Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAmalia Kołodziej Został zmieniony 8 lat temu
1
„ODKRYWAMY NASZĄ OKOLICĘ – GAŁKÓWEK” Szkoła Podstawowa nr 2 Koluszki
2
Cele projektu poznanie walorów przyrodniczych i historycznych regionu zachęcenie do aktywnej formy wypoczynku
3
Charakterystyka trasy miejscowość - GAŁKÓWEK długość trasy – 5 km czas marszu – 3 h rodzaj ekotrasy – trasa piesza źródło: fotografia uczestników rajdu
4
Charakterystyka trasy Trasa „Odkrywamy naszą okolicę – Gałkówek” w całości przebiega przez gminę Koluszki w województwie łódzkim. Ekotrasa obejmuje 6 przystanków – są to miejsca ciekawe pod względem przyrodniczym i historycznym. Dlaczego akurat Gałków Duży? Ponieważ oprócz tego, że jest to bardzo malownicza miejscowość dostrzeżona już na początku XX wieku przez licznych fabrykantów, którzy te tereny traktowali jako letniska, gdzie odpoczywali, cieszyli się malowniczymi widokami i oddychali czystym powietrzem to również jedna z współorganizatorek rajdu jest rodowitą gałkowianką, która jak każdy rdzenny mieszkaniec wyznaje zasadę „ cudze chwalicie swego nie znacie”. Chcieliśmy przekonać swoich uczniów, że w ich najbliższym otoczeniu jest wiele fascynujących miejsc, które warto zobaczyć.
5
Położenie administracyjne Gałkówka
6
Przystanki na trasie Przystanek 1 – Stacja PKP Gałkówek Przystanek 2 – Kamień upamiętniający 75 rocznicę powstania styczniowego Przystanek 3 – Muzeum im. Leokadii Marciniak Przystanek 4 – Kościół św. Trójcy Przystanek 5 – Las bukowo - jodłowy Przystanek 6 – Rezerwat „Gałkówek”
7
1 2 3 4 5 6
8
Przystanek 1 W 1875 roku została uruchomiona linia kolejowa na odcinku Koluszki- Łódź. Początkowo pociągi zatrzymywały się na stacji w Koluszkach, Andrzejowie i Łódź Widzew, dopiero 28 maja 1899 roku na stacji zatrzymał się pierwszy pociąg. Budynek stacji zaczęto budować w 1901 roku a zakończono w 1902. STACJA KOLEJOWA źródło: www.galkowek.com oraz fotografia uczestników rajduwww.galkowek.com
9
25 września 1863 roku na terenie Gałkowa doszło do potyczki zbrojnej między powstańcami a wojskami rosyjskimi. Jazda Polska została zaatakowana przez piechotę rosyjską. Po półtoragodzinnej wymianie ognia powstańcy dotarli do Skoszew, gdzie doszło do ostatecznej walki. Okoliczni mieszkańcy pomagali powstańcom w walce jak i również dostarczali pożywienie ukrywającym się w okolicznych lasach. Przystanek 2 KAMIEŃ UPAMIĘTNIAJĄCY 75 ROCZNICĘ POWSTANIA STYCZNIOWEGO źródło: fotografia uczestników rajdu
10
Muzeum zostało otwarte 25.09. 2003 r. w 140 rocznicę bitwy powstania styczniowego. Muzeum prowadzą osoby działające społecznie na rzecz lokalnej społeczności. Placówka gromadzi dokumenty i przedmioty związane z lokalną społecznością. Najstarsze dokumenty pochodzą z początku XIX wieku. Przystanek 3 MUZEUM IM. LEOKADII MARCINIAK źródło: www.galkowek.comwww.galkowek.com
11
Kościół istniał od 1636 roku. Po kilkunastu latach okazał się, że kościół jest już zbyt mały i nie mieści wszystkich wiernych, dlatego zaczęto budowę nowego kościoła (1873- 1879). Zabytki znajdujące się w kościele: srebrny kielich z 1616 r., monstrancja w stylu zygmuntowskim z XVIII w., drewniany tryptyk przedstawiający Pana Jezusa na krzyżu, ze św. Janem i Matką Boską, krzyż barokowy. Przystanek 4 KOŚCIÓŁ P.W. ŚW. TRÓJCY źródło: fotografia uczestników rajdu
13
Podczas spaceru już skrajem lasu można podziwiać okazy buków, dębów, brzóz a także jodłę. Spotykamy tu wiele gatunków zwierząt. Przez las wiedzie wiele ścieżek, z których korzystają zarówno piesi jak i rowerzyści. Las stanowi miejsce odpoczynku dla okolicznych mieszkańców, ale również dla ludzi mieszkających w pobliskiej Łodzi. Na tym przystanku dla naszych piechurów czekały pierwsze zadania do wykonania. Przystanek 5 LAS BUKOWO - JODŁOWY źródło: fotografia uczestników rajdu
14
zadania dla uczniów: 1.Wybierz dowolne drzewo. 2. Opisz jakie ono jest. Podkreśl właściwe określenia: liściaste iglaste wysokie średnie niskie grube cienkie gładkie szorstkie pachnące bez zapachu 3. Dotknij kory drzewa, opisz jaka ona jest, podkreśl właściwe określenia: szorstka gładka wilgotna sucha błyszcząca omszona brązowa biała 4. Poszukaj na ziemi liści lub igieł z wybranego drzewa. Obrysuj kształt liścia lub igły. 5. Jak nazywa się wybrane przez Ciebie drzewo? ……………………………………………………………………………………..
15
zadania dla uczniów: Jakie rośliny i zwierzęta żyją w lesie? runo leśnekorona drzew podszytściółka
16
zabawa ruchowa dla dzieci wybieramy po jednym z przedstawicieli każdej grupy, nauczyciel podaje nazwę rośliny lub zwierzęcia z danej warstwy lasu, jeśli dany organizmy znajduje się: * ściółce – uczniowie kręcą się wokół własnej osi * runie leśnym – uczniowie kucają * podszycie – uczniowie stoją na baczność * koronie drzew – uczniowie robią „pajacyka”
17
Pow. 57,85 ha wydzielony z tutejszego kompleksu leśnego „Lasów Spalsko-Rogowskich”. Został on utworzony 18.07.1958r. w celu ochrony fragmentów lasu bukowo - jodłowego o cechach pierwotnych. Jest to jeden z nielicznych obiektów leśnych, którego wygląd przypomina pierwotną puszcze. W lesie tym można znaleźć ponad 200-letnie buki i równie stare i okazałe jodły. Uznano je za pomniki przyrody. Walory kompleksu podnosi także obecność chronionych gatunków roślin i zwierząt. Flora opisywanego rezerwatu składa się z 101 gatunków roślin naczyniowych oraz z 17 gatunków mszaków. Przystanek 6 REZERWAT GAŁKÓWEK źródło: www.galkowek.comwww.galkowek.com
18
WYRUSZAJCIE NA EKOTRASY!!!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.