Jak pomóc dziecku w nauce w domu? Grażyna Frydrychowicz Barbara Jaworowicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mózg i jego budowa „Największym niezbadanym terytorium na świecie jest przestrzeń między naszymi uszami” Bill O’Brien
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Mapy myśli – wykorzystanie na lekcjach języka angielskiego i polskiego. Prezentację wykonały: Anna Heś i Emilia Kuźniak źródło: Internet.
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
JAK ZDAĆ EGZAMIN??.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Sprawdzian także dla rodziców
Jak pisać pracę dyplomową?
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Jak się uczyć - zasady.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
"Zapomnij o zapominaniu!"
Jak się uczyć?.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Rok z Kodeksem 2.0 – plusy i minusy
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA
Czytanie ze zrozumieniem
Błyskawiczne czytanie - jak zwiększyć prędkość czytania przy wysokim zrozumieniu tekstu Bruno Żółtowski.
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Jak uczyć się skutecznie?
Stres przed sprawdzianem
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Jak się uczyć?.
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Umiejętność obserwacji.
DOBRY START.
Sztuka robienia notatek Zasady tworzenia „Map y myśli”
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
NOTATKI CO I JAK ?.
Staram się uczyć systematycznie. Jak mamy sprawdzian to uczę się codziennie, nie zostawiam tego na ostatnią chwilę. Zawsze powtarzam sobie też na przerwie.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Techniki efektywnego uczenia się
Techniki pracy umysłowej Rodzice jako nauczyciele (Na podstawie książek Zbigniewa Brześkiewicza, Tony Buzana)
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Jak się uczyć? Gabriela Bonk, Rybnik.
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Weronika D. , Natalia H. , Agnieszka W. - uczennice klasy VI
Zapis prezentacji:

Jak pomóc dziecku w nauce w domu? Grażyna Frydrychowicz Barbara Jaworowicz

Przychodzimy na świat z około 100 miliardami komórek mózgowych Nie liczba komórek mózgowych (neuronów) jest jednak najważniejsza, lecz liczba połączeń między nimi. Liczba możliwych połączeń w ludzkim mózgu jest większa niż liczba wszystkich atomów istniejących we Wszechświecie.

Bez odpowiednich ćwiczeń nie da się utrzymać w formie „mięśnia umysłowego”, który w rezultacie stanie się tak słaby.

Ucząc się – pamiętaj o specyficznych właściwościach naszego mózgu. Dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia

Staraj się korzystać z obu półkul mózgowych – by lewa nie była przemęczona, a prawa bezrobotna

Dostarczaj odpowiednią strawę prawej półkuli – by mogła sobie budować obrazy, skojarzenia...

Prawa pamięci Aby skutecznie zapamiętywać, podczas uczenia się należy stosować prawa, którymi rządzi się pamięć.

Zrozumienie Zrozumienie to bardzo silne narzędzie wspomagające zapamiętywanie. Dzięki niemu możesz odtworzyć o wiele więcej informacji niż gdybyś ją samą chciał zapamiętać bez zrozumienia (popularnie mówiąc - "wykuć na blaszkę"). To jest czynnik, który pomaga również odbudować zapomnianą informację, dzięki temu, że w zrozumianej zasadzie zawarty jest sposób dotarcia do niej lub jej zrekonstruowania.

Efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego

Rytm Czy wiesz dlaczego słowa piosenek, zwłaszcza tych, które lubisz, tak łatwo wpadają do ucha? Po pierwsze, ponieważ są spowite w melodię, która stymuluje uczucia i emocje (prawa półkula). Po drugie, słowa piosenek zwykle rymują się, dzięki czemu są łatwiejsze do zapamiętania i mają własny rytm. Wszystkie te elementy razem wzięte sprawiają, że piosenki głęboko zapadają w pamięci.

To co się rymuje – Lepiej się zapamiętuje!

Stres zabiera 30 % energii potrzebnej do uczenia się. Potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- pojawia się stres wtórny, i kolejne 30 % energii nie jest Twoje...

energia uczenia się stres stres wtórny

Fale mózgowe BETA – stan pełnego rozbudzenia, pełna świadomość ALFA – stan gotowości i odprężenia THETA – wczesne fazy snu, przetwarzanie informacji DELTA – głęboki sen

Krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; "niedzielny kierowca" nie ma wprawy

Warto robić przerwy – na spacer, kilka przysiadów...

NOTATKA: Notatka jest to krótki tekst, uwaga, spostrzeżenie, zapisane w celu zapamiętania; esencja wykładu. Może mieć formę cytatu, uwag na marginesie tekstu, wyciągu, planu streszczenia. Należy zwrócić uwagę na formę notatki. Aby była ona czytelna, powinna być wyrazista i przestrzenna, powinna zawierać akapity, punkty i podpunkty. Należy wykonywać ją różnymi kolorami. Stosować indywidualne oznaczenia, np.: myślniki, gwiazdki, kropki. Używać słów kluczowych, podkreśleń. Notatka ma charakter osobisty, dlatego że używamy własnych, często znanych tylko nam oznaczeń, słów kluczowych. Notatka powinna być zabawna, kolorowa, ciekawa, różnorodna.

NOTATKA - esencja wykładu, zapisana w celu zapamiętania FORMA - może być cytatem, uwagą na marginesie, streszczeniem CEL CECHY - wyrazistość, przestrzenność, indywidualne oznaczenia np.:    różnorodność osobista , kolorowa, ciekawa, zabawna, różnorodna - zapamiętanie określonego materiału - planowanie - komunikacja

Czytając wolno i w nierównym tempie mamy tendencję do szybszego znudzenia się, utraty koncentracji, błądzenia myśli, w pewnej chwili przestajemy rozumieć tekst. Osoba, która czyta szybko – jest bardziej skoncentrowana; rozumie tekst o 30 – 40 % lepiej!

Jak się uczyć – praktyczne porady Postaraj się zainteresować tym, co chcesz zapamiętać Nie wkuwaj na pamięć, zrozum! Koncentruj się na zadaniu: Wyłącz wszystko co przeszkadza (radio, TV, komputer) Rób notatki, z tego, co przeczytasz -Wykorzystuj swój dominujący zmysł Dziel materiał do nauki na mniejsze fragmenty, po opanowaniu których, nauczysz się całości

Wyobrażaj sobie to, czego chcesz się nauczyć (można sobie rysować) Powtarzaj wielokrotnie ”Powtarzanie jest matką wiedzy” Przypominaj sobie po jakimś czasie, to czego się nauczyłeś Zawsze odrabiaj lekcje z danego dnia Odrabiaj lekcje w określonej kolejności, najpierw najtrudniejsze – te wymagają więcej czasu

Bibliografia Wykorzystano informacje oraz ilustracje z następujących pozycji: Tony Buzan: Pamięć na zawołanie. Łódź: Ravi, ISBN

Bosse Angelöw: Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie. Poznań: Moderski i S-ka, ISBN Vera F. Birkenbihl: Siano w głowie? Instrukcja obsługi mózgu czyli jak z „właściciela” mózgu stać się jego „użytkownikiem”. Katowice: KOS, ISBN

Jarosław Rudniański: Jak się uczyć? Wyd. 9 popraw. Warszawa: WSiP, ISBN X Elżbieta Zeman: Edukacja czytelnicza i informacyjna. Podręcznik dla uczniów liceum technicznego. Warszawa: WSiP, ISBN