Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Izabela Rzewuska kl.IIIc
Advertisements

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Poprawa warunków funkcjonowania samorządów
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Ministerstwo Finansów
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Finanse publiczne w świetle statystyk
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Dochody JST Warszawa 28 maja 2013.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok.
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
WOJEWÓDZTWO jednostka podziału administracyjnego w Polsce/
Temat: Samorząd powiatowy.
SYGNITY + 24 LATA WSPIERAMY BIZNES NASZYCH KLIENTÓW + 20 LAT NA GPW ZREALIZOWANYCH PROJEKTÓW SPECJALISTÓW.
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów. Honorowy patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Temat: Samorząd gminny.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Dług Miasta Gdańska w latach GDAŃSK, 24 WRZEŚNIA 2014r.
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Aktywność w pozyskiwaniu środków unijnych w Powiecie Leszczyńskim
ROK BUDŻET POWIATU WEGROWSKIEGO NA 2015 R. UCHWALONO DNIA 30 GRUDNIA 2014 R. UCHWAŁĄ RADY POWIATU WEGROWSKIEGO NR III/25/2014.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
FINANSE LOKALNE A SAMORZĄD TERYTORIALNY
Problem wydajności przejmowanych wpływów z wybranych podatków w gminach wiejskich Dr Jarosław Olejniczak Katedra Finansów UE Wrocław.
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
Ministerstwo Finansów
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH plus” 2018 województwo warmińsko - mazurskie.
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Podwójny rocznik w algorytmie podziału OGÓLNEJ W 2019 R.
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł

PIT to jedno z najważniejszych źródeł dochodu budżetu państwa oraz JST. W okresie od 2009 r. do 2014 r. wpływy JST z tytułu udziałów w PIT wzrosły z kwoty 27 mld zł do 35 mld zł

Z szacunków Ministerstwa Finansów wynika, że podwyższenie kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł spowoduje zmniejszenie dochodów dla całego sektora finansów publicznych w skali roku o 17,6 mld zł, z tego dla JST - 8,7 mld zł.

Gminy stracą 6,6 mld zł, powiaty - 1,8 mld zł, w tym miasta na prawach powiatu 0,85 mld zł, oraz województwa – 0,3 mld zł

Wpływ podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł na finanse samorządów

Dochody własne gmin i miast na prawach powiatu zrealizowane w 2014 r. wyniosły blisko 84 mld zł, w tym udziały w PIT - 30 mld zł

Ubytek dochodów rzędu 6,6 mld zł w gminach, do czego dodać należy 0,85 mld zł spadku dochodów w miastach na prawach powiatu oznaczać będzie zmniejszenie o 57% wypracowanej w 2014 r. nadwyżki operacyjnej w tych jednostkach

Warto dodać, że kilka lat temu w wyniku obniżenia stawek PIT - także bez rekompensaty dla samorządów - ich dochody w skali roku spadły o 7-8 mld zł. W tym samym okresie zadłużenie wszystkich JST wzrosło z 30 mld zł do obecnych 72 mld zł

W roku 2014 nadwyżki operacyjnej nie zdołało wypracować 48 samorządów gminnych, jeden powiat grodzki, 6 powiatów ziemskich i jedno województwo.

Po podwyższeniu kwoty wolnej od podatku do 8000 zł nadwyżki operacyjnej nie zdołałyby wypracować 234 gminy, 26 miast na prawach powiatu (na 66 znajdujących się w Polsce) oraz 60 powiatów ziemskich.

Z symulacji dla miasta stołecznego Warszawa wynika, że odnotowałaby ona spadek dochodów w skali roku o ok. 1 mld zł

Kraków – 254 mln, Wrocław – 218 mln zł, Łódź – 196 mln zł, Poznań – 193 mln zł, Gdańsk – 149 mln zł

Brak systemu pełnych rekompensat dla JST z tego tytułu spowoduje, że bardzo dużo samorządów nie będzie w stanie uchwalić swoich budżetów, nie wspominając o braku możliwości aplikowania o nowe dotacje unijne

Eugeniusz Gołembiewski – Burmistrz Kowala, Wiceprezes UMP Dziękuję za uwagę.