Bezemisyjny transport publiczny przyszłości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nigdy nie przegapisz zakłóceń
Advertisements

CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
POJAZD ELEKTRYCZNY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI
POJAZDY Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I ELEKTRYCZNYM
Magazynowanie energii a Sieci Inteligentne
NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE DLA POLSKIEGO
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
Efektywność Energetyczna
Baterie Pojemność Napięcie, natężenie, moc Prąd a woda
Czysty transport miejski
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
DOŚWIADCZENIA MPK KRAKÓW W EKSPLOATACJI AUTOBUSÓW ZASILANYCH GAZEM ZIEMNYM Ryszard Wróbel MPK Kraków
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
Rewolucyjna metoda regeneracji akumulatorów
Ogniwa fotowoltaiczne (PV)
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Nowa Generacja... Warszawa, 29 luty 2012 roku.
ENERGETYKA ROZPROSZONA Kierunek ENERGETYKA
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Nowoczesne akumulatory trakcyjne i układy BMS Tomasz Rudnicki Alicja idziaszek - Gonzalez kielce,
Współczesny tabor autobusowy
Ekojazda.
Opracował: Ireneusz Pietruszka, sierpien 2011
Ogniwa paliwowe (ogniwa wodorowe)
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
Działaj Lokalnie, Myśl Globalnie Rada Miejska Woking Działaj Lokalnie, Myśl Globalnie Ekonomia i Ekologia Wykorzystania Energii 29 października 2008 Gdańsk,
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Janusz Starościk – PREZES ZARZĄDU SPIUG
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
Samochód Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, Zespół Szkół Samochodowych w Gdańsku, Polska.
Opatentowana technologia do kontroli napięcia i efektywności energetycznej. Zbudowane na własnych projektach transformatorów kontrolowanych przez mikroprocesor.
Przemieszczanie się w życiu codziennym
W Hiszpanii, w Barcelonie, powstaje firm a Hervisa s.a. Przeniesienie do nowej siedziby w miejscowości Polinyà, tuż pod Barceloną.
Copyright © O nas 2006 początki projektu IX 2008 – powstaje CITY-NAV sp. z o.o. Zespół –Zarząd – dwaj absolwenci Politechniki Poznańskiej,
Elektrownia Hybrydowa ENERTRAG to wysoko wyspecjalizowana firma z branży energetycznej Projektowanie i eksploatacja farm wiatrowych.
Osprzęt stosowany obecnie
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Your logo Here Wspólne użytkowanie pojazdów w SAGUNTO Wynajem samochodów elektrycznych Warsztat : Efektywność energetyczna i przyjazne dla środowiska podejście.
Camille Dressler, Chair, Scottish Islands Federation.
Jednym z podstawowych wyzwań stojących przed gospodarkami wszystkich krajów jest zapewnienie dostatecznej ilości energii elektrycznej. Jednocześnie,
Prezentacja spółki 2015 r.. 6 oddziałów (Gdańsk, Poznań, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zabrze) 19 zakładów ponad 200 jednostek terenowych 2 Działamy w całej.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. Zakopane r.
WRBRD Rzeszów,12 grudzień 2013r..  Ustawa o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 roku - obowiązuje od 19 stycznia 2013 roku  Rozporządzenie.
Community Power, Anna Francis, Frome Town Council, Frome Renewable Energy Co-op.
Domowe magazyny energii – informacje rynkowe dla kupującego Barbara Adamska ADM Poland / Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki IV Forum Fotowoltaika dla każdego.
Zarządzanie transportem Wybrane elementy
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
Efektywność energetyczna na przykładzie inwestycji zrealizowanych i planowanych w  Oczyszczalni Ścieków „WARTA” S.A. w Częstochowie  Częstochowa, 09.
Spotkanie Jaworzno liderem e-mobilności rozpoczęliśmy o godz
Niskoemisyjny transport w Gminie Lublin
Rodzaje paliw stosowane w samochodach
Inwestycje OZE w projektach gminnych
Historia samochodów na przestrzeni wieków
dr inż. Łukasz Więckowski Wydział EAIiIB
ProEnergo 2017 Możliwości i Horyzonty Ekoinnowacyjności
dr inż. Zbigniew Wyszogrodzki
Zarządzanie energią w rozproszonej strukturze WYTWARZANIA
Matematyka w życiu codziennym
KDP W POLSCE Autor: Adam Maćkowiak.

Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
MZA Warszawa to dzisiaj jeden z większych przewoźników w naszym Regionie,  posiada na stanie 1’360 autobusów  zatrudnia ponad 3’500 kierowców  codziennie.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
POPRAWA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ W OBSZARZE EKSPLOATACJI I ROZWOJU SIECI .
Zapis prezentacji:

Bezemisyjny transport publiczny przyszłości Zbigniew Palenica, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. Kołobrzeg 17 września 2015

Napędy Bezemisyjne Emisyjne Napędy emisyjne i bezemisyjne Napędy Bezemisyjne Emisyjne Bez magazynowania energii Ciekłe: Diesel Biodiesel Spalinowe Euro 6 Elektryczne Napędy hybrydowe Z magazynowaniem energii Gazowe: CNG LPG LNG 2

Wydajność energetyczna elektrobusów Zalety autobusów elektrycznych Wydajność energetyczna elektrobusów Autobus elektryczny (korzystne warunki) (niekorzystne warunki) Dieslowo-elektryczny autobus hybrydowy Autobus z silnikiem diesla Zapotrzebowanie na energię / km Oszczędności 0% 22% 42% 71% Dane dla 12-metrowego autobusu wg SORT 2 (bez ogrzewania), pomiary własne Cena 1 litra diesla 5,52 PLN, cena 1 kWh prądu 0,56 PLN 3

Wyzwania jakie stoją przed autobusami elektrycznymi Nieopłacalne Możliwe Optymalne 350 km 450 kWh 5430 kg –78 185 km 240 kWh 2800 kg –41 60 km 80 kWh 960 kg –15 Dane referencyjne dla autobusu 12-metrowego, według SORT 2 (bez ogrzewania) 4

Wyzwania jakie stoją przed autobusami elektrycznymi 5

Wyzwania jakie stoją przed autobusami elektrycznymi Relacje poboru mocy przez napęd i dodatkowe urządzenia do dystansu jaki pokonuje autobus elektryczny Przy wykorzystaniu 100% energii przez napęd km Napęd + dodatkowe urządzenia km 6

Oś z silnikami elektrycznymi Wytwarzanie energii na pokładzie Schemat działania pojazdów elektrycznych Magazynowanie energii Dostarczanie energii dotykowe indukcyjne Plug –in Pantograf Szybkie ładowanie Baterie Osprzęt elektryczny Oś z silnikami elektrycznymi Silnik trakcyjny Superkondensatory Generator Ogniwo paliwowe Spalinowy Gazowy Wytwarzanie energii na pokładzie 7

Doświadczenia w elektromobilności firmy Solaris pantograf napęd baterie

Doświadczenia w elektromobilności firmy Solaris Zaproponowane rozwiązania Całodniowa operacyjność poprzez regularne doładowywanie baterii Mniejsza potrzeba magazynowania energii = mniejsze baterie = niższa waga = mniejsze zużycie energii = większa pojemność autobusu Krótsze przerwy między ładowaniami zwiększają żywotność baterii Różne systemy ładowania zależne od trasy i infrastruktury Rozwiązania skrojone na miarę zamiast nieelastycznego rozwiązania standardowego Modułowy system napędowy z możliwością zastosowania zróżnicowanych komponentów o zróżnicowanej mocy 9

Autobusy elektryczne Solaris

Wybór długości i pojemności pasażerskiej pojazdu Bezemisyjne autobusy miejskie Solaris Wybór długości i pojemności pasażerskiej pojazdu Midibus (89 metra, low entry) Standardowy (12 metrów, low floor) Przegubowy (18 metrów, low floor) Przedłużony autobus przegubowy (18.75 metra, low floor) 11

Napęd Bezemisyjne autobusy miejskie Solaris Centralny silnik trakcyjny Sprawdzona technologia Łatwy w obsłudze Oś z silnikami elektrycznymi ZF AVE 130 Silniki zintegrowane z osią Mniejszy wpływ na przestrzeń pasażerską Redukcja masy 12

Metody ładowania baterii Bezemisyjne autobusy miejskie Solaris Metody ładowania baterii Plug-in 16–88 kW moc ładowania (ograniczona ze względu na dostępne standardy przyłącza) Ładowanie za pomocą pantografu 200–450 kW moc ładowania Dwa dostępne systemy Schunk Smart Charging Solaris (z EkoEnergetyką) Ładowanie indukcyjne 200 kW moc ładowania Bombardier Primove 13

Wodorowe ogniwo paliwowe Bezemisyjne autobusy miejskie Solaris Wodorowe ogniwo paliwowe Autobus elektryczny może być dodatkowo wyposażony w wodorowe ogniwo paliwowe zwiększające zasięg pojazdu Baterie są źródłem zasilania silnika Ogniwo paliwowe wytwarza prąd do ładowania baterii 14

Struktura baterii Bezemisyjne autobusy miejskie Solaris Pojedyncze ogniwo Moduł 5 kWh Pack 8 modułów 40 kWh Bateria trakcyjna 3–6 packs 120–240 kWh 15

Bezemisyjne autobusy miejskie Solaris Oferowane baterie Własne rozwiązania w zakresie budowy baterii i BMS Baterie typu high power lub high energy Poszczególne moduły łączone szeregowo = w przypadku awarii jednego z modułów autobus nadal może jechać Ustandaryzowane wymiary i połączenia = zapewnia łatwą wymianę baterii w przyszłości oraz możliwość jej wykorzystania po okresie eksploatacji w autobusie Dostawcy ogniw z USA i Japonii = wysoka jakość i trwałość komponentów 16

Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Klienci (dostarczone i w trakcie dostaw Västerås Rīga Testy długoterminowe Testy (wybrane) Gdańsk Hamburg Szczecin Olsztyn Bremen Inowrocław Ostrołęka Berlin Hannover Poznań Warszawa Braunschweig Leipzig Łódź Oberhausen Düsseldorf Wrocław Jaworzno Lille Aachen Kassel Jena Dresden Kraków Plzeň Zakopane Frankfurt am Main Praha Versailles Tübingen Nürnberg Paris Wien Saint-Nazaire Lahr München Nantes Arbon Budapest Solaris jest partnerem projektu UE ZeEUS Sölden Graz Luzern Montafon Klagenfurt Lyon Novara Avignon Toulon Barcelona

Projekt „emil“: Elektryfikacja linii M19 w Brunszwiku Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Projekt „emil“: Elektryfikacja linii M19 w Brunszwiku Gefördert durch: 18

Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Linia M19 12 km długość trasy 1 przystanek końcowy 25 przystanków na trasie 18 km/h średnia prędkość Częstotliwość kursowania Co 10 minut (dni powszednie) Co 15 minut (weekend) Częste doładowania umożliwiają wyposażenie autobusu w mniejszą baterię, to zmniejsza jej wagę i zwiększa maksymalną liczbę podróżujących pasażerów 19

Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Ładowanie baterii Ładowanie indukcyjne system Bombardier Primove Automatycznie obniżająca się cewka pod podłogą autobusu Cewka indukcyjna pod powierzchnią jezdni Stacja ładowania zintegrowana ze słupem ogłoszeniowym 200 kW moc ładowania 4 stacje ładowania z różnymi czasami ładowania 1 przystanek końcowy (do 11 minut) 2 przystanki na trasie (30 sekund) 1 zajezdnia (do 15 minut) 20

Braunschweiger Verkehrs-AG Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Braunschweiger Verkehrs-AG 1 autobus 12-metrowy Szybkie ładowanie indukcyjne 60 kWh pojemność baterii Od marca 2014 kursy na linii 4 autobusy przegubowe Szybkie ładowanie indukcyjne 90 kWh pojemność baterii Od końca 2014 kursy na linii 21

MZK Ostrołęka PKM Jaworzno Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji MZK Ostrołęka PKM Jaworzno 2 Urbino 8,9 LE electric Ładowanie plug-in Bateria 160 kWh Kursuje od połowy 2015 1 Urbino 12 electric Ładowanie pantograf i plug-in Bateria 160 kWh Kursuje od połowy 2015 22

MZA Warszawa Inowrocław Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji MZA Warszawa Inowrocław 10 Urbino 12 electric Ładowanie plug-in Przygotowany do ładowania pantografem Bateria ponad 200 kWh Na trasach od połowy 2015 2 Urbino 12 electric Ładowanie plug-in Przygotowany do ładowania pantografem Bateria 200 kWh Na trasie od września 2015 23

Stadtwerke Klagenfurt Rheinbahn Düsseldorf Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Stadtwerke Klagenfurt Rheinbahn Düsseldorf 1 midibus Ładowanie plug-in 121 kWh pojemność baterii Użytkowany od maja 2013 2 Solaris Urbino 12 Ładowanie plug-in z możliwością ładowania pantografem 210 kWh pojemność baterii Użytkowany od jesieni 2014 24

Hamburger Hochbahn DVB Dresden Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Hamburger Hochbahn DVB Dresden 2 autobusy elektryczne – Urbino 18,75 Ładowanie plug-in + ogniwo paliwowe 120 kWh pojemność baterii Użytkowany od grudnia 2014 1 Urbino 12 electric Ładowanie pantografem 200 kWh pojemność baterii Użytkowany od czerwca 2015 25

Västerås Lokaltrafik DP Plzeň Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Västerås Lokaltrafik DP Plzeň 1 Solaris Urbino 12 Ładowanie plug-in Ogrzewanie na biogaz 160 kWh pojemność baterii Użytkowany od jesieni 2014 3 Solarisy Urbino 12 Ładowanie pantografowe 80 kWh pojemność baterii Użytkowany od początku 2015 26

STOAG Oberhausen BVG Berlin Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji STOAG Oberhausen BVG Berlin 2 Urbino 12 electric Ładowanie pantografowe 200 kWh pojemność baterii Dostawa na koniec 2015 4 Urbino 12 electric Ładowanie indukcyjne 90 kWh pojemność baterii Początek użytkowania: 1 lipca 2015 27

TMB Barcelona üstra Hannover Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji TMB Barcelona üstra Hannover 2 przegubowe Urbino 18 Ładowanie pantografem 125 kWh pojemność baterii Dostawa: październik 2015 3 nowe Urbino 12 Ładowanie pantografem 120 kWh pojemność baterii Dostawa na początku 2016 28

Światowy scenariusz rozwoju pojazdów Autobusy elektryczne Solaris doświadczenia z eksploatacji Światowy scenariusz rozwoju pojazdów Ogniwa paliwowe Elektryczne Plug-in HV ZS Plug-in HV ZI HV ZS HV ZI CNG/LPG ZS ZI Globalna sprzedaż pojazdów [mln] Ponad 90% nowych pojazdów w 2050 roku będzie wykorzystywało silniki elektryczne Źródło: ExxonMobil 2013 29

Dziękuję za uwagę! Zbigniew Palenica, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. Kołobrzeg 17 września 2015