduje się model roweru zwany rowerem Kasslera. Przypuszcza się, że pochodzi on z roku 1761.
4
W roku 1791 Monsieur de Sivrac, arystokrata paryski skonstruował prototyp dzisiejszego roweru. Model został nazwany celeryferem, przez współczesnych przezwany "drewnianym koniem". Posiadał dwa drewniane koła mające po sześć drewnianych szprych, połączone belką z prawdziwym końskim siodłem. Ówczesny cyklista siedział okrakiem na tej maszynie, którą wprawiał w ruch, odpychając się od ziemi nogami. Wyglądało to jakby człowiek biegł, siedząc na ramie z dwoma kołami. Konstrukcja ta miała jedną wielką niedogodność - nie było mechanizmu do zmiany kierunku jazdy. Cyklista musiał zatrzymać pojazd i po prostu obrócić go w żądanym kierunku. Z tego to powodu pojazd ten był raczej ciekawostką, używaną prawie wyłącznie do zabawy.
5
Pierwszy rower, którym udało się sterować poprzez zmiany ustawienia przedniego koła, pojawił się w Niemczech w 1816 roku. Jego konstruktor, baron Karl Friedrich von Daris de Sauerbrum, nazywał pojazd Draisienne. Miał on drewnianą ramę i dwa okute stalową blachą koła z drewnianymi szprychami. Urządzenie to miało dwa koła i żeby wprawić je w ruch, trzeba było (podobnie jak we wcześniejszej konstrukcji), odpychać się od ziemi nogami. Model ten uzyskał początkowo popularność - nawet odbywały się wyścigi takich pojazdów, jednakże około roku 1830 odszedł w zapomnienie.
6
W 1839 roku szkocki kowal, Kirk Patrick Macmillan, zbudował pierwszy rower napędzany pedałami.W jego konstrukcji pedały te, poruszane za pomocą nóg, poprzez prosty system drążków napędzały tylne koło, podczas gdy koło przednie, osadzone na żelaznych widełkach, służyło do kierowania wehikułem.
7
W roku 1853 niemiecki konstruktor narzędzi Philip Moritz Fischer zamontował pedały w rowerze bezpośrednio do osi koła przedniego. Piętnaście lat później, w 1868 roku francuscy wytwórcy powozów, Ernest i Pierre Michaux skonstruowali podobny pojazd. Stworzony przez nich model również posiadał pedały, przytwierdzone bezpośrednio do przedniego koła. Żaden z tych rowerów nie zyskał jednak popularności. Problem stanowiło to, że jedno naciśnięcie pedału obracało koło tylko raz. Pedałowanie było więc wyczerpującym zajęciem. Należało zatem powiększyć przednie koło. Wówczas naciśnięcie spowodowałoby przemieszczenie roweru o znacznie większy odcinek drogi - zwiększanie średnicy koła czyniło pojazd bardziej niebezpiecznym: upadki stawały się coraz groźniejsze.
8
...tak było z welocypedem, wyprodukowanym przez angielskiego fabrykanta, Jamesa Starleya, w 1870 roku. I mimo, że pojazd ten był niestabilny i trudno go było zatrzymać, stał się jednak bardzo popularny.
9
Przeniesienie napędu na tylne koło za pomocą łańcucha, było pomysłem Anglika Harrego Lawsona z roku 1879, pozwoliło to na zrównanie wielkości obu kół i przeniesienie siodełka na środek pojazdu. Dokonał tego, w 1885 roku, John Starley. Jego pojazd był znacznie bezpieczniejszy i łatwiejszy w eksploatacji od swego wielkokołowego poprzednika. Poruszał się lekko, przy nieznacznym wysiłku, a jego mniejsze koła były bardziej stabilne. Od tamtego czasu sprzedaż rowerów liczona jest w milionach sztuk. Od 1895 roku zaczęto wyposażać rowery w pneumatyczne opony (przedtem stosowano wyłącznie pełne ogumienie), oraz zastosowano ramy z rur w kształcie, jakiego używamy do dziś.
10
Obecnie technika zmieniła wyposażenie roweru nie do poznania.
W1893 roku pojawiły się pierwsze systemy zmiany przełożeń. W1903 roku niemiecki mechanik Ernst Sachs wynalazł wolne koło. W1932 roku nastąpiło wprowadzenie roweru do sportu wyczynowego. Przerzutki w rowerach współczesnych należą do wyposażenia standardowego. W1962 roku Alex Moulton rozpoczął produkcję rowerów na małych kołach, co spowodowało wzrost popularności tego środka transportu oraz powstanie wielu modeli rowerów składanych. Obecnie technika zmieniła wyposażenie roweru nie do poznania. Jednak ogólna myśl konstrukcyjna roweru nie uległa zmianie. W dzisiejszych czasach wszystkie rowery wyposażone są w wielozmianowe przerzutki, miernik prędkości i wielofunkcyjne hamulce.
11
...i teraz tak wygląda współczesny rower
13
W dzisiejszych czasach, każdy może znaleźć rower odpowiedni dla siebie
W dzisiejszych czasach, każdy może znaleźć rower odpowiedni dla siebie. Każdy też może swój rower do siebie przystosować. Można wyregulować wysokość siodła, kierownicy itd. Jedni lubią jeździć po górach, polach, zmagać się z ekstremalnymi warunkami, inni uprawiają sport wyczynowo, uprawiają kolarstwo szybkie, a jeszcze inni potrzebują roweru do jazdy miejskiej – ładnego i bezpiecznego. Technika i w tym wypadku znalazła rozwiązanie. Mamy obecnie różne typy rowerów, a niektóre firmy robią nawet rowery na zamówienie.
14
...,więc jakie mamy typy rowerów?
15
Rower górski/MTB Rower do jazdy po górach
16
Rower górski/MTB XC Rower do jazdy po górach, dedykowany do zawodów typu Cross Country
17
Rower górski/MTB XCM Rower do jazdy po górach, dedykowany do zawodów typu maraton rowerowy
18
Rower ATB All Terrain Bike - "młodszy brat" roweru górskiego. Przeznaczony na drogi szutrowe i niezbyt trudny teren
19
Rower miejski Rower użytkowy do jazdy po mieście
20
Rower trekkingowy Rower dedykowany dla miłośników uprawiania turystyki rowerowej
21
Rower elektryczny Rower ze wspomaganiem elektrycznym - zazwyczaj miejski, Cross, ale także coraz częściej górski
22
Rower szosowy Rower do jazdy sportowej po szosie
23
Rower torowy Rower do jazdy sportowej po torze
24
Rower zjazdowy/DH Rower wyłącznie służący do zjeżdżania w dół po bardzo trudnej technicznie trasie
25
Rower BMX(DS,Flat,Race)
Rower do ewolucji
26
Rower Crossowy Rower na różne rodzaje nawierzchni
27
Monocykl Rower z jednym kołem
28
Ciekawostki Każdy człowiek ma inny gust i inne potrzeby, ale statystyki pokazują, że ok.78% kupujących wybiera rower trekkingowy lub górski. Centrum Badania Opinii Publicznej przeprowadziło badania, w których okazało się, że większość osób kupujących rowery nie zdaje sobie sprawy, jaki rodzaj roweru wybiera. Większość osób przy wyborze roweru kieruje się prawdopodobnie obecnością bagażnika i błotników oraz ogólnie jak największą ilością nowości i dodatków.
29
Dziękuję za obejrzenie
prezentacji
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.