OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 8 Edukacja pozaformalna, czyli jak sprawić żeby nauka była czymś ekscytującym? Projekt jest dofinansowany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Stowarzyszenie rozwoju i integracji młodzieży Od 2001 naszym celem jest rozwijanie aktywności młodzieży i poszerzanie ich horyzontów.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
INFORMACJE DLA SZKÓŁ.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
ABC e-learningu.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
NA KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH NAUCZANIA: OGRODNICTWO KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELENI STUDIA W PWSZ W SULECHOWIE.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Collegium Copernicanum cel spotkania: dyskusja nad powołaniem międzywydziałowego koła naukowego Wprowadzenie do dyskusji Stanisław Czachorowski Propozycja.
Izabela Kołodziejczyk
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Jak społeczność lokalna może wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Kwiecień 2014 r. Debata.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
O MÓWIENIE WYNIKÓW ANKIETY EWALUACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZESTNIKÓW PROJEKTU „E CHA E UROPY ” ORAZ OSÓB ZAINTERESOWANYCH DZIAŁANIAMI PROJEKTOWYMI.
Michał Tuszyński-Sikora
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TRAINEESHIPS.
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
EUROPEAN VOLUNTARY SERVICE (EVS) CZYLI WOLONTARIAT EUROPEJSKI
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Młodzież Młodzież Przewodnik po programie. Cele programu: przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów zakorzenionych w mentalności i kulturze przezwyciężanie.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 4 Wolontariat Europejski Wolontariat Europejski to forma wolontariatu zagranicznego oferowana w.
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 2 Jak zaangażować innych i zachęcić ich do działania? Próbując przekonać innych do zaangażowania.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Kurs - OK zeszyt.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
„Szczęście sprzyja odważnym”
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za.
Projekty zrealizowane w ZS1
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Kurs – OK zeszyt.
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE

LEKCJA 8 Edukacja pozaformalna, czyli jak sprawić żeby nauka była czymś ekscytującym? Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Edukacja pozaformalna, czyli jak sprawić żeby nauka była czymś ekscytującym? Edukacja może przybierać różne formy. Jedną z nich, którą pewnie dobrze już znacie jest edukacja formalna. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Edukacja formalna, charakteryzuje się tym, że: wiedza przekazywana jest jednostronnie od nauczyciela do grupy docelowej. Nauczyciel i grupa docelowa funkcjonują w hierarchii w której nauczyciel jest wyżej i ma odgórnie przyjęty autorytet. Między nauczycielem, a grupą jest dystans. Jest oparta o odgórnie ustalony program oraz wymagania, które muszą spełnić uczestnicy. Wyniki uczestników są oceniane wg ustalonych kryteriów i skali ocen, najniższa ocena powoduje, że nie można przejść dalej. Wszyscy powinni osiągnąć te same rezultaty, a więc nauczyć się tego samego w ten sam sposób, mniej więcej na tym samym poziomie (np. poznać zasady trygonometrii i funkcji trygonometrycznych). Jest skupiona na przekazaniu wiedzy lub wykształceniu umiejętności oraz na twardych wynikach – zdaniu egzaminów, średniej ocen. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Alternatywą dla takiego sposobu nauki może być edukacja pozaformalna. Jest obecna wszędzie tam, gdzie młodzi ludzie zaczynają być aktywni, wychodzić poza ramy standardowej nauki i aktywności szkolnej, np. w kołach zainteresowań, organizacjach młodzieżowych, grupach nieformalnych. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Edukacja formalna, charakteryzuje się tym, że: wiedza przekazywana jest jednostronnie od nauczyciela do grupy docelowej, nauczyciel i grupa docelowa funkcjonują w hierarchii w której nauczyciel jest wyżej i ma odgórnie przyjęty autorytet; Jest oparta o odgórnie ustalony program oraz wymagania, które muszą spełnić uczestnicy. Wyniki uczestników są oceniane wg ustalonych kryteriów i skali ocen, najniższa ocena powoduje, że nie można przejść dalej. Wszyscy powinni osiągnąć te same rezultaty, a więc nauczyć się tego samego w ten sam sposób, mniej więcej na tym samym poziomie. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Najważniejsze cechy edukacji pozaformalnej to: Wszyscy ( w tym prowadzący) mają równe prawa w grupie. Dystans między prowadzącym a grupą jest mniejszy, a jej autorytet oparty jest na relacjach w grupie. Musi sobie na niego zapracować i zasłużyć. Zajęcia planowane są w oparciu o cele, rezultaty i ogólne ramy tego czego mają się uczyć uczestnicy. Każdy uczestnik przechodzi przez proces indywidualnie, tzn., że każdy może wynieść co innego z zajęć, pozostając jednak w ramach wyznaczonych przez osobę prowadzącą. Każdy uczy się tego czego potrzebuje i tak jak chce. Nie ma ocen, każdy indywidualnie z pomocą prowadzącego ocenia czego się nauczył. Jest oparta na kształceniu kompetencji. Wymaga zaangażowania uczestników, wykorzystuje doświadczenie i refleksję jako motor nauki. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 KOMPETENCJE = WIEDZA + UMIEJĘTNOŚCI + POSTAWA Podobnie jak w przypadku edukacji formalnej, pracuje się nad przekazaniem konkretnej wiedzy i umiejętności. Co jest jednak ważne, w tym przypadku pracuje się nad tym, żeby uczestnicy chcieli rozwijać się dalej i by aktywnie korzystali ze swojej wiedzy/umiejętności. To jest główna część tego co wynosimy ze szkoły zaciera się. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Ponadto w ramach edukacji pozaformalnej rozwija się tzw. kompetencje miękkie, czyli w pewnym sensie zaradność, zdolność do radzenia sobie w różnych sytuacjach, komunikatywność, odporność na stres, kreatywność itp. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Porównując na przykładzie uczenia przedsiębiorczości: W edukacji formalnej zajęcia skupiłyby się na przekazaniu wiedzy na temat przedsiębiorczości i przykładów tego jak funkcjonują firmy. Np. poprzez lekcje, prezentacje, wizyty w firmach, spotkania itp. W edukacji pozaformalnej zajęcia skupiłyby się na tym, by uczestnicy mogli na własnej skórze doświadczyć jak to jest być przedsiębiorcą, lub dlaczego warto nim być. Zajęcia miałyby wykształcić w nich motywację i chęć działania, przekazać pewną część wiedzy i zachęcić do samodzielnego poszukania jej dalej. Typowe działania tutaj to praca w grupach, miniprojekty, gry symulacyjne, spotkania, staże, wizyty studyjne. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Edukacja pozaformalna to uczenie się przez działanie i doświadczenie. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Nie jest wykluczone by edukacja pozaformalna była wykorzystywana w szkołach. Jest w nich coraz częstszym gościem. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Obydwa sposoby uczenia – formalny i pozaformalny, są ze sobą powiązane, wzajemnie się uzupełniają. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Program ERASMUS + To program Komisji Europejskiej wspierający edukację mieszkańców Europy. Jego celem jest zwiększenie mobilności obywateli, zachęcenie ich do nauki i rozwoju oraz podniesienie ich szans na znalezienie pracy. Powstał jako kontynuacja dotychczasowych Programów edukacyjnych, m.in. Młodzieży w działaniu, Commenius, Erasmus, Leonardo da Vinci. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Program ERASMUS + Młodzież To część programu zajmująca się wspieraniem edukacji pozaformalnej młodzieży. W ramach Programu ERASMUS +, działań skierowanych do młodzieży, młodzi ludzie w wieku od 13 do 30 lat mogą wziąć udział w międzynarodowych projektach takich jak wymiany młodzieżowe, wolontariat europejski oraz w projektach szkoleniowych. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Międzynarodowe Wymiany Młodzieży To kilkudniowe (6-21 dni) spotkania grup młodych ludzi z różnych krajów. Celem tych projektów jest właśnie spotkanie młodych ludzi z różnych kultur. Poprzez wspólne warsztaty i zajęcia uczestnicy mogą poznać swoje doświadczenia, poglądy, a także nauczyć się czegoś nowego. Dzięki dofinansowaniu kosztów podróży, zakwaterowania, wyżywienia i innych kosztów, dla wielu młodych ludzi to jest szansa na wyjazd za granicę i zobaczenie innego kraju. I przede wszystkim zachęta do tego by być aktywnym i mobilnym. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Wolontariat Europejski EVS To krótko- (2 tygodnie do 2 miesięcy) lub długo- (2 do 12 miesięcy) wyjazdy indywidualne młodych ludzi do innego kraju, podczas których mogą pracować społecznie jako wolontariusze, rozwijać swoje pasje i zainteresowania, zdobywać nowe kompetencje i poznawać inne kultury. Wolontariusze mają zapewnione zakwaterowanie, wyżywienie i zwrot większości kosztów podróży. Ponadto otrzymują kieszonkowe i są ubezpieczeni przez cały czas trwania projektów. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Wolontariat Europejski EVS Tematyka projektów może być dowolna. Wszystkie organizacje goszczące wolontariuszy są wcześniej sprawdzane. Jeśli chcecie zobaczyć dostępne projekty, zajrzyjcie na Europejski Portal Młodzieżowy: Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Projekty szkoleniowe To ok. tygodniowe międzynarodowe projekty dla młodych ludzi zaangażowanych w działania społeczne. Podczas tych projektów młodzi ludzie mogą rozwinąć kompetencje, które pozwolą im działać skuteczniej i bardziej efektywniej. Projekty te są prowadzone przez profesjonalnych trenerów i wykładowców. Projekty są bezpłatne, a uczestnicy otrzymują zwrot kosztów podróży. Oferty dostępnych szkoleń znajdziecie na w kalendarzu na stronie Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Jak wziąć udział? Zacznij działać w organizacji młodzieżowej. Poszukaj informacji o projektach wokół ciebie. Zastanów się co cię interesuje i co chciałbyś osiągnąć. Poszukaj osób, które chciałyby działać z Tobą. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

LEKCJA 8 Gdzie szukać informacji? Europejski Portal Młodzieżowy: Sieć Eurodesk: Portal SALTO-YOUTH: Na Facebooku: Na stronie Centrum Aktywności Młodzieżowej: Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.