Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk Chatterboty Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk
Historia Chatterbotów Charakterystyka Przykładowe Boty AIML Agenda Wprowadzenie Test turinga Historia Chatterbotów Charakterystyka Przykładowe Boty AIML Pandorabots
BOTY Boty jako wynik prac botyki, to programy wykonujące pewne czynności w zastępstwie człowieka. Czasem ich funkcją jest udawanie ludzkiego zachowania lub wykonywanie zautomatyzowanych czynności. Mianem bota określa się też postacie z gier komputerowych, wykorzystujące systemy sztucznej inteligencji. Systemy takie tworzy się albo w oparciu o skrypty (opisy, zasady) zachowania się postaci, bądź gotowe rozwiązania — jak np. strone Pandorabots.
Zastosowanie Gdzie spotykamy wirtulanch agentów i boty Zastosowanie Gdzie spotykamy wirtulanch agentów i boty ? GG IRC Firmowe strony internetowe Chaty ZUS ...
Chatterboty Program komputerowy, którego zadaniem jest prowadzenie konwersacji przy użyciu języka naturalnego bądź interfejsu tekstowego i sprawianie wrażenia inteligentnego. https://pl.wikipedia.org/wiki/Chatbot Najprostsze programy tego typu działają według zasady pytanie - odpowiedź. Tzn. mają przypisaną pewną ilość par pytanie-odpowiedź i na podstawie tekstu 1 zwracają tekst 2. http://chatterboty.pl/
Czy człowiekiem jest A czy B ? Test Turinga Czy człowiekiem jest A czy B ? Nie rozpedzac się. Tylko koncepcja pokoju i oceny bez filozofii :D
Konkurs Loebnera Przeprowadzany co roku od 1990 roku Pierwszy formalny test Turinga Przeprowadzany co roku od 1990 roku Główna nagroda to 100 000 dolarów i złoty medal a co roku brązowy medal i 2000 dolarów dostaje osoba, której bot jest najbardziej podobny do człowieka http://www.loebner.net/Prizef/loebner-prize.html
Eliza Stworzona w 1966 roku przez Josepha Weizenbaum Zajmuje 200 linijek kodu Symuluje zachowanie psychoanalityka http://jerz.setonhill.edu/if/canon/eliza.htm
A.L.I.C.E Alice została stworzona w 1995 roku przez dr Richarda Wallace Projekt rozwijany jest open source Potrafi rozmawiać na 40 tys tematów Wygrała 3 razy konkurs Loebnera w 2000r. 2001r. i w 2004r. W 2014 wygrala rose http://alicebot.blogspot.com/
Problem myślących maszyn ”Gdybyśmy kiedyś potrafili skopiować przetwarzanie informacji przebiegające w ludzkim umyśle, tworząc olbrzymi program komputerowy, czy pracujący w tym programie komputer byłby świadomy”. http://www.kognitywistyka.net/kognitywistyka/problematyka.html Czy taka imitacja będzie czymś świadoma swojego wewnętrznego świata, czy będzie zombi, wykonującym swój program? Problemem w przjesicu testu turinga jest …. Np. slowo zamek Myślenie przybliżające myślenie ludzkie. program, który "myśli" jak człowiek program, który „myśli” racjonalnie Potrafi rozwiązywać trudne zadania w sposób umożliwiający praktyczne zastosowanie. program, który zachowuje się jak człowiek program, który zachowuje się racjonalnie
Pokój chiński Systemy które przejdą test Turinga nadal nic nie rozumieją ! Człowiek w środku postępuje zgodnie z regułami (jak program) ale nic nie rozumie – relacje syntaktyczne nie dają semantyki (J. Searle 1980). John Searl Ze strony poczytac
Hal Chatterbot bez wiedzy z góry ustalonej Wirtualne dziecko uczące się języka poprzez rozmowę, zaczynając od sklejania sylab w całość Psycholog orzekł, że Hal jest zdrowo rozwijającym się 9 letnim chłopcem http://www.a-i.com/show_tree.asp?id=1
Przykładowa rozmowa Human: do you know my name ? Mitsuku: Hmm. Your name is Kate. Is it not? Human: it's ok Mitsuku: OK. I thought so. Human: how old are You Mitsuku: See if you can work it out. I was activated on 2nd January 1997 in St Jimmy's in Leeds. Human: how old am I? Mitsuku: No idea, you haven't told me your age. Human: Im 32. Mitsuku: In that case, you must have been born in about 1983. You are too old for me.
A - Artificial I - Intelligence M - Markup L - Language AIML A - Artificial I - Intelligence M - Markup L - Language <aiml>…. </aiml> Aiml jest jezykiem znacznikowym wywodzącym się z xmla , który uzywyany jest do komunikacji …
Category AIML składa się z dowolnej liczby obiektów zwanych kategoriami i określanych znacznikiem <category>, przy czym każdy z nich powinien składać się z dokładnie jednego elementu <pattern> i jednego elementu <template>. Wszelkie interpretery AIML powinny zgłosić błąd w sytuacji, kiedy kategoria nie zawiera obydwu tych elementów.
Przykład : <aiml> <category> <pattern>CZESC</pattern> <template> Witaj, jak się masz? </template> </category> </aiml>
<pattern>CZESC *</pattern> <aiml> <category> <pattern>CZESC *</pattern> <template>Witaj, jak się masz?</template> </category> </aiml> Chatterbot zareaguje na wszelkie wyrażenia typu „Czesc cokolwiek” odpowiedzią „Witaj, jak się masz?”
<random> <aiml> <category> <pattern>CZESC</pattern> <template> <li>Witaj, jak się masz?</li> <li>No hej.</li> <li>Dzień dobry.</li> </template> </category> </aiml> <random>
PandoraBots Film z interfacue
Narzędzia wspomagające AIML RebeccaAIML (C++, Java, .NET/C#, Python, Eclipse AIML editor plugin) Program D (Java, J2EE) ChatterBean (Java) Program R (Ruby) Program Q (C++, Qt) AIMLbot (Program #) (.NET/C#) Program W (Java) CHAT4D edit and run (delphi) (french) Program O (PHP/MySQL)
Literatura http://www.bearbot.co.uk/ http://www.travisjmorgan.com/bot/trad.html https://www.chatbots.org/ http://tylkonauka.pl/wiadomosc/nalezacy-google-chatbot-opowiedzial-jaki-jest-sens-zycia https://tsiss.wordpress.com/2011/10/26/cleverbot-%E2%80%93-chatbot-ktory-przeszedl-test-turinga/ http://www.scottaaronson.com/blog/?p=1858 http://io9.com/5901579/10-tricks-that-chatbots-use-to-make-you-believe-theyre-human http://www.businessinsider.com/google-tests-new-artificial-intelligence-chatbot-2015-6 http://pandorabots.com/