Wersjonowanie i konfiguracja Rafał Hryniów. Zarządzanie konfiguracją Każdy artefakt jednoznacznie identyfikowany Zawsze wiadomo który artefakt jest najnowszy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie konfiguracją oprogramowania
Advertisements

Modelowanie przypadków użycia
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Interfejs użytkownika do zarządzania konfiguracją oprogramowania
Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
T: System Kancelaryjny.
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
1 / 47 WARSZAWA 2005 Przemysław Siekierko Stanisław Andraszek Rational Unified Process.
Budowa i integracja systemów informacyjnych
Referat 3. Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Zarządzanie projektem (ZPR)
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Content Management System
Zarządzanie konfiguracją Doskonalenie Procesów Programowych Wykład 6 Copyright, 2001 © Jerzy.
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Cykle życia oprogramowania
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Rational Unified Process
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Evident – Środki Trwałe
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
WP 2.1 Zdalny dostęp do bibliotek naukowych Realizujący : PCSS i TASK Osoby kontaktowe: Maciej Brzeźniak Rafał Tylman
Zarządzanie projektami
Nowoczesny system zarządzania firmą
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
DMS TimeFrame Software. Co to jest DMS? System zarządzania dokumentami Składowanie Specyfikowanie Indeksowanie Kontrola zawartości Kontrola dostępu Kontrola.
Continuous Integration
Digitalizacja obiektów muzealnych
EasyMOD kontrola modyfikacji i rozszerzeń systemu SAP
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Microsoft Solution Framework
System wspierający obsługę przedmiotów projektowych
Metodyki zarządzania projektami
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE System CRM w Focus Telecom Polska - cechy i funkcjonalność usługi Autor: Tomasz Paprocki.
Rational Unified Process Implementacja Aleksandra Reiman, gr. I-52.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
XML Publisher Przedmiot i zakres szkolenia Przedmiot i zakres szkolenia Przeznaczenie XML Publisher Przeznaczenie XML Publisher Definiowanie Definiowanie.
Komputerowe wspomaganie projektowania
System plików.
Zarządzanie zagrożeniami
Agenda O Nas Ogólne informacje o Produkcie Job Manager – idealne rozwiązanie Aplikacja Webowa Aplikacja Kliencka Najnowsze zmiany.
Systemy informatyczne wprowadzenie
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Przykłady analiza i projektowanie
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Systemy kontroli wersji
Dokumentacja obsługi programów Kamil Smużyński Piotr Kościński.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Ergonomia procesów informacyjnych
Ocena jakości systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Witam Państwa!.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Podstawy programowania
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
MAS Rafał Hryniów. Agenda  Zasady  Referaty  Projekt  Kolosy.
Inżynieria systemów informacyjnych
Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
Budowa i integracja systemów informacyjnych
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Karta Próbnego Doju Dokument źródłowy.
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Zapis prezentacji:

Wersjonowanie i konfiguracja Rafał Hryniów

Zarządzanie konfiguracją Każdy artefakt jednoznacznie identyfikowany Zawsze wiadomo który artefakt jest najnowszy Każda zmiana będzie udokumentowana Zmiany oprogramowania nie zaginą Zawsze można wrócić do poprzedniej wersji

Pozycja konfiguracji Dokumentacja Kod Testy Interfejs Kompilatory Biblioteki

Wersjonowanie Wersja Stan obiektu, odmienny od poprzedniego stanu Wydanie Wersja z punktu widzenia klienta Do porównania kopii oprogramowania Wersja z dla firmy lub programisty

Wersjonowanie Co należy wersjonować ? Dokumentacja Kod źródłowy Bazy danych, słowniki Biblioteki, kompilatory Testy

Sposoby wersjonowania Numeryczna major.minor[.revision[.build]] Oparte na dacie Pozostałe Różna kombinacja tekstu i liczb

Zarządzanie wersjami Rodzina programów Składnik/komponent Wersja – zamrożony artefakt Rewizja – nowa wersja artefaktu Odmiana – alternatywna implementacja Dystrybucja – wersja dla celów dystrybucji Edycja (release) – zbiór artefaktów

Co publikujemy Edycja pełna Edycja cząstkowa Uaktualnienia

Etapy wytwórcze Pre-alpha Nie zawiera pełnej funkcjonalności Dopuszczamy zmiany funkcjonalności Inna nazwa Nightly build Alpha Pierwsza wersja zawierająca pełną funkcjonalność

Etapy wytwórcze Beta Pierwsza wersja oprogramowania która przeszła testy funkcjonalne Gotowy do testów w rzeczywistym środowisku Release Candidate Produkt gotowy do wydania, o ile nie zostaną znalezione krytyczne błędy

Narzędzia wspierające CVS Subversion Komercyjne Source Gear Source Safe Rational Clear Case

Zarządzanie kodem źródłowym Rozgałęzianie Numerowanie wersji w gałęziach Scalanie Znakowanie

Plan Zarządzania Konfiguracją Przewiduje wszystkie aktywności związane z konfiguracją Określa identyfikację pozycji konfiguracji Określa procedury zmian, rejestrowania, przechowywania

Zawartość PZKO a - Streszczenie (maksymalnie 200 słów) b - Spis treści c - Status dokumentu (autorzy, firmy, daty, podpisy, itd.) d - Zmiany w stosunku do wersji poprzedniej Informacje organizacyjne 1. Wprowadzenie 1.1 Cel 1.2 Zakres 1.3 Słownik terminów, akronimów i skrótów 1.4 Odsyłacze 2. Zarządzanie 2.1 Organizacja 2.2 Odpowiedzialności w zakresie ZKO 2.3 Zarządzanie interfejsami zewnętrznymi 2.4 Implementacja PZKO 2.5 Stosowane strategie, zalecenia i procedury 3. Identyfikacja konfiguracji 3.1 Konwencje 3.2 Produkty bazowe..... c.d. na następnej stronie..... Zasadnicza zawartość dokumentu

PZKO (2)..... c.d. z poprzedniej strony 4. Kontrola konfiguracji 4.1 Kontrola kodu i dokumentacji 4.2 Kontrola mediów 4.3 Kontrola zmian Poziomy autoryzacji zmian Procedury zmian Ciało (rada, komisja) przeglądowa Kontrola interfejsów Procedury zmian oprogramowania obcego 5. Rejestracja statusu konfiguracji 6. Narzędzia, techniki i metody dla ZKO 7. Kontrola dostawców 8. Gromadzenie i przechowywanie zapisów

PZKO 1.1 Cel Krótko omawia cel PZKO (do czego i dla kogo jest przeznaczony). 1.2 Zakres Określa z grubsza pozycje konfiguracji będące przedmiotem zarządzania, aktywności związane z konfiguracją, organizacje (zespoły projektowe) do których plan ma zastosowanie, oraz fazę cyklu życiowego, której plan dotyczy. 1.4 Odsyłacze Zawiera listę wszystkich związanych dokumentów, identyfikowanych przez tytuł, autorów, daty, numery, sygnatury, itp. 2. Zarządzanie Sekcja ta opisuje organizację zarządzania konfiguracją oraz związane z tym odpowiedzialności oraz role Organizacja Podsekcja ta identyfikuje role organizacyjne, które mogą wpłynąć na funkcje ZKO, np. menedżerów projektów, programistów, personel zapewnienia jakości, ciała przeglądowe, rewizyjne i akceptacyjne. Opisuje także związki pomiędzy rolami oraz interfejsy z organizacjami klienta/użytkownika.

PZKO (2) 2.2 Odpowiedzialności w zakresie ZKO Określa funkcje w zakresie w zakresie ZKO, za które są odpowiedzialne poszczególne role organizacyjne (np. identyfikacje PK, przechowywanie, kontrola zmian, określanie statusu. Ustala także odpowiedzialności w zakresie przeglądów, audytów i zatwierdzeń, włączając w to rolę użytkowników w tych czynnościach. 2.3 Zarządzanie interfejsami zewnętrznymi Określa procedury zarządzania interfejsami do zewnętrznego sprzętu i oprogram., organizacje zewnętrzne udostępniające ten sprzęt i oprogram., punkty kontaktowe z tymi organizacjami, oraz grupy odpowiedzialne za poszczególne interfejsy. 2.4 Implementacja PZKO Ustanawia kluczowe elementy w zakresie wdrożenia PZKO, m.in. gotowość systemu ZKO do użycia, ciała przeglądu oprogram., produkty bazowe, wydania produktu, itd. 2.5 Stosowane strategie, zalecenia i procedury Identyfikuje wszystkie mające zastosowanie strategie konfiguracji oprogram., zalecenia i procedury będące składową PZKO, oraz określa ich interpretację.

PZKO (3) 3.1 Konwencje Określa konwencję w zakresie nazywania PK etykietowania PK. 3.2 Produkty bazowe Dla każdego produktu bazowego sekcja ta określa: identyfikator; zawartość, np. oprogramowanie, narzędzie, oprogramowanie testowe, raporty o niezgodności, zgłoszenie problemu, itp. dokumenty; interfejsy do produktu bazowego; zdarzenia związane z przeglądami i akceptacją; uczestnictwo producentów i użytkowników podczas określania produktu bazowego. Opis każdego produktu bazowego powinien wyróżniać oprogramowanie, które jest ponownie użyte lub zakupione, definiować środowisko sprzętowe, oraz określać PK będące składnikami produktu bazowego.

PZKO (4) 4.1 Kontrola kodu i dokumentacji Określa procedury dla zarządzania biblioteką kodów i dokumentacji: biblioteką rozwoju oprogramowania, biblioteką główną (produktów bazowych, wydań) oraz archiwum. 4.2 Kontrola mediów Określa na jakich nośnikach i gdzie fizycznie będą przechowywane poszczególne PK (dysk serwera, taśma magnetyczna, dyskietki, dyski optyczne, szafy z dokumentami papierowymi, itd.). Określa także konwencję etykietowania poszczególnych mediów (np. taśm, dyskietek, dysków optycznych, określa sposób i miejsce ich przechowywania (szafy pancerne, sejfy bankowe, itd.) oraz zasady recyklingu mediów (kiedy dane medium może być ponownie użyte). 4.3 Kontrola zmian; Poziomy autoryzacji zmian Określa poziom autorytetu, który może zarządzić zmianę do danego produktu bazowego (bibliotekarz, kierownik projektu, itd.) 4.3 Kontrola zmian; Procedury zmian Określa w jaki sposób zmiany będą nanoszone (kto, kiedy, jak).

PZKO (5) 4.3 Kontrola zmian; Ciało (rada, komisja) przeglądowa Określa członków ciała przeglądowego, poziomy autorytetów, delegacje uprawnień do niższych poziomów. 5. Rejestracja statusu konfiguracji Definiuje w jaki sposób będzie zbierana, przechowywana i przetwarzana informacja o PK, określa okresowe raporty dotyczące statusu PK. 6. Narzędzia, techniki i metody dla ZKO Określa narzędzia (np. repozytoria oprogramowania, takie jak CVS lub ClearCase) oraz metody (np. metodyki), które będą użyte do ZKO. 7. Kontrola dostawców Określa zadania z zakresie ZKO, które będą wykonane przez zewnętrznych dostawców. 8. Gromadzenie i przechowywanie zapisów Określa które pozycje konfiguracji będą przechowywane, w jaki sposób, i jak długo.