Emocje dzieci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

Jak to było z relikwiami
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
„Moje i oboWWWiązki” Natalia Gałka II f
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Czym różni się radość od miłości?
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Prowokacja podstępne, wyzywające i zaczepne działanie, którego celem jest postawienie jakiejś osoby (lub grupy osób) w trudnej, kłopotliwej.
Sprawdzian także dla rodziców
Napięcie emocjonalne i stres
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
RACHUNEK SUMIENIA.
Jak wybrać sobie żonę? Musisz znaleźć kogoś, kto lubi to samo co ty. Jeśli na przykład lubisz sport, to żona musi lubić to, że ty lubisz sport i powinna.
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘ BIORSTWEM
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
BUDOWANIE RELACJI Materiał opracowali: Ewa Juszczyk, Paweł Borecki.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Poradnik szczęśliwej rodziny
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Aktywność w czasie ciąży – wpływ na organizm Matki i Dziecka
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
czyli jak mówić bez oskarżenia
CZY ZŁOŚĆ JEST ZŁA?.
SZKOŁA dla RODZICÓW.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
STRES POD KONTROLĄ ?!.
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
8 zasad postępowania lidera
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Metody komunikacji.
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
Kontrakt 2.0Fajna zabawa i praca!! Wracając do domu ze szkoły Jacek rozmawia ze swoimi kolegami. Słuchajcie, co zrobimy z tym zadaniem domowym które.
Bóg Czy kiedykolwiek miałeś pragnienie zrobienia czegoś szczególnego dla kogoś, kogo kochasz?
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Podstawowe umiejętności pomagania
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Opresyjna i nieopresyjna
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Emocje Marta Riess.
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
Poczucie własnej wartości dziecka
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

Emocje dzieci

to naturalne i potrzebne reakcje (odczucia) towarzyszące w każdej chwili • informują o tym, co się w danej chwili dzieje z dzieckiem, czyli jak przeżywa i jakie ma dla niego znaczenie to, co obserwuje, słyszy, doświadcza, • są źródłem informacji o otoczeniu, • pokazują co jest ważne dla dziecka, • motywują lub modyfikują działania np. w trosce o odpoczynek lub ochronę dziecka, • wspierają w podejmowaniu decyzji, • pozwalają doświadczać relacji i komunikacji z innymi, • są cennym katalizatorem potrzebnym w rozwoju osobowości.

Emocje są naturalną, wewnętrzną odpowiedzią na to, co się dzieje w otoczeniu dziecka i tego jakie temu nadaje znaczenie. Nie są ani złe, ani dobre, po prostu są !!!

Potraktuj je jako sojusznika

 Złość – informuje, że granice lub ważne potrzeby zostały lub mogą zostać przekroczone. Pomaga, bo daje energii do reakcji: ochrony swojego terytorium i swoich bliskich. Smutek – jest impulsem do refleksji, okazją do zatrzymania i zatroszczenia się o siebie samego, ułatwia radzenie sobie ze stratą. Daje sygnał do szukania źródła problemu, jest też widoczny dla innych, którzy dostrzegając go, mogą o nas zadbać oraz nawiązać silniejszą więź. Strach– informuje o zagrożeniu i motywuje do ucieczki, wzmaga czujność i zmysł obserwacji, aby uchronić przed niebezpieczeństwem.

Wstręt – informuje o fizycznych i psychologicznych truciznach.  Radość – daje gotowość do podejmowania wyzwań, poprawia nastrój, pomaga budować relacje poprzez zapraszanie innych do dzielenia tej radości. Zdziwienie – motywuje do poszukiwania rozwiązań, odkrywania nowości i uczenia się. Wstręt – informuje o fizycznych i psychologicznych truciznach.

naucz się nazywać i rozpoznawać emocje Pytaj się często, nawet kilka razy dziennie, co czuję dziecko? Jakie to uczucie? Co teraz przeżywa ? O czym mnie informuje ta emocja? Dociekaj skąd się bierze: co tak zezłościło dziecko? Dlaczego się zasmuci? Czego się teraz boi?

Poczucie bezpieczeństwa LISTA EMOCJI I UCZUĆ ZŁOŚĆ RADOŚĆ SMUTEK STRACH EMOCJE ZŁOŻONE Wzburzenie Euforia Zawód Trwoga Wstyd Frustracja Błogość Gorycz Niepokój Poczucie winy Nienawiść Podniecenie Rozpacz Lęk Zakłopotanie Irytacja Szczęście Żal Przerażenie Wstręt Wściekłość Rozbawienie Melancholia Panika Tęsknota Wkurzenie Entuzjazm Zmartwienie Obawa Dyskomfort Gniew Zadowolenie Przybicie Niepewność Rozczarowanie Zdenerwowanie Zachwyt Depresja Bojaźliwość Upokorzenie Podrażenienie Wdzięczność Apatia Nieśmiałość Trauma Zniecierpliwienie Wesołość Żałoba Podejrzliwość Poczucie bezpieczeństwa Zacietrzewienie Ekscytacja Przygnębienie Powściągliwość Poczucie wartości Oburzenie Sympatia Ból Zagubienie Poczucie niższości

Niechęć Życzliwość Zranienie Wahanie Poczucie straty Pogarda Satysfakcja Przygaszenie Podejrzliwość Poczucie krzywdy Mściwość Odprężenie Zniechęcenie Popłoch Obojętność Desperacja Ożywienie Skrępowanie Furia Serdeczność Zazdrość Uraza Czułość, Bezsilność Szał Ulga Bezradność Beztroska Amok Spełnienie Napięcie Docenienie Współczucie Przyjemność Zmęczenie Niezadowolenie Akceptacja Miłość Ufność Oszołomienie Zakłopotanie Wyrzuty sumienia Uwielbienie Zaskoczenie

Uczucia Dzieci powinny wiedzieć, że mogą rozmawiać o swoich uczuciach. Daj im przykład mówiąc, jak Ty się czujesz i dlaczego. Np.: Tata jest zły ponieważ ... Mama nie zgadza się ponieważ ... Kiedy Twoje dziecko doświadcza trudnych emocji, takich jak złość lub zdenerwowanie, zachęć, aby spróbowało określić te emocje i o nich porozmawiać. Miej pod ręką przybory do rysowania i plastelinę. Dzieciom czasami łatwiej jest wyrazić emocje poprzez rysowanie lub np.: lepienie z plasteliny. Czas przed snem to dobry moment, by porozmawiać o tym, co zdarzyło się tego dnia i o sprawach, które były trudne dla dziecka.

Kilka ćwiczeń z dziećmi Tworzenie komunikatu nazywającego uczucia Przydadzą się sformułowania: Wydaje mi się, że…..(uczucie) + (opis sytuacji) Mam wrażenie, że……………………………………….. Wygląda na to, że ……………………………………….. Widzę, że………………………………………………….... Chyba jesteś……………….................................... Unikać sformułowań typu: wiem, że…, to jasne, że…, na pewno jesteś…. Itp..

Ćw.. 1. Pokaż swoje uczucia Poproś swoje dziecko, aby wykonało rysunki, które przedstawiają: szczęśliwe dziecko, przestraszoną dziewczynkę, zdenerwowanego człowieka, smutną kobietę. Dziecko może również znaleźć w gazetach zdjęcia, na których widoczne są emocje różnych osób. Zapytaj dziecko: „Jak uważasz dlaczego ten chłopiec jest szczęśliwy? Dlaczego ta kobieta jest smutna? Czy kiedyś byłeś zły? Jak się czułeś?” Jeśli dziecko jest przygnębione, możesz zaprosić je do wspólnej zabawy. Rysowanie pomaga dzieciom wyrazić uczucia i może zachęcić do mówienia.

Ćw.. 2. Co widzisz, co ja widzę? To dobre ćwiczenie może się przydać, kiedy się czeka na autobus, siedzi w restauracji lub spaceruje w parku. Poproś dziecko, aby próbowało nazywać uczucia innych ludzi. To mogą być postacie z telewizji, członkowie rodziny lub ludzie w miejscach publicznych. Dziecko powinno powiedzieć jak sądzi, co ta osoba czuje i dlaczego tak uważa. Ty również możesz się bawić na zmianę z twoim dzieckiem.

Ćw. 3. Nasz dziennik uczuć Co wieczór przez tydzień postaraj się ze swoim dzieckiem wyrazić w dowolnej formie określony stan emocjonalny (nastrój), który mieliście tego dnia. Np. przez rysunek, napisanie kilku prostych słów lub znalezienie w gazetach zdjęć ludzi, którzy okazują takie same emocje jak wasze. Zrób wystawkę tych obrazków z całego tygodnia. To pomoże dziecku zrozumieć, że nasze uczucia zmieniają się – czasami jesteśmy szczęśliwi, czasami smutni. Zabawne byłoby również, gdybyś te obrazki pokazał/a innym osobom i sprawdził/a, czy oni zgadną jakie to emocje!

Ćw. 4. Dziś czułem się Usiądźcie razem. Każdy z was powinien się zastanowić nad jedną dobrą i jedna złą rzeczą, która przydarzyła mu się tego dnia. Wytłumacz, co czułeś/aś i dlaczego. W związku ze złą rzeczą, powiedź dziecku, jak sobie poradziłeś/łaś i kiedy poczułeś/łaś się lepiej. Zapytaj dziecko: „Co jeszcze można zrobić, aby poczuć się lepiej?” To dobre ćwiczenie przed snem. Ważne jest, żebyś mówił/a o swoich uczuciach i słuchał/a uważnie, co dziecko ma do powiedzenia.

Ćw. 5. Poradzić sobie ze złością To ćwiczenie powinno być wykonane zaraz po tym, jak dziecko na coś się rozłościło – wieczorem przed spaniem tego samego dnia lub rano następnego dnia. Porozmawiaj o tym wydarzeniu i zapytaj dziecko, co je tak rozłościło, jak sobie z tym poradziło. Zaproponuj mu, by zastanowiło się nad innym sposobem rozwiązania tego problemu – np. rozmową z kimś, głębokim oddychaniem, myśleniem o czymś miłym. Pamiętaj: rozwiązania muszą doprowadzić do tego, aby dziecko poczuło się lepiej. A równocześnie nie miało negatywnych skutków dla innych osób. To ćwiczenie można wykorzystać, aby zbadać sposoby radzenia sobie z innymi trudnymi emocjami, takimi jak zdenerwowanie lub zazdrość

Ćw., 6. Poradzić sobie ze zdenerwowaniem Wszystkie małe dzieci od czasu do czasu są zdenerwowane. To jest bardzo nieprzyjemne dla osób, które z nimi przebywają. Pomóż dziecku, aby opisało to, co go denerwuje. Poproś, aby opisało uczucie, które mu towarzyszy i przedyskutuj z nim sposoby radzenia sobie. Może będziesz musiał/a mu coś zaproponować, np. wzięcie głębokiego oddechu, rozmowę z kimś, kto może pomóc, zastanowienie się nad tym, co chcę się powiedzieć. Zapisz te propozycje na papierze i poproś dziecko, aby zilustrowało każdą z nich. Potem powieś kartki z rysunkami na ścianie tak, aby były widoczne. To ćwiczenie jest bardzo pomocne, jeśli dziecko jest zaniepokojone czymś, co ma niedługo nastąpić, np. nieuchronną zmianą. Rozmowa o tym, pomoże dziecku w poradzeniu sobie z nią.

Dziękuję