Wstęp do systemów informatycznych Model przypadków użycia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Czekalski, ZMiTAC, Politechnika Śląska 2003
Advertisements

Projektowanie i analiza systemów informacyjnych
Związki w UML.
Unified Modeling Language Wykład 4 Przypadki użycia
Modelowanie przypadków użycia
Modelowanie klas i obiektów
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Inżynieria Oprogramowania
Projektowanie systemów informacyjnych
Część 2 OiZPI Iteracyjny przyrostowy model cyklu życiowego Rational Unified Process™ w materiałach wykorzystano: K.Subieta: Budowa i integracja systemów.
Język UML (Unified Modelling Language)
Referat 3. Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Modelowanie i język UML
Tomasz Jabłoński Michał Ziach
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie systemów informacyjnych
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Wstęp do interpretacji algorytmów
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Projektowanie - wprowadzenie
Projektowanie obiektowe
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Wykład 3 Analiza i projektowanie strukturalne
C.d. wstępu do tematyki RUP
Unified Modeling Language graficzny język wizualizacji, specyfikowania, tworzenia i dokumentowania systemów informatycznych.
Projekt systemu ekspertowego Nazwa Grupa: Zespół:…… …… ……. ……..
Inżynieria Oprogramowania
Karta członkowska ZHP.
UML 2.x Robert Pająk.
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
Podsumowanie metodologii OMT
Model przypadków użycia
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
Wprowadzenie do UML dr hab. inż. Kazimierz Subieta profesor PJWSTK.
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
Projektowanie relacyjnych baz danych – postacie normalne
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Diagramy przypadków użycia ALINA SUCHOMSKA. Przypadki użycia systemu  technika wyznaczania funkcjonalnych wymagań systemu  opisują typowe interakcje.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Diagram przypadków użycia
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Przykłady analiza i projektowanie
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Diagram przypadków użycia
Diagramy przepływu danych
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Część 1.  Pierwszym etapem metodyki strukturalnej jest analiza strukturalna której efektem jest model podstawowy systemu.
E. Stemposz. UML i Analiza Obiektowa, Wykład 2, Slajd 1/42 Wykład 2 Model przypadków użycia dr inż. Ewa Stemposz
E. Stemposz. Wprowadzenie do UML, Wykład 1, Slajd 1/24 Wykład 1 Wprowadzenie do UML dr inż. Ewa Stemposz
Studia Podyplomowe IT w Biznesie Analiza dynamiczna w UML
Architektura Rafał Hryniów. Architektura Wizja projektu systemu, którą dzielą twórcy Struktura komponentów systemu, ich powiązań oraz zasad i reguł określających.
Wykład 2 – Zintegrowane systemy informatyczne Michał Wilbrandt.
Modelowanie Danych (ERD) – część 1 (Wspomaganie Modelowania danych)
Inżynieria systemów informacyjnych
Kartoteki Kartoteki – bazy danych: Kartoteki predefiniowane:
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
Projekt modułu BANK INTERNETOWY Moduł funkcji banku
Modele wg Jacobsona Model przypadków użycia: definiuje zewnętrze (aktorów = systemy zewnętrzne = kontekst) oraz wnętrze (przypadki użycia), określające.
Wykład 1 – część pierwsza
Zapis prezentacji:

Wstęp do systemów informatycznych Model przypadków użycia

Agenda  Po co projektujemy oprogramowanie?  UML – wprowadzenie  Definicje  Diagramy przypadków użycia  Budowa modelu przypadków użycia  Dokumentacja przypadków użycia

Po co projektujemy oprogramowanie?  Oprogramowanie to efekt procesu inżynierii  Inżynierowie projektują rzeczy  Złożone systemy trudne do zrozumienia  Komunikacja w zespole  Znalezienie sposobu na uproszczenie systemu

UML  Język modelowania (notacja)  Międzynarodowy standard (ISO/IEC 19501:2005)  Wykorzystywany przez różne metodyki wytwarzania oprogramowania

UML  Przedstawia różne aspekty tworzonego systemu w formie graficznej  wymagania funkcjonalne  zachowanie  strukturę

UML  Często krytykowany  zbyt rozbudowany  trudny do nauczenia  próbuje osiągnąć zbyt wiele rzeczy  programiści nie lubią dokumentowania  Ale  jest standardem w dużych firmach  które oczekują jego znajomości

Modele systemu wg. Jacobsona  Model przypadków użycia  Obiektowy model dziedziny  Obiektowy model analityczny  Model projektowy (logiczny)  Model implementacyjny (fizyczny)  Model testowania

Model dziedzinowy i analityczny  Musimy zrozumieć otoczenie systemu  Nie zawsze mamy dość czasu i środków na wszystko Zakres odpowiedzialności systemu Model analityczny Dziedzina problemu

Model przypadków użycia  Definiuje  kontekst systemu (aktorów i systemy zewnętrzne)  system  Określa zachowanie systemu w odpowiedzi na wejście pochodzące spoza niego  Dwa podstawowe elementy  Aktor  Przypadek użycia

Przypadek użycia  Funkcja systemu  Używana przez aktora  Może być powiązana z innymi funkcjami

Aktor  Modeluje grupę osób grających określoną rolę  Osoba może wchodzić w interakcje z systemem w wielu rolach – być więcej niż jednym aktorem  Aktor może reprezentować więcej niż jedną osobę

Aktor vs Użytkownik Konkretny użytkownik AktorPrzypadek użycia Może grać rolę zleca Jan Kowalski Adam Malina Konkretny gość Konkretny klient Administrator systemu Pracownik Osoba informowana Klient Przeładowanie systemu Wejście z kartą i kodem Uzyskanie informacji ogólnych Wypłata z konta

Kto (co) może być Aktorem?  Czy system może być aktorem?  w kontekście innego systemu  w swoim kontekście  Czy osoba nie używająca systemu bezpośrednio może być aktorem?  Czy osoba otrzymująca tylko wyjście z systemu może być aktorem?

Diagramy przypadków użycia - notacja Aktor: Powinien mieć unikatową nazwę. Interakcja: Ilustruje związek zachodzący pomiędzy przypadkiem użycia (systemem) a aktorem. Klient Przypadek użycia. Unikatowa nazwa Wypłata pieniędzy

Diagramy przypadków użycia - notacja Nazwa diagramu wraz z nagłówkiem i ramą: ud (ang. use case diagram) – wyróżnik diagramu. ud Obsługa klienta «include» Relacja typu « include » lub « extend »

Stereotypy aktorów Aktor: system zewnętrzny System ubezpieczeń Aktor: czas 1-szy dzień roku Klient «actor» Klient Aktor: człowiek, grupa ludzi, organizacja Klient

Przykład diagramu przypadków użycia (1) Wpłata pieniędzy Wypłata pieniędzy Klient

Przykład diagramu przypadków użycia (2) Klient Kasjer Wpłata pieniędzy Wypłata pieniędzy alternatywna notacja dla przypadków użycia

Przykład diagramu przypadków użycia (3) ud Automat do sprzedaży papierosów Zakup paczki papierosów Uzupełnienie towaru Wykonanie operacji pieniężnej Sporządzenie raportu Klient Operator Kontroler

Relacje między przypadkami użycia (1)  Include – P1 zawsze używa P2  Extend – P1 jest czasami rozszerzane o P2 P1 P2 « include » P1 P2 « extend »

Relacje między przypadkami użycia (2) Naprawa samochodu Przegląd samochodu Sprzedaż samochodu Rejestracja klienta « include » Umycie samochodu « extend » Przyholowanie samochodu « extend »

Relacje między przypadkami użycia (3) Punkty rozszerzające (extension points) Umożliwiają podanie warunków wymaganych do użycia przypadków rozszerzających („opcjonalnych”). Umycie samochodu « extend » Przyholowanie samochodu « extend » Naprawa samochodu extension points: Samochód poza warsztatem Samochód wymaga przeglądu Przegląd samochodu extension points: Samochód jest brudny extension point: Samochód wymaga przeglądu extension point: Samochód jest brudny extension point: Samochód poza warsztatem

Relacje między przypadkami użycia (3) Klient Dostawca Złożenie zamówienia Realizacja zamówienia « extend » Uwaga: Zabronione jest łączenie relacją «include» (czy «extend») przypadków użycia występujących w różnych przebiegach systemu, jak np. na poniższym diagramie. Między złożeniem zamówienia a jego realizacją z reguły upływa trochę czasu.

Związek uogólnienia między aktorami (1) Osoba Gość Pracownik Księgowa Pracownik administracji

Związek uogólnienia między aktorami (2) Obsługa konta klienta Informowanie o stanie konta klienta Inicjalizacja karty klienta Weryfikacja karty i kodu klienta ud Automat do operacji bankowych « include » Podsystem zarządzania bazą danych banku Klient Administrator systemu

Związek uogólnienia między aktorami (2) Obsługa konta klienta Informowanie o stanie konta klienta Inicjalizacja karty klienta Weryfikacja karty i kodu klienta ud Automat do operacji bankowych « include » Podsystem zarządzania bazą danych banku Klient Administrator systemu

Stopień szczegółowości diagramów  Zbyt szczegółowy diagram  trudna analiza  niewielka czytelność  Zbyt ogólny diagram  mało informacji

Diagram kontekstowy Podsystem zarządzania bazą danych banku Klient Administrator systemu «system» Automat do operacji bankowych

Kolejne kroki w konstrukcji modelu Krok: Udokumentowany w: Sporządzenie słownika pojęć Słownik pojęć Określenie aktorów Określenie przypadków użycia Tworzenie opisu każdego przypadku użycia plus:  podział na nazwane części  znalezienie wspólnych części w różnych przypadkach użycia Dokument opisu aktorów Diagram przypadków użycia + dokument z opisem przypadków użycia

Dokumentacja przypadku Wypożycz kasetę (1) NazwaWypożycz kasetę Nr id7 AutorJan Kowalski - analityk PriorytetWysoki TypOgólny AktorzyPracownik wypożyczalni OpisPrzypadek dotyczy rejestracji wypożyczenia kaset; kasety przeznaczone dla dorosłych można wypożyczać od 18-tego roku życia; jednocześnie można mieć wypożyczonych co najwyżej 5 kaset; nie wolno wypożyczać osobie, która aktualnie znajduje się w okresie karencji Warunek początkowyOsoba wypożyczająca powinna być zarejestrowana jako klient wypożyczalni Warunek końcowyO ile warunki wypożyczenia zostały zrealizowane, to powinny zostać zarejestrowane następujące informacje o wypożyczeniu kasety : kto wypożyczył, co wypożyczył i kiedy wypożyczył

Dokumentacja przypadku Wypożycz kasetę (2) Główny przepływ zdarzeń1.Pracownik wypożyczalni uruchamia przypadek Wypożycz kasetę. 2.System odpytuje o nazwisko i imię osoby wypożycząjącej. Pracownik wprowadza odpowiednie informacje. 3.System odpytuje o tytuł filmu. Pracownik wprowadza tytuł. 4.System rejestruje wypożyczenie kasety z filmem (kto, co, data wypożyczenia). Alternatywne przepływy zdarzeń 2a O ile osoba wypożyczająca nie jest zarejestrowana w systemie, system informuje o tym aktora i kończy przypadek użycia 2b. O ile jest zarejestrowana więcej niż jedna osoba o tym samym nazwisku i imieniu, system wyświetla okno z listą osób. Pracownik wybiera odpowiednią osobę z listy. 3a O ile aktualnie nie ma filmu o tym tytule w zasobach wypożyczalni, lub wszystkie kasety z filmem są wypożyczone, system informuje o tym aktora i kończy przypadek. 3b O ile film jest przeznaczony dla osób dorosłych a osoba wypożyczająca nie ukończyła 18-tu lat, system informuje o tym aktora i kończy przypadek.

Dokumentacja przypadku Wypożycz kasetę (3) Alternatywne przepływy zdarzeń, cd. 3c Jeśli osoba wypożyczająca ma już aktualnie co najmniej pięć wypożyczonych kaset na koncie, system informuje o tym aktora i kończy przypadek. 3d Jeśli osoba wypożyczająca znajduje się aktualnie w okresie karencyjnym, system informuje o tym aktora i kończy przypadek. Wymagania niefunkcjonalneBrak Uwagi dodatkoweBrak