Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
„Aby dzieciom było dobrze w świecie, a innym z nim”. listopad 2016
2
Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? Które wartości są najważniejsze? Jak je przekazywać młodym ludziom? System wartości człowieka budowany jest przez 1.rodziców i rodzinę 2.nauczycieli 3.kolegów czy środowisko w którym dziecko przebywa.
3
Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie
Wychowanie rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej i cywilizacyjnej. Obejmuje ono świadome i celowe odziaływania na jednostkę 1.Osób - rodziców, wychowawców itp 2.Instytucji – telewizja, radio , film ,prasa itp. 3.Człowieka samodzielnie podejmuje wysiłki nad kształtowaniem własnej osobowości. Jest to proces, który trwa przez całe życie człowieka.
4
Wartości, które chcemy przekazać dzieciom
Żyjemy w czasach w których wartości podlegają ciągłym i dynamicznym zmianom. Istnieją również takie wartości, które w naszym rozumieniu nie podlegają zmianom np. odwaga, pracowitość, uczciwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość szacunek szczerość przyjaźń dobroć uprzejmość
5
Wartości, które chcemy przekazać dzieciom
Wartość samorealizacji jest to praca nad rozwojem dziecka i jego zdolnościami . Stąd czuwanie rodzica nad nauką – pracą dziecka w domu, akceptowanie jego zainteresowań i zdolności oraz pomoc w ich rozwijaniu. Wartość innych ludzi. Wydaje się, że mało doceniamy wartość osoby ludzkiej samej w sobie, lecz patrzymy na nią przez pryzmat przydatności. Stąd potrzeba wychowania dziecka ukierunkowana na drugiego człowieka. Kształtujemy takie wartości jak : Pokora – jestem wart tyle samo co inni Szacunek – powinniśmy go okazywać innym Szczerość – nikogo nie oszukuję, mówię prawdę Sprawiedliwość – szanuję prawa innych, które są takie same jak moje
6
Wartości, które chcemy przekazać dzieciom
Wyrozumiałość – powinienem rozumieć innych, bo każdy z nas jest inny Uczynność – pomagać innym Dobroć – życzliwy stosunek do drugiego człowieka Godność – dążenie do realizacji swoich celów, ale nie za wszelką cenę Odpowiedzialność – świadome kierowanie swoim postępowaniem, ma świadomość konsekwencji swojego postępowania
7
Wartości, które chcemy przekazać dzieciom
Przyjaźń – wzajemne zrozumienie bliskich sobie osób. Wymaga czasem tolerancji dla wad i słabości drugiego człowieka Wartościami samymi w sobie i pożądanymi są także: dyskrecja, punktualność, słowność, uprzejmość, umiejętność słuchania
8
Jak Przekazać wartości dzieciom
Najważniejszym sposobem trwałego przekazywania dzieciom wartości jest własny przykład i spójność między deklaracjami słownymi a życiem. Dziecko uczy się przede wszystkim przez naśladowanie. Obserwuje postępowanie mamy i taty, słucha co mówią i patrzy jak reagują. Dzieci przejmują hierarchię wartości od rodziców, którzy są dla nich najważniejszym przykładem. Dzieci kierują się tym nie co rodzice mówią, ale jak postępują. Najważniejsza zasada To co mówimy musi być spójne z tym co robimy! Słowo to tylko informacja, ale żeby mogło nabrać znaczenia , musi być powiązane z doświadczeniem!
9
Jak Przekazać wartości dzieciom
W procesie wychowania bardzo ważny jest autorytet, dobrze jeśli nasz autorytet promuje pozytywne wzorce. Na początku będą to rodzice, później nauczyciele i wychowawcy a także grupa rówieśnicza. Wydaje się, że zadaniem pedagoga powinno być dokonywanie jasnych rozstrzygnięć, nazywanie zła złem i przekaz wartości w drodze prawdy. Tolerancja nie może oznaczać zgody i przyzwolenia na wyrządzanie krzywdy innej osobie. Stąd można wysunąć wniosek, że u podstaw wszelkich negatywnych zachowań odnaleźć możemy brak znajomości wartości ogólnych.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.