Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlina Chmiel Został zmieniony 8 lat temu
1
Realizacja programu edukacji literackiej „Przedszkolak w świecie literatury dziecięcej”
2
w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 14
W roku szkolnym 2014 / 2015 w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 14 w Oświęcimiu po raz pierwszy realizowany był program edukacji literackiej pt. Przedszkolak w świecie literatury dziecięcej” we współpracy z rodzicami i Miejską Biblioteką Publiczną w Oświęcimiu.
3
Celem głównym programu było:
Kształtowanie postawy aktywnego słuchacza i „czytelnika” literatury dziecięcej. Przygotowanie dzieci do pełnienia roli widza i aktora – kształtowanie umiejętności teatralnych. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci: umiejętności wypowiadania się, poszerzenie zasobu słownictwa. Program stanowi propozycję do wykorzystania dla nauczycieli przedszkoli.
4
Cele szczegółowe programu:
Stwarzanie warunków do częstych i bezpośrednich kontaktów dziecka z książką i literaturą dziecięcą. Poznawanie zasad korzystania z książek. Wzbogacenie wiadomości dzieci na temat książek, ich autorów, gatunków literackich. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat utworów dla dzieci, oceny bohaterów, formułowania myśli przewodniej utworów. Wzbogacenie wiadomości dzieci o teatrze, podstawowych terminach z nim związanych, ludziach pracujących teatrze. Kształtowanie umiejętności teatralnych poprzez zabawy Naśladowcze, z elementami dramy, pantomimy, teatrzyk lalek. Rozbudzanie zainteresowań słowem mówionym i tekstem drukowanym.
5
Działania podjęte w ramach realizacji programu skupione były wokół haseł:
Nasze spotkania w przedszkolu z bohaterami utworów dla dzieci. Spotkania z bohaterami literackimi w bibliotece. Dziecko widzem i aktorem. Jesteśmy twórczy. Konkurs recytatorski w naszym przedszkolu. Konkurs wiedzy o bajkach, baśniach i wierszach.
6
Nasze spotkania z bohaterami utworów literackich dla dzieci
Nasze spotkania z bohaterami utworów literackich dla dzieci. Jak powstaje książka?
7
Poranki czytelnicze z rodzicami w przedszkolu
8
„Najładniejsze bajki czyta mi moja mama…”
9
Codzienne czytanie dzieciom bajek, opowiadań, baśni, wierszy, przeprowadzenie cyklu zajęć z zakresu edukacji społeczno-moralnej dzieci, udział w porankach czytelniczych z rodzicami: dały możliwość dzieciom swobodnego wyrażenia swoich myśli, stanów emocjonalnych, w związku z wysłuchanym tekstem, określania wartości uniwersalnych na zasadzie przeciwieństw, np.. dobro-zło, piękno – brzydota, pomogły w zrozumieniu powinności moralnych względem innych ludzi, w utrwaleniu podstawowych zasad korzystania z książek.
10
Dzień Bajkowy „Czerwonego Kapturka” w przedszkolu
11
„Pobiegnę na wzgórek, a las mi gra, Czerwony Kapturek to ja, właśnie ja…”
12
Dzień Bajkowy „Królewny Śnieżki i krasnoludków” w przedszkolu
13
Udział dzieci w lekcjach bibliotecznych z elementami bajkoterapii
14
Lekcje biblioteczne pod hasłem:
„W królestwie książek” „Długi nos Pinokia” „Dobrem zło zwyciężaj” „Dzień dobry Panie Tuwimie” „W krainie bajek i baśni” „Wilk i siedem koźlątek” „Noc nie musi być straszna”
15
Warsztaty plastyczne i poranki czytelnicze w bibliotece
16
Akcja „Cała Polska czyta Dzieciom” 2015
Celem Akcji jest propagowanie codziennego czytania dzieciom jako skutecznej metody wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Dzieci z oświęcimskich przedszkoli zgromadzone na Rynku Głównym Miasta w strojach bajkowych słuchały bajek, czytanych przez przedstawicieli Urzędu Miasta Oświęcim, policji, straży pożarnej.
17
Dzieci uczestniczyły w zabawach z Kubusiem Puchatkiem i przeszły bajkową paradą do biblioteki, gdzie wzięły udział w zabawach i tańcach przy bajkowej muzyce.
18
Efekty współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną Galeria Książki w Oświęcimiu w ramach realizacji programu: Dzieci znają funkcję i przeznaczenie instytucji, potrafią się kulturalnie zachować w bibliotece. Poznały najprostsze zasady korzystania z księgozbioru książek dla dzieci. Utrwaliły wiadomości o klasycznych utworach literatury dziecięcej. Dzieci miały okazję pobawić się w „kąciku malucha”, poobserwować dorosłych i dzieci, korzystających z komputerów i czytelni.
19
DZIECKO WIDZEM I AKTOREM
Kształtowanie umiejętności teatralnych poprzez zabawy naśladowcze, z elementami dramy, pantomimy, improwizacje słowne, teatr lalek.
20
Przedstawianie przez dzieci inscenizacji znanych wierszy, improwizacje słowne. „Do biedronki przyszedł żuk…”
21
Teatr lalek Zabawy w teatr: zabawy paluszkowe
Zabawy z wykorzystaniem sylwet, kukiełek, pacynek, marionetek. Zabawy paluszkowe
22
Zabawy teatralne z wykorzystaniem kukiełek i pacynek
„Bohaterowie literaccy są bliscy dzieciom, są częścią ich świata, w którym ożywają lalki, zabawki, przedmioty” J.Papuzińska
23
Teatrzyk cieni – dzieci eksperymentowały z cieniem, podejmowały próby animacji sylwet
24
Wystawienie bajki „Jaś i Małgosia” przez dzieci z Miejskiego Przedszkola nr 14 na scenie Oświęcimskiego Centrum Kultury z okazji Dnia Babci i Dziadka
25
Dzieci zaprezentowały na scenie swoje umiejętności recytatorskie, wokalne, taneczne, ale przede wszystkim aktorskie.
26
Uczestnictwo dzieci w formach teatralnych: teatr żywego słowa, teatr lalek, pantomima, teatrzyk cieni, zabawy w teatr, oraz próba sił na scenie OCK – stanowiły etap przygotowania dzieci do pełnienia roli widza i aktora. Były okazją do gromadzenia nowych doświadczeń i na ich bazie do przyswojenia nowych pojęć, związanych z teatrem, aktorem, widzem.
27
JESTEŚMY TWÓRCZY Tworzenie książeczek z bajkami i samodzielnie wykonanymi ilustracjami
28
Samodzielne wykonanie kukiełek do teatrzyku
29
Podjęte działania w ramach realizacji zadań bloku tematycznego „Jesteśmy twórczy” dały dzieciom możliwość: odejścia od schematów w przedstawieniu ilustracji do bajek i wierszy, spróbowania sił w tworzeniu opowiadań, wykonania kukiełek według własnego pomysłu z wykorzystaniem dostępnych materiałów.
30
WIELKI KONKURS RECYTATORSKI Celem upowszechnienia wśród dzieci wierszy J. Brzechwy, J. Tuwima zorganizowano i przeprowadzono przedszkolny konkurs recytatorski. Do konkursu przystąpiło 13 dzieci z całego przedszkola. Widownię stanowiły dzieci z najstarszych grup przedszkolnych wraz z rodzicami uczestników konkursu.
31
Konkurs był nowym doświadczeniem dla występujących dzieci i ich rodziców. Stanowił okazję do zaprezentowania umiejętności recytatorskich i teatralnych dzieci, służył integracji rodziców z różnych grup w przedszkolu.
32
KONKURS WIEDZY O BAJKACH, BAŚNIACH I WIERSZACH
Podczas konkursu dzieci zaprezentowały zdobyte w ciągu roku wiadomości na temat bajek, baśni, wierszy dla dzieci, ich autorów, treści, bohaterów. Rozwiązywały zagadki słowne, obrazkowe, pantomimiczne.
33
Zabawa pt. „Dobierz rekwizyt do bajki”- dzieci przyporządkowywały rekwizyty pasujące do losowo wybranych ilustracji z bajek i wierszy
34
Tworzenie „Mapy myśli wokół haseł:”
Bajki i baśnie Wiersze
35
Efekty realizacji programu edukacji literackiej pt
Efekty realizacji programu edukacji literackiej pt. „Przedszkolak w świecie literatury dziecięcej: Wzrost poziomu umiejętności badanych dzieci w zakresie słuchania utworów dla dzieci, wypowiadania się na temat ich treści, oceny głównych bohaterów, formułowania głównej myśli opowiadania czy bajki, dostrzegania w utworach i nazywania uniwersalnych wartości, tworzenia własnych książeczek z ilustracjami, co świadczy o zainteresowaniu literaturą dla dzieci. Wzrost poziomu umiejętności badanych dzieci w zakresie podejmowania ról w zabawach teatralnych, rozumienia umownego znaczenia rekwizytów i posługiwania się nimi, ożywiania pacynek, kukiełek w zabawie w teatr, co świadczy o zainteresowaniu dzieci teatrem.
36
Wzrost poziomu umiejętności badanych dzieci w zakresie tworzenia rymów, układania bajek wspólnie z nauczycielką i samodzielnie, oraz recytacji wierszy, co świadczy o zainteresowaniu dzieci słowem mówionym. wzrost poziomu wiadomości badanych dzieci na temat utworów literatury dziecięcej dotyczący: znajomości autorów i tytułów wybranych książek dla dzieci, ich treści, zakończenia, szczegółów, przyporządkowania bohaterów literackich do wybranych bajek, wymieniania elementów okładki książki, a nawet dostrzegania różnic między utworem pisanym prozą, a wierszem. Wzrost poziomu wiadomości badanych dzieci na temat teatru: znajomości podstawowych terminów z nim związanych, oraz różnicowania pacynki, kukiełki, marionetki.
37
Działania w ramach programu stanowiły poszerzenie działań edukacyjnych przedszkola, przyczyniły się do podniesienia jakości pracy przedszkola, do jego promocji w środowisku lokalnym, do owocnej współpracy z biblioteką i aktywnej współpracy z rodzicami. Nauczycielki Miejskiego Przedszkola z oddziałami integracyjnymi nr 14 w Oświęcimiu mgr Lucyna Skrzypiec mgr Katarzyna Tyran DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.