Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grudziński Akademia Toyoty Toyota Motor Poland
Advertisements

Czy w Pile warto inwestować w odnawialne źródła energii ?
CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
POJAZD ELEKTRYCZNY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI
Komunikacja - Zjawisko masowe - Szanse i możliwości - Zalety czy wady
POJAZDY Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I ELEKTRYCZNYM
Dariusz Nowak kl.4aE 2009/2010 FALOWNIKI.
NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE DLA POLSKIEGO
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Projekt Green Stream Patronat Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
Mechanik Samochodowy.
KLIMAT A ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII.
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
4. OBLICZENIA TRAKCYJNE Przejazd teoretyczny
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
TURBINA WIATROWA 100 KWh.
ZASTOSOWANIE NISKICH TEMPERATUR
Baterie Pojemność Napięcie, natężenie, moc Prąd a woda
Czysty transport miejski
DOŚWIADCZENIA MPK KRAKÓW W EKSPLOATACJI AUTOBUSÓW ZASILANYCH GAZEM ZIEMNYM Ryszard Wróbel MPK Kraków
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
Ogniwa fotowoltaiczne (PV)
Nowoczesne akumulatory trakcyjne i układy BMS Tomasz Rudnicki Alicja idziaszek - Gonzalez kielce,
ŚWIATŁA W DZIEŃ PRZEZ CAŁY ROK
Ekojazda.
Etykiety Energetyczne jako narzędzie marketingowe: Etykiety energetyczne jako elementy marketingu-mix: - Cena – choć ceny urządzeń z najwyższej klasy są
Transport przez błony komórki.
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
Budowa motoroweru.
Nie bać się mechatroniki
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Autorki: Karolina Bednarz i Patrycja Zielińska
BIOPALIWA.
Ekologia w gospodarstwie domowym
Zespół Szkół Szpitalnych
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
ALTERNATYWNE ŹRÓDŁO ENERGII
II zasad termodynamiki
Nowa Technologia. Nowy Produkt Czym jest U-Parkit U-Parkit jest światowym liderem w projektowaniu i budowaniu systemów parkingowych. Wywodzi się z.
Kierowca ciężarówki Damian Świerczyński.
Elektrownia wiatrowa.
COMPAIR POLSKA Stacje CNG dla floty wózków widłowych Compair Polska Sp. z o.o. ul. Pachońskiego Kraków.
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Układ sterowania modelu napędu dźwigowego na bazie programowalnych mikrokontrolerów Autor: Łukasz Gębarowski Opiekun: dr inż. Andrzej Ożadowicz
Prezentacje przygotowała: Klaudia Hofman
Czy w Pile warto inwestować w odnawialne źródła energii ? Miejsca w regionie Piły z użyciem tej energii.
AT GROUP S.A. działa na rynku usług consultingowych od 17 lat. Jesteśmy regionalnym liderem w zakresie pozyskiwania środków dla swoich klientów z różnorodnych.
Samochód Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius, Zespół Szkół Samochodowych w Gdańsku, Polska.
BALTIC MASTER ® Firma BALTIC MASTER istnieje od 1993 roku, siedzibą firmy jest Wilno na Litwie a my mamy przyjemność reprezentować oddział w Polsce. BALTIC.
Bezemisyjny transport publiczny przyszłości
Ellie Grebenik: Regional Manager Co-wheels Car Club.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Silnik Stirlinga.
Panel: Transport komunalny
Spotkanie Jaworzno liderem e-mobilności rozpoczęliśmy o godz
Niskoemisyjny transport w Gminie Lublin
Politechnika Białostocka Dr hab. Inż. Maciej Zajkowski
Rodzaje paliw stosowane w samochodach
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
Politechnika Częstochowska
Historia samochodów na przestrzeni wieków
JAZDA NA GAZIE …?.

Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
MZA Warszawa to dzisiaj jeden z większych przewoźników w naszym Regionie,  posiada na stanie 1’360 autobusów  zatrudnia ponad 3’500 kierowców  codziennie.
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Zapis prezentacji:

Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim

WSTĘP Wraz z rozwojem filozofii zmniejszania wpływu człowieka na środowisko połączono wysiłki inżynierów oraz ekologów, które dają możliwość urzeczywistniania teorii w praktyce. Jednym z owoców takiego podejścia jest napęd hybrydowy. W skrócie jest to połączenie jednostki napędowej zasilanej konwencjonalnym paliwem z napędem elektrycznym. Przykładów na rynku konsumentów indywidualnych jest wiele. Niemalże każdy liczący się producent samochodów osobowych rozwija tę gałąź technologiczną. Napęd Hybrydowy powoli stosuje się także w transporcie miejskim. Liderem na rynku europejskim jest firma Solaris ze swoją siedzibą w podpoznańskim Bolechowie.

Napęd hybrydowy Napęd hybrydowy to w przeważającym stopniu połączenie silników spalinowych z elektrycznymi. Można używać jednocześnie obu silników, albo tylko silnik spalinowy, lub tylko silnik elektryczny, w zależności jakie na daną chwilę jest zapotrzebowanie

Rodzaje napędów hybrydowych Szeregowe – silnik spalinowy pracuje cały czas napędzając generator, który przekazuje energię do silnika elektrycznego a jej nadmiar do akumulatorów. Gdy silnik elektryczny będzie miał większe zapotrzebowanie na energię, będzie tą energię pobierał z akumulatorów. Tu tylko silnik elektryczny przekazuje moc na napęd.

Rodzaje napędów hybrydowych (cd.) Równoległe – przy potrzebnej mocy silnik spalinowy i elektryczny mogą pracować w tym samym momencie. W trakcie hamowania silnik elektryczny pełni funkcję generatora. Silnik spalinowy jest mechanicznie połączony z kołami i razem z silnikiem elektrycznym przekazują moc na napęd.

Rodzaje napędów hybrydowych (cd.) - Mieszany – jest to kombinacja układu szeregowego z równoległym. W tym układzie pracują dwa silniki w zależności od potrzeb czy stylu jazdy, tzn., że podczas gwałtownego ruszania moc jest nadawana z obu silników, natomiast przy spokojniejszej jeździe pracuje sam silnik spalinowy, który z generatorem ładuje akumulatory, gdzie zostaje gromadzony nadmiar energii. Tego typu układ jest najczęściej stosowany w pojazdach hybrydowych.

Zalety i wady hybryd Wady: Zalety: - większa masa pojazdów - mniejsze spalanie paliw - mniejsza emisja CO₂ - mniejszy hałas Wady: - większa masa pojazdów - droższe w zakupie - większe rozmiary, lub mniej miejsca wewnątrz pojazdu - komplikacja układów

Zastosowanie technologii hybrydowej na przykładzie autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid Marka z Bolechowa pod Poznaniem produkuje takiego typu autobusy od 2006 roku. Od 2008 roku produkowana jest druga generacja Urbino 18 Hybrid. Są to autobusy przegubowe o długości 18 m ( na bazie Solaris Urbino 18). Do napędu został zamontowany silnik diesla ( 8,9 l) o mocy 340 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 75 kW ( 102 KM) każdy. W nowszej generacji znajduje się silnik 6,7 l o mocy 178 kW ( 241 KM). Nowsza generacja miała co prawda mniejszą moc, ale dzięki lżejszemu silnikowi autobus jest w stanie spalić około 20% mniej ON od klasycznych autobusów. I i II generacja posiadają na dachu dwie baterie niklowo-metalowo-wodorowe (NiMH), ważące 410 kg, które pobierają energię w trakcie hamowania (rekuperacja). Solaris Urbino 18 Hybrid spełniają normę EURO 6. Zwrot za zakup takich autobusów zwraca się po 6-7 latach lub po przebiegu 60000 km rocznie.

Dzięki technologii hybrydowej emisja szkodliwych substancji takich jak tlenki azotu, tlenki węgla, dwutlenku węgla oraz innych cząstek jest mniejsza… Solaris Urbino 18 Solaris Urbino 18 Hybrid Redukcja emisji NOx (g/kWh) 3,1 2,7 13% CO (g/kWh) 9,1 4 56% CO₂ (g/kWh) 0,76 0,57 25% HC (g/kWh) 0,26 0,19 31% PT ( drobne cząstki) (g/kWh) 0,13 0,02 78%

… a także poziom hałasu jest mniejszy… Solaris Urbino 18 Solaris Urbio 18 Hybrid Kierowca 65,1 db 66,6 db Drzwi 2 70,6 db 67,3 db Drzwi 3 74,5 db 71,5 db Silnik 80,5 db 76,5 db Pełne przyspieszenie 82,3 db 81,1 db Pełne hamowanie 74,4 db

… i spalanie oleju napędowego. Solaris Urbino 18 Solaris Urbino 18 Hybrid Redukcja w spalaniu 62.4 l ON/ 100 km 47.8 l ON /100 km -23,4 %

Podsumowując Technologia hybrydowa pozwala nie tylko oszczędzić na spalaniu, ale także zaoszczędzić hałas oraz emisję szkodliwych cząstek, które są w dużym stopniu szkodliwe dla całego środowiska. Mimo wyższych kosztów zakupu, coraz więcej miast europejskich ( i nie tylko) podejmuje zakup autobusów hybrydowych. Dobrym przykładem są Niemcy, gdzie w miastach takich jak Monachium, Hanower czy Drezno jeżdżą autobusy hybrydowe. Nie tylko nowością jest silnik, ale także wyposażenie nowoczesnych autobusów w wyświetlacze LCD, lub klimatyzację automatyczną w całym autobusie. Firma Solaris także dostosowuje (na życzenie klienta) wygląd autobusu do wyglądu tramwajów Tramino np. w Pilźnie.

Bibliografia http://hybryda-zsp1.prv.pl/strona2.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Nap%C4%99d_hybrydowy