Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRafał Stachowiak Został zmieniony 8 lat temu
1
Co składa się na dobre słuchanie? Słuchanie: odbieranie i interpretowanie komunikatów od członków grupy i reagowanie na nie. Zygmunt Korzeniewski, DODN
2
Definicja słuchania „Słuchanie jest czteroetapowym procesem, obejmującym percepcje komunikatu, jego interpretację, decyzję, co oznacza i w końcu reakcję”. („Skuteczne słuchanie – kluczem do sukcesu”, Steil, Barker i Watson) Zygmunt Korzeniewski, DODN
3
Interpretacja Słuchanie takie nie jest pasywne, wymaga aktywności. Słuchanie jest zachowaniem, nad którym możemy w dużym stopniu sprawować kontrolę. Większość ludzi nie słucha dobrze. Zygmunt Korzeniewski, DODN
4
Preferowane sposoby słuchania Istnieją cztery preferowane sposoby słuchania: 1.zorientowane na ludzi, 2.czynność, 3.treść, 4.czas. Żadna z tych preferencji nie jest ani dobra, ani zła, każda ma zarówno zalety, jak i wady. Zygmunt Korzeniewski, DODN
5
Preferowane sposoby słuchania Bycie efektywnym członkiem grupy wiąże się z identyfikacją preferencji własnych i preferencji innych członków. Oznacza także zmianę preferencji zgodnie z potrzebami grupy. Zygmunt Korzeniewski, DODN
6
Słuchacze zorientowani na ludzi Koncentrują się na sposobie, w jaki ich słuchanie wpływa na relacje. Do nich udają się inni, kiedy chcą być wysłuchani. Są uważni i zdają się nie oceniać. Używają zaimka my częściej niż ja. Mogą zwracać zbyt wiele uwagi na nastroje innych i odwracać ich od grupowego zadania. Zygmunt Korzeniewski, DODN
7
Słuchacze zorientowani na działanie Koncentrują się na pracy, którą mają do wykonania. Pomagają grupie skupić się na zadaniu, poprzez zwracanie uwagi na szczegóły oraz przekazywanie informacji zwrotnych dotyczących celu i sposobu, w jaki grupa może go osiągnąć. Słuchanie sprawia im przyjemność, jeśli materiał przekazywany jest w sposób uporządkowany… Zygmunt Korzeniewski, DODN
8
Słuchacze zorientowani na treść Przyciągają wysoce wiarygodne źródła. Sprawia im przyjemność analizowanie tego, co słyszą. Rozkładają informacje na części pierwsze i są w stanie pokazać grupie wiele aspektów jednego problemu. Czasami mogą być postrzegani jako nadmiernie krytyczni lub autorytatywni. Zygmunt Korzeniewski, DODN
9
Słuchacze zorientowani na czas Ustalają terminy spotkań, przypominają członkom grupy o graniczeniach czasowych i odwodzą od rozwlekania dyskusji. Cenią sobie czas. Przerywają dyskusję, kiedy zbliża się czas zakończenia zebrania. Zygmunt Korzeniewski, DODN
10
Komentarz do preferowanych sposobów słuchania Żaden nie jest najlepszy. Na nasze preferencje wpływa wiele czynników, włączając rodzaje relacji pomiędzy członkami grupy i ograniczenia czasowe. Każda z preferencji ma swoje pozytywne i negatywne strony… Zygmunt Korzeniewski, DODN
11
Słuchacze zorientowani na ludzi Zalety: są skoncentrowani na relacji, okazują troskę o innych, nie oceniają. Wady : mogą ich rozpraszać nastroje innych osób. Przykład : „Powiedz coś więcej o tym, jakbyś się czuł, gdybyśmy wcielili to w życie”. Zygmunt Korzeniewski, DODN
12
Słuchacze zorientowani na działanie Zalety : są skoncentrowani na zadaniu, pomagają grupie w wytrwaniu w realizacji zadania, pomagają grupie pozostać zorganizowaną. Wady : mogą poświęcić relacje międzyludzkie w imię wykonania zadania. Przykład : „Wiem, że jesteś zmartwiony, ale mamy dużo pracy, więc lepiej przejdźmy do rzeczy”. Zygmunt Korzeniewski, DODN
13
Słuchacze zorientowani na treść Zalety : pomagają grupie w analizowaniu informacji, patrzą na sprawy z różnych pespektyw. Wady : zdają się być zbyt krytyczni. Pomijają informacje anegdotyczne lub nieeksperckie. Przykład : „Nie jesteśmy jeszcze gotowi, aby zadecydować, ponieważ nie słyszeliśmy jeszcze o wszystkich stronach tej sprawy. Zygmunt Korzeniewski, DODN
14
Słuchacze zorientowani na czas Zalety : pomagają grupie trzymać się planu, przerywają chaotyczne dyskusje. Wady : ich niecierpliwość w trakcie spontanicznych dyskusji może hamować kreatywność. Przykład : „Zróbmy plan, żebyśmy wiedzieli, że wyrobimy się przed ostatecznym terminem”. Zygmunt Korzeniewski, DODN
15
Komentarz Poszczególne preferencje starajmy się wykorzystać produktywnie i ograniczajmy negatywne strony każdej z nich. Róbmy to, znając swoje własne preferencje oraz preferencje innych osób i zachęcajmy innych do produktywnego wykorzystywania preferowanych przez nich sposobów słuchania. Zygmunt Korzeniewski, DODN
16
Złe nawyki w słuchaniu Ponieważ jesteśmy w grupie, nacisk na to, aby słuchać, nie jest tak duży jak wtedy, gdy jesteśmy tylko z jedną osobą. Im więcej jest osób, które mogą odpowiadać za sukces grupy, tym łatwiej złe słuchanie może ujść płazem. Wszyscy nabywamy nawyków złego słuchania, choć skuteczna dyskusja grupowa powinna polegać na rozpoznawaniu barier uniemożliwiających dobre słuchanie. Zygmunt Korzeniewski, DODN
17
Słuchanie pozorne Udawanie, że się słucha, podczas gdy myśli się o czymś innym lub odpływa myślami. Zygmunt Korzeniewski, DODN
18
Kłótnia w milczeniu Nie zrozumienie, co mówi osoba mówiąca i poszukiwanie w myślach możliwych zarzutów dla błędnie zrozumiałego pomysłu. Zygmunt Korzeniewski, DODN
19
Przyjmowanie założeń o znaczeniu Interpretowanie zachowania nadawcy poprzez odwoływanie się do reguł właściwych dla kultury, z której pochodzi odbiorca. Zygmunt Korzeniewski, DODN
20
Atak mentalny Utrzymywanie przez osobę będąca złym słuchaczem, że wie lepiej, co miała na myśli osoba mówiąca, niż ona sama, pomimo protestu ze strony osoby mówiącej. Zygmunt Korzeniewski, DODN
21
Skupienie się na rzeczach nieistotnych Skierowanie przez słuchacza uwagi z komunikatu nadawcy na nieistotne szczegóły, takie jak ubiór, akcent, wygląd fizyczny lub czynniki rozpraszające pochodzące z otoczenia. Zygmunt Korzeniewski, DODN
22
Odchodzenie od tematu Zmienianie tematu bez zwracania uwagi na osobę mówiącą; nie łączenie własnych uwag z wypowiedziami poprzedniego mówiącego. Zygmunt Korzeniewski, DODN
23
Reagowanie obronne Brak słuchania lub brak prób zrozumienia tego, co ktoś ma do powiedzenia, spowodowany tym, że osoba słuchająca czuje się psychologicznie zagrożona przez coś, co powiedziała lub zrobiła osoba mówiąca. Zygmunt Korzeniewski, DODN
24
Aktywne słuchanie Słuchanie jest zachowaniem aktywnym, nie zaś biernym. Aktywne słuchanie jest częściowo kwestią wyboru: czy skoncentrujemy się na drugiej osobie i które części komunikatów będą tym, na których skupimy uwagę i postaramy się zapamiętać. Dobry testem aktywnego słuchania jest parafrazowanie. Zygmunt Korzeniewski, DODN
25
Aktywne słuchanie Jeśli pierwotny nadawca komunikatu jest całkowicie zadowolony z tego, że jest zrozumiany właściwie, możemy zgodzić się, zaprzeczyć, badać szczegóły lub zmieniać temat. Osoby słuchające aktywnie potwierdzają swój sposób rozumienia, zanim wyrażą ocenę. Jednym z efektów aktywnego słuchania jest spowolnienie rozmowy. Zygmunt Korzeniewski, DODN
26
Końcowa rada Miejmy się na baczności przed słuchaniem pozornym. Jeśli zdamy sobie sprawę z tego, że tak naprawdę nie słuchaliśmy, przeprośmy i poprośmy o powtórzenie wypowiedzi. Zygmunt Korzeniewski, DODN
27
Podsumowanie Na słuchanie składa się usłyszenie komunikatu, jego interpretacja, zdecydowanie, co oznacza i odpowiedzenie. Członkowie grupy, którzy zazwyczaj przejawiają niektóre z nawyków złego słuchania, muszą te właśnie umiejętności najbardziej doskonalić. Zygmunt Korzeniewski, DODN
28
Ćwiczenie Cel - pomoc w zastosowaniu i trenowaniu aktywnego słuchania. Podzielcie się na grupy 5 – 6 osobowe. Wybierzcie temat rozmowy i ćwiczcie aktywne słuchanie podczas rozmowy na ten temat. Pamiętajcie, że parafrazowanie nie jest po prostu powtarzaniem poprzednich wypowiedzi. Zygmunt Korzeniewski, DODN
29
Ćwiczenie Każda grupa powinna trzymać się następujących zasad: a.Rozmówca nie może dodać niczego do rozmowy, zanim nie sparafrazuje tego, co powiedziała poprzednia osoba w sposób dla niej satysfakcjonujący. b.Jeśli parafraza nie zostanie zaakceptowana, rozmówca może próbować ponownie aż do czasu, gdy osoba wypowiadająca się wcześniej zaakceptuje parafrazę. Zygmunt Korzeniewski, DODN
30
Ćwiczenie c. Niech jeden z członków grupy śledzi liczbę parafraz, które zostały zaakceptowane lub odrzucone. Każda próba powinna zostać odnotowana. d. Po wykonaniu zadania omówcie trudności, które wystąpiły podczas ćwiczenia. Przyjrzyjcie się korzyściom parafrazowania i problemom, które mogą się pojawić. Zygmunt Korzeniewski, DODN
31
Do przygotowania prezentacji wykorzystałem książkę: „KOMUNIKACJA W GRUPACH” (ADAMS K., GALANES G.J) Zygmunt Korzeniewski, DODN
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.