Notacja nawigacji stron www Kamil Gołębicki s1843 PJWSTK, 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Copyright © Politecnico di Milano
Advertisements

Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Projektowanie baz danych
Modelowanie klas i obiektów
Rafał Hryniów Tomasz Pieciukiewicz
Interfejs użytkownika do zarządzania konfiguracją oprogramowania
Wprowadzenie do C++ Zajęcia 2.
4. Modelowanie wartości pochodnych
7. Proces tworzenia aplikacji
6. Parametry & Personalizacja
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Inteligentny System Aktualności
UML Unified Modeling Language
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Sklepy internetowe. Strona główna sklepu Projektowanie w zależności od asortymentu Niekonieczne zaawanowane graficznie projekty – lepiej mniej grafiki.
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Tablice jednowymiarowe 1
Enteprise Java Beans Emil Wcisło.
Wzorce projektowe w J2EE
Podstawy Inżynierii Oprogramowania
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Projektowanie - wprowadzenie
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 3 Analiza i projektowanie strukturalne
Inżynieria Oprogramowania
Wprowadzenie do JSP Copyright © Politecnico di Milano September 2003 Translation: Kamil Żyła, Politechnika Lubelska.
Stanisław Jerzy Niepostyn, Ilona Bluemke Instytut Informatyki,
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
Kontrola spójności modeli UML za pomocą modelu przestrzennego DOD
Wykład 1 – część pierwsza
Copyright © Politecnico di Milano
MDA – Model Driven Architecture
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
S.J. Szarża - Serwis WWW Serwis oparty o system CMS.
Projektowanie obiektowe
Programowanie obiektowe – język C++
Systemy zarządzania treścią Wykład 5
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
Wprowadzenie do UML dr hab. inż. Kazimierz Subieta profesor PJWSTK.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Diagramy przypadków użycia ALINA SUCHOMSKA. Przypadki użycia systemu  technika wyznaczania funkcjonalnych wymagań systemu  opisują typowe interakcje.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Model obiektowy bazy danych
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Projektowanie Aplikacji Internetowych Artur Niewiarowski Wydział Fizyki, Matematyki i Informatyki Politechnika Krakowska.
Diagram obiektów Diagram obiektów ukazuje elementy i związki z diagramu klas w ustalonej chwili. Diagram obiektów jest grafem złożonym z wierzchołków i.
Temat 1: CSS Dołączanie stylów do dokumentu
Jak wykonać prosty licznik odwiedzin strony internetowej?
Obiektowe metody projektowania systemów Abstract Factory design pattern (aka. Kit)
Paweł Starzyk Obiektowe metody projektowania systemów
I TY ZOSTAŃ WEBMASTEREM! CZĘŚĆ 2 – „STRUKTURA STRONY” STWORZYŁ GABRIEL ŚLAWSKI.
Wzorce Projektowe w JAVA
Modelowanie model związków encji
Architektura Rafał Hryniów. Architektura Wizja projektu systemu, którą dzielą twórcy Struktura komponentów systemu, ich powiązań oraz zasad i reguł określających.
ASP.NET Tworzenie i zarządzanie wyglądem aplikacji, tworzenie mapy witryny. Kontrolki nawigacyjne.
Prototypowanie w ORACLE DESIGNER Projektowanie Modułów.
ST | 9/16/2015 | © Robert Bosch GmbH All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation, reproduction, editing, distribution, as well.
Inżynieria systemów informacyjnych
Wzorzec MVC na przykładzie CakePHP
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Hipertekst HTML WWW.
Projektowanie aplikacji internetowych
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
Projektowanie aplikacji internetowych
Wykład 1 – część pierwsza
Ms Access - formularze Marzena Nowakowska WZiMK, PŚk
Wprowadzenie do programowania obiektowego
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Zapis prezentacji:

Notacja nawigacji stron www Kamil Gołębicki s1843 PJWSTK, 2006

Rodzaje notacji WebML - The Web Modelling Language OOHDM - Object-Oriented Hypermedia Design Method

WebML Web ML – język wysokiego poziomu, zgodny z UML (rozszerzający go o elementy notacyjne i pojęciowe), służący do wysoko poziomowego, niezależnego od platformy specyfikowania zorientowanych na dane aplikacji internetowych WebML implementuje modele: Model strukturalny - opisujący dane przechowywane w systemie przy użyciu dowolnej notacji obiektowej lub relacyjnej (np. UML), Model hipertekstu składający się z : modelu kompozycji – zawartość hipertekstu i treści wchodzące w skład stron, modelu nawigacji - sposób połączenia stron oraz treści w celu stworzenia hipertekstu, Model prezentacji – wygląd, układ stron niezależny od platformy sprzętowo-systemowej (heterogeniczny), Model personalizacji – opis użytkowników, reguły specyficzne dla grup użytkowników, role, uprawnienia

Kiedy warto stosować notację WebML? Przy projektowaniu złożonych aplikacji www przetwarzających duże zróżnicowane zbiory danych Dla serwisów ukierunkowanych na częste przeglądanie, Serwisów www o zmiennej zawartości, strukturze, sposobie nawigacji i prezentacji treści Web ML nie sprawdza się w przypadku projektownia: Serwisów www pozbawionych logiki biznesowej i korzystających w niewielkim stopniu bądź wcale z zasobów bazodanowych.

Etapy modelu WebML Zbieranie wymagań Wykonanie projektów: struktur danych hipertekstu prezentacji użytkowników i grup personalizacji

Koncepcja WebML ● Strona www = struktura + kompozycja + nawigacja + prezentacja struktura Nawigacja + kompozycja prezentacja personalizacja encje i związki strony, linki perspektywy stron style

WebML – elementy notacji DATAUNIT INDEXUNIT content Prezentacja pojedynczego obiektu (np. AuthorDetail) Prezentacja listy obiektów (np. IndexOfAuthors)

DATAUNIT INDEXUNITMULTIDATAUNIT ENTRYUNIT SCROLLERUNIT WebML elementy notacji Author first name:XXX last name:YYY photo: Index of Authors S. Ceri P. Fraternali O.Versand All Authors Browse Authors 5/12: go to    1/12 Insert Your Data Fname Lname MULTICHOICE Choose Authors Ceri Fraternali Versand HIERARCHICAL Books&Authors 1. Web Applicat. Ceri Fraternali 2. Systems Tannenbaum

WebML elementy notacji (2) Author first name:James last name:Joyce photo: Author [OID=p1] Book [author2book(p2)] Book [OID=p3] Book Title:Ulysses Price:23$ Cover: Which author’s books?Which book? Books of YYY Ulysses The Dubliners Portrait... p1 p2p3

WebML elementy notacji (3) Author Strona źródłowadocelowa A Book [Author2Book(param)] Author param Link automatyczny Link z przekazaniem parametru

WebML elementy notacji (4) Author Strona źródłowa docelowa Link kontekstowy Entity [selector(params)] params OID Pobranie obiektu o określonych parametrach

WebML - DataUnit (przykład) Informacje o konkretnym produkcie Produkt

WebML notacja Index units: Wyświetla index elementów Parametry wejściowe dla wyświetlenia pozycji indeksu: atrybuty OID (id obiektu) Output parameter: OID – obiekt wybrany przez użytkownika Entity [Selector(params)] params selectedOID

WebML – IndexUnit (przykład) Indeks pozycji Użytkownicy mają dostęp do listy wyświetlonych produktów Product selOID

WebML - notacja (przykłady) Artist Album [Title contains t] [Year > y] t,y Scroller + data unit Scroller + index

WebML - notacja

Brak danych wejściowych: wszystkie obiekty widoczne Parametr wejściowy: OID Wyświetlone zostają obiekty Powiązane z obiektem, sourceOID EntityB [Relationship(A2B)] sourceOID (A) selOID (B) EntityB Param1 selOID (B) Paramter wejściowy: atrybut

WebML – notacja IndexUnit Brak danych wejściowych: wyświetlane są wszystkie obiekty Zaznaczone obiekty: sourceOID- wszystkie obiekty są wyświetlone, zaznaczone są obiekty powiązane z obiektem A. EntityB [PRE:Relationship(A2B)] sourceOID (A) {selOIDs} (B) EntityB {selOIDs} (B) EntityB [Relationship(A2B)] sourceOID (A) {selOIDs} (B) Wybrane obiekty: wyświetlane są wyłącznie obiekty powiązane z A. Atzeni Ceri Fraternali Versand Ceri Fraternali Atzeni Ceri Fraternali Versand

WebML notacja (4) Authors Books L Book Details Store Page Authors Books Book Details Store Page Main H Home & Landmark pages

WebM - widoki Customer Product area Store Page Combination area Home Page L L H,LL Struktura: Dwa główne obiekty: products i combinations Strony pomocnicze: home, stores

Pozostałe symbole WebML

Pozostałe symbole WebML (2)

Pozostałe symbole WebML (3)

WebML notacja (przykład)

Country Change Country ProductsFull hierarchical index ProductsShort hierarchical index ProductGroup

Object Oriented Hypermedia Design Model (OOHDM) Etapy: Zbieranie wymagań (UML) Budowa modelu koncepcyjnego – diagramy klas, perspektywy atrybutow

OOHDM (2) Model nawigacji: Na podstawie diagramu klas nawigacyjnych tworzy się diagram kontekstów nawigacyjynch: - węzły – odzwierciadlają logiczny podział ston lub odniesienie do widoku koncepcyjnego, - odsyłacze do innych elementów klas nawigacyjnych, - indeksy reprezentują indeksy elementów, - trasy - sekwencje elementów

OOHDM (3) Przykładowy diagram kontekstów nawigacyjnych:

OOHDM (4)

OOHDM (5)

Materiały WebML SWC_http:// FreitasEtAl.pdfhttp:// FreitasEtAl.pdf Włodzimierz Dąbrowski, Rafał Hryniów, Tomasz Pieciukiewicz – „Metody projektowania aplikacji internetowych”- MetodykiProjektowaniaEAplikacji.pdf MetodykiProjektowaniaEAplikacji.pdf WebML„Podstawy inżynierii oprogramowania” – Włodzimierz Dąbrowski, Kazimierz Subieta, Wydawnictwo PJWSTK Warszawa 2005 OOHDM OOHDM