Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPOTKANIE INFORMACYJNE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPOTKANIE INFORMACYJNE"— Zapis prezentacji:

1 SPOTKANIE INFORMACYJNE
w ramach Działania 8.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Konkurs nr RPZP IP K19/17 Szczecin, dnia 7 lutego 2017 r.

2 Oś priorytetowa VIII Edukacja Działanie 8
Oś priorytetowa VIII Edukacja Działanie 8.1 Upowszechnienie edukacji przedszkolnej

3 Poziom dofinansowania projektów
Wypełnia i prezentuje Biuro Informacji i Promocji EFS Poziom dofinansowania projektów LIMIT WARTOŚĆ Alokacja na konkurs ,00 zł Wsparcie finansowe EFS Wkład własny Wnioskodawcy Minimalnie 15 % wartości projektu Dofinansowanie ze środków UE Maksymalnie 85% wartości projektu Dofinansowanie z budżetu państwa Nie dotyczy

4 Ocena

5 Ocena wniosków w ramach konkursu
Czas trwania oceny dokumentacji aplikacyjnej nie powinien przekroczyć 120 dni. Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu – do r. W wyjątkowych przypadkach ocena może zostać wydłużona o kolejne 60 dni; OCENA BRAKÓW FORMALNYCH 14 dni FAZA I KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOŚCI KRYTERIA PREMIUJĄCE KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OMYŁKI PISARSKIE FAZA II OCENA STRATEGICZNA

6 Skuteczne złożenie wniosku
Aby skutecznie złożyć dokumentacje aplikacyjną należy: Opublikować wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej w LSI2014 w terminie naboru projektów tj. od r. do r. Doręczyć do IOK pisemny wniosek o przyznanie pomocy wygenerowany z systemu LSI2014: najpóźniej w terminie 3 dni od dnia zakończenia naboru projektów, tj. do r. dostarczyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą do WUP w Szczecinie na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin, pok. 006 w kancelarii urzędu z dopiskiem: Wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego , Konkurs nr RPZP IP K19/17. Dokumenty są przyjmowane pod ww. adresem od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30.

7 LSI2014, czyli Lokalny System Informatyczny 2014
LSI2014, czyli system, w którym należy wypełnić wniosek o dofinansowanie projektu znajduje się pod adresem: Możliwość wypełniania wniosku w systemie LSI2014 pojawia się dopiero w momencie rozpoczęcia naboru, a nie jego ogłoszenia. Aktualną Instrukcję użytkownika Serwisu Beneficjenta LSI2014 (wersja 1.25) znaleźć można pod adresem: Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (zawsze najbardziej aktualna) wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami zamieszczona jest pod adresem: Przeglądarki internetowe, rekomendowane do obsługi LSI2014 to Mozilla Firefox lub Internet Explorer.

8 Pisemny wniosek o przyznanie pomocy
Pieczęć imienna Wnioskodawcy i ew. Partnera/ów  nie jest wymagana, ale może zostać zamieszczona. Wymagane jest złożenie czytelnego podpisu przez osobę wskazaną we wniosku jako reprezentującą Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów. Dane oznaczone na slajdzie kolorem niebieskim generowane są automatycznie. Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK.

9 Najczęściej występujące braki formalne:
Brak podpisów wszystkich upoważnionych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Różne sumy kontrolne na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy i elektronicznej wersji wniosku; Podpisy niewłaściwych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy (innych niż wymienione we wniosku o dofinansowanie); Nieczytelne podpisy na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Brak pełnych danych adresowych / niewłaściwe dane adresowe. Uwaga! W razie stwierdzenia braków formalnych WUP wzywa Wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Uwaga! W przypadku uzupełnienia wniosku w zakresie innym niż wskazane braki formalne wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

10 Ważne informacje! WUP ma możliwość zwrócenia się do Wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienia niejasnych kwestii na każdym etapie oceny; Prośba taka ma na celu uporządkowanie i doprecyzowanie treści wniosku; Ewentualne zmiany treści wniosku w żadnym wypadku nie mogą prowadzić do modyfikacji przedmiotu i przebiegu realizacji projektu; Wnioskodawca ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 7 dni liczonych od następnego dnia po doręczeniu wezwania; Wezwanie może zostać przesłane także za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres podany we wniosku o dofinansowanie.

11 Kryteria dopuszczalności

12 Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy Projekt jest zgodny z właściwym celem szczegółowym RPO WZ oraz koresponduje ze wskaźnikami danego Działania/typu projektu? Odzwierciedlenie celu szczegółowego, tj.: Zwiększenie liczby miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3-4 lata oraz rozszerzenie oferty placówek przedszkolnych o zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci. Określenie wszystkich adekwatnych wskaźników (odpowiednich do realizowanych form wsparcia) ze Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WZ (SOOP) dotyczących planowanych typów projektu/operacji.

13 2. Zgodność z typem projektu Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy projekt jest zgodny z typem projektu wskazanym w Regulaminie konkursu oraz uwarunkowaniami wynikającymi z zapisów SOOP RPO WZ dla danego typu projektów? - Czy opis projektu wskazuje na zgodność ze wskazanym przez Beneficjenta typem projektu, grupą docelową? - Czy charakter przewidywanych działań, wskaźniki produktu i rezultatu, wydatki kwalifikowalne dają pewność, że mamy do czynienia z typem projektu zaplanowanym do wsparcia w ramach Działania 8.1? Jasne wskazanie na realizowany typ projektu oraz objętą wsparciem grupę docelową, czego odzwierciedleniem będą odpowiednio założone do realizacji działania i wskaźniki. Wniosek musi być również zgodny z przypisami i innymi uwarunkowaniami wynikającymi z SOOP RPO WZ

14 3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy projekt jest zgodny regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis? Projekt (jeśli dotyczy) jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata Wszystkie wydatki objęte pomocą publiczną i/lub pomocą de minimis powinny zostać odpowiednio oznaczone w projekcie. Oświadczenie Beneficjenta dot. poziomu otrzymanej pomocy de minimis (na dzień publikacji wniosku) – zostanie zweryfikowana w systemie udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP. Weryfikacja występowania pomocy publicznej (pozycja A.12 w generatorze - test pomocy publicznej) dotyczy tylko I poziomu jej występowania, a więc sytuacji, kiedy to Wnioskodawca byłby jednocześnie beneficjentem (bezpośrednim odbiorcą) pomocy publicznej.

15 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy projekt jest zgodny z właściwymi politykami i zasadami wspólnotowym w tym z: - zasadą równości szans i niedyskryminacji w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, - koncepcją zrównoważonego rozwoju? - Czy projekt należy do wyjątku, co do którego nie stosuje się standardu minimum? - Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? Zachowanie zgodności z: zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (standard minimum); zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. zasada uniwersalnego projektowania); koncepcją zrównoważonego rozwoju (RPO WZ, sekcja 11. Zasady horyzontalne, a także wskazówki z Regulaminu konkursu). Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata (wraz z załącznikami). Poradniki dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania: JAK REALIZOWAĆ ZASADĘ RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN W PROJEKTACH FINANSOWANYCH Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH REALIZACJA ZASADY RÓWNOŚCI SZANS I NIEDYSKRYMINACJI, W TYM DOSTĘPNOŚCI DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

16 5. Kwalifikowalność Beneficjenta Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych? - Czy Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy), zgodnie z SOOP RPO WZ , jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania/typu projektów, w którym ogłoszony został konkurs? Zapewnienie, że Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Weryfikacja odbywa się na podstawie oświadczenia w treści wniosku w części „I”. Beneficjent oraz Partner/rzy mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach ogłoszonego w konkursie typu projektu. Zapisy we wniosku potwierdzające kryterium muszą być jednoznaczne i niepozostawiające wątpliwości.

17 6. Uproszczone metody rozliczania wydatków
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy projekt, w którym łączna wartość środków publicznych nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR , jest rozliczany jedną z uproszczonych metod rozliczania wydatków w projektach finansowanych ze środków EFS, o których mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków… oraz określoną w Regulaminie konkursu? - Czy koszty pośrednie rozliczane są w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków…? Konieczność rozliczania projektu wyłącznie kwotami ryczałtowymi w przypadku, w którym łączna wartość środków publicznych (dofinansowania z EFS, z budżetu państwa oraz wkładu własnego publicznego, np. pochodzącego ze środków JST, PFRON) w projekcie nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR; Do EUR wkładu publicznego = projekt rozliczany ryczałtowo. Powyżej EUR wkładu publicznego = projekt rozliczany na zasadzie rzeczywiście poniesionych wydatków Miesięczny obrachunkowy kurs wymiany na styczeń: 1 EUR = PLN. Konieczność rozliczania kosztów pośrednich wyłącznie w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Koszty pośrednie odpowiadające właściwej stawce ryczałtowej (właściwy % wskazany w Regulaminie konkursu punkt )

18 Kwoty ryczałtowe Kwota ryczałtowa - kwota zadania wyliczona w oparciu o przedstawioną we wniosku (w części G9) metodologię wyliczenia kwoty zgodnie z zapisami punktu 5 podrozdziału Wytycznych w zakresie kwalifikowalności (…) (metodologia wyliczenia wskaźników zapisana jest w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) tzn. kwoty podane we wniosku należy oszacować na podstawie metodologii np. na podstawie rzetelnych, historycznych danych Wnioskodawcy. Wnioskodawca w karcie wydatków podaje wskaźnik/wskaźniki produktu i/lub rezultatu oraz dokumenty potwierdzające ich osiągnięcie, na podstawie których weryfikowane będą założone do osiągnięcia zadania oraz zostanie dokonane rozliczenie projektu; Co ważne, kwoty ryczałtowe mogą być rozliczane na podstawie wskaźników opisanych w części „E”, jeśli są odpowiednie.

19 Kwoty ryczałtowe Przykładowe dokumenty, będące podstawą oceny realizacji zadań to: lista obecności uczestników/uczestniczek projektu na szkoleniu / spotkaniu lub innej formie wsparcia realizowanej w ramach projektu; dzienniki zajęć prowadzonych w projekcie; dokumentacja zdjęciowa; analizy i raporty wytworzone w ramach projektu; certyfikaty. Określone przez Beneficjenta wskaźniki dot. kwot ryczałtowych wpisywane są do Umowy o dofinansowanie projektu.

20 Kwoty ryczałtowe W przypadku kwot ryczałtowych – weryfikacja wydatków polega na sprawdzeniu czy działania zadeklarowane przez beneficjenta zostały zrealizowane i określone w umowie o dofinansowanie, a wskaźniki produktu lub rezultatu osiągnięte. IP RPO będąca stroną umowy może weryfikować realizację działań i osiągnięcie wskaźników produktu lub rezultatu w ramach projektu podczas kontroli na miejscu lub wizyty monitoringowej. W zakresie nieuregulowanym stosuje się zapisy podrozdziału 6.6 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata

21 Przykładowe wydatki oraz wskaźniki dla rozliczenia kwoty ryczałtowej
Nazwa zadania: Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla 30 uczestników projektu Nazwa wydatku 1: Sporządzenie indywidualnych diagnoz dla 30 uczestników. Nazwa wskaźnika 1: Liczba przeprowadzonych diagnoz w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie kopii sporządzonych diagnoz, po zakończeniu zadania. Nazwa wydatku 2: Wynajem gabinetu do przeprowadzenia doradztwa edukacyjno-zawodowego (30 os. x 12 godz.). Nazwa wskaźnika 2: Liczba godzin wynajmu gabinetu, w którym przeprowadzane będzie doradztwo. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie harmonogramu indywidualnego doradztwa oraz podpisanych przez uczestników list obecności, po zakończeniu każdego miesiąca doradztwa. Nazwa wydatku 3: Wynagrodzenie doradcy edukacyjno-zawodowego. Nazwa wskaźnika 3: Liczba przeprowadzonych godzin doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie kart konsultacyjnych oraz podpisanych przez uczestników list obecności, po zakończeniu każdego miesiąca doradztwa. Nazwa wydatku 4: Materiały szkoleniowe dla uczestników projektu (karty pracy, materiały piśmiennicze, notatniki, materiały informacyjno-edukacyjne x 30 kpl.). Nazwa wskaźnika 4: Liczba kompletów materiałów szkoleniowych wydanych uczestnikom projektu. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie oświadczenia uczestników o odbiorze materiałów szkoleniowych oraz dokumentacji fotograficznej zakupionych materiałów.

22 Koszty pośrednie zgodnie z nowymi Wytycznymi kwalifikowalności wydatków
Koszty pośrednie w EFS rozliczane są wyłącznie stawkami ryczałtowymi liczonymi od wartości kosztów bezpośrednich: 25% - projekty o wartości do 830 tys. zł włącznie; 20% - projekty o wartości powyżej 830 tys. zł do tys. zł włącznie; 15% - projekty o wartości powyżej tys. zł do tys. zł włącznie; 10% - projekty o wartości powyżej tys. zł. Uwaga! Generator wniosków o przyznanie dofinansowania, w oparciu o wartość kosztów bezpośrednich, automatycznie wylicza kwotę przeznaczoną na koszty pośrednie. Rekomendujemy jednak zweryfikowanie wyliczonej kwoty.

23 Koszty pośrednie - przykłady
Koszty wynagrodzenia, delegacji służbowych, szkoleń osób, których zatrudnienie jest niezbędne do realizacji projektu tj. m.in. koordynatora projektu, kierownika projektu, personelu obsługowego; Koszty utrzymania powierzchni biurowych; Koszty obsługi księgowej; Koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu; Koszty prowadzenia rekrutacji; Amortyzacja lub zakup aktywów (sprzętu, mebli, wartości niematerialnych lub prawnych) na potrzeby zarządzania projektem; Działania informacyjno - promocyjne związane z realizacją projektu.

24 7. Poprawność wypełnienia wniosku Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy wniosek został wypełniony w języku polskim? Wypełnienie wniosku w języku polskim. Wniosek napisany w sposób zrozumiały i czytelny. Nieużywanie skrótów, które nie są ogólnie przyjęte w języku polskim.

25 Szczegółowe kryteria dopuszczalności

26 8. Wymogi organizacyjne 1. Siedziba Beneficjenta oraz Biuro projektu
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Beneficjent od co najmniej 1 roku na dzień złożenia wniosku posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego. Projektodawca we wniosku musi jasno zadeklarować, iż od co najmniej 1 roku na dzień złożenia wniosku posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego. Brak zapisu odnoszącego się do warunków określonych w treści kryterium spowoduje odrzucenie wniosku.

27 8. Wymogi organizacyjne 1. Siedziba Beneficjenta oraz Biuro projektu
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa zachodniopomorskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu Wnioskodawca zobowiązany jest zadeklarować, iż w okresie realizacji projektu będzie prowadził biuro, w którym będzie dostępna pełna dokumentacja projektu oraz gdzie uczestnik projektu będzie miał możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. Jeżeli Beneficjent posiada siedzibę (filię, delegaturę, oddział etc.) na terenie woj. Zachodniopomorskiego kryterium uznaje się za spełnione.

28 8. Wymogi organizacyjne 2. Możliwość złożenia nie więcej niż 1 wniosku
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Beneficjent składa nie więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie. W przypadku, gdy beneficjent obejmie wsparciem więcej niż jedną placówkę/jednostkę organizacyjną ograniczenie do jednego wniosku należy rozumieć jako ograniczenie do jednego wniosku dotyczącego danej placówki/jednostki organizacyjnej. Możliwe jest złożenie przez organ prowadzący 1 wniosku dla kilku placówek/szkół podlegających danemu organowi Poprzez złożenie wniosku rozumiane jest opublikowanie go w formie elektronicznej w systemie LSI2014 oraz dostarczenie wydrukowanego i odpowiednio podpisanego pisemnego wniosku o przyznanie pomocy. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku przewidującego wsparcie konkretnego podmiotu przez Projektodawcę, Instytucja Pośrednicząca odrzuca wszystkie złożone w odpowiedzi na ogłoszenie o konkursie wnioski o dofinansowanie projektu, zakładające wsparcie danej placówki, w związku z niespełnieniem przez Projektodawcę kryterium dopuszczalności. W przypadku składania kilku projektów przez jednego Projektodawcę (będącego organem prowadzącym placówkę) możliwe będzie wskazanie Realizatora projektu – np. przedszkole itp. W takim przypadku należy w nazwie Wnioskodawcy wpisać nazwę Wnioskodawcy np. Gmina Miasto Szczecin, natomiast w polu dotyczącym Realizatora (C4) wskazać odpowiednią placówkę – np. Przedszkole nr 1 w Szczecinie.

29 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 1. Skierowanie projektu do grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego, zgodnych z SOOP Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Projekt skierowany do grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego (w przypadku osób fizycznych - pracujących, uczących się lub zamieszkujących na obszarze województwa zachodniopomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów - posiadających jednostkę organizacyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego) (Typ projektu 1-5). We wniosku należy literalnie wskazać grupę docelową, zgodną z SOOP RPO WZ oraz Regulaminem konkursu. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy opis grupy docelowej jednoznacznie wskazuje, iż grupa docelowa pochodzi z obszaru województwa zachodniopomorskiego? Należy również zweryfikować, czy wskazano, iż w przypadku osób fizycznych, osoby te muszą pracować, uczyć się lub zamieszkiwać na terenie województwa zachodniopomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów – muszą posiadać jednostkę organizacyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego

30 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 2. Możliwość realizacji zajęć dodatkowych w ośrodku wychowania przedszkolnego, w którym nie były finansowane ze środków EFS od co najmniej 12 miesięcy Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Dodatkowe zajęcia mogą być realizowane w ośrodku wychowania przedszkolnego, w którym w analogicznym zakresie obszarowym, co do treści i odbiorców nie były finansowane ze środków EFS od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie (Typ projektu 3). Projektodawca zobowiązany jest umieścić powyższą deklarację we wniosku o dofinansowanie. Brak przedmiotowych informacji w treści wniosku będzie stanowić podstawę do uznania przedmiotowego kryterium za niespełnione. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy przedmiotowa deklaracja zawarta jest w treści wniosku.

31 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 3. Obligatoryjne zachowanie trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Projekt przewiduje obligatoryjne zachowanie trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego przez okres 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu (Typ projektu 1). Trwałość rozumiana jest jako instytucjonalna gotowość podmiotów do świadczenia usług w zakresie opieki przedszkolnej dzieci w wieku 3-4 lata oraz jako gotowość zachowania miejsc opieki wychowania przedszkolnego utworzonych w projekcie w okresie minimum 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu; Wnioskodawca w treści wniosku musi literalnie wskazać zapis mówiący w jaki sposób zapewniona zostanie trwałość rezultatów wypracowanych w ramach projektu po zakończeniu jego realizacji w odniesieniu do utrzymania założonej we wniosku o dofinansowanie liczby miejsc opieki oraz musi wskazać źródło finansowania; Przedmiotowe kryterium będzie weryfikowane na podstawie dwóch aspektów, tj.: a) zachowania trwałości miejsc wychowania przedszkolnego oraz b) wskazania sposobu zapewnienia trwałości tych miejsc i wskazania źródeł ich finansowania; Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy przedmiotowe deklaracje zawarte są w treści wniosku.

32 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 4. Działania w typach projektów 3, 4 i 5 mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań realizowanych w 1 lub 2 typie projektu Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Działania w typach projektów 3, 4 i 5 mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań realizowanych w 1 lub 2 typie projektu (Typ projektu 3 – 5). Realizacja działań określonych w typach projektu (3 – 5) jest możliwa wyłącznie gdy stanowi uzupełnienie działań realizowanych w ramach typu projektu 1i/lub 2, tj. podczas realizacji typu projektu 3, 4, 5 każdorazowo musi towarzyszyć realizacja projektu typ 1 i/lub 2. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy w przypadku zaplanowania realizacji działań wskazanych w ramach typu projektu 3, 4, 5 wnioskodawca realizuje również działania wskazane w ramach typu 1 i/lub 2

33 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 5. Ośrodek wychowania przedszkolnego może wydłużyć czas pracy maksymalnie o 5 godzin w stosunku do czasu pracy określonego przez organ prowadzący dla danej placówki, dla grupy minimum 10% dzieci uczęszczających do danej placówki (Typ projektu 4). Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Ośrodek wychowania przedszkolnego może wydłużyć czas pracy maksymalnie o 5 godzin w stosunku do czasu pracy określonego przez organ prowadzący dla danej placówki, dla grupy minimum 10% dzieci uczęszczających do danej placówki (Typ projektu 4). Wydłużenie godzin pracy ośrodka wychowania przedszkolnego jest możliwe maksymalnie o 5 godzin w stosunku do czasu pracy określonego przez organ prowadzący dla danej placówki. Wydłużenie godzin czasu pracy jest możliwe dla grupy minimum 10% dzieci uczęszczających do danej placówki Wydłużenie pracy ośrodka wychowania przedszkolnego musi zostać zapewnione poza bezpłatnym czasem funkcjonowania ośrodków wychowania przedszkolnego, (określonym w art. 6 ust. 1 i art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty), tj. czasem nie krótszym niż 5 godzin dziennie oraz poza stosunkiem czasu pracy określonym przez organ prowadzący. W celu spełnienia przedmiotowego kryterium, Wnioskodawca musi w treści wniosku zawrzeć informację w jakich godzinach ośrodek wychowania przedszkolnego funkcjonuje obecnie, oraz wykazać w jakich godzinach będzie on funkcjonował po wydłużeniu jego czasu pracy. Brak przedmiotowych informacji w treści wniosku będzie stanowić podstawę do uznania przedmiotowego kryterium za niespełnione. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy przedmiotowe informacje zawarte są w treści wniosku.

34 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 6. Wkład własny Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Beneficjent wniesie wkład własny w wysokości nie mniejszej niż określona w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014 – 2020 (Typ projektu 1 - 5). Minimalny udział wkładu własnego beneficjenta w finansowaniu wydatków kwalifikowanych projektu wynosi 15 % wartości projektu. Wysokość wkładu musi jednoznacznie wynikać z budżetu projektu Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy z budżetu projektu jasno wynika, iż wartość wkładu własnego jest na poziomie minimum 15% wartości projektu?

35 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 7. Realizacja wsparcia na rzecz danego ośrodka wychowania przedszkolnego została każdorazowo poprzedzona diagnozą Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Realizacja wsparcia na rzecz danego ośrodka wychowania przedszkolnego została każdorazowo poprzedzona diagnozą przygotowaną i przeprowadzoną przez OWP, organ prowadzący OWP lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzoną przez organ prowadzący bądź osobę upoważnioną do podejmowania decyzji (Typ projektu 1 - 5). Realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania ośrodka wychowania przedszkolnego. Diagnoza powinna być przygotowana i przeprowadzona przez OWP, organ prowadzący OWP lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący Projektodawca zobowiązany jest przedstawić wyniki diagnozy w treści wniosku o dofinansowanie, stanowiącej podstawę do realizacji planowanego wsparcia. Diagnoza musi być zatwierdzona przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu i przed rozpoczęciem realizacji projektu. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować czy w treści wniosku zawarte są wyniki przeprowadzonej diagnozy.

36 Błędy, za które odpadały wnioski w ramach poprzedniego konkursu
Rodzaj i nazwa kryterium Ilość wniosków z błędem Dopuszczalności 1. Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania Najczęściej popełniane błędy: brak wszystkich adekwatnych wskaźników z SOOP odpowiadających planowanym do realizacji typom projektu (14 wniosków) niezgodność z celem szczegółowym w zakresie przedziału wiekowego grupy docelowej, tj. dzieci w wieku 3-4 lata (11 wniosków) 20 Dopuszczalności 2. Zgodność z typem projektu założone działania nie są zgodne z uwarunkowaniami wynikającymi z zapisów SOOP RPO WZ dla danego typu projektów (6 wniosków) planowane działania są skierowane do grupy innej, niż określona w SOOP - w zakresie przedziału wiekowego grupy docelowej, tj. dzieci w wieku 3-4 lata (7 wniosków) 12 Dopuszczalności 3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej zapisy w treści wniosku wskazują na występowanie pomocy publicznej, natomiast w pkt. A.12 Wnioskodawca wskazuje, iż projekt nie jest objęty pomocą publiczną 2

37 Błędy, za które odpadały wnioski w ramach poprzedniego konkursu
Rodzaj i nazwa kryterium Ilość wniosków z błędem Dopuszczalności 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi Najczęściej popełniane błędy: projekt nie uzyskał minimum 3 pkt. w standardzie minimum 4 Dopuszczalności 5. Kwalifikowalność Beneficjenta/Partnera we wniosku o dofinansowanie nie zamieszczono informacji, iż Partner nie podlega wykluczeniu w zakresie możliwości ubiegania się o dofinansowanie (3 wnioski) Beneficjent nie jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania/typu/ów projektu, w którym/ch ogłoszony został konkurs (2 wnioski) 5 Dopuszczalności 6. Uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach, w których łączna wartość środków publicznych nie przekroczyła wyrażonej w PLN równowartości EUR nie zastosowano uproszczonych metod rozliczania wydatków (12 wniosków) koszty pośrednie nie zostały rozliczone zgodnie z limitami określonymi w wytycznych (6 wniosków) 15

38 Błędy, za które odpadały wnioski w ramach poprzedniego konkursu
Rodzaj i nazwa kryterium Ilość wniosków z błędem Dopuszczalności 9. Zgodność wsparcia we wniosku o dofinansowanie nie zamieszczono informacji, że projekt skierowany jest do grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego (3 wnioski) we wniosku o dofinansowanie nie zamieszczono informacji, że dodatkowe zajęcia realizowane są w ośrodku wychowania przedszkolnego, w którym w takim samym zakresie nie były finansowane ze środków EFS od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie (10 wniosków) we wniosku o dofinansowanie nie zamieszczono informacji dotyczących obligatoryjnego zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego przez okres 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu (4 wnioski) 16 Wykonalności 3. Zdolność finansowa Beneficjent zapewnia środki finansowe do utrzymywania projektu w okresie trwałości (1 wniosek) Beneficjent oraz Partner/rzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w danym projekcie i innych projektach realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena wniosku w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe (2 wnioski) 3

39 Kryteria wykonalności

40 Pytania z listy sprawdzającej
1. Zgodność prawna Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy projekt jest zgodny z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w tym przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych? Działania w projekcie należy zaplanować zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w szczególności z ustawą Prawo zamówień publicznych.

41 2. Zdolność organizacyjno-operacyjna Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy Beneficjent gwarantuje zdolność organizacyjną do realizacji projektu zgodnie z zakresem wskazanym we wniosku? - Czy Beneficjent dysponuje doświadczeniem w realizacji podobnych przedsięwzięć? - Czy Beneficjent zapewni do realizacji projektu odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, zarówno do jego obsługi jak i realizacji przedsięwzięć merytorycznych? - Czy Beneficjent dysponuje odpowiednim potencjałem technicznym? Należy jasno wskazać posiadanie przez Wnioskodawcę odpowiednich zasobów: organizacyjnych (np. możliwości realizacji projektu w takim a nie innym wymiarze), kadrowych (odpowiednie kwalifikacje), technicznych (m.in. zaplecze techniczne, lokalowe), a także posiadanie doświadczenia w prowadzeniu podobnych działań, we wsparciu podobnej grupy docelowej w regionie oraz wskazanie metod zarządzania projektem (tak, aby było sprawne i efektywne, ze szczególnym uwzględnieniem roli ew. partnera). Jeżeli w projekcie występuje partner, to należy opisać także jego potencjału.

42 Pytania z listy sprawdzającej
3. Zdolność finansowa Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy kondycja finansowa Beneficjenta gwarantuje osiągnięcie deklarowanych produktów lub rezultatów, zgodnie z deklarowanym planem finansowym i w terminie określonym we wniosku o dofinansowanie? - Czy Beneficjent zapewnia środki finansowe do utrzymywania projektu w okresie trwałości (jeśli dotyczy)? - Czy Beneficjent oraz Partner/rzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w danym projekcie i innych projektach realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena wniosku w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe? Odpowiednia kondycja finansowa Beneficjenta, gwarantującej płynność finansową oraz możliwość wniesienia wkładu własnego. Jeżeli Wnioskodawca i ew. partner w projekcie są jednostkami sektora finansów publicznych (JSFP) to taka informacja musi znaleźć się we wniosku, dzięki czemu kryterium zostanie spełnione automatycznie. Taki zapis musi znaleźć się we wniosku. Jeżeli partner nie jest JSFP to należy we wniosku wykazać jego kondycję finansową w stosunku do ponoszonych przez niego wydatków. W takiej sytuacji obroty za poprzedni zamknięty rok obrotowy partnera musza być co najmniej równe jego wydatkom w projekcie w roku kalendarzowym, w którym są najwyższe. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ dla projektów w ramach EFS.

43 Pytania z listy sprawdzającej
4. Celowość partnerstwa Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy projekt spełnia wymogi utworzenia partnerstwa zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej ? - Czy w celu wspólnej realizacji projektu, może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie? Należy udowodnić, że projekt realizowany w partnerstwie wnosi określoną wartość dodaną (zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe). Przy wyborze partnera JSFP musi spełnić wymogi art. 33 ustawy z dnia 11 lipca r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej , a co za tym idzie wymogi PZP. Informacja o tym musi pojawić się w treści wniosku. W przypadku projektu partnerskiego to Wnioskodawca (lider partnerstwa) bierze na siebie zobowiązania związane z prawidłową realizacją projektu. Niedopuszczalne jest zawarcie partnerstwa przez podmiot z własną jednostką organizacyjną.

44 Kryteria jakości

45 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność 2. Skuteczność/ Efektywność
KRYTERIA JAKOŚCI 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność Projekt jest spójny merytorycznie w zakresie wskazanego opisu grupy docelowej, trafności doboru zadań, harmonogramu zadań, wskaźników planowanych do osiągnięcia, szacowanego budżetu projektu oraz przyczynia się do osiągnięcia celów RPO WZ Skala punktów :1 - 5; waga: 6 2. Skuteczność/ Efektywność Spójność projektu z analizą sytuacji problemowej zawartą we wniosku, szacowanym budżetem oraz rodzajem działań, będących głównym przedmiotem konkursu. Stopień w jakim projekt przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów do zaplanowanych kosztów. Skala punktów: 1-5; waga: 6 3. Użyteczność Trafność doboru form wsparcia w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów grupy docelowej (zasada równości szans i niedyskryminacji). 4. Trwałość Stopień wpływu zaplanowanych w projekcie rezultatów na uzyskanie trwałej zmiany sytuacji grup docelowych. waga: 2

46 Kryteria premiujące

47 1. Wsparcie w ramach projektu skierowane jest do grupy docelowej, której minimum 10% stanowią dzieci z niepełnosprawnościami (Typ projektu 1, 2, 3). Wskazówki Liczba punktów W ramach kryterium premiowane są projekty, skierowane w szczególności do dzieci z niepełnosprawnościami, przyczyniające się do zwiększenia ich udziału w wychowaniu przedszkolnym. Dzieci z niepełnosprawnościami stanowią minimum 10% odbiorców wsparcia. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy w treści wniosku o dofinansowanie wskazano nazwę kryterium oraz uzasadnienie dla jego spełnienia. 10

48 2. W ramach wsparcia na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego prowadzone będą działania służące poprawie kompetencji lub kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej (Typ projektu 5). Wskazówki Liczba punktów W ramach kryterium premiowane będą projekty zakładające doskonalenie jakości pracy edukacyjnej i unowocześnienie metod pracy w zakresie pedagogiki specjalnej, co wpłynie pozytywnie na rozwój dzieci, przebywających w placówkach specjalnych i integracyjnych. Działania w projektach powinny wpłynąć na podniesienie jakości opieki, która w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami jest szczególnie istotna. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy w treści wniosku o dofinansowanie wskazano nazwę kryterium oraz uzasadnienie dla jego spełnienia. 5

49 3. Ośrodek wychowania przedszkolnego nie otrzymał wsparcia w ramach Poddziałania Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej w ramach PO KL (Typ projektu 1-5). Wskazówki Liczba punktów W ramach kryterium premiowane będą projekty koncentrujące wsparcie na ośrodkach wychowania przedszkolnego niekorzystających do tej pory ze środków EFS dostępnych w ramach procedury konkursowej w ramach Poddziałania PO KL Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy w treści wniosku o dofinansowanie wskazano nazwę kryterium oraz uzasadnienie dla jego spełnienia. 10

50 4. W ramach projektu utworzony zostanie przyzakładowy ośrodek wychowania przedszkolnego
(Typ projektu 1). Wskazówki Liczba punktów W ramach kryterium premiowane będą projekty przewidujące otwarcie Przyzakładowego Punktu Przedszkolnego dla dzieci w wieku 3 – 4 lata Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy w treści wniosku o dofinansowanie wskazano nazwę kryterium oraz uzasadnienie dla jego spełnienia. 10

51 5. W ramach projektu utworzony zostanie ośrodek wychowania przedszkolnego obejmujący opieką minimum 50% dzieci pochodzących z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym (Typ projektu 1). Wskazówki Liczba punktów W ramach kryterium premiowane będą projekty przewidujące otwarcie ośrodka wychowania przedszkolnego, w którym minimum 50% dzieci objętych opieką pochodzić będzie z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym (zarejestrowanych w PUP, korzystających z pomocy MOPR/MOPS/PCPR). Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy w treści wniosku o dofinansowanie wskazano nazwę kryterium oraz uzasadnienie dla jego spełnienia. 10

52 6. W ramach projektu utworzony zostanie na obszarach wiejskich ośrodek wychowania przedszkolnego. Udział dzieci z obszarów wiejskich objętych wsparciem w ramach projektu stanowi 100% grupy objętej wsparciem (Typ projektu 1). Wskazówki Liczba punktów W ramach kryterium premiowane będą projekty przewidujące otwarcie ośrodka wychowania przedszkolnego na obszarach wiejskich. Ponadto, grupę docelową objętą wsparciem w ramach projektu stanowić będą w 100% dzieci pochodzące z obszarów wiejskich . Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy w treści wniosku o dofinansowanie wskazano nazwę kryterium oraz uzasadnienie dla jego spełnienia. 10

53 Kryteria administracyjności

54 1. Spójność i kompletność zapisów Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy wniosek jest spójny i kompletny w odniesieniu do dokonanej oceny w zakresie kryteriów jakości oraz został sporządzony zgodnie z obowiązującym Regulaminem konkursu? Zapisy we wniosku muszą być spójne. Opis zadań musi mieć przełożenie na wykazane koszty, wskaźniki oraz grupę docelową. Muszą zostać przedstawione wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą prawidłowo ocenić wniosek.

55 2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy Wydatki w projekcie są zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków… oraz z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków, Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata ? - Czy planowane wydatki są uzasadnione, niezbędne, racjonalne i adekwatne do zakresu merytorycznego projektu w tym opisu grupy docelowej i planowanego wsparcia? - Czy wydatki założone w projekcie są zgodne z katalogiem wydatków, limitami oraz zasadami kwalifikowalności określonymi w Regulaminie konkursu (jeśli dotyczy)? - Czy poziom wydatków w ramach cross financingu oraz środków trwałych jest zgodny z poziomem tych wydatków wskazanym w Regulaminie konkursu? Projekt musi zachowywać zgodność z: Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata ; Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków, Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata ; Zestawieniem standardu i cen rynkowych wybranych wydatków i usług typowych dla konkursu w ramach 8.1(załącznik 7.13 do Regulaminu). Projekt musi zachowywać poziom wydatków w ramach określonych limitów: cross-financingu maksymalnie na poziomie 10 % wartości projektu; środków trwałych maksymalnie na poziomie 20 % wartości projektu. Wydatki należy zaplanować w sposób celowy, oszczędny, rzetelny i czasowo uzasadniony. Ważna jest metodologia kosztu – sposób wyliczenia kwoty kosztu w karcie wydatku.

56 3. Intensywność wsparcia Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki Czy wnioskowana kwota i poziom wsparcia są zgodne z zapisami Regulaminu Konkursu? Maksymalny % poziomu dofinansowania UE nie może wynieść więcej niż 85% wydatków kwalifikowalnych w projekcie. W ramach Działania nie przewidziano dofinansowanie z budżetu państwa. Pozostałe (minimum) 15 % wydatków kwalifikowalnych musi stanowić wkład własny Wnioskodawcy, który jednak może zostać przez niego wniesiony ze środków publicznych, co musi zostać odpowiednio oznaczone w polu G7 wniosku.

57 Wkład własny Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych projektu i nie zostaną przekazane wnioskodawcy w postaci dofinansowania; Wnioskodawca sam określa formę wniesienia wkładu własnego; Wkład własny może pochodzić ze środków prywatnych, np. przedsiębiorców (w zakresie ich partycypacji w kosztach udziału w usłudze), wnioskodawcy; Wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowalne.

58 Pytania z listy sprawdzającej
Oczywiste omyłki Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy wniosek zawiera oczywiste omyłki (określone we właściwym Regulaminie konkursu)? Oczywiste omyłki należy czytać w rozumieniu z art. 43 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020; Poprawa wniosku o dofinansowanie w zakresie oczywistych omyłek dopuszczalna jest jednokrotnie i odbywa się na wezwanie IOK; Termin na skorygowanie oczywistych pomyłek to to 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Poprawienie we wniosku o dofinansowanie oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.

59 Stanowisko to nie negocjacje!
Podczas wnoszenia przez Wnioskodawców ewentualnych poprawek do projektu, szczególnie istotny jest fakt, że przekazane przez Instytucję Pośredniczącą (WUP w Szczecinie) stanowisko to nie negocjacje. Oznacza to, że Wnioskodawca musi uwzględnić wszystkie uwagi i zalecenia przekazane przez IP i nie może wnosić do nich żadnych swoich uwag bądź zmian. Ponowna weryfikacja wniosku rozpatrywana jest w tym zakresie zero-jedynkowo, a więc sprawdzane są wszystkie pozycje wskazane Wnioskodawcy do poprawy i muszą one odpowiadać w 100% zaleceniom przekazanym w stanowisku. Możliwa jest tylko jednokrotna poprawa wniosku, dlatego jeżeli którykolwiek ze wskazanych punktów nie zostanie poprawiony dokładnie we wskazanym zakresie, to wniosek zostanie odrzucony.

60 Pytania i odpowiedzi

61 Ile jest czasu od przyznania dotacji do uruchomienia przedszkola?
Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się pierwszego dnia realizacji projektu, nie wcześniej jednak niż w dniu złożenia dokumentacji aplikacyjnej. Od tego momentu możliwe jest ponoszenie wydatków w ramach projektu, pod warunkiem prowadzenia odrębnej księgowości dla tych kosztów. Równocześnie należy podkreślić, że wydatkowanie środków do chwili zatwierdzenia wniosku i podpisania umowy, odbywa się na wyłączną odpowiedzialność danego projektodawcy. W przypadku, gdy projektodawca nie przejdzie pozytywnie oceny i nie podpisze umowy o dofinansowanie projektu, uprzednio poniesione wydatki nie będą mogły być zrefundowane. Regulamin konkursu nie określa ile czasu ma Wnioskodawca od momentu przyznania dotacji do uruchomienia przedszkola. Określa natomiast czas finansowania działalności bieżącej nowo utworzonych w ramach EFS miejsc wychowania przedszkolnego, tj. przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.

62 Czy można starać się o inne dofinansowania jeśli zostanie przydzielona dotacja z 8.1?
Tak. Każdy Wnioskodawca ma prawo starać się o dotację z różnych programów operacyjnych jeśli regulamin konkursu tego nie wyklucza. Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków.

63 Ile czasu wymagane jest prowadzenie przedszkola?
Jednym z kryteriów dopuszczalności konkursu w ramach Działania 8.1 jest kryterium mające na celu utrzymanie nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego. Trwałość rozumiana jest jako instytucjonalna gotowość podmiotów do świadczenia usług w zakresie opieki przedszkolnej dzieci w wieku 3-4 lata oraz jako gotowość zachowania miejsc opieki wychowania przedszkolnego utworzonych w projekcie w okresie minimum 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu, określonej we wniosku o dofinansowanie/umowie o dofinansowanie projektu, a także planowanych działań zmierzających do utrzymania funkcjonowania tych miejsc opieki. Wnioskodawca w treści wniosku musi literalnie wskazać zapis mówiący w jaki sposób zapewniona zostanie trwałość rezultatów wypracowanych w ramach projektu po zakończeniu jego realizacji w odniesieniu do utrzymania założonej we wniosku o dofinansowanie liczby miejsc opieki oraz musi wskazać źródło finansowania.

64 Co dokładnie znaczy cross-financing i jak on ma się do zakupu domu pod przedszkole?
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata w przypadku projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego cross-financing może dotyczyć wyłącznie: - zakupu nieruchomości, - zakupu infrastruktury, przy czym poprzez infrastrukturę rozumie się elementy nieprzenośne, na stałe przytwierdzone do nieruchomości, np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, - dostosowania lub adaptacji (prace remontowo ‐ wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. W ramach działania 8.1 można pozyskać środki zarówno ma utworzenie nowego oddziału przedszkolnego jak i wsparcie jednostek już istniejących. W pierwszym przypadku bardzo ważnym jest wykazanie potrzeby realizacji takiego projektu na danym obszarze, np. obszar powinien charakteryzować się niskim wskaźnikiem dzieci objętych edukacją przedszkolną . W związku z powyższym istnieje możliwość zakupu domu pod przedszkole jednakże należy pamiętać, iż do kwalifikowalności zakupu nieruchomości stosuje się przypisy podrozdziału 7.4 w/w Wytycznych. Zakup nieruchomości możne zostać uznany za kwalifikowalny do limitu 10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu.

65 Firma, która ma prowadzić przedszkole zakupiła dom i opłaciła go w całości po złożeniu wniosku na 8.1. Czy liczy się to do dofinansowania i zostanie zwrócone 20 % cross-financingu? Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się pierwszego dnia realizacji projektu, nie wcześniej jednak niż w dniu złożenia dokumentacji aplikacyjnej. Od tego momentu możliwe jest ponoszenie wydatków w ramach projektu, pod warunkiem prowadzenia odrębnej księgowości dla tych kosztów. Równocześnie należy podkreślić, że wydatkowanie środków do chwili zatwierdzenia wniosku i podpisania umowy, odbywa się na wyłączną odpowiedzialność danego projektodawcy. W przypadku, gdy projektodawca nie przejdzie pozytywnie oceny i nie podpisze umowy o dofinansowanie projektu, uprzednio poniesione wydatki nie będą mogły być zrefundowane. Dla przedmiotowego konkursu maksymalny poziom wydatków w ramach cross-financingu wynosi 10 % całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż Ocena kwalifikowalności wydatku polega na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i prawa krajowego, umową o dofinansowanie i Wytycznymi oraz innymi dokumentami, do których stosowania beneficjent zobowiązał się w umowie o dofinansowanie. Ocena kwalifikowalności wydatku została szczegółowo opisana w rozdziale 6.2 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata

66 Czy na zakup domu pod przedszkole jest do 20% całości dofinansowania czy do 20% wartości domu?
Dla przedmiotowego konkursu maksymalny poziom wydatków w ramach cross-financingu wynosi 10 % całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

67 Informacja i promocja

68 Informacja i promocja Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata  ; Strategia komunikacji polityki spójności na lata ; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności w zakresie informacji i promocji; Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata ; Strategia Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego

69 Obowiązki informacyjne
Beneficjent w zakresie informacji musi co najmniej: oznaczać znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich: wszystkie działania informacyjne i promocyjne; wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, które podaje do wiadomości publicznej; dokumenty i materiały dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie; wydarzenia związane z projektem (np. odpowiednio oznaczać konferencje, szkolenia, targi itp.); umieścić plakat (lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową) w miejscu realizacji projektu; umieścić opis projektu na stronie internetowej (jeśli taką posiada); dokumentować działania.

70 Jak oznaczyć miejsce projektu?
Plakat o wielkości minimum A3 musi zostać wyeksponowany w widocznym miejscu w trakcie realizacji projektu. Można go zdjąć dopiero po zakończeniu projektu (to znaczy po jego rozliczeniu).

71 Aktualne nabory na www.wup.pl/rpo

72 Budżet w LSI2014

73

74

75

76

77

78

79 Dodatkowych informacji na temat konkursu udzielają:
Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie ul. Słowiańska 15 a Koszalin tel /26 Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

80 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie
Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41 Szczecin tel  100 fax  103


Pobierz ppt "SPOTKANIE INFORMACYJNE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google