Cukrzyca u dzieci i młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cukrzyca dzieci i młodzieży jako „wyjątkowa” choroba przewlekła
Advertisements

Cukrzyca jako problem anestezjologiczny
Dziecko chore na cukrzycę w szkole
Wstrząs Po zajęciach uczestnik będzie: umiał rozpoznać wstrząs;
Zaburzenia rytmu serca
Dlaczego śniadania są takie ważne?
CUKRZYCA diabetes melitus (łac.)
opracował: Piotr Uzar Klinika Patologii Ciąży i Porodu PAM
w placówkach oświatowych
Stany zagrożenia życia W- 9 „Nagłe zagrożenia ze strony układu nerwowego” lek. Tomasz Gutowski.
Indeks glikemiczny.
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
CUKRZYCA – CHOROBA XXI WIEKU
G Wiek gimnazjalny trwa od 13 do 16 roku życia.
Pierwiastki występujące w człowieku
Cukrzyca dzieci i młodzieży jako „wyjątkowa” choroba przewlekła
*zadbać o dostęp świeżego powietrza
Opieka nad dzieckiem z cukrzycą typu 1 w środowisku nauczania i wychowania Marta Brzuszek.
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA
Hiperglikemia to stan, w którym poziom glukozy we krwi jest zbyt wysoki, zwykle powyżej 15mmol/l (270mg/dl)
Oni są (i będą) wśród nas...
WSTRZĄS POURAZOWY.
Oni są wśród nas.
Czy zdrowo odżywiamy sie?
Wstrząs Wstrząs jest to zespół zaburzeń ogólnoustrojowych powstałych z niedotlenienia tkanek ważnych dla życia narządów wskutek niedostatecznego przepływu.
„Bądźcie spokojni! Dzieci z cukrzycą niczym nie różnią się od swoich rówieśników. Mają takie same marzenia, możliwości, plany na przyszłość...”
ZDROWIE PSYCHICZEFIZYCZNE Zdrowie ze strony fizycznej to zachowanie równowagi wewnętrznej organizmu. Pod względem psychicznym może to być np. akceptacja.
One są wśród nas dziecko z cukrzycą.
Czynności wewnątrzwydzielnicze trzustki
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Cukrzyca - jak rozpoznać i jak leczyć
Cukrzyca jako choroba cywilizacyjna XXI wieku
Zaburzenia rytmu serca
Akcja prozdrowotna ,,Śniadanie daje moc”.
Przełomy Hiperglikemiczne Hyperglycemic Crises
Zawał serca Jerzy Kiełb.
JEDZ ZDROWO, BĄDŹ ZDROWY
Cukrzyca. Co warto wiedzieć?
ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA 7 KWIETNIA 2016 Pokonaj cukrzycę! Oświata Zdrowotna i Promocja Zdrowia PSSE Brzesko - Anna Piechnik Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna.
CUKRZYCA CHOROBA CYWILIZACYJNA XXI WIEKU??
CHOROBY „NASZEGO WIEKU”
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
 Kiedy człowiek jest zdrowy, może cieszyć się życiem,  Zdrowie to energia, równowaga, jasność umysłu, odporność na choroby,  Zdrowie to długie życie.
„Uczeń przewlekle chory w różnych kontekstach życia szkoły”
10 FAKTÓW NA TEMAT CUKRZYCY. Ok. 347 mln ludzi na świecie ma cukrzycę. 1 Istnieje rosnąca globalna epidemia cukrzycy, u której podłoża leży szybki przyrost.
CHOROBY PRZENOSZONE PRZEZ WEKTORY KWIETNIA. Roznosiciele-Wektory.
Marlena Rożen. CO TO JEST CUKRZYCA? Cukrzyca, to stan cechujący się nienaturalnie wysokim poziomem cukru we krwi. Jest to spowodowane względnym niedoborem.
Zdrowy styl życia.
Światowy Dzień Zdrowia
Na śniadaniowym talerzu powinny znaleźć się produkty mleczne, takie jak: twaróg, jogurty, kefiry, pieczywo pełnoziarniste posmarowane dobrym tłuszczem.
18/09/2016 Zdrowe odżywianie. 2 Coś o zdrowym odżywianiu Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla.
Cukrzyca typu 1 u dzieci Dr n.med. Hanna Trippenbach - Dulska Klinika Diabetologii, Patologii Noworodka i Wad Wrodzonych.
ALKOHOLIZM
Dzieci też chorują na cukrzycę
Program szkoleń dla kobiet w ciąży
Program szkoleń dla pacjentów
ZASADY WŁAŚCIWEGO ODŻYWIANIA
Hiperglikemia i Kwasica Ketonowa
Hipoglikemia i Wysiłek Fizyczny (t1)
Leczenie insuliną: cukrzyca typu 1
Zmień złe nawyki na lepsze zamienniki.
Dziecko z cukrzycą w szkole/przedszkolu
Najważniejszy posiłek dnia
Dlaczego śniadania są takie ważne?
Dziecko z cukrzycą.
Dlaczego śniadania są takie ważne?
Dorota Margula Jakub Wyczkowski
Zapis prezentacji:

Cukrzyca u dzieci i młodzieży Dr n. med. Lidia Groele Warszawski Uniwersytet Medyczny

Cukrzyca typu 1 Geny Cukrzyca typu 1 - najczęstsza choroba przewlekła u dzieci Choroba z autoagresji - układ odporności niszczy własne komórki beta w trzustce wydzielające insulinę Przy rozpoznaniu cukrzycy ok. 80% komórek beta jest zniszczonych - brak insuliny W Polsce choruje 180 tys. osób Choroby autoimmunologiczne Środowisko Układ immunologiczny Cukrzyca typu 1 jest najczęstszą chorobą przewlekłą u dzieci, przyczyna zachorowania nie jest całkowicie jasna, wiąże się z predyspozycją genetyczną do chorób z autoagresji i wpływem czynników środowiskowych. Z nieznanych do końca przyczyn u dzieci dochodzi do nadmiernej aktywacji układu odporności (układu immunologicznego), który niszczy własne komórki beta dziecka produkujące insulinę. W momencie rozpoznania cukrzycy ok. 80% komórek beta jest już całkowicie zniszczonych co powoduje znaczny niedobór insuliny. 2

Objawy cukrzycy Objawy początkowe zwiększone pragnienie częste oddawanie dużej ilości moczu moczenie nocne chudnięcie zapach acetonu z ust skurcze w nogach zakażenia drożdżakami ogólne osłabienie Objawy kwasicy ketonowej Nudności Wymioty Ból brzucha odwodnienie przyspieszony, pogłębiony oddech zaburzenia świadomości śpiączka cukrzycowa

Dzień diabetyka Przed każdym posiłkiem Ważenie jedzenie Obliczanie zawartości węglowodanów, białka i tłuszczu Obliczanie dawki insuliny Kłucie palca i oznaczanie glukozy Podawanie insuliny II śniadanie podwieczorek II kolacja na noc śniadanie obiad kolacja

Cukrzyca typu 1 Bezwzględny niedobór endogennej insuliny Leczenie cukrzycy Dieta Insulina Aktywność fizyczna

Funkcjonalna insulinoterapia Pompa Peny węglowodany korekta białka, tłuszcze mieszany

ŻYWIENIE Prawidłowe proporcje Białka 20% Węglowodany50% Węglowodany = źródło energii Białka – budulec Tłuszcze – materiał zapasowy, źródło energii

Liczenie posiłków Rodzaj węglowodanów a tempo narastania glikemii Wymiennik węglowodanowy (WW) 1 WW = 10 gramów węglowodanów 1 WW = 40 kcal z węglowodanów (bo 1 g węglowodanów = 4 kcal) 1WW podwyższa glikemię o 30-50mg% Wymiennik białkowo-tłuszczowy (WBT) 1 WBT = 100 kcal z białek i tłuszczów 1 g białka = 4 kcal 1 g tłuszczu = 9 kcal Liczba godzin bolusa przedłużonego = nWBT+2 Rodzaj węglowodanów a tempo narastania glikemii 8

WYSIŁEK FIZYCZNY a organizm diabetyka Długotrwały wysiłek powoduje mniejsze zapotrzebowanie na insulinę ryzyko hipoglikemii Konieczny pomiar cukru przed w trakcie i po wysiłku Dodatkowy posiłek – węglowodany

Insulina a wysiłek fizyczny Mięśnie w trakcie pracy zużywają glukozę i insulinę Glikemia powyżej 250 mg% oznacza niedobór insuliny w organizmie → konieczna dawka korekcyjna insuliny Wysiłek fizyczny przy wysokich glikemiach (czyli bez insuliny) powoduje zakwaszenie organizmu Do obniżania poziomu cukru służy insulina, nie wysiłek fizyczny. Ćwicząc przy wysokiej glikemii bez insuliny zmuszamy mięśnie do pracy „na głodzie”. Nie uzyskamy dobrych wyników sportowych, samopoczucie będzie złe, dodatkowo ze spalonego tłuszczu powstaną ketony. 10

Glikemia przed wysiłkiem 100 – 180 mg: optymalna <100 mg: większe ryzyko niedocukrzenia w czasie wysiłku >250 mg: oznaka niedoboru insuliny 180 – 250 mg: przecukrzenie poposiłkowe lub zaczynający się niedobór insuliny R. Hanas:Cukrzyca typu 1

Utrzymanie normoglikemii HIPERGLIKEMIA HIPOGLIKEMIA

Niedocukrzenie (hipoglikemia) Każdy poziom cukru we krwi poniżej 70 mg/dl wymaga podania dodatkowej porcji glukozy Przyczyny Za mało jedzenia (zapomniany posiłek) Za dużo insuliny (pomylona dawka) Wysiłek fizyczny

WAŻNE !!! Dziecko, które otrzymało insulinę musi zjeść posiłek Jeżeli nie chce zjeść tego co przygotowano trzeba zaproponować coś w zamian np. zamiast kanapki jabłko

Objawy niedocukrzenia – występują nagle Bladość Tachykardia Zimny pot Drżenie rąk Nogi jak z waty Gorsze widzenie Ból brzucha Głód Nagła zmiana zachowania - agresja/wesołkowatość Ból głowy Splątanie Zaburzenia pamięci "One są wśród nas", DZIECKO Z CUKRZYCĄ W SZKOLE I PRZEDSZKOLU

Postępowanie w niedocukrzeniu Osoba przytomna 10-20 g węglowodanów prostych Glikemia >50 - ok.10 g węglowodanów (owoc, kanapka) Glikemia <50mg% - 20 g (cukier, glukoza) Po 15 min pomiar cukru: nadal niski: ponownie porcja glukozy i kontrola cukru wzrost glikemii – węglowodany złożone i pomiar po 60 min Można rozważyć podanie glukagonu ps. lub dm. Pompy: Reguła 15/15 Osoba nieprzytomna - Glukagen PTD 2015, ISPAD/IDF 2011 Dawkę du glukozy oblicza się 0,3g/kg; śr 9 g dla dziecka ok. 30 kg i 15g przy mc ok 50kg. Istnieje możliwość podania glukagonu osobie bez zaburzeń świadomości, gdy istnieje ryzyko ciężkiego niedocukrzenia (ISPAD/IDF). Po docukrzeniu wykonujemy pomiar po 10-15, a następnie 30 min, aby uniknąć podawania zbyt dużej ilości cukrów. Stopień i dynamika hipo zależy od rodz insuliny, (szczyt, dawka) czasu podania, posiłku, aktywnośći fizycznej (czas, intensywność)

Przyczyny przecukrzenia/kwasicy Niedobór lub brak insuliny w organizmie brak bolusa, za duży posiłek, podjadanie choroba usterki technicznie, zwłaszcza w pompie insulinowej utrata właściwości insuliny

Długotrwałe przecukrzenie Jeżeli utrzymują się wysokie cukry pomimo dawek korekcyjnych insuliny zawiadom rodziców Dziecku zagraża kwasica ketonowa

Kwasica ketonowa Objawy kwasicy ketonowej: Ból brzucha Nudności Wymioty Wysoki cukier Aceton w moczu/krwi Odwodnienie Przyspieszony, pogłębiony oddech (Kussmaula) Zaburzenia świadomości Śpiączka cukrzycowa Objawy znacznego niedoboru insuliny i zakwaszania organizmu są często mylone z objawami zatrucia pokarmowego lub infekcji przewodu pokarmowego. Powoduje to opóźnienie wdrożenia prawidłowego leczenia i konieczność hospitalizacji. Zawsze jeżeli jest wysoki cukier, złe samopoczucie, ból brzucha wymioty trzeba sprawdzić aceton. 19

W szkole Nieocukrzenie Wysiłek fizyczny Przecukrzenie

Postępowanie w niedocukrzeniu Osoba przytomna 10-20 g węglowodanów prostych Glikemia >50 - ok.10 g węglowodanów (owoc, kanapka) Glikemia <50mg% - 20 g (cukier, glukoza) Po 15 min pomiar cukru: nadal niski: ponownie porcja glukozy i kontrola cukru wzrost glikemii – węglowodany złożone i pomiar po 60 min Można rozważyć podanie glukagonu ps. lub dm. Pompy: Reguła 15/15 PTD 2015, ISPAD/IDF 2011 Dawkę du glukozy oblicza się 0,3g/kg; śr 9 g dla dziecka ok. 30 kg i 15g przy mc ok 50kg. Istnieje możliwość podania glukagonu osobie bez zaburzeń świadomości, gdy istnieje ryzyko ciężkiego niedocukrzenia (ISPAD/IDF). Po docukrzeniu wykonujemy pomiar po 10-15, a następnie 30 min, aby uniknąć podawania zbyt dużej ilości cukrów. Stopień i dynamika hipo zależy od rodz insuliny, (szczyt, dawka) czasu podania, posiłku, aktywnośći fizycznej (czas, intensywność)

Ciężkie niedocukrzenie - postępowanie Nie zostawiaj nieprzytomnego Nic nie podawaj doustnie NIC DOUSTNIE . Ułóż w pozycji bezpiecznej na boku Zmierz cukier glukometrem Zrób domięśniowo zastrzyk GlukaGenHypokit Wezwij POGOTOWIE RATUNKOWE przód tył http://www.rxlist.com/glucagen-drug/medication-guide.htm

Wysiłek fizyczny Oznaczyć glikemię przed wysiłkiem, w trakcie i po wysiłku Przed planowanym wysiłkiem zmniejszyć dawkę insuliny posiłkowej o 30-50% Można odłączyć pompę insulinową na czas wysiłku (do 2 godzin), a do posiłku podać zwykłą dawkę insuliny Przed nieplanowanym wysiłkiem spożyć dodatkową porcję cukrów prostych ok. 20g/30min Na każde 30 minut ćwiczeń potrzeba dodatkowo 10-20 gram cukrów prostych Unikać wstrzykiwania w kończynę, która będzie pracować Zalecenia PTD 2012 R.Hanas: Cukrzyca typu 1

Wycieczka całodniowa – co wziąć ze sobą Glukometr i paski Pen z insuliną krótkodziałającą Glukozę, owoc, sok, kanapki Wodę Glukagon Telefon do rodziców

Wycieczka całodniowa – jak przygotować dziecko Obniżyć bazę (tymczasowa zmiana bazy ok. 50%) Zmniejszać dawki insuliny posiłkowej o ok. 30-50% lub Dostarczać dodatkowo ok. 20g węglowodanów co 30minut Pamiętać o nawadnianiu Regularnie mierzyć cukier

HIPERGLIKEMIA Dawka korekcyjna insuliny Po 1,5-2 godzinach nadal HIPERGLIKEMIA Dawka korekcyjna insuliny Po 1,5-2 godzinach GLIKEMIA OBNIŻYŁA SIĘ HIPERGLIKEMIA Podać insulinę PENEM PRZYCZYNA hiperglikemii POSIŁEK + insulina Sprawdzić ACETON w moczu

Postępowanie w kwasicy… Podać korektę penem Podać wodę do picia Zmierzyć cukier po 1,5 godziny Telefon do rodziców / po pogotowie

Funkcjonowanie dziecka w szkole i na świetlicy Jest takie jak każde inne dziecko ALE…. Czasem może zachowywać się nieadekwatnie do sytuacji (hipoglikemia) Może częściej zgłaszać potrzebę wyjścia do toalety (hiperglikemia) Bawiąc się zapomina, że ma cukrzycę (odczuwanie hipoglikemii, podjadanie, pomiary glikemii, wyrwanie wkłucia)

Wspieranie dziecka z cukrzycą Zapewnienie miejsca do pomiaru cukru, podania insuliny mierzenie cukru (odczytanie pomiaru) podanie insuliny (pod nadzorem) dopilnowanie, aby dziecko zjadło posiłek znajomość objawów niedocukrzenia, reakcja przygotowanie do wysiłku (pomiar cukru, dokarmienie)

Dziękuję