Etapy rozwoju mowy. Urodziłam się 1984 r. W Gdańsku w rodzinie słyszącej. W tym czasie nie badano słuchu noworodkom, tak jak to się robi obecnie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
HiszPANIA Przygoda zycia 3 miesiace … 12 tygodni … 90 dni … 2160 godzin … Pieciu polskich uczniów w odleglym kraju.
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Ćwiczenia z informatyki
MÓJ MAŁY ŚWIAT aUTOR AUTOR: EWA BOROWSKA SOKÓŁKA, 20 LIPIEC 2010 R.
Droga do samodzielności
Marek Marszałek Zadania z informatyki
Prezentacja ćwiczeń z Informatyki
Beata Kosek KrDzTo 1013 a.
Michał Brożek. Ćwiczenie 1 Nazywam się Michał Brożek. Urodziłem się 8 sierpnia 1989 roku w Krakowie. Mieszkam w Zastowie. Małej miejscowości koło Krakowa.
Informatyka Marlena Szymańska.
Paulina Dziobak grupa 1012a.
Podsumowanie ćwiczeń Marta Piasecka To1022a.
Agata Kowalska 1013 nr indeksu:
Prezentacja Michał Kluza 1013a. ŻYCIORYS Nazywam się Michał Kluza. Posiadam także drugie imię to jest Marek. Urodziłem się 7 września 1993 roku w Chrzanowie.
Etapy naszego życia.
Prawa dzieci.
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Angelika Libura KrDZTo1013 Nr. Indeksu
Prezentacja Zając Martyna
Karoliny Kazimierczak
logopedyczny-prezentacja
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
Wywiad Pytały: Katarzyna Załupska, Julia Kowalska i Weronika Błażejewska. Wywiadu udzieliła: Mirosława Salamon.
Adrianna Romaniec prezentacja końcowa Grupa 1015
Agnieszka Gołuszka Prezentacja końcowa
Adrian Wąsowicz Szkoła Podstawowa nr 4 w Słopnicach
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Klaudia Czech KrDZTo1011b Ćwiczenie 1 2. Ćwiczenie 2 3. Ćwiczenie 3 4. Ćwiczenie 4 5. Ćwiczenie 5.
O korzeniach i skrzydłach…
Moje zmagania z barierą komunikacyjną
Prezentacja Paulina Betlej KrDZTo1011.
Hans christian andersen
Grupa : KrDzTo 1012b Nr indeksu :
PRZEWODNIK DLA HOST FAMILIES. Co można zyskać goszcząc u siebie praktykanta? Poznanie innej kultury; Mnóstwo ciekawostek na temat danego kraju; Przełamanie.
Paulina Bies Towaroznawstwo 1011a
„Dzieciństwo to nie wyścig - to podróż”
Wywiad z panią Dyrektor Zofią Krawczyk
Prezentacja Aleksandra Klyszcz 1013.
Kto jest przyjacielem lasu?
TAK SIĘ ZACZĘŁO Beata Szeliga Byłam i jestem córką tatusia – zawsze... no może nie zawsze grzeczną.
Izabela Gacia Grupa : KrDzTo1012a Nr indeksu :
Patrycja Widełka KrDZTo1011
Informatyka – zestawienie ćwiczeń Żanety Majorek
Aleksandra Matuszewska
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Ćwiczenia z informatyki
PLAN PREZENTACJI Ćwiczenie 1 - Życiorys Ćwiczenie 2 – Reakcje chemiczne Ćwiczenie 3 – Lista grupy Ćwiczenie 4 – Lista płac.
Prezentacja Mariola Toporek KrDzTo1011. Ćwiczenie 1  W tym ćwiczeniu opisałam cały swój życiorys, który zrobiłam w notatniku. Następnie przez TCM.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
Ćwiczenie 1Txt Ćwiczenie 2Doc Ćwiczenie 3Pdf Ćwiczenie 4Pdf Ćwiczenie 5xls Ćwiczenie 6pdf Ćwiczenie 7ppt KLAUDIA SALWA KrDzoT1014 Wybrane linki.
Prezentacja Andżelika Bajan KrDzTo1011. Plan prezentacji Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie.
Maksym Menzatiuk Wykonanie poprzednich ćwiczeń. Ćwiczenia #1, #2 Życiorys ŻYCIORYS Urodziłem się w mieście Kolomija na Ukrainie 7 Kwietnia 1996 roku.
1) Ćw. 1 Biografia Ćw. 1 Biografia 2) Cd. Biografia Cd. Biografia 3) Ćw. 2 Reakcja chemiczna Ćw. 2 Reakcja chemiczna 4) Ćw. 3 Lista grupy KrDzTo1012.
Konwencja Praw Dziecka
Z tą osobą chcielibyśmy porozmawiać…. Wójt Gminy Lubień – Kazimierz Szczepaniec zdj. Z prywatnego archiwum wójta.
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Towaroznawstwo Grupa 1011 Nr albumu
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
JAK DZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI WPŁYNĄŁ NA MOJE DECYZJE ZAWODOWE?
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Etapy rozwoju mowy

Urodziłam się 1984 r. W Gdańsku w rodzinie słyszącej. W tym czasie nie badano słuchu noworodkom, tak jak to się robi obecnie.

Ponieważ mam niesłyszącego brata, to rodzice moi sprawdzali sami czy ja słyszę np. szeleścili gazetą, włączali odkurzacz, sprawdzali moją reakcję na te dźwięki ( a miałam wtedy kilka tygodni).

Mama szybko zorientowała się, że ja, tak jak mój brat, jestem słabo słysząca.

W przychodni dla słabo słyszących kazano zgłosić się dopiero gdy dziecko ukończy rok, ponieważ mama moja jest „na pewno przewrażliwiona”

Czy od razu słyszałam? Nieeeee ! Czekała mnie ciężka praca, a mama uzbrajała się w ogromną cierpliwość

 Gdy ukończyłam 2 lata mama prowadziła mnie do żłobka. Raz w tygodniu miałam zajęcia z logopedą a każdy dzień z mamą. Zajęcia zawsze zaczynały się od układania wieży z krążków na dźwięk bębenka. Kiedy mama uderzała w bębenek ja musiałam zakładać krążek. Tak uczyłam się słuchania dźwięku bębenka. Po pewnym czasie robiłam to samo ale nie patrzyłam jak mama uderza w bębenek. Musiałam go usłyszeć. Na tym również polegało badanie słuchu – musiałam usłyszeć dźwięk.

 Brum! Brum! Mama wymyślała różne gry-zabawy np. uczyłam się dobierać kolory na klockach plastikowych lub kręglach, uczyłam się rozumieć nazwy kolorów. Nie uczono mnie wtedy języka migowego. Obecnie podobnie pracuję z synkiem ale jednocześnie uczę go języka migowego. Jemu i mnie jest łatwiej. Jednocześnie uczyła się czytać wyrazy oznaczające dane przedmioty: auto, dom, mama, tata, daj, moje imię-Kasia, imię brata  auto! Uczyłam się wydawania dźwięków np. gdy pokazywano mi rysunek samochodu.

Gdy miałam 3latka poszłam do przedszkola, w którym opiekunki gdy dowiedziały się, że będą na zajęcia uczęszczały dzieci niesłyszące (ja i mój brat) to zaczęły się do tego przygotowywać. Tam nauczyłam się słuchać muzyki. Gdy z głośników płynęła muzyka ja dotykałam membrany głośnika i odczuwałam drgania. Do dzisiaj tańczę i umiem odczuwać rytm muzyki. Mój brat, który miał dużo słabszy słuch, w szkole średniej był „królem parkietu”.

 Po ukończeniu 4 lat zostałam wysłana do tygodniowego przedszkola dla dzieci niesłyszących w Wejherowie. Tam były cała dzień zajęcia z nauczycielkami – logopedami. Tam uczyłam się mówić, czytać i pisać.

Również przygotowywane były występy dla rodziców i na koniec roku najstarsze grupy prezentowały swoje umiejętności mówienia. Porozumiewałam się tylko za pomocą słowa mówionego. Nie znałam nadal języka migowego.

Latem z mamą i bratem wyjeżdżałam na turnusy rehabilitacyjne, na których mieliśmy zajęcia z logopedą każdego dnia.

Gdy miałam 7 lat poszłam do szkoły w Gdyni Redłowo, do szkoły z oddziałami dla dzieci słabo słyszących. Tam uczyliśmy się czytać i pisać a raz w tygodniu były zajęcia indywidualne z logopedą.Tam poznałam podstawy języka migowego podczas rozmów z koleżankami i kolegami. Każdy wieczór mama z nami pracowała. Dzisiaj wiem co to znaczy. Dziecko płacze, nie chce się uczyć a dorośli mu każą.

KRZESŁA Latem 1996 roku przez dwa miesiące trzy razy w tygodniu rodzice prowadzili mnie i brata na indywidualne zajęcia logopedyczne i przenieśli nas do szkoły masowej, w pobliżu domu. Tam mięliśmy kontakt tylko z uczniami i nauczycielami słyszącymi. Było bardzo trudno. Oczywiście rodzice i dyrektor szkoły załatwili nam (mnie i bratu) nauczanie indywidualne z wielu przedmiotów i zajęcia logopedyczne dwa razy w tygodniu. Ale nikt mi teraz nie uwierzy, że krzesło i krzesła to dwa różne wyrazy dla osoby niesłyszącej. To że tak mówię i tyle rozumiem zawdzięczam swojej ciężkiej pracy i wytrwałości oraz dużego zaangażowania mojej rodziny.

Po szkole podstawowej wyjechałam do liceum ogólnokształcącego dla słabo słyszących w Bydgoszczy. Tam mieszkałam w internacie. Klasy były od sześciu do ośmiu osób i raz w tygodniu każdy miał zajęcia indywidualne z logopedą.

Liceum ukończyłam maturą i rozpoczęłam studia na Akademii Podlaskiej w Siedlcach, która jest uczelnią integracyjną, na kierunku Pedagogika Opiekuńczo- Wychowawcza. Studia trwały 5 lat a obecnie jestem na studiach podyplomowych i chcę pracować z dziećmi niesłyszącymi.

Katarzyna Gorycka