Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMieczysław Makowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Sprawdź swoją kreatywność Kreatywność to tajemnicza siła Z. Korzeniewski, DODN
2
Kreatywność Kreatywność jest tak ważna dla przetrwania, jak oddychanie. Pozwala Ci być elastycznym i twórczym w podejściu do różnego rodzaju problemów; daje Ci humor, spontaniczność, uwolnienie od stresu,… Jest to umiejętność naturalna dla każdego ludzkiego mózgu i jak wszelkie inne umiejętności może być rozwijana poprzez ćwiczenia i zastosowanie poprawnych zasad. Z. Korzeniewski, DODN
3
Kreatywność Zdolność ludzi do tworzenia najrozmaitszych kompozycji, pomysłów czy wyrobów, które pod istotnymi względami są nowe, i które nie były wcześniej twórcy znane. Samodzielnie stworzona postawa wobec wydarzeń i problemów życia prywatnego i zawodowego – postawa aktywna, akceptująca, gotowa i zdolna do zmian. Z. Korzeniewski, DODN
4
Kreatywność Kreatywność, tak jak rozwiązywanie problemu, jest sposobem zmiany perspektywy. Wszyscy ludzie mogą być zdolni do twórczych osiągnięć. Stopień, w jakim rozwiną swój potencjał zależy wyłącznie od nich. Kreatywność to badanie alternatyw, poszukiwanie i weryfikowanie kolejnych hipotez aż do odnalezienia rozwiązania przy różnych danych i inspiracji. Z. Korzeniewski, DODN
5
Definicje i… Eksperci wciąż wymyślają inne definicje i nowe sposoby, by ją zmierzyć. Dr E. Paul Torrance, specjalista w tej dziedzinie, podzielił twórczy proces myślowy na cztery części składowe: Z. Korzeniewski, DODN
6
Części składowe: 1.Płynność 2.Elastyczność 3.Oryginalność 4.Szczegółowość Z. Korzeniewski, DODN
7
Płynność Na ile pomysłów jesteś w stanie wpaść. Łatwość jaką produkuje się pomysły, rozwiązania, itp. Z. Korzeniewski, DODN
8
Płynność - ćwiczenie Podaj nazwy jak największej liczby: kuchennych narzędzi do przyrządzania posiłków, imion bohaterów filmowych i literackich, którzy byli nie szczęśliwie zakochani, miast, których nazwa zaczyna się na A. Wymień rzeczy, które można zobaczyć na niebie. Znajdź jak najwięcej rymów do słów: „zakłopotany”, „schody”, płynność. Czy teraz lepiej rozumiesz, co to jest płynność. Co jej sprzyja, co ją blokuje? Z. Korzeniewski, DODN
9
Elastyczność Na ile różnych rodzajów pomysłów jesteś w stanie wpaść. Zdolność do reagowania na nowe okoliczności, do szybkiej zmiany sposobu działania. Z. Korzeniewski, DODN
10
Elastyczność - ćwiczenie Proszę ułożyć opowiadanie (np. co się zdarzyło w szkole, gdy w waszej miejscowości zabrakło prądu). Pracujemy w parach. Osoba A pisze w punktach plan swojego opowiadania, a następnie spisuje pierwszych pięć – sześć zdań. Potem przekazuje kartkę osobie B, której zadaniem jest napisanie kolejnych kilku zdań, tak jednak, by doszło do zwrotu akcji i by realizacja pierwotnego planu była trudna. Praca wraca do A, którego zadaniem jest napisać dalszy ciąg, który pasuje do tego, co napisał B. Tę zmianę ról można powtórzyć dwu – trzykrotnie. Z. Korzeniewski, DODN
11
Oryginalność Czy pomysły są Twoje czy zapożyczone? Umiejętność znajdowania wyjątkowych nietypowych rozwiązań. Z. Korzeniewski, DODN
12
Oryginalność - ćwiczenie Wymyśl, jak można w oryginalny sposób rozbić jajko i następnie oddzielić białko od żółtka. Również wymyśl jak najwięcej możliwości nietypowego użycia pudełka po butach, agrafki, pilota do telewizora. Zaprojektujcie jak najwięcej zabaw z wykorzystaniem obudowy po zepsutej lodówce. Pierwsze pomysły będą zapewne mało oryginalne, bo bliskie pierwotnej funkcji przedmiotów. Można urządzić konkurs na nowy, najbardziej wciągający konkurs na nowy, najbardziej wciągający tytuł do „Pana Tadeusza” Z. Korzeniewski, DODN
13
Szczegółowość Jak bardzo twoje pomysły są szczegółowe? Czy twoje pomysły są dopracowane, a więc czy posiadamy umiejętność przekształcania i korzystania z doświadczenia? Z. Korzeniewski, DODN
14
Szczegółowość - ćwiczenie Narysuj niewielkie Koło. A teraz dorysuj coś do niego, by stworzyć jakiś przedmiot np. płatki, by uzyskać kwiatek. Narysuj następne kółko i przerób je na inny przedmiot itd. Postaraj się uzyskać jak najwięcej przedmiotów, co najmniej dziesięć. Dzielimy się na grupy. Każda wybiera powszechnie używany przedmiot ( toster, odkurzacz, tornister, samochód, inny). Wykorzystując metodę burzy mózgów zastanówcie się, co w nim zmienić, by lepiej spełniało wasze potrzeby. Z. Korzeniewski, DODN
15
Własna kreatywność Wykorzystując przedstawione wcześniej cechy, sprawdzisz swoją kreatywność. Możesz zaskoczyć sam siebie. Z. Korzeniewski, DODN
16
Myślenie kreatywne Z. Korzeniewski, DODN
17
BUDOWANIE WŁASNEJ KREATYWNOŚCI Z. Korzeniewski, DODN
18
BARIERY MYŚLENIA KREATYWNEGO Z. Korzeniewski, DODN
19
PUŁAPKI MYŚLENIA KREATYWNEGO PUŁAPKA LOGICZNEGO MYŚLENIA. MILCZĄCE ZAŁOŻENIA. DĄZENIE DO ŁADU, PROSTOTY, SYMETRII ZNANYCH KSZTAŁTÓW. OBAWA PRZED OCENĄ. KIEROWANIE SIĘ STEREOTYPAM.I ŚLEPE ZAUFANIE DO DANYCH.. NIEUMIEJĘTNOŚĆ WYJŚCIA POZA DANE. ZAŁOŻENIE ŻE COŚ JEST NIEMOŻLIWE. TENDENCJA DO KOMPLIKOWANIA – „TO BY BYŁO ZA PROSTE”. PRZYZWYCZAJENIE DO SCHEMATU. Z. Korzeniewski, DODN
20
Poziom kreatywności Wynika z posiadanych uzdolnień, większy jednak wpływ mają okoliczności sytuacyjne, w jakich człowiek się znajduje oraz piętna wyciśnięte przez określone doświadczenie życiowe. Z. Korzeniewski, DODN
21
Poziom kreatywności Pochwała i uznanie za pracę Sympatie i antypatie Przepisy i regulacje Zakres odpowiedzialności Czas do dyspozycji Dostęp do wiedzy i informacji Z otoczenia Pewność siebie Ambicja Wpojone granice Wewnętrzne konflikty Kompetencje Zakres i głębokość wiedzy Z wnętrza Z. Korzeniewski, DODN
22
"Kreatywność„ - inaczej Z. Korzeniewski, DODN
23
Rudolph Flesh - filozof „Myślenie kreatywne może po prostu oznaczać uświadomienie sobie, że nie jest szczególną cnotą robienie czegoś w sposób, w jaki to zawsze było robione”. Z. Korzeniewski, DODN
24
Cztery strony twórczości Wymyślanie (nowych rozwiązań, idei, piosenek). Odkrywanie (nowych sposobów działania, związków między zjawiskami, wzorów, stylów) Wyobrażanie sobie (krajobrazów, nowej linii samochodu). Formułowanie (zadań, pytań, wątpliwości). Z. Korzeniewski, DODN
25
Ćwiczenie na 5 minut Przyjrzyj się uważnie dostarczonym ci rysunkom. Co twoim zdaniem przedstawiają? Co mogą przedstawiać? Podaj tyle pomysłów, ile potrafisz. Nie bój się – zaszalej! Tutaj nie ma dobrych i złych odpowiedzi. Z. Korzeniewski, DODN
27
Materiały W zajęciach wykorzystano min. książki: Jonni Kincher „40 fascynujących testów, dzięki którym dowiesz się jaki jesteś”, Tony Buzan, Raymond Keene „Księga geniuszu” oraz materiały własne prowadzącego zajęcia, Zygmunta Korzeniewskiego. Z. Korzeniewski, DODN
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.