Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMikołaj Mikołajczyk Został zmieniony 8 lat temu
1
Aktywność pozalekcyjna uczniów szkoły podstawowej Zespół Szkół im. o. Mariana Żelazka w Chludowie Ewaluacja Wewnętrzna rok szkolny 2011/2012
2
ZESPÓŁ EWALUACYJNY W SKŁADZIE: PRZEWODNICZĄCA: MARIA BAJER - NAUCZYCIEL JĘZYKA POLSKIEGO CZŁONKOWIE: MAGDALENA KARAŚ – NAUCZYCIEL MATEMATYKI I FIZYKI RENATA WIŚNIEWSKA - NAUCZYCIEL CHEMII
3
Opis przedmiotu ewaluacji Obszar I: Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły Wymaganie 1.3: Uczniowie są aktywni Cele ewaluacji: Zweryfikowanie dotychczas realizowanej oferty zajęć pozalekcyjnych pod kątem oczekiwań uczniów i rodziców. Określenie w jakim stopniu uczniowie są samodzielni i autonomiczni w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły.
4
PYTANIA KLUCZOWE 1. Jaką ofertę zajęć pozalekcyjnych oferuje szkoła? 2. W jakich zajęciach uczniowie najchętniej uczestniczą? 3. Jakie zajęcia pozaszkolne uzupełniają ofertę szkoły?
5
Informacje dotyczące organizacji ewaluacji 1.Wskazanie źródeł informacji o jakości pracy w obszarach objętych ewaluacją: Uczniowie klas 4 – 6 SP 2. Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych przy ewaluacji: Sondaż – uczniowie Wywiady- nauczyciele, uczniowie Analiza dokumentów szkolnych
6
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE – OFERTA SZKOLNA na rok szkolny:2011/2012 1. KOŁO TEATRALNE I TANECZNE 2. ZAJECIA WYRÓWNAWCZE DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI 3. CHÓR SZKOLNY 4. ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE ORAZ KÓŁKO PRZYRODNICZE 5. KÓŁKO MATEMATYCZNE DLA KLAS IV 6. ZAJĘCIA NA BASENIE 7. JĘZYK ANGIELSKI DLA KLAS SP 8. TENIS STOŁOWY 9. SKS – BOKS, KARATE 10. KOŁO MISYJNE 11. KÓŁKO ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH [SZYCIE, SZYDELKOWANIE, WYSZYWANIE] 12. KÓŁKO ORIGAMI
7
WYNIKI BADANIA SONDAŻOWEGO przeprowadzonego wśród uczniów klas IV – VI SP W badaniu sondażowym brało udział: Klasa IV: 35 uczniów Klasa V:30 uczniów Klasa VI: 33 uczniów W sumie: 98 uczniów
8
Pytanie 1. Jak spędzasz wolny czas?
14
Pyt. 2. Czy lubisz czytać książki?
15
Pyt. 3. Jakie programy telewizyjne najczęściej oglądasz?
16
Pyt. 4. Czy jest coś co Cię interesuje, lecz istnieją ograniczenia uniemożliwiające zgłębienie danej dziedziny?
17
Pyt. 5-8: Zainteresowania, zajęcia sportowe, korepetycje realizowane w szkole i poza szkołą
18
Pyt. 9: Jeśli korzystasz z korepetycji wymień z jakiego przedmiotu i w jakim wymiarze.
19
Aktywność sportowa naszych uczniów
20
Podsumowanie 1. Uczniowie klas IV – VI podejmują wiele różnorakich form aktywności pozalekcyjnej realizowanych: w szkole podczas zajęć dodatkowych w ramach zajęć organizowanych przez pozaszkolne instytucję w domach rodzinnych 2. Szkoła oferuje szeroką gamę zajęć pozalekcyjnych stymulujących zarówno rozwój intelektualny jak i fizyczny uczniów 3. Zdecydowana większość deklaracji określając czas trwania aktywności rozwijających własne zainteresowania i uzdolnienia lokowało odpowiedź w zakresie do 2 lat 4. Tylko 20% uczniów deklaruje rozwój zainteresowań trwający dłużej niż 2 lata 5. Z zestawienia wyników analizy (p. 3 i p. 4) można wywnioskować, iż pole zainteresowań dzieci podlega częstym modyfikacjom
21
Podsumowanie cd. 6. W trakcie analizy zaobserwowano wyraźne przeszacowania ( zarówno in plus jak in minus) w zakresie czasu spędzanego: przed TV przed monitorem komputera przy grach komputerowych przy lekturze na spotkaniach towarzyskich 7. Analiza danych wykazała znaczną dysproporcję pomiędzy postrzeganiem czasowego zakresu form aktywności deklarowanych przez uczniów i zaobserwowanych przez nauczycieli. Uczniowie wskazują na zdecydowanie mniejszy udział w zajęciach pozalekcyjnych realizowanych na terenie szkoły niż prowadzący te zajęcia nauczyciele 8. 26% badanych zgłaszało ograniczenia finansowe jako przyczynę nie podejmowania dodatkowej aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej 9. 44 % deklarowało brak jakichkolwiek przeszkód w podejmowaniu dodatkowej aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej
22
Podsumowanie cd. 10. Realizowany poza szkołą indywidualny program rozwoju osobowości uczniów obejmuje: uczęszczanie do szkoły muzycznej ( nauka gry na pianinie, gitarze) uczestnictwo w zajęciach chóru parafialnego, naukę gry na instrumentach (saksofon, trąbka) w chludowskiej orkiestrze dętej naukę jazdy konnej w klubie jeździeckim wędkarstwo hobbystyczne żeglarstwo klubowe prywatne lekcje fotografii zajęcia plastyczne (malarstwo i ceramika) gra w siatkówkę (Poznań) 11. Uczniowie zgłaszali korzystanie z korepetycji przedmiotowych: z języka angielskiego – 28 z matematyki- 18 z języka polskiego – 7 z historii – 1 z przyrody - 1
23
Wnioski Szkoła oferuje uczniom szeroki wachlarz zajęć sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi osobowości 1. Być może warto wzbogacić ofertę szkoły w zakresie zajęć dodatkowych o: koła językowe koła matematyczne koło historyczne 2. Być może warto poddać dodatkowej analizie przyczyny różnic ilościowych w postrzeganiu aktywnego udziału w zajęciach pozalekcyjnych przez uczniów i prowadzących te zajęcia nauczycieli 3. Być może warto pomyśleć o zorganizowaniu form prezentacji promujących i utrwalających sukcesy pozaszkolne uczniów
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.