SZKOŁA dla RODZICÓW. Opracowanie: Marek Bączkowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
KOMUNIKACJA Z NASTOLATKIEM
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Na pierwszym spotkaniu szkółki niedzielnej Marek otrzymał lekcje biblijne do codziennego czytania Pisma Świętego. Na początku był bardzo wierny.
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
U fryzjera.
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
RACHUNEK SUMIENIA.
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
To dziwne, jak proste jest dla ludzi wyrzucić Boga,
Janusz Korczak.
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
Mimo wszystko.
przypadku prześladowania
B e z p i c n y I n t e r.
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
10 wskazówek do pracy z dzieckiem, rozpoczynającym naukę w szkole.
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Czasem się zastanawiam
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach.....
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
SZKOŁA dla RODZICÓW.
DLA CIEBIE Myśli me , Serce Me Wszystkim jesteś Ty W mej głowie pejzaż gdy byliśmy razem ja i Ty.
SKĄD SIĘ BIORĄ AWANTURY DOMOWE...?...
Bariery komunikacyjne w rozmowie z dziećmi Jest ich aż 12 – cały tuzin!!! Irena Dzierzgowska Mirela Nawrot Warszawa 2007.
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Szkoła bez przemocy.
i obywatelskich uczniów ”
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Blog Ewy z raju.
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
Seks na wesoło JJ.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Podstawowe umiejętności pomagania
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
osób z mojej listy adresowej.
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Poczucie własnej wartości dziecka
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

SZKOŁA dla RODZICÓW

Opracowanie: Marek Bączkowski

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.

„(...) Dzieci potrzebują tego, aby ich uczucia były akceptowane i doceniane.”

Kto pyta … nie błądzi. Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami?

Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami? Słuchaj dziecka spokojnie i z uwagą. Zaakceptuj uczucia dziecka: „Och, mmm, rozumiem.” … Określ te uczucia: „To frustrujące.” … Zamień pragnienia dziecka w fantazję: „Zaraz wyczaruję dla Ciebie wszystkie te piękne lale.” …

UWAGA! „ (...) Wszystkie uczucia można zaakceptować, ale pewne działania należy ograniczyć. Widzę, jak jesteś zły na brata. Powiedz mu, co chcesz, słowami, nie pięściami...”.

Kto pyta … (czasem) wątpi. Czy to ważne, aby zawsze wczuwać się w przeżycia dziecka?

ODPOWIEDŹ Nie. Wiele naszych rozmów z dziećmi jest przypadkową wymianą zdań. Jeżeli dziecko mówi: „Dzisiaj po szkole idę do Kasi.” - nie wydaje się konieczne, aby należało odpowiedzieć „A więc postanowiłeś, że odwiedzisz przyjaciółkę dzisiaj po południu.” Zwykle: „Dobrze, że mi to mówisz.” - będzie wystarczającą odpowiedzią.

Kto pyta … (czasem) wątpi. Co jest złego, gdy pytamy dziecko wprost: „Dlaczego tak to odczuwasz?”

ODPOWIEDŹ Niektóre dzieci potrafią powiedzieć, że się boją, są złe lub nieszczęśliwe. Dla wielu jednak pytanie: „dlaczego?” tylko powiększa ich problem. Dużo bardziej pomocne dla nieszczęśliwego dziecka jest, gdy usłyszy: „Widzę, że coś cię smuci?”, niż pytanie: „Co się stało?”, „Dlaczego tak to odczuwasz?”.

Kto pyta … (czasem) wątpi. Czy powinniśmy dawać dzieciom do zrozumienia, że zgadzamy się z ich uczuciami?

ODPOWIEDŹ Dzieci nie potrzebują, abyśmy podzielili ich uczucia, one chcą być rozumiane. Zdanie: „Masz zupełną rację”, może być satysfakcjonujące tylko przez chwilę.

Kto pyta … (czasem) wątpi. Co złego jest w prostym powiedzeniu „Wiem, co czujesz”?

ODPOWIEDŹ Problem z powiedzeniem: „Wiem co czujesz.”, polega na tym, że niektóre dzieci po prostu nam nie uwierzą. Odpowiedzą: „Nie, nie wiesz.”. Jeżeli jednak potraktujesz kłopot dziecka jako wyjątkowy, wtedy ono wie, że ty rzeczywiście je rozumiesz.

Kto pyta … (czasem) wątpi. Wiemy, że powinniśmy akceptować uczucia, ale trudno zachować spokój, gdy słyszymy od własnego dziecka: „Nienawidzę Cię!”, „Jesteś głupi!”.

ODPOWIEDŹ Jeżeli „Nienawidzę Cię!” sprawia Ci przykrość, możesz powiedzieć dziecku: „Nie lubię, gdy tak mówisz.” „Jeżeli jesteś o coś zły, powiedz mi to w inny sposób. Wtedy być może będę mógł Ci pomóc.”

Kto pyta … (czasem) wątpi. Czy jest jakiś sposób pomocy zmartwionemu dziecku?

ODPOWIEDŹ Kiedy dzieci są w największym stopniu wytrącone z równowagi, czasem aktywność fizyczna może przynieść ulgę. Niektóre rozłoszczone dzieci uspokoiły się po ciśnięciu poduszką, ryczeniu jak lew, rzucaniu strzałkami do tarczy. Jednak czynnością, która wydaje się najwygodniejsza dla rodziców oraz najbardziej satysfakcjonująca dla dziecka - jest przedstawienie uczuć na rysunku.

Kto pyta … (czasem) wątpi. Dlaczego nie należy dawać dzieciom rady, kiedy mają problem?

ODPOWIEDŹ Kiedy dajemy dziecku radę lub natychmiastowe rozwiązanie, odbieramy mu możliwość radzenia sobie z własnymi problemami i szukania własnych rozwiązań. Ale oczywiście czasem można coś poradzić.

DOBRE RADY 1. Zazwyczaj dzieci sprzeciwiają się, kiedy odpowiadamy im słowami. 2. Są dzieci, które wolą nie rozmawiać, kiedy są zmartwione. W takich wypadkach zdarza się, że już sama obecność mamy lub taty jest wystarczająca. 3. Niektóre dzieci złoszczą się, gdy usiłując przedstawić swoje wzburzenie, spotykają się z poprawną, lecz chłodną odpowiedzią rodziców.

DOBRE RADY cd. 4. Dzieci nie lubią, gdy rodzice reagują z większym zaangażowaniem, niż tego wymaga sytuacja. 5. Dzieci nie lubią również, gdy rodzice powtarzają epitety, jakimi same się obrzucają np. uważasz że jesteś brzydki, głupi itp.

Zachęcanie do WSPÓŁPRACY

Droga donikąd … Obwinianie i oskarżanie („Ślady twoich brudnych palców, są znowu na drzwiach! Dlaczego zawsze to robisz? Co się z tobą dzieje? Czy nigdy nie możesz zrobić czegoś dobrze? Ty mnie nigdy nie słuchasz.”).

Droga donikąd … Przezywanie („Ale z Ciebie flejtuch. Taki brud w pokoju. Daj naprawię ten rower. Sam wiesz, jaki z Ciebie mechanik od siedmiu boleści.”).

Droga donikąd… Straszenie („Jeżeli jeszcze raz dotkniesz tej lampy, dostaniesz klapsa.”).

Droga donikąd… Wykłady i moralizowanie („Czy sądzisz, że to ładnie zabrać mi książkę? Widzę, że nie zdajesz sobie sprawy, jak ważne są dobre maniery itp.”).

Droga donikąd… Ostrzeżenia („Bądź ostrożny! Chcesz spaść?...”).

Droga donikąd… Postawa męczennika („Czy widzisz te siwe włosy? To przez Ciebie. Wpędzisz mnie do grobu”.).

Droga donikąd… Porównania („Dlaczego nie możesz być bardziej podobny do brata? On dobrze się uczy.”).

Sarkazm („Wiedziałeś, że jutro masz klasówkę i zostawiłeś swoją książkę w szkole? Och pięknie! To genialny pomysł!”). Droga donikąd…

Proroctwa („Bądź takim egoistą nadal. Zobaczysz, nikt nigdy nie będzie chciał się z tobą bawić. Nie będziesz miał przyjaciół.”).

„Okno szerzej otwarte” Opisz co widzisz lub przedstaw problem („Na łóżku leży mokry ręcznik.”).

„Okno szerzej otwarte” Udziel informacji („Ten ręcznik moczy mój koc.”).

„Okno szerzej otwarte” Powiedz to jednym słowem („Ręcznik.”).

„Okno szerzej otwarte” Opisz co czujesz („Nie lubię spać w mokrym łóżku.”).

„Okno szerzej otwarte” Napisz liścik (Powyżej wieszaka na ręczniki – „Proszę, odwieś mnie na miejsce, abym mógł wyschnąć. Dziękuję, Twój ręcznik!”).

Więcej …