Opór pierwszy - "Oni wiedzą lepiej" – to sytuacja kiedy uczestnicy podważają kompetencje szkoleniowca, stawiają opór na jego propozycje. Osoba prowadząca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Advertisements

Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
XXI Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP Warszawa, maja 2011r.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Centra Organizacji Pozarządowych
Prezentacja wyników ewaluacji programu aktywizacji zawodowej kobiet w dzielnicy Wesoła. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
ABC e-learningu.
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Sejm Dzieci i Młodzieży
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Dyrektor w zreformowanej szkole
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
Jak społeczność lokalna może wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej? -debata.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Co to jest spacer edukacyjny?
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2014/2015 Łódź 2016.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 6: Analiza pracy Ciągłe wsparcie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
Projekt Kim będziesz?.
Ewaluacja szkoleń w Giżycku
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

Opór pierwszy - "Oni wiedzą lepiej" – to sytuacja kiedy uczestnicy podważają kompetencje szkoleniowca, stawiają opór na jego propozycje. Osoba prowadząca proces szkoleniowy powinna wykorzystać wiedzę i doświadczenie swoich uczestników i pozwolić im być częścią procesu szkoleniowego. Powinien wyjść więc z założenia, że grupa szkoleniowa w całości posiada niezbędną wiedzę do przekazania sobie nawzajem i moderować spotkanie szkoleniowe. Warto korzystać z cyklu Kolba, który zakłada zdobywanie umiejętności na bazie tych już istniejących. Po serii ćwiczeń i zadań grupowych, podsumowujemy wypracowane refleksje i wnioski i przekazujemy wiedzę teoretyczną.

Opór drugi - "Nasza sytuacja jest inna!" – ten rodzaj oporu ma miejsce wtedy, kiedy uczestnicy nie zauważają korzyści z podawanych przykładów, zadawanych ćwiczeń, wydaje im się, że nie dotyczą ich treści, które chce przekazać trener. W takiej sytuacji warto maksymalnie odwoływać się do oczekiwań uczestników i ich potrzeb. Należy na początku procesu szkoleniowego zapytać uczestników w jakim celu się zgromadzili i jakie są ich oczekiwania. Warto też poznać podstawową sytuację uczestników, ich doświadczenia i miejsce pracy.

Opór trzeci - "Kiedy to się skończy?" – jest to jeden z najbardziej typowych oporów spotykanych w szkoleniach. Uczestnicy z góry zakładają, że będą nudzić się na spotkaniu i chcą jak najszybciej je zakończyć. Szkoleniowiec może przedstawić program szkolenia i skonsultować go z oczekiwaniami uczestników. Aktywizowanie i wprowadzanie dyskusji grupowej może spowodować, że uczestnicy będą zauważali korzyści płynące ze wspólnego spotkania i czas zostający przed nimi, nie wyda im się aż tak długi.

Opór czwarty - "Ta mowa ciała to nie działa" – to opór związany z przekazywaną wiedzą. Uczestnicy mogą negować zasadność przekazywanej wiedzy i wypracowywanych umiejętności. Należy w taki sposób przekazywać nowe treści, aby każdy z uczestników widział ich przydatność na swoim polu aktywności.

Trudny uczestnik: Cichy lub nieśmiały – to uczestnik, który woli siedzieć z tyłu sali, jest głównie obserwatorem. Można go włączyć do pracy grupy poprzez pytania kierowane bezpośrednio do niego lub prosić o komentarz. Z takim uczestnikiem zaleca się pracę w mniejszych grupach, ważne jest okazywanie zainteresowania i wsparcia temu uczestnikowi. Oczywiście trzeba też akceptować czyjeś milczenie, które może wynikać z typu osobowości i dawać szanse na przyswajanie wiedzy poprzez wypowiedzi pisemne lub przygotowywanie projektów.

Gadatliwy i dominujący – to często uczestnik, którego apodyktyczne opinie blokują wypowiedzi innych. Jest osobą dominującą, może być bardzo użyteczny w pracy grupy, ale może też zakłócać proces szkoleniowy. Takiej osobie można ograniczyć czas wypowiedzi, zlecić zadanie dodatkowe podczas dyskusji - np. wyznaczenie go do pisania na tablicy, unikać wzroku lub uczestników podzielić na kilka grup i osobę gadatliwą, dominującą przydzielić do grupy gdzie jest więcej takich osób.

Ciągle pytający – to uczestnik, który ma bardzo dużo pytań, wątpliwości. Może to wynikać z potrzeby zdobywania wiedzy albo z potrzeby bycia w centrum uwagi. Warto odpowiadać na jego pytania rzetelnie, ale nie wdawać się w zbyteczna polemikę. W przypadku pytań trudnych, można „odbić pytanie” w stronę grupy, zwłaszcza jeżeli nie znamy odpowiedzi. Jeśli grupa nie zna jej również, należy to przyznać i poszukać odpowiedzi na następne spotkanie lub w czasie przerwy. Nigdy nie należy ignorować takiego uczestnika.

Niechętny lub znudzony – to osoba, która często się spóźnia, niechętnie zabiera głos, nie bierze udziału w rozwiązywaniu zadań. W takim przypadku najlepiej zwiększyć samodzielność grupy, można różnicować metody nauczania, przydzielać indywidualne zadania. Warto też przeprowadzić rozmowę na osobności, żeby dowiedzieć się o potrzebach, oczekiwaniach i zainteresowaniach takiego uczestnika, a następnie zmodyfikować program kształcenia.

Wszystkowiedzący – to uczestnik, który wszystko wie najlepiej. W takim przypadku najlepiej teorie i wypowiedzi takiej osoby poddawać pod dyskusję całej grupy, na pewno nie należy wdawać się w polemiki i doprowadzać do konfrontacji. Nie zaprowadzi to do rozwiązania sytuacji a tylko niepotrzebnie zaogni dyskusję. Grupa natomiast dobrze poradzi sobie z takim uczestnikiem, często doprowadzając do łagodzenia sytuacji.

Błazen grupowy – tak zwana gwiazda, to osoba, która zwraca na siebie uwagę, często odwraca uwagę od tematu wtrąceniami, żartami. Takie zachowanie może być reakcją na stres. Jeżeli owe „błaznowanie” nie wykracza poza normę, tzn. nie przeszkadza to można je ignorować lub włączyć żarty do normalnego toku zajęć. Można też osoby takie przydzielać do grupy, w której będą uczestnicy odporni na żarty, niechętni do odgrywania roli widowni.

Ulubieniec prowadzącego – to osoba, która zgadza się ze wszystkim co mówi prowadzący, szuka aprobaty. Uczestnik taki blokuje sam sobie proces uczenia, ale także innym, bo wywołuje irytację i politowanie. W przypadku takiej osoby najczęściej wystarczy ją ignorować lub zachęcać do kontaktu z innymi, wciągać do wspólnych zadań.

Partyzant – to osoba, która nie sprawia problemów w trakcie zajęć, ale w przerwach wyraża uwagi i krytyczne opinie. W efekcie uczestnik taki obniża morale grupy i tworzy złą atmosferę wokół zajęć. Dobrze jest prowadzić rozmowy w przerwach i na zajęciach prosić o wyrażanie opinii na temat sposobu prowadzenia, treści, tempa, pomocy dydaktycznych. Spowoduje to nawiązanie więzi z grupą i da ew. możliwość do zmiany programu.