ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie
Mój cel Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie moich kwalifikacji i atutów, które mogą przyczynić się do jego zdobycia.
Nastawienie Istotne jest, aby idąc na rozmowę kwalifikacyjną – mieć dobre nastawienie, wtedy nasz mózg będzie szukał odpowiednich sposobów, pokazania naszej wiedzy i umiejętności, w jak najpełniejszy sposób, a my zrobimy wrażenie osoby opanowanej i pewnej siebie.
Przygotowanie Wygląd Zachowanie Treści merytoryczne
Wygląd Dobrze by było, gdyby nasz strój – był naszą „drugą skóra”, wtedy czujemy się komfortowo i atrakcyjnie. Poczucie własnej atrakcyjności odpręża i stanowi źródło samozadowolenia. Czując się dobrze, we własnej skórze – nie musimy zwracać uwagi na strój i możemy skoncentrować się na innych elementach.
Wygląd c.d. Stój powinien być schludny, elegancki i pasujący do naszego wizerunku. Wskazane jest, aby ubrać się podobnie do pracowników firmy, do której aplikujemy o stanowisko pracy – wtedy podświadomie możemy być skojarzeni już jako pracownicy tej firmy. Możemy użyć wody toaletowej, o przyjemnej, neutralnej nucie.
Zachowanie Powinno być przede wszystkim zgodne z zasadami dobrego wychowania. Korzystne jest sprawiać wrażenie osoby opanowanej i otwartej, gdyż takie osoby są pozytywnie kojarzone. Jeśli nie palimy – jest to punktowane pozytywnie przez pracodawcę – większa wydajność pracownika, brak kłopotu z „palarnią”
Zachowanie c.d. Możemy skorzystać z oferty napicia się czegoś, jeśli taka propozycja padnie Uważajmy na żarty podczas rozmowy, gdyż poczucie humoru jest bardzo indywidualną sprawą Pamiętajmy o mowie ciała i że świadomie możemy kontrolować tylko trzy elementy
Mowa ciała Bardzo ważne jest tak zwane pierwsze wrażenie tj. pierwsze 30s. – postaraj się, żeby było jak najlepsze Staraj się sprawiać wrażenie osoby pewnej tego co mówi i odpowiedzialnej za swoje słowa Postaraj się skupić uwagę potencjalnego pracodawcy, zainteresować sobą
Mowa ciała Zwróć uwagę na kontakt wzrokowy z potencjalnym pracodawcą – optymalnie 50% czasu intertakcji Zwróć uwagę na swoją postawę ciała, sposób chodzenia – powinieneś być wyprostowany – to poprawia wygląd sylwetki i wpływa na poczucie pewności siebie
Mowa ciała Pamiętaj o uścisku dłoni podczas przywitania, by był zgodny z zasadami savoir vivre Pamiętaj, aby właściwie siedzieć – nie zakładać nogi na nogę i poruszać się – nie wykonywać gwałtownych ruchów
Stres „Nobody is perfect” – jeśli zdarzy Ci się potknięcie – nie koncentruj się na nim, nie trać opanowania i kontynuuj dalej swoje wystąpienie/rozmowę Myśl o treściach merytorycznych, czynnościach do wykonania, nie o ocenie Nasz mózg nie zna słowa „nie” – jeśli chcesz jego pomocy, zwracaj się tylko afirmacjami, nigdy przecząco
Treści merytoryczne Dowiedz się wcześniej czegoś o firmie, stanowisku pracy, które chcesz objąć Bądź dobrze przygotowany nt. zagadnień zawodowych, o które możesz być pytany W trudnych kwestiach bądź dyplomatą
POWODZENIA !!! Dziękuję za uwagę – Aleksandra Stuła