Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTeodor Witkowski Został zmieniony 8 lat temu
2
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje nieznana. Występuje ono najczęściej u chłopców. W Polsce, na to zaburzenie cierpi ok. 150 tysięcy dzieci.
3
Do podstawowych grup objawów w ADHD należą: 1. Zaburzenia koncentracji uwagi; 2. Impulsywność; 3. Nadruchliwość.
4
Zaburzenia koncentracji uwagi – typowe zachowania dziecka: Bardzo długo zabiera się do odrabiania lekcji; Nie potrafi na długo skupić się w czasie pracy; Nie potrafi dokończyć wielu czynności; Bardzo łatwo się rozprasza; Ma kłopoty z zapamiętaniem przyswajanego materiału; Nie słyszy i nie odpowiada na polecenia; Nie pamięta co było zadane w szkole, co trzeba przynieść na następne zajęcia; Ma tendencje do marzycielstwa - śni na jawie ; Jest „gapowate” – gapi się przez okna zamiast się uczyć, Gubi i zapomina rzeczy.
5
Nadmierna impulsywność - typowe zachowania dziecka: : Nie przewiduje konsekwencji swojego działania; Rozpoczyna zadania bez całkowitego zrozumienia instrukcji; Nie wysłuchuje poleceń do końca; Ma kłopoty z wykonaniem złożonych lub terminowych prac; Ma trudności w uczeniu się na podstawie wcześniejszych doświadczeń oraz ogólnych zasad; Nie potrafi poczekać na swoją kolej, Często wtrąca się do rozmowy innych; Nie potrafi zaplanować swojej pracy.
6
Nadruchliwość - typowe zachowania dziecka: Biega w kółko, jest stale w ruchu; Ma trudności z wysiedzeniem w ławce przez całą lekcję, chodzi po klasie; Wspina się na wszystkie meble; Ciągle się wierci – niepokój w obrębie miejsca siedzenia; Ogląda TV jeszcze coś robiąc; Preferuje zabawy ruchowe; Je śniadanie biegając po kuchni; Jest gadatliwe i hałaśliwe.
7
Trudności z liczeniem i pisaniem Osiągnięcia szkolne poniżej średniej w wieku 8-11 lat Pozostanie w tej samej klasie na drugi rok Usunięcie ze szkoły Nieukończenie szkoły średniej 15% 80 – 90% 29% 13% 10-30%
8
Nadmierny upór i nieposłuszeństwo; Niepodporządkowanie się rodzicom; Wybuchy złości i agresja słowna; Negatywne relacje z rodzeństwem.
9
Dziecko z ADHD może mieć problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem przyjaźni (w mniejszym stopniu zdolne jest do „odczytywania” sygnałów społecznych, które wysyłają mu rówieśnicy) ; Rówieśnicy oraz ich rodzice w sposób otwarty unikają kontaktów z takim dzieckiem lub zniechęcają się do ich podtrzymywania ze względu na jego nadpobudliwe i niekontrolowane zachowanie
10
Dziecko z ADHD może mieć obniżoną samoocenę, szczególnie wtedy, gdy rodzice nie rozumieją na czym choroba ta polega i w konsekwencji obwijaną dziecko za niewłaściwe zachowania
11
rozmawiając z dzieckiem na leży upewnić się, czy słucha i używać jak najmniej słów, polecenia wydawać jasne i zwięzłe; ustalić z dzieckiem plan dnia (obowiązki i przyjemności) i przestrzegać stałego systemu; uczyć porządkowania i organizowania, dbać o to by kończyło rozpoczęte działania; jasno sformułować system wymagań wobec dziecka i konsekwentnie przestrzegać realizacji (jasno sprecyzowane normy i zasady dają poczucie pewności i bezpieczeństwa);
12
w czasie odrabiania lekcji, dbać o to, by był porządek w pokoju, by leżały na wierzchu tylko te przedmioty, które są potrzebne, wyciszyć radio i TV; uwzględniać męczliwość dziecka, dłuższe prace dzieląc na etapy; wydłużać okresy koncentracji uwagi poprzez organizowanie gier stolikowych i planszowych, słuchanie czytanych bajek i opowiadań;
13
ograniczyć ilość oglądanych programów TV (gier komputerowych) nacechowanych przemocą i agresją; umożliwić jak największą ilość różnych zorganizowanych zadań ruchowych, emocje rozładowywać i wyciszać poprzez ukierunkowaną aktywność fizyczną; zauważać wysiłki dziecka, zapewniać poczucie sukcesu, stosować jak najczęściej pochwały i nagrody; uczyć pozytywnego reagowania w sytuacjach trudnych, tłumacząc zasady postępowania w takich momentach;
14
wieczorem przed zaśnięciem, wyciszać emocje dziecka poprzez prowadzenie rozmów na temat minionego dnia oraz czytać (monotonnym głosem) baśnie dostarczające pozytywne wzory zachowań dla dziecka; akceptować dziecko takim jakie jest (uwierzyć, że zachowanie nie wypływa z jego złej woli) i pomóc w przezwyciężaniu trudności.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.