Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEugeniusz Milewski Został zmieniony 8 lat temu
1
Dr Małgorzata Drewniok University of Southampton, UK m.m.drewniok@soton.ac.uk
2
Wprowadzenie do/odświeżenie wiedzy o: języku specjalistycznym (angielski akademicki – English for Academic Purposes(EAP) języku specjalistycznym dla danej dyscypliny – English for Specific Purposes (ESP) rejestrze akademickim (academic style) słuchania, mówienia, czytania i pisania w kontekście akademickim zakreślenie głównego tematu warsztatów i ich celu
3
Filologia angielska (licencjat) + specjalizacja nauczycielska – Uniwersytet Wrocławski BA English Studies – Middlesex University, London MA English Language and Contemporary Literary Studies – Lancaster University PhD Linguistics – Lancaster University Obecnie: Teaching Fellow in Academic Studies Skills na Uwersytecie w Southampton
4
EFL – Anglia, Hiszpania EAP – Anglia – Portsmouth University, Lancaster University Research skills – Anglia – University of Southampton Poziom: EFL – początkujacy - zaawansowany EAP/Research skills – BA, MA, PhD
5
EFL EAP ESP Study skills Research skills
6
English as a Foreign Language Nauczanie języka obcego Tradycyjne Studium Języków Obcych czy szkoły językowe Język do komunikacji codziennej
7
English for Academic Purposes Angielski akademicki Zależny od kontekstu i kraju Zależny od studiowanego kierunku Zależny od kraju – inny w krajach anglosaskich, inny w Polsce *ESP – English for Specific Purposes Angielski Specjalistyczny – np. medyczny, biznesu itd.
8
Umiejętności i strategie potrzebne do studiowania Niekoniecznie język Np. korzystanie z biblioteki, robienie notatek na wykładach, przygotowanie się do ćwiczeń, czy nawet bardziej ogólnie: planowanie i dobre wykorzystanie czasu (time management)
9
Umiejętności potrzebne do pracy badawczej Projekty na zaliczenie Praca licencjacka Praca magisterska Artykuł naukowy Doktorat
10
Słuchanie Mówienie Czytanie Pisanie Dziś i jutro czytanie i pisanie.
11
B1Potrafię zrozumieć głównie teksty zredagowane w języku codziennym lub odnoszące się do mojej pracy. Potrafię zrozumieć opis wydarzeń, opis przeżyć a także życzenia zawarte w prywatnych listach. B2Potrafię zrozumieć artykuły i teksty opisujące problematykę współczesną, których autorzy przyjmuję konkretną postawę lub szczególny punkt widzenia. Potrafię zrozumieć współczesny tekst literacki napisany prozą. C1Potrafię zrozumieć długie i złożone teksty prasowe lub literackie o zróżnicowanym stylu. Potrafię zrozumieć teksty specjalistyczne i długie instrukcje techniczne nawet jeśli nie są związane z moją specjalizacją.
12
B1Potrafię napisać prosty zwięzły tekst na znany mi lub interesujący mnie temat. Potrafię napisać list opisujący moje osobiste doświadczenia, przeżycia i wrażenia. B2Potrafię napisać teksty jasne i szczegółowe na wiele tematów związanych z moimi zainteresowaniami. Potrafię napisać esej lub sprawozdanie przekazując informację lub przedstawiając mój pogląd za lub przeciw wyrażonej opinii. Potrafię napisać listy, które przekażą znaczenie jakie osobiście przypisuję danym wydarzeniom i doświadczeniom. C1Potrafię wypowiedzieć się poprzez jasno i dobrze skonstruowany tekst oraz rozwinąć w nim mój punkt widzenia. Potrafię wypowiedzieć się pisemnie w liście, eseju lub sprawozdaniu na tematy złożone podkreślając ważne z mego punktu widzenia aspekty. Potrafię dostosować swój styl do stylu nadawcy.
13
Złożone zdania Specjalistyczne słownictwo Styl formalny Precyzja Jasność Poprawność językowa Obiektywizm Ostrożny wybór słownictwa (tzw. cautious language) Cytowanie innych
14
Znalezienie odpowiednich materiałów (artykułów, książek) w bibliotece Szybka ocena przydatności tekstu Efektywne wykorzystanie wybranego tekstu Pisanie w odpowiednim tonie Pisanie w danym formacie Streszczenie swojej pracy (np. magisterskiej/doktorskiej) w obcym języku Przygotowanie pracy do publikacji
15
Musimy przemyśleć: Czego chcemy nauczyć? Czego nasi studenci potrzebują? Na jakim poziomie muszą być kiedy ukończą nasz kurs (nasze zajęcia)?
16
Realistycznie W kontekście (w danej grupie, uczonej moim stylem) Pamiętając o celach na cały semestr/rok Elastycznie
17
EFL≠ EAP ≠ study skills ≠ research skills ALE Wszystkie są ze sobą powiązane Rejestr akademicki - ważny element języka akademickiego Różnice w zależności od sytuacji/kontekstu (dyscyplina, poziom studiów, język, kraj)
18
Anderson, K., Maclean, J. and Lynch, T. (2004). Study Speaking. Cambridge UP. Bailey, S. (2011). Academic Writing. A Handbook for International Students. Routledge. Campbell, C. and Smith, J. (2012) English for Academic Study: Listening. Garnet Education. Cottrell, S. (2013). The Study Skills Handbook. Palgrave Study Skills. Palgrave Macmillan. Cox, K. and Hill D. (2004). EAP Now! English for Academic Purposes. Pearson Longman. Glendinning, E.H. and Holström, B. (2004). Study Reading. Cambridge UP. Godfrey, J. (2013). How to Use your Reading in your Essays. Palgrave Study Skills. Palgrave Macmillan. Hamp-Lyons, L. and Heasley, B. (2006). Study Writing. Cambridge UP. Lynch, T. (2004).Study Listening. Cambridge UP. McCarter, S. and Jakes, P. (2009). Uncovering EAP. How to Teach Academic Writing and Reading. Macmillan Books for Teachers. McCarthy, M. and O’Dell, F. (2008). Academic Vocabulary in Use. Cambridge UP. New Headway Academic Skills – various authors depending on the level; Oxford UP. Northedge, A. (2005). The Good Study Guide. Open University Worldwide. Oshima, A. and Hague, A. (2005). Writing Academic English. Pearson Education. Slaght, J. (2012). English for Academic Study: Reading. Garnet Education. Wallace, M. (2004). Study Skills in English. Cambridge UP.
19
BBC Learning English: http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/ Especially Academic Listening, in the section: General and Business English. You can stream (play) programmes online, each is around 10 min (12 parts overall); you can download both audio and the script. The Learning English site has also materials for teachers such as lesson plans and task sheets. Phrase bank for academic writing at Manchester University http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ TED talks at www.ted.com Useful for practising listening (length: 8-20 min), transcripts available, subtitles in various languages too.www.ted.com UEFAP. Using English for Academic Purposes. A Guide for Students in Higher Education. www.uefap.com Sections on: Speaking, Listening, Reading, Writing, Vocabulary; Online exercises with answers; useful vocabulary.www.uefap.com
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.