Zintegrowane systemy informatyczne Wykład 8 – System CRM Michał Wilbrandt
Wykład 8- zagadnienia Kilka słów o CRM Klasyfikacja CRM Informacje o SAP CRM Sprzedaż Partner biznesowy Aktywności Zarządzanie kampanią marketingową Przygotowanie kampanii Przykład kampanii Zdarzenia serwisowe Podstawowe funkcjonalności systemu Przykład procesu obsługi zdarzenia serwisowego
Klient Pozyskanie Maksymalizacja Utrzymanie
Customer Relationship Management System CRM to zarządzanie: Marketingiem Sprzedażą Zasobami ludzkimi Kontraktami Wiedzą Możliwościami Czasem Usługami Rozwojem
Zalety CRM Integracja, centralizacja, bezpieczeństwo oraz ujednolicenie wymiany danych i/lub informacji Lepsza kontrola procesu sprzedaży/obsługi- realizacji/działań marketingowych(kontakt z klientem, czas, zadania, historia działań) Wspomaganie procesów decyzyjnych poprzez łatwy dostęp do raportów – działania analityczne na poziomie strategicznym
Klasyfikacja CRM Ze względu na cel zastosowania: CRM operacyjny – używany przez pracowników operacyjnych, służący do realizacji procesów sprzedaży/marketingu/obsługi klienta CRM interakcyjny – zorientowany na bezpośredni kontakt z klientem – telefonia (IVR, callcenter), mail, kontakt bezpośredni CRM analityczny – raportowanie i analiza zbieranych danych (hurtownia danych)
Klasyfikacja CRM Ze względu na pełnioną funkcję: CRM (operacyjny) – wewnętrzna obsługa firmy sprzedaż/marketing/obsługa klienta PRM – obsługa sieci partnerskiej eCRM – firmowe www, usługi on-line, serwis samoobsługowy
SAP CRM Zarządzanie Marketingiem Zarządzanie Sprzedażą Zarządzanie Serwisem Zarządzanie partnerami Centrum obsługi klienta
SAP CRM - Marketing Zarządzanie zasobami marketingowymi Segmentacja i zarządzanie danymi zewnętrznymi Zarządzanie kampaniami Zarządzanie promocją handlową (Trade Promotion Management - ang.) Zarządzanie potencjalnymi szansami Marketing analityczny
SAP CRM - Sprzedaż Planowanie i prognozowanie sprzedaży Zarządzanie regionem sprzedaży Zarządzanie partnerem biznesowym Zarządzanie szansami sprzedaży Zarządzanie ofertami i zleceniami sprzedaży Konfiguracja produktów i zarządzanie cenami Fakturowanie i zarządzanie kontraktami Zarządzanie premiami i prowizjami Analiza sprzedaży
SAP CRM - Serwis Zarządzanie zgłoszeniami serwisowymi Zarządzanie kontraktami serwisowymi Zarządzanie reklamacjami oraz zwrotami Zarządzanie bazą instalacji Zarządzanie gwarancjami Zarządzanie zasobami E-Service Analiza pracy serwisu
SAP CRM – Centrum obsługi klienta Telemarketing Telesprzedaż Obsługa klientów Zarządzanie helpdeskiem HR i IT Zarządzanie i administracja centrum obsługi Komunikacja wielokanałowa Analizy centrum obsługi
Przykład Sprzedaż Kampania marketingowa Serwis Tworzenie partnera biznesowego Przypisanie aktywności do partnera biznesowego Kampania marketingowa Analiza bieżącej sytuacji Zarządzanie zmianą Serwis Przyjmowanie zgłoszeń serwisowych
SAP CRM - sprzedaż Praca grupowa Partnerzy Biznesowi Pracownicy Partnerzy Klienci Ostateczne terminy Opisy Załączniki Aktywności Ankiety Palnowanie działań Transakcje Ofertowanie Szanse Zamówienia Dziennik aktywności
3 elementy kampanii marketingowej Plan marketingowy Kalendarz marketingowy Opis działań operacyjnych (mapa procesów)
Kampania marketingowa - plan Zdarzenie 1 1.1 Promocja na stronach www 1.1.1 Portale społecznościowe 1.1.2 Portale informacyjne 1.2 Udział w imprezach 1.2.1 Konferencje branżowe 1.2.2 Targi Zdarzenie 2 2.1 Korespondencja 2.1.1 E-mail 2.1.2 Wysyłka katalogu 2.2 Kontakt telefoniczny ………………….
Kampania marketingowa - kalendarz Zadanie 1.1.1 Zadanie 2.1.1 Zadanie 2.1.2
Modelowanie kampanii
Zarządzanie kampanią marketingową - przykład Analiza obecnej sytuacji Zmiana harmonogramu aktywności zadań Zmiana budżetu dla zadania w planie marketingowym Analiza procesu przewidzianego dla kampanii Wybór grupy docelowej Przygotowanie szablonu e-mail/ankiety Stworzenie i przypisanie lead’a Badanie wydajności kampanii symulacja
Obsługa zdarzeń serwisowych Proces zgodny z workflow danej organizacji podział kompetencji przekazywanie informacji zachowanie procedur Automatyczne powiązanie zdarzenia z informacjami o kliencie SLA, gwarancja, dotychczasowe kontakty z serwisem, Informacje handlowe o kliencie Zarządzanie instalacjami posiadanymi przez klienta
Zarządzanie instalacjami posiadanymi przez klienta - przykład
Obsługa zdarzeń serwisowych – przykładowy proces Klient - problem CRM Workflow Dane Serwis poziom1 - rozpoznanie Klient – Serwis interakcja Serwis poziom2 - rozwiązanie Serwis - rozwiązanie
Obsługa zdarzeń serwisowych - przykład Uzyskanie pełnej informacji o dzwoniącym kliencie (firma, stanowisko, dane osobowe, posiadane produkty) Rozpoznanie problemu Lista sugestii Wskazanie specjalisty – osoby merytorycznej Diagnoza Stworzenie zlecenia serwisowego Oferta handlowa symulacja symulacja 2