Pobierz prezentację
1
SYMBOLIZM
2
Czym jest symbolizm ? Symbolizm (fr. Symbolisme) to nurt literacki, będący jednym z najwybitniejszych prądów poetyckich końca wieku. Powstał we Francji w drugiej połowie XIX wieku. Zrodził się on jako odpowiedź na dominujący wcześniej naturalizm. Zrewolucjonizował treść obrazów.
3
Malarstwo symboliczne przeciwstawiało się realizmowi, obiektywizmowi i naturalizmowi. Ukazywało niezwykłość i fantazję. Symbolizm, na przekór dziewiętnastowiecznemu pędowi do techniki, kładł szczególny nacisk na rolę wyobraźni, subiektywizm, niezależność rzeczy od zmysłowych możliwości poznania.
4
Cechy malarstwa symbolicznego:
Celem jest ukazanie problemów duchowych człowieka, Poruszanie się w kręgu takich tematów, jak: abstrakcja, to co nie poznane, okryte tajemnicą; Symbol środkiem artystycznego wyrazu, co znaczyło, że każdy, najmniejszy przedmiot, obraz, poza naturalnym znaczeniem - krył metaforyczny sens;
5
Odwołanie do filozofii Schopenhauera i Bergsona;
Szukanie inspiracji w baśniach, kulturach egzotycznych, mitologii, ludowych wierzeniach; nawiązania do kultur, tradycji i religii możliwość odczytania sensu dosłownego i ukrytego brak naśladowania rzeczywistości Malarstwo jest nośnikiem treści duchowych
6
Najwybitniejsi twórcy symbolizmu
Polskim przedstawicielem tego nurtu jest m.in. Jacek Malczewski, uważany za jednego z najwybitniejszych malarzy tego kierunku. Stworzył takie dzieła, jak
7
Jacek Malczewski „Błędne koło”
8
O obrazie „Błędne koło” to obraz olejny będący alegorią roli artysty. Jest to fantastyczna wizja postaci wirujących w kole magicznym. Lewa, rozświetlona część obrazu symbolizuje zmysłowe upojenie. Prawa, ciemna – przedstawia lęki i niepokoje twórcy. Sam artysta przedstawia siebie jako chłopca siedzącego na szczycie drabiny, wyrastającego przez to nad głowy innych postaci. Obraz można interpretować jako pytanie o rolę artysty. Obraz ten znajduje się w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
9
Jacek Malczewski „Wigilia na Syberii”
„Melancholia” Jacek Malczewski „Wigilia na Syberii” 1892
10
Zagraniczni przedstawiciele symbolizmu w malarstwie
Gustave Moreau „Prometeusz” 1898 r.
11
Pierre Puvis de Chavannes „Biedny Rybak” 1881 r.
12
Gustav Klimt „Śmierć i życie” 1916 r.
13
Fernand Khnopff „Sztuka albo pieszczoty”
14
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.