Międzynarodowe standardy opisu obiektów dziedzictwa kulturowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

X Ogólnopolska Konferencja Automatyzacja Bibliotek Publicznych Modele współpracy bibliotek publicznych – czy razem możemy więcej, szybciej, lepiej? Warszawa.
STANDARDY BIBLIOGRAFICZNE Biblioteka Narodowa
Bibliografia i katalogowanie w normach ISO i w zbiorze Polskich Norm
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Agnieszka Lewandowska, Cezary Mazurek, Marcin Werla
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Projekt digitalizacji żydowskiego dziedzictwa kulturowego Europy Edyta Kurek, Agnieszka Reszka Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
INFORMACJA (BEZ)CENNA, czyli jak odnaleźć skradzione lub zaginione dzieła sztuki Katarzyna Polityło Koło Naukowe Studentów Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Stan informatyzacji zbiorów muzealnych w Polsce.
Inteligentne Systemy Informacyjne
Resource Description Framework
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Nowa norma ISO 11620: 2008 Information and documentation – Library performance indicators Ewa Głowacka IINiB UMK.
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
Statystyka biblioteczna i wskaźniki funkcjonalności – kierunki zmian w normalizacji Lidia Derfert-Wolf Biblioteka Główna Uniwersytetu.
Repozytorium egzemplarza obowiązkowego publikacji elektronicznej
Rozproszone biblioteki cyfrowe
dLibra – Środowisko dla Biblioteki Cyfrowej
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
STANDARDY BIBLIOGRAFICZNE Biblioteka Narodowa SEKCJA BIBLIOGRAFII IFLA Grażyna Jaroszewicz.
Otwarte zasoby naukowe w Polsce
BIBLIOTEKI CYFROWE ŹRÓDŁEM INFORMACJI
Udział archiwów polskich w projekcie APEx
Rozproszony Katalog Bibliotek REGIONALNE SIECI WSPÓŁPRACY Lilia Marcinkiewicz STRATEGIE, NARZĘDZIA, REALIZACJEKsiążnica Pomorska IX Ogólnopolska.
Ku czemu zmierza bibliografia XXI wieku?
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO. Politechnika Zielonogórska Wyższa Szkoła Pedagogiczna UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI Utworzony został 1września 2001.
Federacja Bibliotek Cyfrowych: Stan obecny i kierunki rozwoju
Digitalizacja obiektów muzealnych
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Strona internetowa Biblioteki Politechniki Lubelskiej
Metadane w opisie hurtowni danych oraz procesie ETL
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Model i etapy tworzenia repozytorium instytucjonalnego na podstawie badań własnych i doświadczeń bibliotek zagranicznych Emilia Karwasińska, Małgorzata.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Aneta Januszko-Szakiel
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
POZNAŃ SUPERCOMPUTING AND NETWORKING CENTER Systemy zarządzania w środowisku rozproszonym Mirosław Kupczyk
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Bazy danych, sieci i systemy komputerowe
Dotacje na innowacje. Inwestujemy w Waszą przyszłość. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Toruń 28/ Metadane SAML opisują, w jaki sposób ma być realizowana komunikacja pomiędzy IdP i SP Metadane są typowo prezentowane w postaci XML.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
/ Archiwum / Cyfrowych / Obrazów / Digitalizacja zasobów ikonograficznych Instytutu Historii Sztuki i Muzeum Uniwersyteckiego KUL II konferencja Internet.
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
Biblioteki cyfrowe i repozytoria
Projekty na rzecz rozwoju świętokrzyskiej kultury i turystyki w kontekście współpracy LGD - ENKOLPION Fundacja Enkolpion Instytut Kultury Regionalnej i.
ARTstor artstor.org Akademia Sztuki, Szczecin, 2015 r.
Dziedzictwo Kulturowe w zasobach cyfrowych Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej Cultural Heritage in The Digital Collections of Main Library of.
P OLSKA B IBLIOGRAFIA L ITERACKA W Ś RODOWISKU L INKED O PEN D ATA Praca naukowa finansowana w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki”. Projekt:
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
XIII Krajowa Konferencja Bibliotek Medycznych Gdańsk, czerwca 2004 Washington Research Library Consortium (WRLC) – wybrane zagadnienia polityki gromadzenia.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Międzynarodowe standardy opisu obiektów dziedzictwa kulturowego Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa „Cyfrowość bibliotek i archiwów” Warszawa 26-27.11.2009

obiektów dziedzictwa kulturowego? międzynarodowe? stanowione przez międzynarodowe ciała standaryzacyjne o zasięgu ponad lokalnym standardy? de iure (normy) de facto (schematy, zalecenia, formaty, słowniki) opisu? metadane techniczne, dotyczące praw własności, dotyczące treści obiektów dziedzictwa kulturowego? utwory intelektualne, artystyczne, obiekty kultury materialnej i ich rejestracja

Standardy po co? jak ? ujednolicenie struktur danych ujednolicenie opisów lepsze wyszukiwanie informacji lepsze wykorzystanie wiedzy o zasobach, ich popularyzacja i promocja lepsze zarządzanie zbiorami możliwość wymiany danych pomiędzy instytucjami, bazami jak ? ustalenie zestawu elementów danych, które są niezbędne/wskazane do stosowania w dokumentacji obiektów (format) opracowanie zasad stosowania (katalogowania) określenie źródeł terminów (słowniki)

Object ID Opracowany w latach 1993-1997 z inicjatywy J. Paul Getty Trust we współpracy muzealników, antykwariuszy, policji, służb celnych i towarzystw ubezpieczeniowych stosowany i promowany przez m.in. FBI, Scotland Yard and Interpol służy gł. do identyfikacji obiektów znajdujących się w obrocie handlowym, zmieniających trwale lub czasowo miejsce lub właściciela dokumentacji obiektów w celu ochrony przed kradzieżą lub zniszczeniem od 1999 r. zarządzany przez Council for the Prevention of Art Theft (CoPAT) www.object-id.com

OBJECT ID CHECKLIST

Van Eyck Core Record opracowany na potrzeby projektu Van Eyck (Visual Arts Network for the Exchange of Cultural Knowledge) raczej kontekst historyczny niż technologiczny określenie poziomu minimalnego pól niezbędnych do pozyskiwania informacji o obrazach dzieł sztuki, na podstawie analizy struktury wielu baz danych zdjęć dzieł sztuki http://vads.ahds.ac.uk/standards2.htm#Van Eyck

Van Eyck – kategorie obligatoryjne

Visual Resources Association VRA Core 4.0 Elements

CDWA http://www.getty.edu/research/conducting_research/standards/cdwa/

CCO – Cataloguing Cultural Objects: a Guide to Describing Cultural Works and Their Images projekt Visual Resources Association Foundation bazuje na VRA Core 4.0 i CDWA (Categories for the Desciption of Works of Art) możliwość współpracy z DC, MODS, MARC http://www.vrafoundation.org/ccoweb/index.htm

CCO - zastosowanie California Digital Library Shared Image Service ARTstor Images for Educaton and Scholarship Electronic Catalogue of Bulgarian Cultural Historical Heritage Centro de Documentacion de Bienes Patrimoniales (Chile) Staatliche Mussen zu Berlin, Institut fur Museumsforschung Projekt Andrew W. Mellon Foundation i OCLC „Museum Data Exchange”

CDWA Lite XML Scheme na potrzeby gromadzenia i transferu metadanych opisu dzieł sztuki i obiektów kultury materialnej bazuje na CDWA (Categories for the Description of Works of Art) i CCO (Cataloging Cultural Objects: A Guide to Describing Cultural Works and Their Images) zgodność repozytoriów ze specyfikacją protokołu OAI-PMH opracowany i rozwijany przez J. Paul Getty Trust i ARTstor

CDWA Lite Element Set

 CIDOC Conceptual Reference Model (CIDOC CRM) „metadata zoo” (M.Doerr) AMICO, Archeological CDS, CIMI DTD, CIMI Profile, Dublin Core, EAD, Getty Categories, MESL, Object ID, SPECTRUM, Reach Element Set, VRA Core Categories……. BUT where is the glue ?  CIDOC Conceptual Reference Model (CIDOC CRM)

CIDOC Conceptual Reference Model (CRM) ISO 2127:2006 „"semantic glue" needed to mediate between different sources of cultural heritage information, such as that published by museums, libraries and archives” opracowany przez ICOM-CIDOC (International Committee for Documentation of the International Council of Museum) obiektowy model danych dokumentacyjnych w 2006 r. ustanowiony jako norma ISO formalna ontologia (zapis zbioru pojęć i relacji między nimi) umożliwiająca integrację i wymianę danych z różnych zasobów informacji o obiektach dziedzictwa kulturowego obecnie 80 klas (E) i 130 własności/relacji (P)

Kapeć Johanna Wolfganga von Goethe (CIDOC CRM) Deutscher Museumsbund Fachgruppe Dokumentation Arbeitsgruppe Datenaustausch Das CIDOC Conceptual Reference Model: Eine Hilfe für den Datenaustausch? 2004 Kapeć Johanna Wolfganga von Goethe (CIDOC CRM)

Kapeć Johanna Wolfganga von Goethe (CIDOC CRM)

CIDOC CRM - zastosowanie CLAROS (Classical Art Research Online Services) informacja o zbiorach starożytnej rzeźby greckiej i rzymskiej w muzeach całego świata ponad 2,000,000 rekordów i obrazów Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa  kolekcja dostępna online STAR Project (Semantic Technologies for Archaeological Resources)  przeszukiwanie zasobów informacji o zabytkach archeologicznych (dokumentacja, „szara literatura”) Germanisches Nationalmuseum Norymberga trzy etapy dokumentacji: na etapie gromadzenia, inwentaryzacji, opracowania naukowego i sporządzenia informacji ogólnodostępnej

museumdat XML Schema opracowany przez Fachgruppe Dokumentation des Deutschen Museumbundes bazuje na CDWA Lite, kompatybilny z CIDOC CRM uwzględnia obiekty innych niż dzieła sztuki (np. obiekty historii naturalnej czy społecznej) umożliwia publikację danych o zbiorach w portalach takich jak BAM-Portal, DigiCult, Bildindex der Kunst und Architektur, docelowo również w Deutsche Digitale Bibliothek i Europeana elementy obligatoryjne i fakultatywne

museumdat www.museumdat.org

Portal BAM

Portal BAM

Muzea w Polsce? SSWIM - SIECIOWY SYSTEM WYMIANY INFORMACJI MUZEALNEJ Sieciowy System Wymiany Informacji Muzealnej (SSWIM), powstał w latach 1995-1997, jako rezultat konsultacji i dyskusji przedstawicieli 20 największych i najbardziej zaawansowanych w komputeryzacji muzeów polskich. W grupie tej osiągnięto porozumienie co do zakresu wymiany bezpiecznej informacji. Program SSWIM jest z założenia programem informacyjnego minimum. W intencji autorów, program funkcjonować będzie jako narzędziowa "nakładka" na istniejące programy inwentaryzacyjne, umożliwiająca wymianę części informacji rejestrowanych w muzealnych bazach danych poprzez sieć zewnętrzną. System umożliwia : wprowadzanie podstawowych danych o zbiorach do lokalnych baz danych, tworzenie ogólnopolskiej bazy danych o zbiorach przechowywanych w muzeach, wymianę danych pomiędzy muzeami tworzącymi sieć, odczyt informacji przez polskie i zagraniczne instytucje oraz osoby zainteresowane kolekcjami polskich muzeów. http://www.pma.pl/dzialy/komp.html

Kongres Kultury Polskiej 2009 Diagnoza stanu digitalizacji oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w latach 1989-2008 2.2. Digitalizacja poszczególnych kategorii zbiorów w latach 1989-2008 2.2.3. Muzea „W 2001 roku ankietę skierowano do 683 placówek muzealnych […] i otrzymano 256 odpowiedzi. Najważniejszym celem ankiety była odpowiedź na pytanie, czy muzea w Polsce tworzą elektroniczny inwentarz zbiorów i czy możliwe jest udostępnienie tej informacji poprzez sieci typu Internet dla celów muzealnych i dla potrzeb społeczeństwa (edukacyjnych, turystycznych, promocyjnych, polityki regionalnej itd.). W badanej grupie 68% respondentów zadeklarowało rozpoczęcie wprowadzania komputeryzacji. 82 placówki w owym czasie prowadziły inwentarz elektroniczny swoich zbiorów, a ogólna liczba rekordów wynosiła niemal 2 miliony (ok. 1/6 polskich zasobów muzealnych). […] Istotnym wnioskiem płynącym z badania w 2001 r. było stwierdzenie, że nie można mówić o standaryzacji oprogramowania zbiorów muzealnych.”

Kongres Kultury Polskiej 2009 Diagnoza stanu digitalizacji oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w latach 1989-2008 2.2. Digitalizacja poszczególnych kategorii zbiorów w latach 1989-2008 2.2.3. Muzea W roku 2005–2006 powtórzono ankietę, która miała tym razem służyć przede wszystkim rozpoznaniu procesu digitalizacji zbiorów […] Ankieta została wysłana do 450 muzeów, odpowiedzi na nią udzieliło 189 instytucji.[…] W tej grupie 92 (49 %) muzea zgłosiły fakt prowadzenie wizualizacji cyfrowej, 95 – udzieliło negatywnej odpowiedzi. Liczba rekordów tekstowych opracowań muzealiów w grupie 189 muzeów wyniosła – 2 738 849, liczba rejestracji obrazowych i multimedialnych – 281 469. Mimo znacznego postępu w zastosowaniu informatyki, w zbiorach muzealnych nie podjęto w latach 1995-2008 decyzji na szczeblu centralnym o koordynacji dostępu do baz danych w muzeach”

Czy warto nadal nie dostrzegać międzynarodowych standardów opisu obiektów muzealnych? Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa Komitet Techniczny 242 Informacja i Dokumentacja Polskiego Komitetu Normalizacyjnego