S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Advertisements

Akt administracyjny.
Prawo administracyjne
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
Normy praktyki zawodowej
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Wiedza o państwie i prawie
Sprawa podatkowa.
Norma prawna.
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
SANKCJE WADLIWYCH CZYNNOŚCI PRAWNYCH
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Wnioskowania prawnicze
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Przez stosowanie prawa należy rozumieć proces decyzyjny podejmowany przez upoważniony podmiot, prowadzący do wydania wiążącej decyzji o charakterze jednostkowym.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Podmioty prawa z uwzględnieniem spółek prawa handlowego
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Prawo cywilne z umowami w administracji
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
System aktów prawodawczych
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Tworzenie prawa.
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Kontrola w administracji
Stosowanie prawa.
POSTĘPOWANIE DOWODOWE
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Stosowanie prawa.
Norma prawna.
Tworzenie prawa.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Norma prawna.
SWOBODA UMÓW.
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Stosunki administracyjno- prawne
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Powtórka przed kolokwium końcowym
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Tworzenie prawa.
Tworzenie i stosowanie prawa - cz. 2 stosowanie prawa
Zapis prezentacji:

S TOSOWANIE PRAWA

P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania przez organ władzy publicznej konsekwencji prawnych faktów, na podstawie obowiązującego prawa. Zgodnie z tą definicją stosowanie prawa charakteryzowane jest przez cztery elementy: podmiot, aktywność, skutek, system prawa.

P ODMIOT Stosowanie prawa charakteryzowane jest jako rodzaj aktywności wskazanego podmiotu, polegającej na wiążącym ustaleniu praw lub obowiązków osób, ewentualnie stanu prawnego. Jednocześnie przyjmuje się, iż podmiotem stosującym prawo jest w każdym przypadku organ władzy publicznej, ewentualnie inny podmiot, który otrzymał kompetencję do stosowania prawa na podstawie normy prawnej.

S TOSOWANIE PRAWA A PRZESTRZEGANIE Ze względu na podmiot stosowanie prawa jest odróżniane od pojęcia przestrzeganie prawa, w którym podmiot jest ujmowany szeroko i odnosi się do każdego hipotetycznego adresata danej normy prawnej.

A KTYWNOŚĆ Stosowanie prawa to ściśle określony proces formułowania decyzji, w którym każda sekwencja determinuje kolejną.

S KUTEK STOSOWANIA PRAWA Może być analizowany w trzech rozumieniach: Językowym – skutek stosowania prawa stanowi językową postać decyzji stosowania prawa, obejmującą określoną normę indywidualno – konkretną, rozumianą jako typ wypowiedzi o określonej treści oraz jej uzasadnienie.

Normatywnym – to oznaczone uprawnienie lub obowiązek podmiotu wskazanego w decyzji. Realnym - to określone przysporzenie, uzyskanie pewności w zakresie stanu prawnego lub dolegliwość dotykająca określonego adresata.

E TAPY STOSOWANIA PRAWA Etap pierwszy : Decyzja walidacyjna ; Etap drugi : Decyzja interpretacyjna ; Etap trzeci : Ustalenie stanu faktycznego. Decyzja dowodowa ; Etap czwarty : Subsumpcja; Etap piąty : Ustalenie konsekwencji i wydanie finalnej decyzji stosowania prawa.

T YP SĄDOWY STOSOWANIA PRAWA Cechy : Niepozostawanie podmiotu stosującego prawo w relacji nadrzędności organizacyjnej z adresatami wydanej decyzji stosowania prawa; Decyzja stanowi w istocie przekształcenie normy generalnej i abstrakcyjnej w normę indywidualną i konkretną – rola ewentualnej swobody decyzyjnej jest w znacznym stopniu ograniczona;

Decyzja stosowania prawa podejmowana jest wyłącznie w sytuacji sporu prawnego lub nieustalenia sytuacji prawnej; Podmiot stosujący prawo działa na podstawie i w granicach kompetencji wyznaczonej przez tzw. przepisy o właściwości ( miejscowej, rzeczowej); Istotą stosowania prawa jest zestawienie zewnętrznego wobec sędziego i apriorycznie istniejącego prawa z ustalonym na podstawie racjonalnych reguł (prawnych i pozaprawnych) stanem faktycznym.

T YP ADMINISTRACYJNY STOSOWANIA PRAWA Podmiot stosujący prawo nie jest niezależny od stron postępowania (władztwo administracyjne). Jest zwykle zainteresowany decyzją, jednakże tylko jako organ nie zaś jako konkretny podmiot. Wydanie decyzji rodzi zwykle prawa / obowiązki dla organu; Podmiot stosujący prawo działa na podstawie kompetencji i w jej granicach;

Podmiot stosujący prawo działa na wniosek stron albo z urzędu; Istotą stosowania prawa jest zestawienie faktów i prawa; Decyzja stosowania prawa jest normą indywidualną i konkretną.

T YP KIEROWNICZY STOSOWANIA PRAWA Stosowany w warunkach kierowania organizacją; Oparty na prawnym i osobistym zainteresowaniu podmiotu stosującego prawo rozstrzyganą sprawą; Zwiększona rola uznania i zwyczaju.

I DEOLOGIA STOSOWANIA PRAWA Całokształt postulatów i ocen na temat tego, jak organy powinny stosować prawo, wraz z ewentualnym uzasadnieniem teoretycznym formułowanych postulatów. Ideologia określa generalny kierunek stosowania prawa. Może być bardziej lub mniej kompletna. Ideologia praworządnej i racjonalnej decyzji stosowania prawa ; Ideologia swobodnej decyzji sądowej ; Ideologia związanej decyzji stosowania prawa.

M ODEL SYLOGISTYCZNY STOSOWANIA PRAWA W tradycyjnym pozytywizmie istotą stosowania prawa we wszystkich jego typach jest tzw. sylogizm subsumpcyjny. W uproszczeniu pewien typ wnioskowania, oparty na dwóch przesłankach: większa (norma generalna i abstrakcyjna), mniejsza (wiąże się z ustaleniem stanu faktycznego) i wniosek (decyzja podmiotu stosującego prawo).

Podmiot stosujący prawo podciąga stan faktyczny pod normę prawną. Koncepcja sylogizmu opiera się na założeniu, że norma generalna ma charakter obiektywny, ponadto w sposób obiektywny można ustalić stan faktyczny, sylogistyczne rozstrzyganie jako czynność oparta na schemacie jest formalnie niezależna od przeprowadzającego tę czynność podmiotu.