Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKatarzyna Stasiak Został zmieniony 8 lat temu
1
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie 82-84 Tel. 56 477 00 91/92
2
„jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą” (Ustawa o przeciwdzialaniu przemocy w rodzinie z 29 lipca 2005r.)
3
PRZEMOC INTENCJONALNOŚĆ NIERÓWNOŚĆ SIŁ NARUSZANIE PRAW I DÓBR OSOBISTYCH SKUTKIEM CIERPIENIE I BÓL
4
Rodzaje przemocy: psychiczna fizyczna ekonomiczna seksualna przemoc przez zaniedbanie
5
Faza narastania napięcia Faza ostrej przemocy Faza miodowego miesiąca Cykl przemocy
6
Teoria wyuczonej bezradności Syndrom sztokholmski Zjawisko wiktymizacji
8
Portret dziecka krzywdzonego przemoc psychiczna (zaburzenia mowy, dolegliwości psychosomatyczne, mimowolne ruchy twarzy, brak poczucia pewności siebie, wycofanie, depresja, zachowania destrukcyjne i autoagresywne, nadmierne podporządkowanie się dorosłym, kłamstwa, nieadekwatny lęk przed konsekwencjami, silny lęk przed porażką kłopoty z koncentracją) przemoc fizyczna (siniaki, ślady uderzeń, ślady oparzeń, rany w różnych fazach gojenia się, powtarzające się złamania i zwichnięcia, lęk dziecka przed rozbieraniem się przed lekcją w-f, lek przed dotknięciem – kulenie się, niestosowny strój do pogody, lęk przed powrotem do domu, nadmierna agresywność lub nadmierna apatia)
9
Portret dziecka krzywdzonego przemoc seksualna (somatyczne: bóle brzucha, nudności i wymioty, nietrzymanie moczu i kału, infekcje układu moczowego, spadek apetytu, urazy narządów płciowych; poznawcze, emocjonalne, behawioralne: erotyzacja dziecka, zaburzenia snu i koszmary, nerwica, przygnębienie, zachowania agresywne i autoagresywne i in.) zaniedbanie ( głód, zaburzony rozwój fizyczny – wzrost i waga, zaniedbany wygląd, brak opieki lekarskiej, zmęczenie, apatia, senność)
10
odpowiednie warunki do rozmowy koncentracja na kontakcie z dzieckiem zapewnienie dziecka, że mu wierzysz unikanie pytania „dlaczego?” ustalenie podstawowych faktów aktywne słuchanie DZIECKO PRZEŻYWA NIE TYLKO WYDARZENIE, ALE TAKŻE REAKCJĘ OSOBY DOROSŁEJ NA TO WYDARZENIE
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.