WYCIECZKA-BAŁTÓW I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE (20 V 2009 r.)

Prezentacja na temat: "WYCIECZKA-BAŁTÓW I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE (20 V 2009 r.)"— Zapis prezentacji:

1 WYCIECZKA-BAŁTÓW I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE (20 V 2009 r.)
PRZYGOTOWAŁA: Dominika Czosnyka

2 I ETAP WYCIECZKI-BAŁTÓW
Z Krakowa wyjechaliśmy ok. godziny 7. Po 3 godzinach dojechaliśmy do Bałtowa. Jest to malownicza miejscowość położona w woj. świętokrzyskim, znana m.in. z pięknego JuraParku.

3 BAŁTOWSKI PARK JURAJSKI
Jest utworzony w miejscowości Bałtów koło Ostrowca Świętokrzyskiego. Przed laty odkryto tutaj ślady dinozaurów. Dziś w parku można podziwiać naturalnej wielkości modele tych wielkich zwierząt, które żyły na ziemi przed wieloma milionami lat.

4 ZWIEDZANIE JURAPARKU Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po parku z przewodnikiem, który ze szczegółami opowiadał nam o każdym dinozaurze. Największe wrażenie na wszystkich zrobił Diplodok-ogromny dinozaur mierzący ok. 25 m. Wielu z nas robiło zdjęcia wszystkim eksponatom.

5 Na terenie parku znajdowało się także małe muzeum, w którym oglądaliśmy szlachetne kamienie, a także szkielety małych dinozaurów. Po zwiedzaniu mieliśmy czas wolny. Część z nas udała się na plac zabaw, a pozostali poszli do bufetu kupić coś ciepłego do jedzenia.

6 II ETAP WYCIECZKI-ŁYSA GÓRA
Po zwiedzeniu JuraParku pojechaliśmy w Góry Świętokrzyskie. Są to najstarsze góry w Polsce. Najwyższe pasmo tych gór to Łysogóry ze szczytem Łysica (612 m n.p.m.). Wędrówka na Łysą Górę okazała się dosyć trudna, ale udało nam się zdobyć szczyt .

7 REZERWAT PRZYRODY I GOŁOBORZE
Na szczycie znajdują się: ścisły rezerwat przyrody obejmujący las jodłowo-bukowy oraz skalne rumowisko, charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, tzw. gołoborze.

8 KLASZTOR ŚWIĘTY KRZYŻ Na szczycie znajduje się także opactwo pobenedyktyńskie Święty Krzyż. Według legendy założył je Bolesław Chrobry w 1006 r. Od XIV w. nazywane Świętym Krzyżem, jako że przechowywane są tu relikwie krzyża świętego, na którym miał umrzeć Jezus Chrystus, podarowane w XI w. przez św. Emeryka, syna Stefana I, króla węgierskiego.

9 Zwiedzając klasztor zeszliśmy do podziemnej krypty
Zwiedzając klasztor zeszliśmy do podziemnej krypty. Jest w niej złożone zmumifikowane ciało, które przez długi czas przypisywano Jeremiemu Wiśniowieckiemu, jednak ostatnie badania nie potwierdzają tej tezy.

10 MUZEUM PRZYRODNICZE NA ŁYSEJ GÓRZE
Muzeum mieści się w zabytkowym budynku, będącym częścią kompleksu zabudowań klasztornych dawnego opactwa benedyktynów. Podziwialiśmy w nim m.in. dział geologiczny, a naszą największą uwagę przykuła sala, w której znajdowały się „wypchane” zwierzęta.

11 III ETAP-ZAKOŃCZENIE WYCIECZKI I POWRÓT DO DOMU
Znacznie łatwiejsze było dla nas zejście z góry, które zajęło nam około 20 minut . Na dole czekając na odjazd autokaru wiele osób kupowało sobie pamiątki. O godzinie 17 wyjechaliśmy do domu.

12 Do Krakowa wjechaliśmy około godziny 19:30
Do Krakowa wjechaliśmy około godziny 19:30. Gdy już prawie byliśmy na parkingu pod Lidlem kierowca zatrzymał niespodziewanie autokar koło przystanku autobusowego. Siedzieliśmy kilkanaście minut na miejscach. Okazało się, że nastąpiła awaria silnika i będziemy musieli przejechać resztę drogi autobusem. Do domu przyszliśmy o godzinie 20 zmęczeni, jednak bardzo zadowoleni z wycieczki.

Pobierz ppt "WYCIECZKA-BAŁTÓW I GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE (20 V 2009 r.)"