Jak skutecznie uczyć się języków obcych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Sprawdzian także dla rodziców
Philip Zimbardo Psychologia i życie
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Jak się uczyć - zasady.
Osiąganie celów krok po kroku
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Aktywne przetwarzanie informacji
Potrzeba jednej godziny, abyś poznał jego talenty.
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Stare rady na Nowy Rok.
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Jak uczyć się skutecznie?
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Mówi się, że potrzeba minuty byś rozpoznał człowieka spośród wielu innych!
BEZ ŚNIADANIA NIE MA NAUCZANIA
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
STRES POD KONTROLĄ ?!.
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Nowoczesne techniki uczenia się
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Sposoby radzenia sobie ze stresem
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Języki obce.
Lubię czytać!.
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Czytanie wspiera rozwój dziecka
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Weronika D. , Natalia H. , Agnieszka W. - uczennice klasy VI
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Zapis prezentacji:

Jak skutecznie uczyć się języków obcych Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c 60-813 Poznań 61 829 24 28 61 829 25 11 bkarier@amu.edu.pl www.biurokarier.amu.edu.pl www.facebook.com/biuro.karier.uam

Czego się dowiesz z tej prezentacji: (jeśli chcesz przejść do tematu, kliknij w niego) Jakie struktury mózgowe odpowiedzialne są za uczenie się języka obcego? Co się dzieje w Twoim mózgu, gdy się uczysz? Jak skutecznie uczyć się języka? Dlaczego warto się uczyć?

Język w Mózgu SPIS TREŚCI

Ośrodek Broki odpowiedzialny za produkcję mowy Ośrodek Wernickego odpowiedzialny za rozumienie mowy Hipokamp odpowiedzialny za zapamiętywanie

Po urodzeniu przybywa ich w hipokampie i opuszce węchowej. MIT : Z wiekiem liczba neuronów maleje FAKTY: 1. Najwięcej neuronów powstaje w okresie prenatalnym (ok. 90 miliardów!!). Po urodzeniu przybywa ich w hipokampie i opuszce węchowej. 2. Synaptogeneza (powstawanie połączeń neuronalnych) trwa przez całe życie! 3. To ten proces ma największe znaczenie w uczeniu się. Gdy się uczysz, liczba połączeń między neuronami wzrasta.

To od Ciebie zależy intensywność synaptogenezy To od Ciebie zależy intensywność synaptogenezy! Jeśli chcesz być sprawny do późnych lat starości, ucz się nowych rzeczy, rozwijaj swoje zainteresowania i unikaj rutyny. Badania pokazują, że osoby aktywne umysłowo są mniej narażone na choroby wieku starczego! Bądź aktywny i wysypiaj się! Aktywność fizyczna spowalnia proces starzenia się mózgu, a sen go regeneruje i pozwala na konsolidację informacji uzyskanych w trakcie dnia.…..

Jak zapamiętujemy? W wyniku nowych zdarzeń, działania nowych bodźców w układzie nerwowym powstają (biochemiczne, strukturalne etc.) trwałe ZMIANY. Zmiany te to ślady pamięciowe tzw. engramy. Pamięć krótkotrwała ma charakter elektryczny, zapamiętujemy w wyniku jednoczesnego pobudzenia kilku grup neuronów. Mechanizm formowania pamięci długotrwałej tłumaczy teoria plastyczności synaptycznej, która sprowadza się do reguły: Silne połączenie między neuronami = silne wspomnienie

Jak to Jest zrobione? SPIS TREŚCI

Rodzaje pamięci Krótkotrwała: Długotrwała: Sensoryczna: przechowuje informacje do kilkunastu sekund np. listę słów. Długotrwała: to trwały magazyn, przechowuje informacje nawet przez całe życie. Sensoryczna: (pamięć zmysłów) przechowuje bodźce sensoryczne do 0,5 s.

Jak się uczymy? Uczenie się to przenoszenie śladu pamięciowego z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej – czyli konsolidacja PAMIĘĆ KRÓTKOTRWAŁA konsolidacja PAMIĘĆ DŁUGOTRWAŁA Zależy od HIPOKAMPA

Uwaga Uwaga jest selektywna i niepodzielna – działa jak reflektor: zwracamy uwagę tylko na to, co jest w jego blasku. Koncentracja uwagi jest niezbędna do efektywnej nauki!

Jak Uczyć się Skutecznie Języków Obcych? SPIS TREŚCI

# 1 Poznaj swój organizm Jeżeli jesteś studentem, to na pewno już doskonale wiesz, w jakiej porze dnia uczysz się najefektywniej. Jeśli nie, najłatwiej sprawdzić to w praktyce. Ucz się o różnych godzinach, i zwróć uwagę na to, kiedy jesteś najbardziej skoncentrowany i najwięcej zapamiętujesz.

# 2 Ucz się krótko i intensywnie Badania pokazują, że najlepsze rezultaty przynoszą ok. 25 minutowe sesje oddzielone krótkimi przerwami. Nie oznacza to jednak, że masz sztywno trzymać się tego czasu. Jeśli po 15 minutach czujesz, że spada Twój poziom koncentracji - zrób przerwę. Jeżeli jesteś w stanie uczyć się dłużej, ucz się. Uczenie się z przerwami pomaga zwiększyć żywotność komórek nerwowych w hipokampie.

# 3 Kontekst Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego pracując w zespole, każdy jego członek uważa, że zrobił najwięcej? Nawet największy leń potrafi wykłócać się, że wykonał najtrudniejszą pracę. To dlatego, że zapamiętujemy, to co dotyczy NAS! Wykorzystaj to i ucząc się nowych słów twórz z nich zdania i dialogi, które będą opisywały wydarzenia z Twojego życia.

# 4 Bazuj na tym, co już wiesz Ucząc się nowych pojęć czy struktur gramatycznych, twórz skojarzenia z wiedzą, którą już posiadasz. Szukaj powiązań i synonimów, w ten sposób stworzysz połączenia z informacjami, które już są w pamięci długotrwałej i łatwiej Ci będzie przywołać nowe słowa.

# 5 Mów na głos Ośrodek Broki, który odpowiada za produkcję mowy jest mocno połączony z korą motoryczną, dlatego gdy chcesz nauczyć się mówić w języku obcym nie wystarczy, że pomyślisz o danym słowie. Aby utrwalić nowe słowo, musisz je powtarzać na głos.

# 6 Koduj podwójnie Już w 1971 r # 6 Koduj podwójnie Już w 1971 r. Allan Paivio przedstawił koncepcję podwójnego kodowania, według której dochodzące do nas informacje przetwarzane są słuchowo i obrazowo. Jeżeli nie możesz zapamiętać nowych słów, znajdź zdjęcie, które przedstawia to słowo lub się z nim kojarzy. Najlepiej jeśli będzie wywoływało u Ciebie jakieś emocje np. będzie śmieszne.

# 7 Zapomnij o liście Uczenie się nowych słów z listy nie jest dobrą metodą. O wiele skuteczniejsze są pewnie znane Ci fiszki – czyli małe karteczki, na których na jednej stronie zapisane jest słowo w języku polskim, a na odwrocie w języku, którego chcesz się nauczyć. Najlepszy efekt osiągniesz robiąc fiszki samodzielnie przy użyciu kartek i długopisu, ale możesz też skorzystać z ich elektronicznych odpowiedników. Na przykład: http://fiszkoteka.pl/stworz-fiszki http://www.mobilang.pl/efiszki/

# 8 Rusz głową Najlepszą metodą na zapamiętywanie nowych słów jest tworzenie skojarzeń i wizualizacji. Przykład: El pollo w języku hiszpańskim oznacza „kurczak”. Aby zapamiętać to słowo wyobraź sobie kurnik pełen kurczaków w kolorowych koszulkach polo. Im Twoje wyobrażenie będzie żywsze, pełne kolorów i szczegółów, tym mocniejszy będzie ślad pamięciowy.

# 9 Baw się! Jeżeli któraś z metod nauki Ci nie odpowiada – zrezygnuj z niej. Nie nauczysz się zbyt wiele, jeśli nauka będzie dla Ciebie przykrym obowiązkiem. Dlatego oglądaj filmy i czytaj książki w oryginale, słuchaj muzyki. Nie tylko zaczniesz czerpać przyjemność z nauki, ale także będziesz uczyć się słów w kontekście.

# 10 Motywuj się Co się zmieni w Twoim życiu? Potraktuj naukę jak rzucanie nałogu albo zrzucanie zbędnych kilogramów: znajdź kogoś, z kim możesz się uczyć, wyobrażaj sobie, że już mówisz płynnie i jakie osiągasz z tego korzyści. Zastanów się, co osiągniesz dzięki opanowaniu języka obcego?

# 11 Powtarzaj Niestety bez powtarzania nie ma uczenia się. Przyjmuje się, że aby zapamiętać dany materiał należy go powtórzyć: 10 minut po nauczeniu się, po 1 godzinie, na następny dzień, po miesiącu, po pół roku.

# 12 Odpoczywaj Po zakończeniu nauki zamknij oczy i zadbaj, by przez kolejne 10 minut nic Ci nie przeszkadzało i… zrelaksuj się  Badania naukowców z Uniwersytetu w Edynburgu pokazują, że taki prosty i przyjemny zabieg sprzyja zapamiętywaniu.

Jakie korzyści Wynikają z Nauki Języka Obcego? SPIS TREŚCI

Znając język obcy zarabiasz 27% więcej niż pracownicy nie posługujący się językiem obcym. Jeżeli znasz 3 języki - możesz zarabiać 3 razy więcej. Studenci uczący się przez 30 minut tygodniowo dodatkowo języka obcego mają wyższe oceny na studiach niż ich koledzy. Osoby bilingwalne posiadają lepszą kontrolę uwagi, mają pojemniejszą pamięć roboczą oraz lepiej sobie radzą z myśleniem abstrakcyjnym U osób starszych, posługujących się wieloma językami, ryzyko demencji i choroby Alzheimera jest niższe.

Kontakt POWODZENIA !  Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c 60-813 Poznań 61 829 24 28 61 829 25 11 bkarier@amu.edu.pl www.biurokarier.amu.edu.pl www.facebook.com/biuro.karier.uam SPIS TREŚCI źródła fotografii użytych w prezentacji

Prezentację przygotowała: Magdalena Żądkowska

Źródła Grafika: http://www.languagebrain.ru/?page_id=2956 http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Create_a_Mind http://www.socialmediatoday.com/content/new-ibm-study-ceos-encourage-employees-act-children http://awlucky.tumblr.com/ http://groups.creighton.edu/facultysenate/Learning.html http://www.adestra.com/services/real-time-support/ http://www.pinstopin.com/cartoon-love-story/ http://imgkid.com/brain-thinking-graphic.shtml https://calebinthecity.wordpress.com/2015/03/23/language-immersion-preschools-in-san-francisco/ http://www.funderstanding.com/theory/brain-based-learning/brain-based-learning/ http://www.familyspacecroydon.co.uk/landing/fun-and-activities/ http://hildajourneytolife.blogspot.com/ https://www.pinterest.com/pin/352266002076882275/ http://www.wds.co/product/self-care/virtual-agent/

Źródła Treść Rostowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Difin, s. 17-97. Mayer, R. E. & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38(1), 43-52. http://www.funderstanding.com/theory/brain-based-learning/brain-based-learning http://neuropsychologia.org/jak-uczy-sie-mozg http://nocnasowa.pl/jak-dziala-twoj-mozg-gdy-uczysz-sie-jezyka/ http://pss.sagepub.com/content/23/9/955 http://fizjologia.amwaw.edu.pl/dokumenty/2013/materialy/pamiec_bs.pdf http://szybkanauka.pro/nauka-jezykow-obcych-a-mozg/ http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-coding_theory http://mnemotechnik-mnemonika.blogspot.com/p/korzysci-pynace-z-nauki-jezykow-obcych.html