Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Advertisements

Kodeks 2.0 Szkoła Podstawowa nr 3 im. M. Konopnickiej Krosno r. szk. 2012/2013.
Piractwo Mazurek Grzegorz IIIb.
Debata Szkolna w Gimnazjum Myśliszewice,
PRAWNE ZASADY KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI
Aktywna edukacja.
KORZYSTANIE Z TIK. KORZYSTAMY Z TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH NA PRZERWACH MIĘDZYLEKCYJNYCH.
Krótki przewodnik dla nauczycieli
P R A W N E A S P E K T Y KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI P R A W N E A S P E K T Y KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI.
FESTIWAL NAUKI SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 NASZA SZKOŁA PRZYSTĄPIŁA DO PROJEKTU SZKOŁY Z KLASĄ 2.0. W PROJEKCIE UCZESTNICZYLI UCZNIOWIE.
Kodeks 2.0 Zespół Szkół im. Aleksandra Fredry w Odrzykoniu.
KOMUNIKUJMY SIĘ.
KLASOWY KODEKS 2.0 KLASA V e ROK SZKOLNY 2013/2014
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo autorskie w szkole
TIK w szkole podstawowej
opracowanie: Katarzyna Sielska, SP28 w Rybniku, nauczyciel informatyki
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
TARGI
Dziennik Gazeta Prawna, Dominik Skoczek "Prawo autorskie powinno chronić twórców, a nie internetowych piratów" "Palącym.
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Piraci XXI wielu, czyli legalne i nielegalne programy
Szkolny Kodeks 2.0.
Kodeks 2.0 Wersja robocza. Punkt 1 Nauczyciele i uczniowie częściej urozmaicają lekcje grami, filmami, prezentacjami edukacyjnymi i on- line. TAK:NIE:
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
KODEKS 2.0 OBOWIĄZUJĄCY W ZESPOLE SZKÓŁ IM. JANA PAWŁA II W JASIONCE.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Korzystając z materiałów kopiowanych z Internetu, zawsze podajemy ich źródło oraz autora.
KODEKS 2.0 DEBATA SZKOLNA 64 – 500 Szamotuły, ul. Kapłańska 18, tel./fax
TARGI 2.0 KODEKS 2.0. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie !
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Zasady korzystania z Internetu
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
W Szkole Podstawowej w Gostkowie Rok szkolny 2013/2014.
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
Chroń swoją prywatność w Internecie
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
Kawa na ławę o prawie autorskim
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
Prawo autorskie.
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Prawa Autorskie w Internecie
Szkoła z Klasą 2.0 Gimnazjum Miejskie nr 1. Kodeks W naszej szkole w trakcie długich przerw udostępnione są komputery z dostępem do Internetu w.
technologia informacyjna a prawo
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Prawa autorskie a film w bibliotece. Kwestie praw autorskich, a pracy z filmem w szkole reguluje Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Rok szkolny 2015/ Razem raźniej! 2. Kradzież nie popłaca! 3. Stop plagiatom! 4. Dorośli z nami! 5. Korzystamy z TIK! 6. Uwaga – obcy w sieci!
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?
TIK w szkole.
REGULAMIN KORZYSTANIA Z INTERNETU
Kodeks klasowy klasa IIIa.
PRAWA POKREWNE.
Zapis prezentacji:

Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu Opracowała: Krystyna Dzikowska

Definicja Internetu Internet powinien być rozumiany jako ogólnoświatowa sieć wykorzystująca możliwości komunikacji elektronicznej. Daje możliwości nie tylko publicznego udostępniania wszelkiego rodzaju materiałów, ale także korzystania z tych materiałów. Musimy jednak pamiętać o tym, że udostępnianie i korzystanie z Internetu są normowane przepisami prawa.

Internet a prawo autorskie Podstawowe zasady Internet również podlega prawu autorskiemu - Podstawa prawna: Ustawa z 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dziennik Ustaw 2000, nr 80, poz.904 ) Utworem może być nie tylko książka, film czy wiersz, lecz także strona internetowa Dzieła udostępniane w Internecie podlegają ochronie, tak jak każdy utwór czy przedmiot praw pokrewnych rozpowszechnione w inny sposób ( np. na płycie, w kinie).

Internet a prawo autorskie Podstawowe zasady Umieszczanie utworu na stronach internetowych nie oznacza możliwości jego bezpłatnego kopiowania, a jedynie bezpłatną dostępność. Można bezpłatnie wykorzystać materiały dostępne w Internecie, tak jak utwory pozyskane z innych źródeł i na takich samych zasadach ( w ramach użytku prywatnego lub publicznego)

Internet a prawo autorskie Podstawowe zasady Należy zawsze podawać autora oraz źródło, z którego dzieło zostało pozyskane ( np. adres strony WWW i datę wersji strony ). Należy w każdym przypadku uzyskać zgodę autora na rozpowszechnianie twórczości w Internecie. Rozpowszechnianie programu komputerowego ( lub twórczych baz danych) w Internecie wymaga zgody podmiotu uprawnionego ( np. producenta oprogramowania)

Internet a prawo autorskie Podstawowe zasady Zamieszczanie prezentacji multimedialnej w Internecie wymaga zgody autorów wszystkich dzieł w niej użytych. Wprowadzenie do Internetu utworów lub przedmiotów praw pokrewnych bez zgody podmiotu uprawnionego może skutkować odpowiedzialnością cywilną lub karną.

Zasad eksploatacji Internetu Poznaj szczegóły Zasad eksploatacji Internetu

Korzystanie z materiałów dostępnych w Internecie Umieszczanie każdego rodzaju dzieła na stronach internetowych nie oznacza możliwości jego bezpłatnego kopiowania, a jedynie bezpłatną dostępność. Każdy ( również uczeń i nauczyciel) może korzystać bezpłatnie z zasobów Internetu w ramach dozwolonego użytku prywatnego.

Rozpowszechnianie materiałów w Internecie Jeśli ktoś chce użyć utworu – np. zdjęcia, rysunku, filmu, tekstu, utworu muzycznego – na stronie internetowej, blogu, w portalu społecznościowym czy innym miejscu w sieci, zawsze musi uzyskać zgodę właściciela praw autorskich. Wprowadzenie przedmiotów praw pokrewnych do Internetu również wymaga zgody podmiotu uprawnionego ( np. artysty wykonawcy, producenta, nadawcy, wydawcy)

Internet a twórczość multimedialna Dozwolone jest tworzenie multimedialnych prezentacji, które zawierają cudze utwory ( zdjęcia, filmy, muzykę, itd.) i bezpłatne wykorzystanie ich na zajęciach w szkole. Jeśli jednak ktoś chce udostępnić taką prezentację na szkolnej stronie internetowej, musi uzyskać zgodę autorów wszystkich dzieł w niej użytych ( np. autorów zdjęć czy muzyki).

Internet a program komputerowy (twórcza baza danych) Użytkownik programu, który legalnie wszedł w jego posiadanie ( np. kupując licencjonowany program), nie może bez zgody podmiotu uprawnionego (producenta oprogramowania) udostępniać go w Internecie. Twórczej bazy danych nie można bez zgody właściciela majątkowych praw autorskich wprowadzać do Internetu. Dotyczy to również części takiej bazy.( np. spis pracowników szkoły oparty na określonym podziale, lista uczniów wycieczki, obozu, lista korzystających z zasobów biblioteki )

Odpowiedzialność za nielegalne rozpowszechnianie materiałów w Internecie Wprowadzenie do Internetu utworów lub przedmiotów praw pokrewnych bez zgody podmiotu uprawnionego może skutkować odpowiedzialnością z tytułu naruszenia majątkowych praw autorskich lub pokrewnych.

Bibliografia Bońkowski Dominik: Zgodnie z prawem: Do kogo należą prawa autorskie strony internetowej wykonanej przez autora zatrudnionego na podstawie umowy o pracę? W:Wszystko dla Szkoły, 2010, nr 10, s.16 Skrzyński Dariusz: Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji internetu. W: Biblioteka w Szkole, 2010, nr 5 s. 8 – 11 Podstawa prawna: Ustawa z 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( Dziennik Ustaw 2000, nr 80, poz.904 )