Jego Wysokość DZIECKO JAK ZDOBYĆ AUTORYTET U DZIECKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Prawa dziecka.
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Prezentacja multimedialna
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
Znaczenie współpracy rodziców ze szkołą, przedszkolem…
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Cele projektu Celem projektu jest zwalczanie rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu poprzez upowszechnianie postawy fair play dla większego zrozumienia innych.
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
warsztaty dla rodziców
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Problemy wychowawcze szkoły
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Rozwój społeczny dziecka
PROFILAKTYKA.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prawa dziecka.
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
ZADANIE 2 Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. „Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel.
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Prawa Dziecka.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
RODZINA.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Prawa dziecka Prezentacja na podstawie książki „Twoje Prawa” opracowanej przez UNICEF Anna Rak.
PRAWA dziecka.
Konwencja Praw Dziecka
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Prawa dziecka.
środowisko wychowawcze
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Prawa dziecka.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wychowanie do życia w rodzinie
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
Zapis prezentacji:

Jego Wysokość DZIECKO JAK ZDOBYĆ AUTORYTET U DZIECKA Warsztat dla rodziców

AUTORYTET – burza mózgów Z czym kojarzony był autorytet dawniej i dziś?

Ćwiczenie 1 1 grupa – jak wyglądało podejście do autorytetu w latach 60? 2 grupa – jak wyglądało podejście do autorytetu począwszy od lat 70?

Zmiany w podejściu do AUTORYTETU wychowanie autorytarne vs nadmierny liberalizm Lata 60 Ojciec jako uosobienie autorytetu Rola matki Stosowane kary Dyscyplina i szacunek Lata 70 Zmiana podejścia do dziecka /zapisy prawne/ Zjawiska towarzyszące /zmniejszenie liczby dzieci, telewizja/ Wychowanie bezstresowe

METODY WYCHOWAWCZE Model autorytarny Model permisywny Model komunikacyjny

MODEL AUTORYTARNY Tradycja i hierarchia Decyzje podejmuje wyłącznie głowa rodziny Akceptacja kar cielesnych

MODEL PERMISYWNY Rodzice nie decydują o dziecku Dziecko stanowi o sobie Brak kierowania rozwojem dziecka Brak ograniczeń ze strony dorosłych Dorośli na każde żądanie dziecka

MODEL KOMUNIKACYJNY ZASADY MODELU: Dziecko jest osobą, z którą należy się liczyć Dziecko może wszystko zrozumieć i ma dobre chęci Minus: brak argumentów rodzicom, konsekwencja: odwołanie do autorytetu vs uległość

Jaki jest idealny model wychowawczy? Ćwiczenie 2 W podziale na 3 grupy wypisać jakie konsekwencje wynikają dla dzieci z wymienionych modeli wychowawczych: 1 grupa – model autorytarny 2 grupa – model permisywny 3 grupa – model komunikacyjny Jaki jest idealny model wychowawczy?

Ćwiczenie 3 1 grupa – czym jest dyscyplina? 2 grupa – czym jest autorytet?

Dyscyplina Dawniej dyscypliną nazywano niewielką rózgę używaną do wymierzania kar cielesnych i samobiczowania! Dziś to reguły porządkujące, zasady moralne i oddziaływania. Zasady regulujące sposoby zachowania w danym miejscu. Dyscyplina prowadzi do umiejętności narzucania sobie postępowania, czyli samodyscypliny /np. mycie zębów/

Autorytet Od łac. słowa auctor, czyli „autor” i „ten, który jest gwarantem”. Mieć autorytet, tzn. że mamy prawo do nakazywania, ale także obowiązek pomagania dziecku w rozwijaniu się i kształtowaniu swojej osobowości być odpowiedzialnym (nie mylić z byciem winnym) Mieć prawo do mówienia „nie” oraz „tak” Mieć obowiązek przekazywania dzieciom pewnych wartości i tradycji.

Prawa i obowiązki – ćwiczenie 4 Tworzymy listę: 1 grupa – prawa dziecka 2 grupa – obowiązki dziecka 3 grupa – prawa opiekuna 4 grupa – obowiązki opiekuna

Prawa dziecka Dziecko ma prawo do: Wychowania w rodzinie Adopcji Oświaty i nauki Kultury, wypoczynku i rozrywki Ochrony zdrowia i opieki medycznej Wszechstronnego rozwoju osobowości, swobody wyznania, światopoglądu Dostępu do informacji Ochrony przed wyzyskiem i poniżającym traktowaniem Prywatności Równości.

Obowiązki dziecka – Kodeks Rodzinny I Opiekuńczy Art. 87. Rodzice i dzieci obowiązani są wspierać się wzajemnie. Art. 91. § 2. Dziecko, które pozostaje na utrzymaniu rodziców i mieszka u nich, jest obowiązane pomagać im we wspólnym gospodarstwie.

Obowiązki opiekuna- Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i za cały ludzki świat. Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich. Rodzice mają obowiązek zaangażowania się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole. Rodzice mają obowiązek dokonania świadomego wyboru drogi edukacyjnej, jaką ich dzieci powinny zmierzać. Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań. Rodzice mają obowiązek poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić swoje umiejętności "pierwszych nauczycieli" i partnerów w kontakcie: szkoła - dom.

Prawa opiekuna Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców Rodzice mają prawo do wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skory, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej. Rodzice mają prawo do pełnego dostępu do formalnego systemu edukacji dla swoich dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb, możliwości i osiągnięć.

Prawa opiekuna Prawa ogólne Prawo do popełniania błędów Prawo do emocji i gniewu Prawo do bycia nadal normalnymi ludźmi, wykonującymi pasjonujący zawód, mających swoje zainteresowania i przyjaciół Prawa szczególne Prawo do przeczytania książki w czasie krótszym niż 1 miesiąc Prawo do zamykania drzwi do toalety Prawo do spokojnej kąpieli

Prawa opiekuna c.d. Prawo do tego, aby salon wyglądał jak salon, a nie zaplecze sklepu z zabawkami Prawo do spokojnego snu we własnym łóżku Prawo do spokojnego obejrzenia filmu Prawo do tego, aby dzieci nie szperały w szufladach, np. z bielizną Prawo do późniejszej pobudki w dzień wolny od pracy Prawa rodziców jako pary Prawo do spędzania wieczoru bez dzieci, weekendu Prawo do położenia dzieci do łóżek na tyle wcześnie, aby mieć czas dla siebie Prawo do spania we własnej sypialni we dwoje

Ograniczenia i zakazy – burza mózgów Czemu służą ograniczenia i zakazy?

Ograniczenia Ograniczenia są jak barierki, które wyznaczają bezpieczną przestrzeń mniejszej lub większej swobody. Ta przestrzeń zwiększa się wraz z wiekiem dziecka. Dzieci mogą próbować przesuwać bariery, co związane jest z ryzykiem (nieprzyjemne konsekwencje).

Zakazy Małe dziecko, któremu niczego się nie zakazuje, jest przekonane, że wszystko mu wolno; Zakaz chroni przed niebezpieczeństwem; Zakazy wpływają na właściwy rozwój psychiczny dziecka; Zakazy przygotowują do życia w społeczeństwie; Zakazy wpływają na sposób widzenia przyszłości;

Ćwiczenie 5 Tor przeszkód 

Cena dyscypliny – burza mózgów Jaka jest cena wprowadzenia dyscypliny?

Cena wprowadzenia dyscypliny: Czas Odwaga Reakcja dziecka/reakcja rodzica Konflikt

Jak zostać kimś dla swojego dziecka? Przydatne umiejętności: Dostrzeganie i wyrażanie uczuć Odzwierciedlanie uczuć Nazywanie uczuć Aktywne słuchanie Parafrazowanie Klaryfikacja Odzwierciedlanie Komunikat Ja Wprowadzenie zasad i konsekwencji Kodeks złości Rozwiązywanie konfliktu

Dostrzeganie i wyrażanie uczuć ćwiczenie 6 Odzwierciedlanie uczuć Nazywanie uczuć

Aktywne słuchanie ćwiczenie 7 Parafrazowanie Klaryfikacja Odzwierciedlanie

Komunikat Ja ćwiczenie 8 Komunikat TY vs. komunikat JA

Zasady i konsekwencje Zasady -Zasady formułujemy krótko -Zasady formułujemy pozytywnie -Jednorazowo można wprowadzić 2-3 zasady -System zasad jest dynamiczny, nie statyczny Zasady przypominamy tak często, jak jest to potrzebne

Zasady i konsekwencje c.d. - Konsekwencje naturalne (wynikające z samej natury wykonanego działania) - Konsekwencje regulaminowe (wynikają ze złamanego ustalenia czy zasady) - Konsekwencje nadrzędne

Kodeks Złości Każdy człowiek ma prawo czuć złość Problem polega na wyrażaniu złości w sposób nieakceptowany społecznie Kodeks złości zawiera elementy: Prawo do złości Wolno: - Lista akceptowanych sposobów wyrażania złości Nie wolno: - Lista nieakceptowanych sposobów wyrażania złości Zasada: Jeśli pojawiają się zachowania z punktu „nie wolno” to konsekwencja. Konsekwencje Lista ustalonych z dzieckiem konsekwencji

Jak zostać kimś dla swojego dziecka? Stosowane metody wychowawcze Ostrzeżenia (1, 2, 3) Odosobnienie Ignorowanie Wydawanie poleceń Pochwały Nagrody

Dziękuję za uwagę  Dorota Kalinowska Pracownia Psychologiczna NINTU d.kalinowska@nintu.pl