„wychowanie przez czytanie”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Przedszkole „Bajka” w Lubaszu
opracowały mgr Beata Augustynów mgr Dominika Terembuła
Cała Polska czyta dzieciom
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
TURNIEJ WIEDZY O KSIĄŻCE dla klas II – III.
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Pile
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
Szkoły Podstawowej w Uhowie. I. Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych: Biblioteki szkolne- bramy do życia 1. Wykonanie z sentencji, myśli, aforyzmów.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Dlaczego warto korzystać z
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Idź przez życie tak, aby ślady Twoich stóp przetrwały Cię
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
ZADANIE VIII CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA – RODZICE, DZIADKOWIE, NAUCZYCIELE.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Innowacja pedagogiczna
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Lubię czytać!.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Czytanie wspiera rozwój dziecka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Zapis prezentacji:

„wychowanie przez czytanie” mgr Wiesława Muśkiewicz Agnieszka Kopala

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania; 5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

„Około 60% Polaków w zeszłym roku nie przeczytała żadnej książki, a 15% nastolatków to funkcjonalni analfabeci”. Spora część dzieci ma poważne deficyty językowe i problemy z zachowaniem.

Jak temu zaradzić? Istnieje niezawodny sposób, by dzieci stały się zapalonymi czytelnikami – to my, dorośli musimy przez wiele lat być dla nich towarzyszami w czytaniu i przykładem. Jeżeli od najmłodszego wieku będziemy im codziennie czytać i jeśli będą widziały, że my także sobie czytamy - wychowamy czytelników, bo dzieci będą postrzegały czytanie jako coś naturalnego i ważnego, skoro tak traktują je dorośli.

Dla dziecka największą wartością jest obecność rodzica lub innego bliskiego dorosłego i jego uwaga. Podczas czytania budujemy więź, która jest podstawą empatii, zdrowia emocjonalnego i możliwości uczenia się dziecka.

Fenomen zasilania emocjonalnego Codziennie bądźmy dla dziecka dostępni – poświęcajmy mu wyłączną, pozytywną uwagę. Dziecko to czuje i dzięki temu rozwija się bujnie we wszystkich kierunkach. Jest jak roślina, która ma słońce, wodę i dobrą glebę – czyli warunki, które służą zdrowemu wzrostowi. I najważniejsze - budujemy więź z dzieckiem, która jest początkiem empatii i daje mu siłę emocjonalną na resztę życia.

Czytanie w przedszkolu W salach znajdują się kąciki czytelnicze. Dzieci biorą udział w zajęciach i zabawach związanych z właśnie przeczytaną książką. Przedszkolaki przynoszą do czytania także własne książeczki. Po każdej lekturze, małej czy dużej, dzieci odpowiadają na pytania i dzięki temu uczą się słuchać ze zrozumieniem. Kadra przedszkola wykorzystuje przygody bohaterów książek do wyjaśniania dzieciom ich kłopotów i do nauki dobrego zachowania. Dzieciom łatwiej zrozumieć sytuację z książki: „pamiętasz jak Kamyczek miał podobne przeżycie i też było mu przykro…” Każda wychowawczyni zwraca także uwagę na trudne słowa i wyjaśnia dzieciom ich znaczenie. Trudne słowa zdarzają się często, bo wybieramy literaturę ambitną, która wzbogaca słownictwo dzieci.

RADY DLA RODZICÓW 1. Wprowadź rytuał głośnego czytania dziecku co najmniej 20 minut dziennie. 2.Jeśli dziecko o to prosi - wielokrotnie czytaj tę samą książkę lub wiersz. 3.Pozwalaj na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony. 4.Unikaj podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt. Tzw. książki dla dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić "babskiej literatury". Da mu to wgląd w słabo znany świat emocji. 5.Bądź przykładem - dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach książek i czasopism.

Do czytania dziecku wybieraj odpowiednie książki ciekawe dla dziecka, napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną, uczące racjonalnego myślenia, niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa, promujące pozytywne wzorce postępowania, dostosowane do wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków i niepokojów, unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp., budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.

"Złota lista" książek polecanych do czytania dzieciom: Marta Bogdanowicz (opracowanie) – „Rymowanki-przytulanki” Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria opowieści o „Franklinie” Jan Brzechwa – „Wiersze i bajki” Gilbert Delahaye – seria książek „Martynka” Dorota Gellner – „Bajeczki” Czesław Janczarski – „Miś Uszatek”, „Wędrówki Misia Uszatka” Astrid Lindgren – „Ja też chcę mieć rodzeństwo” Hanna Łochocka – „O wróbelku Elemelku” Sam McBratney – „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” Nele Most, Annet Rudolph – „Co wolno, a czego nie wolno” Beata Ostrowicka – „Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole” Julian Tuwim – „Wiersze dla dzieci” Hans Christian Andersen – „Baśnie” Wanda Chotomska – „Wiersze”, „Pięciopsiaczki” Astrid Lindgren - seria o „Pipi Pończoszance”, „Emil ze Smolandii” Kornel Makuszyński – „Przygody Koziołka Matołka” Małgorzata Musierowicz – „Znajomi z zerówki” Alan A. Milne – „Kubuś Puchatek”

Rodzice! Codziennie czytajcie dziecku głośno przez 20 minut to od Was w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka; czytajcie dziecku głośno bez względu na sytuację rodzinną, materialną czy własne wykształcenie, jeśli chcecie, by było mądre i odnosiło sukcesy w szkole i w życiu; już w pierwszej klasie lepiej radzą sobie te dzieci, którym rodzice dużo czytają i z którymi dużo rozmawiają; jeżeli rodzice nie zadbali o rozwój intelektualny i emocjonalny we wczesnym dzieciństwie, dzieci częściej mają kłopoty w szkole i nie radzą sobie.

Codzienne głośne czytanie dziecku warto zacząć jak najwcześniej i nie odchodzić od tego nawet, gdy dziecko samo już dobrze czyta .

Czytajmy dziecku trzymając je w ramionach, przytulając się do niego i głosem wzbudzając zainteresowanie - budujemy w ten sposób trwałe skojarzenie czytania z poczuciem bezpieczeństwa, przyjemności i więzi. Czytając stymulujemy rozwój umysłowy dziecka, gdyż dzięki czytaniu w mózgu dziecka powstają miliony połączeń neuronowych, które wpłyną na jego inteligencję. Czytajmy nastolatkom - wspólne czytanie w rodzinie zbliża emocjonalnie, otwiera drogę do trudnych rozmów, chroni przed wieloma problemami wieku dorastania.

Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają! nie potrzeba tytułów naukowych ani drogiego sprzętu, by czytać dzieciom; książki można wypożyczać, wymieniać, kupować na przecenach; nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swego dziecka; czytanie to doskonałe zajęcie dla rodziców, którzy mają mało czasu dla swych dzieci i nie zawsze wiedzą jak go wypełnić.

Bajka terapeutyczna Bajka terapeutyczna – krótkie opowiadanie z morałem tworzone dla dzieci w wieku od 3 do 9 lat. W opowiadaniach tych świat jest widziany z dziecięcej perspektywy…

Program wychowawczy „kamyczkowe rady” „Co mam zrobić?” – kształtowanie nawyków prawidłowego zachowania się w różnych sytuacjach w oparciu o program wychowawczy „Kamyczkowe rady”

akcja „wychowanie przez czytanie” Nie do przecenienia jest rola, jaką w wychowaniu i rozwoju człowieka i to już od najmłodszych lat, odgrywa kontakt z książką, rozwijając wrażliwość i wpływając na rozwój intelektualny młodego słuchacza i czytelnika. Rozumiejąc to i doceniając - nasze przedszkole, w ramach społecznej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”, realizuje w roku szkolnym 2015/16 akcję pod hasłem: „Wychowanie przez czytanie”

Akcja „wychowanie przez czytanie” „Książka” – cykl zajęć poświęcony rozwijaniu zainteresowań czytelniczych: Od autora do drukarni – etapy powstawania książki. Sklep z książkami – wycieczka do księgarni, nazywanie działów z literaturą dla dzieci, młodzieży, dorosłych, wyjaśnianie pojęć: encyklopedia, album. Szanujemy książki – wdrażanie do dbania o książki w klasowych kącikach czytelniczych . Ulubieni bohaterzy - organizowanie zgaduj-zgaduli w formie zabawowej na temat znajomości treści znanych książek, ich bohaterów. Gdybym był … – wcielanie się w role ulubionych bohaterów bajek i odgrywanie krótkich scenek dramowych z wykorzystaniem rekwizytów.

Akcja „wychowanie przez czytanie” „Bajki, baśnie i legendy” - zapoznawanie dzieci z legendami odnoszącymi się do historii różnych miast Polski.

Akcja „wychowanie przez czytanie” „Spotkanie z poetami zaczynamy – na Bergamuty i do zoo wyruszamy” – czytanie poezji dla dzieci przez zaproszonych poetów i pisarzy

Akcja „wychowanie przez czytanie” Wycieczki do biblioteki w ramach organizowanych lekcji bibliotecznych pod hasłem „Z literaturą dziecięcą przez rok szkolny” – zapoznanie z zawodem bibliotekarza

Akcja „wychowanie przez czytanie” „Wychowanie przez czytanie” - zapraszanie rodziców i znanych osób ze środowiska lokalnego do czytania Kółko czytelnicze „Moje ulubione bajki” i kółko literacko - teatralne „Za kurtyną” w ramach zajęć w Klubie Malucha.

Akcja „wychowanie przez czytanie” „Tydzień z moją książką” – przynoszenie książek z domu. „Popołudnia z książką” – czytanie dzieciom codziennie co najmniej 20 minut.

Akcja „wychowanie przez czytanie” „Książka w podróży”, czyli bookcrossing w przedszkolu. Opracowanie „ZŁOTEJ LISTY” pozycji literatury dziecięcej.

Nie zmarnuj szansy swojego dziecka! Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie! czytanie rozwija język, co stanowi podstawę do myślenia (w tym także matematycznego); czytanie otwiera dostęp do ludzkiej myśli i wiedzy.

"Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji".

"Czasami wystarczy przeczytana bajka, aby dać naszemu dziecku pieszczotę, która pozostaje w sercu na całe życie" Pino Pellegrino

Dziękujemy za uwagę 